Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi jäi ilman kutsua, miten selvitän miksi?

Vierailija
07.11.2012 |

Päiväkodista 8 hengen ryhmästä jossa on 4 tyttöä ja 4 poikaa kutsuttiin 3 tyttöä ja 2 poikaa synttäreille yhden tytön synttäreille. Oma tyttöni ei saanut kutsua, vaikka sanoo synttärisankaria parhaaksi tarhakaverikseen. Tämä tietysti on aiheuttanut tytölleni pahaa mieltä kovasti ja nyt olenkin miettinyt, onkohan kaikki ihan ok.

Päiväkodista kehuvat että tyttöni (5 v) on reipas ja sosiaalinen ja leikit sujuvat hienosti. Joskus tyttö on kotona maininnut, että yksi tytöistä (ei synttärisankari) on nimitellyt häntä. Tästä ei ole jäänyt kuitenkaan niin paha mieli että olisin ottanut asian tarhassa puheeksi.

Jotenkin tuli mieleen, että kiusataankohan tyttöäni? Tai muut lapset eivät tule juttuun hänen kanssaan jostain syystä? Omien ystävien lasten kanssa leikeissä ei ole koskaan ollut ongelmaa, joten en oikein haluaisi syyttää heti häntä.

Kysynkö asiasta lto:lta tai synttärisankarin vanhemmalta (en kyllä tunne heitä, kerran tai pari ohimennen tavannut) - tämä asia hiertää sekä lasta että minua. Sitä paitsi nämä lapset ovat menossa luultavasti samaan kouluunkin, joten kaikenlaiset syrjimiset sun muut haluaisin katkaista alkuunsa.

Vai olenko ihan idiootti curling-äiti jos menen puuttumaan tällaiseen?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen olivat nämä kolme tyttöä puhuneet lapselleni kuinka eivät kukaan aio kutsua häntä juhliinsa.

ihan ensin puhuisin asiasta yleisellä tasolla ryhmän ohjaajan kanssa - eli miten näkee tyttöjen väliset suhteet ja dynamiikan. Kutsumisista ja kutsumatta jättämisistä mainitsisin siinä yhteydessä, jos keskustelu 'ulkopäiväkodilliset' pointit mahdollistaa.

Vierailija
22/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saa jakaa kutsuja jos kaikkia ei kutsuta, siitä ei edes keskustella.

Jos joku niitä on laittanut laatikoihin, heti kun ohjaaja näkee, hän kerää kaikki pois ja kertoo säännöt. Näistä ei jousteta.

Lisäksi näitä mä en kutsua sua mun synttäreille jutut loppuu heti, kun niistä ollaan ohjaajille puhuttu.

Jos lastasi ei ole kutsuttu, sen asian kanssa pitää vaan elää, mutta voit ohjaajan kanssa jutella ja kysellä minkälainen käytäntö teillä on. Itse asiassa kaikki jotka tunnen on sama sääntö, kutsuja ei saa jakaa päiväkodissa.

Ota yhteyttä henkilökuntaan !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten tässä voisi olla kyse ainakaan meistä vanhemmista, sillä mä olen tavannut äidin vain kerran ohimennen, sen verran eri aikoihin tuodaan ja viedään lapsia. Ja ollaan kaikki ihan normaaleja ihmisiä. Tai ainakin kuvittelen niin.

Ja tähän asti päiväkodista ovat kehuneet lapseni sosiaalisia taitoja ja ryhmän yhteistoimintaa niin kovasti että olen jättänyt lapseltani kuulemani jutut siitä kuinka joku sanoi hänelle mitäkin rumasti omaan arvoonsa, sillä kyllähän kinastelua mahtuu mutta että se, että menevät vielä hieromaan lapseni naamaan sitä että ei ole saanut synttärikutsua on mielestäni jo aika tylyä. Ja toiset lapset säestävät etteivät hekään aioa kutsua omaani synttäreille...

AP

Vierailija
24/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneks!

Vierailija
25/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki tytöt ovat juhlissa. Koska yksi tytöistä on päivänsankari, eikä todennäköisesti ole kutsunut itseään.

Provossasi on ajatusvirhe.

Vierailija
26/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella oli helpompaa kun oli isommat luokat niin ei harmittanut kun aina jäi useampi kuin yksi porukasta ulkopuolelle.

Vierailija
27/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkotiin tuli sääntö, ettei kutsuja siellä jaeta.

Vierailija
28/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos päiväkodissa on neljä tyttöä joista yksi tyttö kutsuu kolme muuta tyttöä synttäreilleen niin oman ymmärtämykseni mukaan kaikki tytöt on silloin kutsuttu.

Voisiko tämä olla provo?

Vierailija
29/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kohta tytöllä 5-vuotissynttärit ja kutsuja vietiin pk:hon 3 kpl. Aluksi kun kysyin lapselta, että ketä haluaa kutsua synttäreilleen luetteli lähes kaikki tuttumme naapurin Pertistä päiväkodin 2-vuotiaaseen :D

Tuossa vaiheessa totesin, että kutsuu kaverit joiden kanssa leikkii vapaa-ajalla ja ne kaverit, joiden kanssa leikkii pk:ssa eniten. Tässä vaiheessa mainitsi nuo 3 pk:sta.

On aloittanut tuossa hoitopaikassa vasta viime kesänä, enkä oikein tunne vanhempia, enkä kaikkia lapsiakaan. Voi olla, että tyttö on unohtanut mainita jonkun kaverin ja tämä on sitten jäänyt kutsumatta.

Vierailija
30/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saa jakaa kutsuja jos kaikkia ei kutsuta, siitä ei edes keskustella.

Jos joku niitä on laittanut laatikoihin, heti kun ohjaaja näkee, hän kerää kaikki pois ja kertoo säännöt. Näistä ei jousteta.

Lisäksi näitä mä en kutsua sua mun synttäreille jutut loppuu heti, kun niistä ollaan ohjaajille puhuttu.

Jos lastasi ei ole kutsuttu, sen asian kanssa pitää vaan elää, mutta voit ohjaajan kanssa jutella ja kysellä minkälainen käytäntö teillä on. Itse asiassa kaikki jotka tunnen on sama sääntö, kutsuja ei saa jakaa päiväkodissa.

Ota yhteyttä henkilökuntaan !

Jos on juuri muuttanut udelle paikkakunnalle tai muutoin ei tiedä lasten osoitteita, niin miten muuten ne kutsut voi jakaa kuin päiväkodissa? Eihän sitä koskaan pääse toisten kavareiksi kotosalla, jos ei mitenkään voi tehdä aloitetta. Niitä toisia vanhempia kun näkee niin harvoin hakiessa tai tuodessa.

Vierailija
31/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vanhemmat vaikka kutsuvat ne lapset joiden vanhemmat tuntevat.

Älä välitä äläkä tee asiasta numeroa.On hyvä oppia ettei aina ole mukana.

Vierailija
32/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vanhemmat vaikka kutsuvat ne lapset joiden vanhemmat tuntevat.

Älä välitä äläkä tee asiasta numeroa.On hyvä oppia ettei aina ole mukana.

Että vanhemmat tuntisivat toisensa. Ja niille provon huutelijoille: Tyttöjä on yhteensä ryhmässä 4, joista 2 on kutsuttu synttäreille, yksi kutsuja ja se viimeisin minun tyttöni.

Toisaalta mähän en voi tietää, jos on joku syy miksi tyttöäni ei kutsuta, esim. ei leiki kivasti siellä tms. Haluaisin mä senkin tietää jotta asiaan voisi puuttua, sillä mun mielestä aikuisten tehtävä on opettaa lapsille sosiaalisia taitoja toki temperamentin muokkaamissa rajoissa.

AP

Vierailija
33/33 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kuopuksemme täytti 5 vuotta. Lapsellemme oli aivan selvää 3 kaveria, jotka jo siis pari vuotta olleet tiivis nelikko (ja vieläkin vaikka osa siirtynyt toiseen ryhmään). Ja sitten kaksi muuta oli sellaisia joiden synttäreillä lapsemme juuri oli ollut. Ja tiedän, että meidän lastamme ei ole jokaisen synttäreille kutsuttu, mutta ei siitä kukaan ole numeroa tehnyt eikä lapsikaan ole asiaa harmitellut. Itse laitan kutsut lokeroihin suljetussa kirjeessä, jotteivät ihan avoimina ole.

Ja nyt haluaa esikoisemmekin rajata tulevien synttäreidensä kutsuttujen määrää. Aikaisemmin on kutsunut kaikki ryhmänsä tytöt ja viime vuonna kaikki luokkansa tytöt. Mutta nyt toisella luokalla on alkanut muodostua ne bestikset ja harrastuksistakin on tullut kavereita, joten ei enää halua pelkkiä luokkakavereita kutsua. Tämä on minusta ihan ok. Ei hänkään ole jokaisen luokkakaverin synttäreillä ollut, vaikka sosiaalinen tyttö onkin.

Minun lapsillani lienee riittävän hyvä itsetunto, jotta eivät moisia asioita murehdi. Synttäreitä tulee ja menee, turha niitä on nyt jäädä vatvomaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan