Subjektiivinen päivähoito-oikeus
Miksi siitä ei saisi puhua? Miksi sitä ei saisi arvostella? Täällä vain kehoitetaan hankkimaan oma elämä. Minun elämääni kuuluu ottaa kantaa yhteiskunnallisiin seikkoihin, mihin minunkin maksamani verot vaikuttavat, vaikka ihan täällä netissä.
Pitäisikö olla hissukseen ja mihinkään ei saa ottaa kantaa?
Minusta subjektiivinen päivähoito-oikeus on älytön! Ihmisten pitäisi itse hoitaa lapsensa ja järjestää niitä virikkeitä, ne kerran hankittuaan.
Jos lapsi oikeasti vaatii päivähoitoa vaikkapa puheen kehityksen tms. takia, niin päivähoitopaikka voitaisiin myöntää vaikkapa lääkärin puoltavan lausunnon kera.
Muutoin, hyvät naiset, hoitakaa lapsenne itse!
Kommentit (72)
Eli työssäkäyville ja näille jotka jonkun muun erityisen syyn takia sitä tarvitsevat. Onhan se älytöntä, että esimerkiksi työtön vie lapsensa hoitoon, vieläpä ilmaiseksi ja lapsi saa vielä ruoan ym. päiväkodista. On kyllä niin perusteellisen älytön juttu tämä subjektiivinen päivähoito-oikeus, oikea vapaamatkustajien unelma...
Ihan toinen juttu on sitten juuri tuo rajanveto. Pöllömpi ratkaisu ei olis esim. subjektiivinen KOKOpäivähoidon lopettaminen, vaan s.oikeus koskisi esim. 50% hoitoa tms.
Vierailija:
En kadehdi (mitä minun pitäisi kadehtia?), mutta moralisoin. Ehkäpä näitä väärinkäytöksiä on vain vähän (faktaa?), mutta sekin vähä pitäisi karsia kokonaan pois.ap
Siis eihän ne ole väärinkäytöksiä kun heillä on siihen oikeus. Mutta miksi sitten sekin vähän pitäisi karsia pois? Ja miksi juuri päivähoidosta haetaan säästöjä kun säästöt olisivat niin minimaalisia, ettei se kunnan taloutta pelastaisi? Miksei säästöjä haeta esim. harmaan talouden kitkemisestä?
Rautalankaa: Tarkoitan väärinkäytöksellä nimenomaan näitä turhaan lapsensa päiväkotiin laittamista.
Ja kyllä, säästettävä on muualtakin. Miten harmaan talouden poiskitkentä sulkisi pois päivähoidon takaamisen niille jotka sitä OIKEASTI tarvitsevat?
ap
Nykytilanteessahan ei siis ole ketään lastaan turhaan päivähoitoon laittavaa koska ihan jokaisella on siihen yhtäläinen oikeus. Oli sitten mielenterveysongelmia tms. tai ei.
saa tietysti ruuan päiväkodista. Mutta kyllä me siitä maksetaankin ja aika paljon, 120 euroo kuukaudessa.
Ja kunnat karsisisvat päivähoitoa silloin niin, että työssäkäyvienkin perheiden olisi vaikeaa saada hoitopaikkaa. Ap ei vain tiedä/muista sitä aikaa 90-luvulla.
Vierailija:
ja mitä tulee subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen, niin siitä ei pidä luopua siitä yksinkertaisesta syystä, että JOS SIITÄ TULEE HARKINNANVARAISTA, KUNNAT KARSIVAT HETI PÄIVÄHOITOPAIKKOJA.Olet ilmeisesti niin nuori, ap, ettet muista, millaisen taiston takana subjektiivinen päivähoito-oikeus oli. Ennen sitä kunnat saattoivat vetkuttaa päivähoitopaikan myöntämisessä puolikin vuotta ja sitten tarjota ei-oota.
Subjektiivinen eli ehdoton määräys järjestää päivähoitopaikka ilman mitään kunnan säästöpolitiikasta riippuvaista tarveharkintaa on ainoa keino varmistaa, että tarvitsevat saavat sen paikan ilman kohtuutonta odotusaikaa ja epävarmuutta.
Meillä ei juuri siksi esikoista laitettu hoitoon vauvan tieltä kun ei se ilmaista ole.
Erityistarpeissa on ennen subjektiivista oikeuttakin saanut lapset hoitoon. Itse en halua että maksamillani veroeuroilla kustannetaan jonkin kotiäidin lapsen hoitoa, joka haluaa aikaa itselleen ja ja vauvalle, isomman ollessa " leikkimässä" kavereiden kanssa- jopa alle 3 vuotiaana! Todella sairasta, ettei opetella yhteistä perheen arkea kasvaneen perheen kanssa, vaan isompi sysätään syrjään! Ja sitten ihmetellään mustasukkaisuutta! Tästä on turha niiden älähtää, ketkä sosiaalisista ( mm. lastensuojelullisista ja kehitysviivästymiin perustuvista) syistä vievät lapsensa hoitoon.
