Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sitten kun omat vanhempanne joutuu palvelutaloon? Miten toimitte?

Vierailija
07.11.2012 |

Nyt oli uutisissa, että 65-vuotta yhdessä oleva pari erotetaan, kun ei ole tilaa toiselle.

Ymmärtää sen, että paikkoja on vähän.

Mutta on se kumma ettei mistään muka saa yhteistä huonetta, koska niihin siirtää vaan toisen sängyn.

Tosi surullista, että loppuelämä riistetään noin julmasti. Kohdellaan vanhuksia, kuin esineitä.

Olen huolissani tulevien vanhusten tulevaisuudesta. Hoitajia vaihtaa kokoajan alaa, ei kukaan enää jaksa sitä työmäärää, mikä heissä on.

Huoli parin kolmenkymmenen vuoden päästä, kun omat vanhempani ovat vanhoja, että mikä tilanne silloin.

Miten teillä, osalla varmaan on jo sen verran vanhoja. Miten teillä toimii vanhempienne hoito ja arki? Käyttekö usein kyläilemässä?

Mielestäni vanhankin elämä on arvokasta.

Itse haluan joskus, että omat vanhemmat saavat arvokkaan vanhuuden. Haluan auttaa ja olla heidän elämässä. On sitten minun vuoro, sillä heidän antamasta hyvästä lapsuudestani on korvaamatonta.

Onneksi he ovat vasta viisikymppisiä, mutta aika menee nopeaa.

Oletteko kuulleet perhehoidosta? Eikö olisi mukava saada omat vanhemmat joskus sellaiseen? He voivat päästä jonkun perheeseen asumaan, esim maalle, joissa on isoja taloja, eläimiä sekä paljon virikkeitä.

Silti huolettaa, enkä kestäis ajatusta, että omat vanhemmat olisi joskus vaipoissa vanhainkodissa. Se olisi aivan kamalaa. Sitten kun ei tiedä miten liukuhihnalla niitä hoidetaan.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos liikuntakyky on huono, niistä ei kannattais murehtia...

Vierailija
2/13 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten voidaan pitää varmana, että suuret ikäluokat hoitavat homman kuntoon itseään varten vähän ennen vanhempieni "siihen ikään tuloa". Näihän suuret ikäluokat ovat tähän mennessä kaiken järjestäneet.

Mun ei tarvi kuin maksaa veroja ja eläkemaksuja ja todennäköisesti jotain vanhuksenhoitolisää.

Sit kun suuret ikäluokat ei sitä enää tarvi, järjestelmä puretaan liian kalliina, kuten lapsilisät, koulut, ja kohta työeläkkeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhukset hoidetaan kodeissaan kotihoitopartioiden avulla. Ja omaisten vastuu tulee kasvamaan. Perhehoito on sitä, että sinä petaat vanhemmillesi olohuoneeseen sängyn ja autat heidät vessaan, tai laitat ne vaipat. PIstät insuliinit ja syötät ja teet kaiken muunkin mitä vain osaat.

Vierailija
4/13 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan samanlaisia perhekoteja kuin sijoitettujen lastenkin ammattimaiset perhekodit. Ts. siellä on henkilökunta, joka on töissä siellä ja muutama lapsi tai vanhus, jotka asuvat siellä. Sinänsä se on toki kivempaa kuin isot laitokset, mutta ei tässä nyt kannata ryhtyä romantisoimaan että niissä elettäisiin jonkun perheen normaalia perhe-elämää. Ammattimaisia laitoksia ne ovat, vaikkakin pieniä.

Vierailija
5/13 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan niinkuin sijaisperheet lapsillekin ovat. Koulutusta ei tarvita.

http://www.perhehoitoliitto.fi/perhehoito/vanhukset.html

Minustako vanhusten perhehoitaja?

- Perhehoidosta työtä ja toimeentuloa maaseudulle

Mitä vanhusten perhehoito on?

Perhehoidossa vanhus otetaan asumaan omaan kotiin joko osa-aikaisesti tai pysyvästi ja tarjotaan hänelle turvallista ja perheenomaista hoitoa. Vanhukselle perhehoito on hyvä ratkaisu siinä vaiheessa, kun hän ei vielä tarvitse laitoshoitoa, mutta eläminen omassa kodissa tuntuu turvattomalta ja yksinäiseltä.

Mitä perhehoitajalta vaaditaan?

Perhehoito on koko perheen asia ja vaatii kaikkien perheenjäsen-ten hyväksynnän. Perhehoitajalta edellytetään soveltuvuutta ja sitoutumista tehtävään sekä ennakkovalmennukseen osallistumista. Perhehoitajana toimiminen ei vaadi hoitoalan koulutusta tai kokemusta, mikäli hoidossa on enintään neljä vanhusta. Mikäli perhehoitajia on kaksi ja toisella heistä on tehtävään soveltuva ammatillinen sosiaali- tai terveysalan koulutus, esimerkiksi lähi-hoitajan tutkinto, voi perheessä olla hoidossa enintään seitsemän henkilöä.

Perhehoitajan kodilta edellytetään muun muassa turvallisuutta, riittäviä tiloja sekä soveltuvuutta hoitotehtävään. Vanhuksia ilahduttaa hoitopaikan kodinomaisuus. Maaseudulla tilavat raken-nukset ja luonnonläheinen ympäristö luovat hyvät puitteet perhe-hoidolle sekä tuovat lisäarvoa vanhusten hoitoon ja asumiseen.

Kunta valvoo ja valmentaa

Vanhusten perhehoidon järjestämisestä ja valvonnasta vastaa kunta. Kunnan vastuulla on tehdä perhehoidon toimintaohje, jossa kuvataan miten perhehoito kunnassa toteutetaan. Kunta arvioi hoidettavan toimintakyvyn ja hyväksyy sekä perhehoitajan että kodin tilojen soveltuvuuden perhehoitotehtävään. Kunta ja perhe-hoitaja solmivat keskenään toimeksiantosopimuksen, jossa sovitaan muun muassa hoitopalkkiosta, kulukorvauksesta sekä per-hehoitajan muusta tuesta, kuten vapaista ja täydennyskoulutuk-sesta.

Mihin ottaa yhteyttä, kun perhehoito kiinnostaa?

Saat tietoa alueesi vanhusten perhehoitajien tarpeesta ja valmennustilanteesta oman kunnan vanhuspalveluista vastaavalta henkilöltä. Tietoa ja kokemuksia vanhusten perhehoidosta sekä linkkejä löytyy Perhehoitoliiton internet-sivuilta

www.perhehoitoliitto.fi.

Mitä perhehoito antaa minulle

? perhehoitajien kokemuksia

• Mahdollisuus hoitaa pieniä lapsia tai muita omaisia kotona.

• Iloa asukkaiden ja omaisten tyytyväi-syydestä, jotka arvostavat tekemääni työtä.

• Hyvä mieli toisten auttamisesta.

• Itsenäinen ja vaihteleva työ.

• Mukavat juttutuokiot ja naurunhetket vanhusten kanssa.

Maa- ja kotitalousnaiset edistävät vanhusten perhehoitoa Perhehoito - apu vanhuksille ja mahdollisuus maaseudulle -hankkeen avulla. Hankkeen tavoitteena on lisätä perhehoidon tunnettuutta maaseudulla ikäihmisten hoitomuotona, koota tietoa perhehoitajiksi aikoville sekä kannustaa ryhtymään perhehoitajiksi maaseudulle. Hanke toteutetaan yhteistyössä Perhehoitoliiton kanssa ja sitä rahoittaa Maaseutupolitiikan yhteistyöryhmä.

Lisätietoja

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus, yritysneuvonnan kehityspäällikkö

Miia Nätti, p. 040 515 7089, miia.natti (at) maajakotitalousnaiset.fi

Artikkeli Perhehoito-lehdessä:

Perhehoito tekee ihmeitä Suupohjassa

http://www.perhehoitoliitto.fi/perhehoito/kauhajoki.pdf

Vierailija
6/13 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kylläkään ole niinkään ikänsä puolesta vaivainen vaan sairauksiensa vuoksi. Ei minua hoidon laatu huoleta. Hyviä hoitajia on paljon enemmän kuin huonoja hoitajia. Tietenkään kaikkien kanssa ei tule toimeen yhtä hyvin kuin toisten.

Minua huolettaa se, miten äiti jaksaa, kun pää vielä toimii, mutta kroppa ei tottele enää. Ja se, että kuinka äidin rahat riittää pitkää laitoshoitoa, mutta kai niiden on pakko jotenkin riittää.

Tällä hetkellä minulla on sellainen elämäntilanne, että voin käydä äitini luona usein.

Vierailija
7/13 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun nuorempi veljeni perheineen asuu samassa taloudessa vanhempien kanssa, ja tällä hetkellä on vielä niinpäin, että 67-vuotias isoäiti on heille apu, ruoanlaittaja, lastenhoitaja tms, mutta varmaan jossain vaiheessa roolit vaihtuvat toisinpäin. Kaksi muuta veljeänikin asuvat lähettyvillä ja voivat auttaa, kun sellainen tilanne tulee. Itse en valitettavasti voi paljon auttaa 2500 km välimatkan takia mutta hyvin heillä tulee menemään, näin uskoisin. Ei ole niin sielläpäin tapana laittaa vanhuksia joilla on omaisia, vanhainkoteihin kuten Suomessa. Useimmat kuolevat ajallaan ihan omaan kotiinsa.

Miehen suomalaisten vanhempien puolesta kyllä vähän huolestuttaa. Asumme heistäkin useamman sadan km päässä, ja lisäksi mies on sitä mieltä että sitten kun ei itse pärjää puulla lämmitettävässä pienessä talossaan josta kauppaankin pitkä matka, laitetaan vaan kunnan vanhustentaloon. Varsinkin miehen äiti kammoaa sinne joutumista jo etukäteen, se on hänelle pelätty "kunnan vaivaistalo" ja on alkanut nyt jo puhua että hän ei sinne mene, vaikkei se vielä ajankohtaista olekaan kunnon puolesta. Minulla olisi kyllä aika jumalattoman huono omatunto jos olisin laittanut vanhat vanhempani laitokseen noin, mutta tiedän että se on Suomessa tapana, ja esim. järjestelyjä joissa asuttaisiin samassa taloudessa pidetään outoina. Pienellä paikkakunnalla huonosti on vaihtoehtona puolivälimallejakaan, esim. palvelutaloja joissa saisi asua itsenäisesti mutta tuetusti. Toivottavasti pysyvät vielä hyväkuntoisina pitkään...

Vierailija
8/13 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä on kuollut ja "oikea" äitini myös, häntä kävin vanhainkodissa säännöllisesti katsomassa ja hänelle soittamassa ja hänen kanssaan juttelemassa.

Virallinen äitini ei tule saamaan minulta sympatioita tai empatioita elää vanhaksi tai ei, vielä on useita vuosia eläkeikään, ei olla tekemisissä.

Vierailija
9/13 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska koti oli liian hyvä liikuntarajoitteiselle. Mutta onneksi vähän myöhemmin pääsi vanhainkotiin. Siellä hänellä oli oma huone ja kylppäri, siis aivan loistava paikka. Virikkeitäkin oli kohtalaisesti, talossa oli myös itsenäisesti asuvien vanhusten siipi ( siis heillä keittiöt yms). Ja vanhainkodissa kävi läheisen sosiaaliaalan opiskelijat harjoittelemassa ja järjestivät toimintaa vanhuksille.

Vierailija
10/13 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä kotona tai laitoksessa. Kun hätä tulee ei kukaan ehdi/jaksa yksin nostella/ jalatonta vessaan. Miten sellainen jolla jalat ei toimi ja makaa päivät pitkät nousee pyörätuoliin tai jaksaa olla pytyllä?

Aivan samoin kuin naisilla on intiimisuojia ja vauvoilla vaipat niin vaipat eivät ole se asia mistä kannattaa huolestua. Enemmän miettiä sitä kun ihminen on muistisairas ja ei osaa toimia kotona, eksyy huoneissa tai lähtee ulos harhailemaan mistä paikka silloin saada? On olemassa tietty reitti miten paikan voi saada, mutta kun niitä hoitokoeja e ole tarpeeksi ja jonot voi olla vuodenkin mittaisia.

Se on pitkä aika vanhukselle, omaisille ja kotihoidolle joka yrittää saada vanhuksen pärjäämään sen aikaa kotonaan.

Vierailija
11/13 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on omaishoitaja ja se on raskasta. Autan häntä aina kun pystyn ja hän ottaa usein iltapäivisin lapseni vielä ip-kylään saadakseen hyvää seuraa.

Vierailija
12/13 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta on se kumma ettei mistään muka saa yhteistä huonetta, koska niihin siirtää vaan toisen sängyn...

hoitopaikkaan ei voi samaan huoneeseen vaan siirtää sänkyä lisää. hoidettavia saa maksimissaan olla tietty määrä osastolla ja hoitajiakin vain rajoitettu määrä. eri asia jos joku paikka vapautuu osastolta niin silloin siirtää se sänky samaan huoneeseen ja ottaa puoliso sinne....

kuvittele ihmeessä miten paljon osastolla olisi ihmisiä jos kaikilla puolisot? eikä hoitajia tietenkään palkattaisi lisää....

Vierailija
13/13 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että sitten kun mun vanhemmat on tuossa iässä niin vanhustenhuolto on jo aikaa sitten lakkautettu Suomessa ja jokainen saa kuolla sinne, missä sattuu olemaan eikä kukaan välitä. Varmaan pitää itse ottaa vapaata työstä ja hoitaa vanhemmat hautaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän