Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Sulla on rahaa kuin roskaa"

Vierailija
07.11.2012 |

Täälläisen kommentin sain taas töissä huomattavasti paremmin tienaavalta työtoverilta. Näin on käynyt kerran ennenkin edellisessa työpaikassakin. Miksi? Mikä minussa tekee sen vaikutelman että käytössäni on reilusti rahaa?

Palkka, lapsilisä ja elatusmaksu on kuukaudessa alle 2000€ netto. Asun omistusasunnossa, josta maksan velkaa ja yhtiövastiketta yhteensä noin 1300€/kk. Minulla on 5 vuotta vanha (uutena ostettu) alemman perheluokan auto, jolla kuljen työmatkat. Tämä työtoveri on nähnyt autoni, mutta se on tosiaan alemman perheluokan auto eli ei nyt mikään järkyttävän kallis ja se on kokonaan velaton koska olen ostanut sen säätöillä. Ostan aina auton vain kun rahat on säästössä. Eli autoonkaan ei niin hirveästi mene rahaa, työmatka bensat (ei verovähennysoikeutta), huollot ja vakuutukset. Lisäksi maksan tietenkin lapsen päivähoitomaksun, netti ja kännykkä lasku on halpoja (15€/kk).

Laspseni on nätisti puettu tavallisiin vaatteisiin, juhla ja ulkovaatteet (vedenpitävät) kalliimpia, mutta pääasiassa hyväkuntoisia käytettynä tai alesta ostettuja. Eli ei ole kyseisen vuoden mallistosta.

Itsekin pukeudun tavallisiin vaatteisiin, ei mitään kalliita merkkivaatteita, paitsi ulkoiluvaatteet vedenpitäviä, mutta nehän meneekin sitten monta vuotta. Eli ei nekään viimeisintä mallistoa.

Meikkaan harvoin joten meikkeihin ei juurikaan rahaa kulu. Ruoka on peruskotiruokaa, jota teen itse. En juurikaan osta eineksiä, kun lähinnä hätävaraksi. Eli ruokaankan ei paljoa raha mene.

Eli rahaa tulee minulle mielestäni sopivasti kulutukseen nähden, mutta mikä minun olemuksessani tekee sen vaikutelman että minulla olisi rahaa käytettävissä roskaa?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain se voi tietää vastauksen. Kaikki muu on spekulointia.

Vierailija
2/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä nyt niin suuria asia ole, mutta alkoi mietityttämään kun oli jo toinen kerta kun kommentin kuulin. Edelliselläkin kerralla, noin 5 vuotta sitten, mieheltä edellisessä työpaikkassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina saan kuulla kuinka olen jotenkin hemmoteltu, todellisuudesta vieraantunut jne.

Kai se on jotenkin esimerkiksi sitä, että minä en tingi periaatteista rahan takia, olen suorapuheinen, en nöyristele jne.

Vierailija
4/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vain aniharva suomalainen tietää todellisesta rikkaudesta yhtään mitään.

Vierailija
5/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo kerro vain ja ainoastaan siitä että vain aniharva suomalainen tietää todellisesta rikkaudesta yhtään mitään.

Veikkaisin tämän sanojan palkkaksi vähintään 10 000€/kk brutto. Voi olla ennemmänkin. Käsittääkseni ainut lapsi vanhemmat myös olleet samantasoilla palkoilla aina. Joten ei tällä itselläkään pitäisi olla rahasta "puutetta".

Vierailija
6/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina saan kuulla kuinka olen jotenkin hemmoteltu, todellisuudesta vieraantunut jne. Kai se on jotenkin esimerkiksi sitä, että minä en tingi periaatteista rahan takia, olen suorapuheinen, en nöyristele jne.

Olen työyhteisössäni niitä huonoimmin palkattuja, mutta en tosiaan osaa nöyristellä näitä paremmin palkattu vaan suhtaudun heihin samanlaisina ihmisinä. Puhun myös asiat niin kuin ne on, en osaa kierrellä ja kaarrella jne.

AP

Vierailija
7/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap:n vastauksia.

Vierailija
8/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran sanonut, että "pitäisköhän sun palkkaa alentaa, kun on noin varaa matkustella?" Satuin kertomaan, kun olin lomalla lähdössä matkalle kauemmas tropiikkiin. Palkkani ei ollut mikään älyttömän hyvä, eli miehen palkalla matkustettiin. Sanomattakin oli selvää, että tuon kommentin jälkeen en enää vapaa-ajastani töissä kertonut. Vaihdoin työpaikkaa alle vuoden sisällä.

Vierailija
9/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan työtoveri, meillä on eri pomot. Vapaa-ajastani kyllä kerron jonkun verran töissä, en mitenkään paljon, mutta ei siihen mitään kalliita juttuja liity.

AP

Vierailija
10/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä jotain, mikä yleensä katsotaan varallisuudeksi. Jälkimmäistä ei todellakaan ole kovinkaan monilla (yleensä auto on rahoitusyhtiön). Ei ole väliä sillä, että maksat asuntovelkaa, niinhän melkein kaikki muutkin maksaa. Tavallaanhan kiinteään omaisuuteen kohdistuvan velan lyhennykset ovat säästämistä: Kartutat omaisuuttasi lyhennyksen verran joka kuukausi. Sulla on siis varaa jopa säästää useampia satasia. Onhan siinä ylimärääistä rahaa kulutukseen nähden, vai mitä?

Vierailija
11/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan työtoveri, meillä on eri pomot. Vapaa-ajastani kyllä kerron jonkun verran töissä, en mitenkään paljon, mutta ei siihen mitään kalliita juttuja liity.

AP

mitä ihmettä sä täällä tätä asiaa jankkaat? me jotka emme ole koskaan sinua nähneet, emme voi tietää syitä. Kysy tutuiltasi jotka todella tuntevat sinut. Vai haluatko vain mässäillä tällä antamallasi vaikutelmalla mahdollisimman monien av:laisten kommenttien kautta?

Vierailija
12/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan työtoveri, meillä on eri pomot. Vapaa-ajastani kyllä kerron jonkun verran töissä, en mitenkään paljon, mutta ei siihen mitään kalliita juttuja liity. AP

mitä ihmettä sä täällä tätä asiaa jankkaat? me jotka emme ole koskaan sinua nähneet, emme voi tietää syitä. Kysy tutuiltasi jotka todella tuntevat sinut. Vai haluatko vain mässäillä tällä antamallasi vaikutelmalla mahdollisimman monien av:laisten kommenttien kautta?

Vierailija
13/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä jotain, mikä yleensä katsotaan varallisuudeksi. Jälkimmäistä ei todellakaan ole kovinkaan monilla (yleensä auto on rahoitusyhtiön). Ei ole väliä sillä, että maksat asuntovelkaa, niinhän melkein kaikki muutkin maksaa. Tavallaanhan kiinteään omaisuuteen kohdistuvan velan lyhennykset ovat säästämistä: Kartutat omaisuuttasi lyhennyksen verran joka kuukausi. Sulla on siis varaa jopa säästää useampia satasia. Onhan siinä ylimärääistä rahaa kulutukseen nähden, vai mitä?

mutta eihän se koko 1300€ mene säästöön. Siitä suurin osa menee yhtiövastikkeeseen, lainan korkoihin, sähkölaskuun ja kotivakuutukseen. Eihän omistuasuminen mitenkään lisää sitä käytössäni olevaa rahaa, jolloin voisi todeta että sinulla on rahaa kuin roskaa. Näin ainakin itse ajattelen että asuntorahani ovat kiinni asunnossani niin kauan kun asuntoa tarvitsen ja sitä todennäköisesti tarvitsen loppuelämäni. Jos asuisin vuokralla silloin minulle jäisi enemmän rahaa laitettavaksi suoraan säästöön (saisin siitä korkotuloja lisäksi)tai käyttöön enemmän. Itse asiassa en ole edes varma tietääkö juuri tämä kyseinen työtoveri minun maksavan asuntolainaa eikä vuokraa.

Auto sitten ehkä selittää jotain, jos on tarkistanut rekkarin perustella kuka auton omistaa, muuten ei voi tietää onko minun oma vai ei. Jotenkin olen kuvitellut että se on vähemmistö joka ostaa auton velaksi, mutta ehkä tilanne on sitten tosiaan nykyisin toisin päin.

Vierailija
14/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miespuolinen työkaverini, joka tienaa 800 euroa enemmän/kk, jaksaa jankata minulle tätä samaa!

Jouduin taas "vahingossa" maksamaan molempien lounaat kun tarjoilija oli laittanut ne samalle kuitille eikä kiireessä ehditty pyytää korjausta. Mies ei osoittanut elettäkään että maksaisi laskun, vaan siirsi taas kuitin minulle kommentilla "sinulla kun on rahaa kuin roskaa". Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun saan kuulla tämän.

