Autat kerran tai pari - sen jälkeen sitä pidetään automaationa??
Hei!
Siis järkyttävää, miten sitä joutuu nykään rajoittamaan lasten kavereiden vanhempiakin :). Ei riitä, että pitää omille lapsilleen rajat.
Tosi usein olen huomannut, että jos autan jotain tai vaikka heitän lapsen kaveria kerran pari treeneihin, niin kas, huomaan, että alkuperäinen pyytäjä pitää asiaa tämän jälkeen automaationa, että heidän lapsi voi tulla kyydillä, aina, ilman vastavuoroisuutta.
Taas olen sen asian edessä. Lapseni harrastaa tanssia ja nyt hänen kaverinsa aloitti myös. Viimeksi, kun oli treenien aika, niin kaveri oli tullut meille ja tottakai tuli kyydillä kysymättä sopiiko. No, samallahan se meni. Mutta eihän se nyt niin voi mennä, että kun kerran vien oman lapseni niin ei kai minun tarvi koko kylän lapsia kuljettaa, kun siinä samallahan se menee? Sanoin lapselleni, että olisi mukava, että voisimme hoitaa nämä kyyditykset kimppakyytinä ja lapseni oli kaverilleen siitä sanonutkin. Niin kaveri oli tokaissut, että joutuu sitten lopettamaan harrastuksen. Mitä ihmettä?? Ja me asumme hyvällä alueella ja vanhemmat hyvätuloisia (paitsi me olemme perusporukkaa). Ehkä näillä hyvätuloisilla ei ole aikaa, niinkuin minulla, tyhjätaskulla vai??
Mihin on kadonnut vastavuoroisuus??
Kommentit (36)
kimppakyytinä. Niin se ei käy. Jatkaa vain, jos minä vien ja haen.
Huhuh. Onneksi olemme muuttamassa.
Miksi pitää olla noin puusilmäinen ettei ymmärrä ettei kaikki ole inhottavia tahallaan vaan ehkä ei vaan onnistu sitten lähteä harkkoihin?
Meilläkin on tänään 3. harrastukset. Jos ei pääse sinne niin jää väliin! Dorka.
itse olen huomannut niin naapurin kuin lasten kavereidenkin kautta että kaikki hyöty kelpaa mutta minkäänlaista vastavuoroisuutta ei tunneta. Ei edes sanaa kiitos.
Mutta hyvä että muutatte, ongelma ratkeaa itsestään.
parinkin lapsen kaverin kanssa, ja aiemmin se kyllä harmitti. Joitakin kavereita on, joiden kanssa vastavuoroisuus toimii, ja toisten kanssa ei.
Minusta tuntuisi kuitenkin ikävältä jättää se kaveri harrastuspaikan bussipysäkille seisomaan, kun me tulemme autolla parin korttelin päähän. Olen siis ihan tietoisesti päättänyt jättää harmistumiset pois. Minulle tulee ihan hyvä mieli, kun autan toista. Ehkä joskus tulevaisuudessa tarvitsen itse apua, jota en voi korvata vastapalveluksella, jospa se vastavuoroisuus toteutuukin sitten välikäsien kautta. Haluan myös antaa lapsille esimerkin siitä, että pyyteettömästikin voi joskus auttaa.
ja kysy, että miten jaatte nämä vuorot keskenään. Jos vieläkin vastaus on sama kuin lapselta saatu niin päättele siitä sitten..... Lapsiparka...
Sano vaikka, että joudutte ajamaan johonkin muualle ennen harkkojen alkua ->kaveri ei pääse kyydillä.
Olen todennut, että elämässä joutuu kehittelemään mitä ihmeellisimpiä valheita, että ei tarvitsisi stressata. Suora puhe loukkaa useimpia.
Ja joo, voin uskoa, että tuollaista hyväksikäyttöä harrastetaan monissa perheissä.
Olen läksyni oppinut. Siipeilijöillä ei ole minkäänlaista kykyä vastavuoroisuuteen.
kun laitoit lapsesi asialle?
Saat homman nopeasti kuntoon jos haluat, soita vanhemmille. Turha ruikuttaa täällä sitä ettei uskalla jutella toiselle vanhemmalle.
Itse laittaisin lapsen vanhemmalle viestin, että miten treenikuskailut hoidettaisiin. Jos he ei voi osallistua, niin pyytäisin kyytirahaa, ihan vain periaatteesta.
Meillä toimii onneksi ihanan helposti nämä kuviot. Kolme poikaa samassa harrastuksessa ja noin suurin piirtein joka kolmas treeni on oma vuoro, mutta ei olla niin tarkkoja. Koska treenit on kahdesti viikossa, niin on jopa kokonainen viikko, ettei tarvi kuskata ollenkaan :) Tytön harrastuksessa on yksi naapurintyttö ja vuoroviikoin viedään, treenit vain kerran viikossa.
Laitat lapsen asialle ja itse valitat verhon takana.
Otimme yhteyttä lapsen vanhempiin ja nyt homma on bueno.
täytyy vaan rohkeasti ottaa yhteyttä vanhempiin... Itse toivoisin olevani rohkeampi, nyt on usein "hyväksykäytetty" olo.
Olen yhden lapsen yh, en rikas, todellakaan -- melkein kaikestahan pitää maksaa tuplasti.
Lapsen kaverit ovat ns. varakkaiden perheiden lapsia, mukavia kavereita, ei siinä mitään, mutta kyllä mua välillä suututtaa, kun esim. yökyläilyt (nimenomaan meillä) tuntuvat olevan itsestäänselvyys. Ruokaa menee enemmän, pyykkiä ja siivoamista riittää... Ja kun sääkin on useinmiten kurja (ja pimeä) en viitsisi lapsia kadullekaan ajaa "leikkimään" viikonloppuiltoina.
Vain yhden kaverin vanhemmat soittavat ja sopivat yökyläilyistä, ja heidän kanssaan se on myös vastavuoroista.
Tosi usein tuntuu, että meidän koti on hoitopaikka, johon tullaan esim. kun vanhemmilla on omaa menoa. (Minullahan sitä ei yh:na voi/saa olla.)
Nämä mainitut lapset ovat siis jo kovasti kouluikäisiä.
itse olen huomannut niin naapurin kuin lasten kavereidenkin kautta että kaikki hyöty kelpaa mutta minkäänlaista vastavuoroisuutta ei tunneta. Ei edes sanaa kiitos. Mutta hyvä että muutatte, ongelma ratkeaa itsestään.
nimittäin tuollaista se nykyään on. Hyväksikäyttäjiä löytyy ihan jokaiselta alueelta. Ainoa ratkaisu siiihen on, että kieltäytyy ehdottomasti. Vasta kun joku toinen vanhempi tarjoaa lapsellesi kyydin tai vastaavaa niin sitten otat puheeksi nuo kimppakyydit.
nimimerkki kokemusta löytyy
Mitä ihmeen haittaa on kuskata lapsen kaveri samalla? Keneltä se on pois? Minä ainakin kuskaan mielelläni koska ajan sinne päin itsekin. En minä ainakaan tarvitse vastavuoroisuutta. Miten se lapsi minulle on velkaa?
Siis ettekö te ihmiset SOVI toisten aikuisten kanssa miten toimitaan? Vie sinä lapset parittomina viikkoina ja minä parillisina. Vai onko näin tehty ja silti joku ei vie?
Lapsesi siis menee sinne kaverin kotio valmiina lähtemään harkkoihin muttei sieltä sitten kukaan lähde kuskiksi?
Koska minua kiinnostaa tietää miten te onnistutte?
Vien itse mielelläni muksuja harkkoihin kavereittensa kanssa mutta se on kyllä ihan sovittu asia. Ei tulisi mieleenkään vaan ottaa jotakuta lasta ja viedä harkkoihin ellen ole sopinut tästä äidin tai isän kanssa.
Vai tekeekö joku näin? Teille vaan tulee joku lapsi kotiin jonka kanssa lapsi on sopinut jotain? Oookei.
mistä te päättelette että ei ole vastavuoroisuutta? Oletteko kysyneet? Me emme voi kuskailla päivällä harrastuksiin mutta toki meillekin saisi iltapäiviksi tulla, paikhalla on lastenhoitaja aina. Kukaan ei koskaan soita tai kysy vaan lapselta kuulla 10. harrastuskerran jälkeen että kuskaajan äiti ei enää ota poikaa mukaan. SIIS MITÄ? KOSKAAN ei ole oma tai tämä kaverilapsi kommentoinut kyytejä ja kun lähes naapurista lähtevät ja tulevat en olettanut että siinä on jokin juttu. Koska vaan voivat muuten olla meillä ja otamme vaikka yökylään mutta iltapäivän harrastukuskaukset ei vaan onnistu.
Todella noloa ruikuttaa jollain vauvapalstalla jos ei aikuinen saa itse soitettua sovittua asioista. Niin kasvaa taas uusi mykkä ja juro sukupolvi joka sisäisesti kiehuu ties mistä "vääryydestää".
voiko muka vaatia niiltä vastavuoroisuutta?
Jos aikuiset hoitais tällaiset asiat lasten puolesta, kiitos.
niin kerron sen lapselle (hänhän meille tulee kyytiä odottamaan, ei vanhempansa). Joskus on tytön kaveri ollut mukana mummolassa, joskus hautausmaalla jne. Yleensä äitinsä soittaa, jos ei tule ajoissa kotiin ja minä saan haukut, kun on sovittu "että tullaan suoraa kotiin". Yleensä sanon ihan nätisti, että anteeksi, minä en tiennyt tästä sopimuksesta.
Siis ettekö te ihmiset SOVI toisten aikuisten kanssa miten toimitaan? Vie sinä lapset parittomina viikkoina ja minä parillisina. Vai onko näin tehty ja silti joku ei vie? Lapsesi siis menee sinne kaverin kotio valmiina lähtemään harkkoihin muttei sieltä sitten kukaan lähde kuskiksi? Koska minua kiinnostaa tietää miten te onnistutte? Vien itse mielelläni muksuja harkkoihin kavereittensa kanssa mutta se on kyllä ihan sovittu asia. Ei tulisi mieleenkään vaan ottaa jotakuta lasta ja viedä harkkoihin ellen ole sopinut tästä äidin tai isän kanssa. Vai tekeekö joku näin? Teille vaan tulee joku lapsi kotiin jonka kanssa lapsi on sopinut jotain? Oookei.
Esimerkiksi viidesluokkalaiset hyvinkin vain tupsahtavat paikalle ja pyytävät kyytiä johonkin. Kysyn kyllä aina että onko lupa mennä ja aina on ollut. Miksi pitäisi erikseen soitella vanhemmille, nämäkin tytöt ovat meillä aina.
Niin kaveri lopettaa?