Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajattelin aina et marjat on kalliita...

Vierailija
06.11.2012 |

Mutta nyt olen parin viikon ajan ostanut mm. mustikkaa sekä mustaherukkaa ja piru vie, nehän on ihan kohtuuhintaisia! Mustaherukka jopa halpaa! Pirkan kotimainen mustikka on hyvää (tosi vähän mitään roskia/lytyssä olevia marjoja) ja 200g pussilla on hintaa 1,89€. 200g ei kuulosta paljolta, mutta jos pussin käyttää säästeliäästi, siitä saa silti useamman kourallisen vaikkapa puuron kaveriksi. Mustaherukka laadukasta myös ja halpaa; 1,09€/200g. Tuoreena en ole välittänyt koskaan, mutta pakasteena maku on ihanan raikas ja kirpeä, popsin näitä suoraan suuhuni makeanhimossa.

Täytyy sanoa, että silmät on avautuneet tämän kokeilun myötä. Olen nalkuttanut täälläkin että pienituloisella ei muka ole varaa marjoihin jne., mutta nyt otan sanani takaisin!

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimin silmin etsimään autiotaloja, niiden puutarhoista olen itse löytänyt viinimarja-, vadelma- ja omena-apajia sekä mustikkametsässä tietysti käydään myös.

Vierailija
2/23 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googletapa Pirkka- mustikka.

Valmistuttaja: Ruokakesko

Valmistusmaa: Liettua

Alkuperäismaa: Kanada

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutki hieman tarkemmin sitä kaupan pakastekaappia. :D Itse olen ostanut Pirkan kotimaista mustikkaa.

Vierailija
4/23 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin mieluummin ostan pieniä pusseja pakkaseen pitkin vuotta, kuin kerään kerralla niin että niitä marjoja on sitten pakastin täynnä.

Vierailija
5/23 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla syödä ulkomaisia marjoja ilman kuumennusta.

Vierailija
6/23 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerätään kuulkaa ne myyntimarjat vaikka mistä, tien laidoilta, tehtaiden kupeesta, mistä vaan löytyy. En ikikuunapäivänä osta marjoja kaupasta, vaan poimin ne omin suloisin pehmoisin kätösin syvältä metsän uumenesta.

terveisin entinen rivipoimurikerääjä

Vierailija
7/23 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan 1kg:n pussin suomalaisia mustikoita, hinta lähes 10euro se on mun mielestä paljon!!

Siitä kun laitan lapsille muun iltapalan LISÄKSI noin 1dl, niin kyllä se on kallista. Jos se 1dl riittäisikin pelkäksi iltapalaksi, niin asia olisi eri, mutta kyllä tulee kalliiksi. Tosin sanon osaltani, että tulkoot.

Vierailija
8/23 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienetkin määrät tekevät hyvää. Toki olisi paras, jos voisi syödä pari desiä per päivä.

Vierailija
9/23 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan varmasti. Ja sita paitsi aromikkaita. Syon niita myos ilman kuumennusta, ihan sellaisina kuin ovat.

Vierailija
10/23 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallisimpia on Pohjois-Suomesta poimitut.

Heisimato tuhoaa maksan eikä sitä voi pysäyttää

Vierailija
11/23 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin mieluummin ostan pieniä pusseja pakkaseen pitkin vuotta, kuin kerään kerralla niin että niitä marjoja on sitten pakastin täynnä.

ILMAISTA! :)

Vierailija
12/23 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari tuntia max menee kerätä pari sankollista puolukkaa, pari tuntia riittää myös hyvin mustikkasankoon tai kahteen. Villivadelmiakin saa kerättyä vaikka suoraan pakasterasioihin. Marjoja on ympäri suomea. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi ihmiset ei arvosta itse kerättyjä marjoja. Niistä tietää kuka niitä on pitänyt kourissaan ja miten ne on käsitelty. Kyse ei ole vain rahasta. Kyllähän pakastaminen kotona, pusseissa tai rasioissa maksaa jotain. Mutta isot määrät kun kerää, niin joka päivä voi sitten nauttia metsän antimia ympäri vuoden. Varsinkin ne joilla rahaa on vähän luulisi hyötyvän omista marjoista, jos ruokavalio muuten meinaa jäädä yksitoikkoiseksi.