Työkaveri on lapseton ja asuu hyvin tienaavan vaimonsa kanssa isossa loft-asunnossa keskustassa, minä, mieheni ja lapset halvassa kerrostalokolmiossa Espoossa.

Jos kerrankin vielä laukoo näitä "totuuksia" niin suutun kunnolla!

Vierailija
15/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan työtoveri, meillä on eri pomot. Vapaa-ajastani kyllä kerron jonkun verran töissä, en mitenkään paljon, mutta ei siihen mitään kalliita juttuja liity. AP

Itseänkin kiinnosti muiden kommentit mikä tekee ap:sta rikkaan vaikutelman. Mitään vinkkejä en kyllä itse osaa sanoa muuta kuin että joku käytöksessä sen täytyy olla. Ehkä annat sellaisen kuvan että materia ei voisi sinua vähempää kiinnostaa kun pukeudut tavallisesti etkä käytä meikkiä, jolloin taas jotkut tekevät johtopäätöksen että rahaa on, mutta olet sen yläpuolella.

Vierailija
16/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antamiesi tietojen perusteella olen parempituloinen kuin sinä. Omaan myös korkeamman äo:n, koska minä en iki maailmasas jankkaisi av:lla asiaa, jota av ei voi mitenkään ratkaista. Sinun täytyy olla todella yksinäinen ihminen, jos ainoa foorumi tämän kaltaisille äimistelyille on tuiki tuntemattomien foorumi. Otan osaa.

Vierailija
17/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miespuolinen työkaverini, joka tienaa 800 euroa enemmän/kk, jaksaa jankata minulle tätä samaa! Jouduin taas "vahingossa" maksamaan molempien lounaat kun tarjoilija oli laittanut ne samalle kuitille eikä kiireessä ehditty pyytää korjausta. Mies ei osoittanut elettäkään että maksaisi laskun, vaan siirsi taas kuitin minulle kommentilla "sinulla kun on rahaa kuin roskaa". Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun saan kuulla tämän. Työkaveri on lapseton ja asuu hyvin tienaavan vaimonsa kanssa isossa loft-asunnossa keskustassa, minä, mieheni ja lapset halvassa kerrostalokolmiossa Espoossa. Jos kerrankin vielä laukoo näitä "totuuksia" niin suutun kunnolla!

Tässä minun tilanteessa ei ollut onneksi kyse minkään maksamisesta. Ehkä ne miehet vaan kuvittele että me naiset ollaan niin rikkaita.:)

AP

Vierailija
18/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antamiesi tietojen perusteella olen parempituloinen kuin sinä. Omaan myös korkeamman äo:n, koska minä en iki maailmasas jankkaisi av:lla asiaa, jota av ei voi mitenkään ratkaista. Sinun täytyy olla todella yksinäinen ihminen, jos ainoa foorumi tämän kaltaisille äimistelyille on tuiki tuntemattomien foorumi. Otan osaa.

Uskon kyllä että olet parempituloinen koska minun tuloni ovat tällä hetkellä aika huonot. Etkö ole koskaan saanut vastaavaa kommettia keneltäkään vaikka sinulla on paremmat tulot? Sekö sinua niin aiheessa ärsytti?

Ystäviä minulla on, mutta ei meillä ole tapana puhua raha-asiosta. Meillä on tärkeämpiäkin puheenaiheita ja avanviettotapoja ystävien kanssa. AV on juuri sopiva paikka työn lomassa tälläiselle keskustelulle tuntemattomien ihmesten kanssa. Hyviä ja asillaisia vastauksiahan täältä on jo tullut.

AP

Vierailija
19/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin olen kuvitellut että se on vähemmistö joka ostaa auton velaksi, mutta ehkä tilanne on sitten tosiaan nykyisin toisin päin.

Olin kerran tilanteessa, jossa erään kalliimmanpuoleisen erillistaloyhtiön (siis ikäänkuin omakotitaloja, mutta kuuluvat yhteiseen taloyhtiöön) autokatoksen autoja piti siirtää nopealla aikataululla. Piti sitten selvittää niiden omistajien yhteystietoja rekisterinumeroiden perusteella. Koko taloyhtiön pihassa vain yksi auto oli oma. Loput olivat rahoitusyhtiön. Se yksi oma oli tietysti pieni ja vanha nissani, ne muut oli mersuja ja audeja. (Haltijaa kysymällä me sit saatiin tieto siitä, kenelle auton siirrosta piti soittaa.)

Vierailija
20/24 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon pahempaa olisi sääli tai vieroksuminen sen takia, että annat köyhän vaikutelman.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän