GALLUP: Vyötärönympäryksesi + pituus/paino/ikä?
Syy, miksi kysyn tälläistä on se, että juttelin tänään salilla joidenkin normaalipainoisten/hoikkien, paljon liikuntaa harrastavien naisten kanssa ja joku otti puheeksi vyötärönympäryksen 80cm riskirajan - ja kävi ilmi, että meistä 2/10 vyötärönympärys on alle 80cm, muilla vähän yli.
Onko todellakin niin, että me kaikki muut, liikuntaa ahkerasti harrastavat, suht lihaksikkaat ja varmasti keskimääräistä terveellisemmin syövät naiset olemme kaikki "riskiryhmää"?
Eikö noissa viitearvoissa oteta ollenkaan lukuun esim. ihmisen pituutta? Olen itse 176cm, leveäharteinen ja melko lihaksikas ja vyötärönympärykseni on 81.
Läskiä ei vatsan seutuvilla ole.
Jos näin on, niin tollasella pienellä hajaotannalla laskettuna suomalaisista +35v naisista 80% kuuluu riskiryhmään!?
Ei voi olla totta???
Kommentit (30)
vyötärö 65 cm, pituus 167 cm, paino 56 kg. Niin ja ikää 36 v.
Pituus 168 cm, paino 66kg. Ikä 39v.
Ei mitään ampiaisvyötäröä vaan päärynävartalo ja siro yläkroppa (rintsikoiden ympäryskin vain 65). Harrastan kestävyysurheilua.
Olen sellainen tiimalasin mallinen, isot tissit ja perä (rinnan ja lantion ympärys 90 cm) mutta niihin nähden kapea vyötärö.
Tuo riskiraja 80 on siinä mielessä tiukka, että jos on isompikokoinen (pidempi, rotevampi) nainen ja kropaltaan H-mallinen eli ei selvästi erottuvaa vyötäröä niin äkkiä se tulee vastaan vaikkei olisikaan ylimääräistä rasvaa alueella. Kuitenkin nimenomaan se rasva on se riski eikä suora vartalonmalli.
Se vyötärönympäryksen mittaaminen on vain yksi tapa tarkastella riskiryhmään kuuluvia.jokainen itse tietää miten liikkuu,syö ja voi
67cm, pituus 167cm, ikä 42v. Liikun kuutena päivänä viikossa 1-2h kerrallaan.
vyötärö 65 cm, pituus 167 cm, paino 56 kg. Niin ja ikää 36 v.
mulla 66 cm, pituus 167, paino 58, ikä 31.
Mulla vaikuttaa ympärykseen tosi rankasti vvatsalihaksiin ottava laji, jota harrastan. Ennen sitä vyötärönympärykseni oli 62. Kasvoi ihan lihaskasvun myötä, rasvaa ei ole tuossa kohdin yhtään.
Että jos on valmiiksi hoikka vyötärö, niin vatsalihasten treenillä se tuskin kapenee :)
liikuntaa tulee harrastettua liian vähän. Työ tosin on fyysisesti raskasta, mutta vapaa-ajallakin voisi liikkua enemmän.
No tänään uimaan!
Ei kai ole ihan sama, onko pituus vaikka 160 cm niin kuin itselläni, vai vaikka 180 cm. Nämä lienevät sellaisia keskiarvoistuksia ja pätevät keskimittaisiin - niin sitä itse tulkitsen.
Täällä siis vy 63 cm / pituus 160 cm / paino 53 kg / ikä 45 v