Mullakin yksi tuttava äitiyslomalla ja isompi muutaman päivän viikosta hoidossa...mä en tajua, toiset odottaa hoitojonossa, kun yks vie muksunsa hoitoon, kun KAHDEN kans ei jaksa kotona...hoh hoijaa. Ehkä ei kannattais hommata tenavia, jos ei jaksa...
nimim. neljän kotona hoidetun äippä
kaunaa muille. Enemmän ottaa päähän mm. alkoholistien hyysäys ja se, että tupakoida saa suurin piirtein ihan missä vaan.
kaikki jotka vievät lapsensa hoitoon, vaikka ovat itse kotona ehkä pienemmän kanssa, että on kelvoton äiti, joka kärsii mielenterveysongelmista, ehkä alkoholismista, ja lasten hoitoon on lastensuojelullisesti pakko puuttua tarjoamalla hoitopaikka muualta, koska kotona lapsella on huono olla. Kyllä nyt nmeni maine kaikilta näiltä kotiäideiltä. Ketjussahan moni väittää ettei väärinkäyttäjiä ole lainkaan!
siis sellaiset, joissa molemmat vanhemmat olivat töissä. Jos kunnalla ei ole ehdotonta velvollisuutta järjestää hoitoa kaikille, se alkaa " harkita" . Ekaksi lentävät ulos päiväkodeista kaikki, joiden vanhemmat ovat tavalla tai toisella kotona - työtä hakevien vanhempien lapset, terapiasyistä päivähoidossa olevat lapset jne.
Sitten aletaan vitkastella päivähoitopaikkojen jaossa. Kälyni haki 90-luvun alussa Tampereella päivähoitopaikkaa kolmevuotiaalle, kun palasi töihin. Haki paikkaa neljä kk ennen töihinpaluuta, mutta paikan saaminen kesti puoli vuotta!
Kenen etua tuo palvelee, jos saavutettavat rahalliset edut oikeasti ovat 3-5% päivähoidon kustannuksista? Ja jos ne tosiaan kostautuvat kohoavina lastensuojelukustannuksina.
LUE tuo Ensi- ja turvakotien liiton kannanotto, se on niin täyttä asiaa kuin olla voi.
Ja juu: minulla ei ole oma lehmä ojassa, olen hoitanut molemmat lapset kotona ihan itse.
Kuuluuko päivähoito vain rikkaille? Eivätkö lapset muka sosiaalistu ja viihdy päiväkodissa? Eikö lapsellekin ole parempi olla muutama tunti päivästä hoidossa kun vanhemmat tienaavat rahaa elämiseen tai opiskelevat ammattia tullakseen toimeen elämässä? Vain lapseton voi olla tuollainen kuin ap. Ja/tai kateellinen.
Miten muka päivähoitoon menee liikaa rahaa, kun nytkin sitä vaan leikataan? Mihin ne rahat pitäisi käyttää, paavolipposten edustusautoihinko niin kuin nyt? Älytön mielipide!
Kunnalle vain lakirajoitus, että päivähoitopaikka [b]on järjestettävä[/b] (kuten nytkin) jos vanhempi on töissä tai jos lääkäri, terapeutti tms. viranomainen päivähoitoa puoltaa vaikka vanhempi olisi kotona.
Taitaa yli puolet sosiaaliviraston budjetista mennä päivähoitoon, eli kyllä se on kallista! Ja siitä pitää tinkiä koska lasten määrä vähenee! Rahaa on satsattava vastaavasti vanhusten hoitopaikkoihin, koska heidän määrä rajähtää käsiin. Eihän me voida ajatella että pienenevän väestön (lapset) ehdoilla kurjistetaan koko muuta väestöä. Lapsiperheet menkööt vähän itseensä ja nähkööt ympärillään muutakin sosiaalisen rahoituksen tarvetta kuin lasten hoitopaikat
jos perheiden tukitoimia vähennetään kevyestä päästä, tarve raskaisiin lastensuojelutoimiin kasvaa - ja ne ne vasta maksavatkin.
meillä ei ole yhtään varaa lisätä syrjäytymistä ja lasten pahoinvointia.
Vierailija:
Taitaa yli puolet sosiaaliviraston budjetista mennä päivähoitoon, eli kyllä se on kallista! Ja siitä pitää tinkiä koska lasten määrä vähenee! Rahaa on satsattava vastaavasti vanhusten hoitopaikkoihin, koska heidän määrä rajähtää käsiin. Eihän me voida ajatella että pienenevän väestön (lapset) ehdoilla kurjistetaan koko muuta väestöä. Lapsiperheet menkööt vähän itseensä ja nähkööt ympärillään muutakin sosiaalisen rahoituksen tarvetta kuin lasten hoitopaikat
Vierailija:
Kunnalle vain lakirajoitus, että päivähoitopaikka [b]on järjestettävä[/b] (kuten nytkin) jos vanhempi on töissä tai jos lääkäri, terapeutti tms. viranomainen päivähoitoa puoltaa vaikka vanhempi olisi kotona.
Entä kuka takaa, etteivät kunnat ala määrätä sitä, keiden lääkärien todistus kelpaa ja keiden ei? Siis samaan tapaan alkaa raakata lääkärintodistuksia kuin kela tekee tukia myöntäessään.
Ei kuule, tuo paitsi lisää byrokratiaa - mikä lisää kustannuksia eikä säästä - antaa kunnille porsaanreikiä säästöille.
alkoholismia ym.)?
Päivähoitoko on tae lastensuojelutapauksien vähenemiselle? Jos näin on, niin aika surkeita vanhempia Suomi on täynnä!
En kadehdi (mitä minun pitäisi kadehtia?), mutta moralisoin. Ehkäpä näitä väärinkäytöksiä on vain vähän (faktaa?), mutta sekin vähä pitäisi karsia kokonaan pois.
ap