GALLUP: Vyötärönympäryksesi + pituus/paino/ikä?
Syy, miksi kysyn tälläistä on se, että juttelin tänään salilla joidenkin normaalipainoisten/hoikkien, paljon liikuntaa harrastavien naisten kanssa ja joku otti puheeksi vyötärönympäryksen 80cm riskirajan - ja kävi ilmi, että meistä 2/10 vyötärönympärys on alle 80cm, muilla vähän yli.
Onko todellakin niin, että me kaikki muut, liikuntaa ahkerasti harrastavat, suht lihaksikkaat ja varmasti keskimääräistä terveellisemmin syövät naiset olemme kaikki "riskiryhmää"?
Eikö noissa viitearvoissa oteta ollenkaan lukuun esim. ihmisen pituutta? Olen itse 176cm, leveäharteinen ja melko lihaksikas ja vyötärönympärykseni on 81.
Läskiä ei vatsan seutuvilla ole.
Jos näin on, niin tollasella pienellä hajaotannalla laskettuna suomalaisista +35v naisista 80% kuuluu riskiryhmään!?
Ei voi olla totta???
Kommentit (30)
vyötärönympärys 63 cm, pituus 174, paino 54 ja ikää 26. Harrastan juoksua ja uintia, satunnaisesti lihaskuntoa.
aloitin tänään kotona hulahulavanteella pyörittelyn. Kovasti kehuvat että se tepsii ja kaventaa, joten voin palata kuukauden päästä kertomaan :)
Hirvee pläski olen raskauksien jälkeen. Rasvaa jäi etenkin vyötärölle. Vielä ovat lihaksetkin palautumatta, vaikka olen jo lihaskuntotreeniäkin aloittanut. Ja ihan takuulla olen riskiryhmää.
päänympäryksesi se voi olla, tai reidenympärysmitta mutta vyötärö, nou nou. ota mittanauha käteen ja tsekkaa uudestaan, ja kato että luet mittanauhaa oikealta puolelta (55:n kohdalla on toisella puolella 95!) misseillä/malleilla luku on yleensä noin 62-65 cm.
olen saanut syntymälahjaksi sellaisen kropanmuodon, että vyötärö on selkeästi erottuva. Se on mulla 64cm. Olen 162cm pitkä ja painan 59 kiloa.
Mutta tuohan on todella tiukka tuo 80cm vaatimus, todellakin monella on sellainen "tasapaksu" vartalonmuoto, ettei se vyötärö yksinkertaisesti mene kapeammaksi kuin nippanappa juuri 80cm alle tai jotain juuri sen yli. Moni mittari on tosiaan erittäin huono soveltaa koko väestöön, esim. BMI toimii äärettömän huonosti lihaksikkailla ihmisillä.
Pituus 170 cm, paino 96 ja vyötärö 106 cm. Ja se on muuten jännä juttu, että kasvoni ovat suht. kapeat, enkä muutenkaan näytä ihan hirmuiselta sotanorsulta. Maha vain on valtava, ihan kuin olisin viimeisilläni raskaana (vaikka en ole). :(
Minulla on kyllä vyötärön seudulla läskiä, mutta se tuntuu olevan enimmäkseen heti ihon alla, vatsalihasten päällä. Toivoakseni sitä sisäelinten ympärillä olevaa vaarallista rasvaa ei niin kamalasti ole.
siltä viralliselta mittauskohdalta, eli n. 2 cm navan yläpuolelta, on 76 cm. Pituutta 174 cm ja painoa 71 kg, ikää 33 vuotta. Urheilen paljon ja olen aika lihaksikas, rasva kertyy lähinnä alavartaloon.
Synnytyksestä aikaa viisi kuukautta, ennen vyötärö oli 53cm. Saa nähdä palautuuko, vatsalihakset on jotenkin lörpähtäneet tän toisen raskauden jälkeen :D
Ja rasvaa on, jota juuri pois olen laihduttamassa...
73cm. Mitattu ompelijalla. Olen 172cm pitkä ja painan 64kg, missä on 2kg liikaa.
73cm. Mitattu ompelijalla. Olen 172cm pitkä ja painan 64kg, missä on 2kg liikaa.
Ikä on siis 38v.
Omalla kohdallani ainakin raskauksien jälkeen vyötärön ympärys on 10 cm suurempi kuin niitä ennen. Ja paino ja rasvaprosentti siis pysyneet ennallaan. Kohtuullisesti olen harrastanut liikuntaa myös raskauksien jälkeen, mutta vyötärönympärys ei juuri pienene. Kävin plastiikkakirurgilla konsultaatiossa, ja hän totesi, että vatsalihasten välinen kalvo on venynyt ja vatsan saa pienemmäksi vain suurehkolla leikkauksella (johon en halua).
Tilanne lienee monen muun kohdalla sama, joten mielestäni tuota 80 cm riskirajaa ei voi synnyttäneisiin naisiin soveltaa ottamatta huomioon näitä taustatekijöitä.
Pituus 165 cm
Paino 74.1 kg
Ikä 42v
Paljon on lähtenyt kiloja. Ja niin myös cm vyötäröltä.
Urakka ei ole tässä.
kapeimmasta kohdasta 73cm. 160cm/58kg. 45v.
Olen alhaalta laatikon mallinen leveät hartiat. 94-73-93.
Pituutta 155,painoa 50 ja ikää 38v.
Pituus 178 cm, paino 60 kg. Ikä 48, lapsia kolme. Lihavaksi en tunne itseäni. Jos pitäisi ympärys saada riskirajan alle, tulisi varmasti ongelmia anorektisesta elämästä. Kumpi sitten olisi pahempi, en tiedä.
Ei noita kannata niin tiiviisti tuijottaa. Ovat suuntaa-antavia, eivätkä koskaan joka ainoaan ihmiseen sovellettavissa. Sama painoindeksin kanssa (minäkin olen sen mukaan alipainoinen, vaikka vatsan ympärillä ja reisissä on reilusti rasvaa).