Vierailija
13/23 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ajatteles miten halpaa se sitten on

ILMAISTA! :)

Vierailija
14/23 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt, miksi ihmiset ei arvosta itse kerättyjä marjoja. Niistä tietää kuka niitä on pitänyt kourissaan ja miten ne on käsitelty. Kyse ei ole vain rahasta. Kyllähän pakastaminen kotona, pusseissa tai rasioissa maksaa jotain. Mutta isot määrät kun kerää, niin joka päivä voi sitten nauttia metsän antimia ympäri vuoden.

Tosin kukaan ei jaksa kerätä niin paljon marjoja kun meidän perhe söisi (4, pian 5 syöjää). Mummotkin kerää marjoja meille ja anopin pakastinta verotetaan joka talvi kun omat on syöty. Eipä riitä koko talveksi eikä tosiaan joka päivä edes syödä marjoja. Välillä vaan on pakko ostaa kaupasta kun kotipakastimet on tyhjät.

Vierailija
15/23 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari tuntia max menee kerätä pari sankollista puolukkaa, pari tuntia riittää myös hyvin mustikkasankoon tai kahteen. Villivadelmiakin saa kerättyä vaikka suoraan pakasterasioihin. Marjoja on ympäri suomea. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi ihmiset ei arvosta itse kerättyjä marjoja. Niistä tietää kuka niitä on pitänyt kourissaan ja miten ne on käsitelty. Kyse ei ole vain rahasta. Kyllähän pakastaminen kotona, pusseissa tai rasioissa maksaa jotain. Mutta isot määrät kun kerää, niin joka päivä voi sitten nauttia metsän antimia ympäri vuoden. Varsinkin ne joilla rahaa on vähän luulisi hyötyvän omista marjoista, jos ruokavalio muuten meinaa jäädä yksitoikkoiseksi.

Mutta jos ei ole marjojen suurkuluttaja, jos ei ole ihan niin tiukkaa rahasta, jos ei ole aikaa tai halua kerätä marjoja edes sitä paria tuntia, ja jos ei ole halua tai tilaa ostaa suurempaa pakastinta kuin joku jääkaapin kyljessä oleva onneton nyyppänä että saa kesän sadon säilöttyä, niin voi olla ihan hyvä idea ostaa kaupasta pienemmissä erissä marjoja pitkin vuotta.

Jos muutenkin kulkee metsissä, jos on joka tapauksessa jo olemassa arkkupakastin ja jos ei ole rahaa tai pakasteiden tuominen kaupasta on muusta syystä vähän hankalaa, niin totta kai marjojen kerääminen itse on hieno asia. Tosiaan tietää ainakin mistä ne on kerätty.

Vierailija
16/23 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallisimpia on Pohjois-Suomesta poimitut.

Tämä oli aivan uusi uutinen.

Tietysti kun miettii, niin kyllähän ne luonnon eläimet voivat käydä tarpeillaan marjamättäillä ja heisimatoja on vaikka missä eläimissä. Miksei sitten suomalaisissa marjoissa?

Tosin toinen kysymys on, tarttuvatko ne ihmiseen? Leveä heisimato eli lapamato tarttuu, mutta sen saa kalasta.

Vierailija
17/23 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulklaisissa mrjoissa heisimatoja Turvallisimpia on Pohjois-Suomesta poimitut.

Jaa heisimatoja? Onko ekinokokkoosi heisimato?

Eikö muka ekinokokkoosiin oo lääkitystä ihmisille?

Vierailija
18/23 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimin silmin etsimään autiotaloja, niiden puutarhoista olen itse löytänyt viinimarja-, vadelma- ja omena-apajia sekä mustikkametsässä tietysti käydään myös.

Muistapas että autionkin talon joku omistaa ja saattaa itse haluta marjansa!

Vierailija
19/23 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi tuo marjametsä on omalla pihalla:) Ei mikään ole ihanampaa kuin joka päivä töiden jälkeen kipaista takapihalle poimimaan se 1-2 litraa mustikoita. Tänäsyksynä tuosta pihasta sai 50l ja vielä jäi poimimatta. Puolukkaa tuli parii puuroon, vadelmia 2-3 litraa villipensaista joita kasvaa joka paikassa riesaksi asti.

Mansikat ostettiin ja karpalot saatiin kaverilta. Joka päivä syön smoothiessa reilun desin marjoja enkä enää selviäisi ilman tuota - tuoremehu jäi turhana pois ja vaihtui smoothieen:) Vähemmän kaloreja ja vähemmän sokeria

Vierailija
20/23 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeella teit sen smoothien? Haluisin kanssa kokeilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi