Päiväkoti asiaa! Maksut, aika yms?
Mies opiskelee tällä hetkellä vielä ensi kevääseen, itse ajattelin hakea opiskelemaan myös. Lapset 1v ja 2v.
Miten menee maksujen kanssa? Paljonko ne voisi olla? Entä sitten jos mies pääsee töihin, brutto alle 2000e/kk.
Miten päiväkodeissa menee hoitoajat? Miehellä ei ainakaan tulisi olemaan vuorotyötä.
Toinen lapsista on päiväkuiva, toista ei ole edes potalla käytetty, huolehditaanko siellä tämmösistä asioista, eli kun nuorempi alkaa käydä potalla niin opettavatko siellä sitä?
Entä miten ryhmät menee? Onko mahdollista saada samaan ryhmään lapset?
Kertokaa muutakin mitä tulee mieleen, olen itse ihan pihalla näistä.. Kiitän jo etukäteen :)
Kommentit (8)
jos vasta haet opiskelemaan...
Sanonko mikä. Eihän me nyt vielä tarvitakaan. Mutta kun tarvitaan! Enkö saisi asioista kysellä? Vai sittenkö niistä pitäisi selvää ottaa kun se on ajankohtainen?
Eikö mistään asiasta saa ottaa selvää jos se ei ole ajankohtainen, vai mikä tän sun asias pointti oli?
-ap
ja Espoossa ikäkohtaisia, ja vanhempi lapsi saa ns. sisaralannuksen ja hoitotuntimäärät vaikuttaa ja yms yms. Eli soita sinne oman kuntasi sosiaalitoimistoon joka hoitaa päiväkotien laskutuksen. Kunna vaihde varmaankin osaa neuvoa.
Kaikki nuo kysymyksesi on sellaisia että vastaus noihin löytyy siitä pkodista johon olette hakemassa, mutta noin normisti (ja tämä taas Espoossa) normaalin pkodin hoitoajat on 7-17, vaippat voi olla pkodissa, tosin ne on vietävä sinne itse (jotkut hoitajat eivät halua housuvaippoja toinen VAATII ne), 1-3 vuotiaat on yleensä samassa ryhmässä joskus jopa 1-5 vuotiaat, tosin kuopuksen pkodissa on nyt yksi ihan vaan 2v ikäisten ryhmäkin.. eli puhelin käteen ja kyselemään.
ajoissa!
Kysymyksiin, pottailua harjoitellaan myös päivähoidossa, tosin vaihtelee hoitopaikoittain aika paljon miten intensiivisesti käytetään potalla (1- vuotiaita). Omaani eivät mielestäni potata ihan niin usein, kun haluaisin.
Maksut (kunnallisissa ja ostopalvelupäivähoitopaikoissa)löytyy googlaamalla, menee perhee yhteenlaskettujen tulojen ja lapsiluvun mukaan.
linkki stm:n sivuille:
http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/asiakasmaksut/lasten_paiv…
ei välttämättä ole enää ajankohtaista vaippa-asiat, jos sinne opiskelemaan EI PÄÄSE.
Ja kaikki kulut riippuu päivän pituudesta, kunnasta, senhetkisistä tuloista jne.
Eli ei noilla tiedoilla edes pysty vastaamaan.
olla ajoissa liikkeellä, varsinkin jos asut pääkaupunkiseudulla. Itse hain hoitopaikkaa ennen joulua ja lapsi sai paikan haluamaani päiväkotiin haluamaani aikaan, joka oli elokuun alku (helpoin aika saada hoitopaikka, toiseksi paras on vuoden vaihde).
Sinulla on hyvä tilanne, kun on kaksi lasta menossa päivähoitoon, heidän paikkansa jaetaan aina heti mahdollisten sisaruspaikkojen jälkeen. Ne, jotka tarvitsevat hoitopaikan vain yhdelle (ensimmäiselle) lapselle ovat viimeiset hoitopaikan saajat. Ja on mahdollista saada lapset samaan ryhmään, mutta tästä pitää keskustella hoitopaikan kanssa, jos ei ole erillisiä sisarusryhmiä. Jos esikoinen ei ehdi täyttää kolmea vuotta ennen hoidon aloitusta, niin molemmat voivat olla aluksi ns. pienten ryhmässä. Yli 3v lapsia sitten siirretään isompien lasten ryhmään kun (jos) sieltä vapautuu paikkoja.
Pottailut ja kaikki muut normaalit harjoittelut hoidetaan päivähoidossa, sitä varten siellä on työntekijät. Lapsia ei pakoteta vaipattomiksi, mutta isompien ryhmissä käydään pissalla useampi kerta päivässä vaikka lapsella olisi vaipat.
Hinnat selviävät kaupungin/kunnan omilta päivähoitoa koskevilta sivuilta, hinnoissa on suuriakin eroja ja tulot vaikuttavat hintaan. Hoitoajat ovat päiväkotikohtaiset, kunnallisella puolella on eniten vaihtoehtoja hoitoajoissa, ostopalvelussa lähes yhtä hyvät ja yksityisillä päivähoidon tarjoajilla on ihan omat sääntönsä.
Asiallista vastauksista! Nyt olen jo astetta viisaampi näissä asioissa! :)
-ap
jos vasta haet opiskelemaan...