Autat kerran tai pari - sen jälkeen sitä pidetään automaationa??
Hei!
Siis järkyttävää, miten sitä joutuu nykään rajoittamaan lasten kavereiden vanhempiakin :). Ei riitä, että pitää omille lapsilleen rajat.
Tosi usein olen huomannut, että jos autan jotain tai vaikka heitän lapsen kaveria kerran pari treeneihin, niin kas, huomaan, että alkuperäinen pyytäjä pitää asiaa tämän jälkeen automaationa, että heidän lapsi voi tulla kyydillä, aina, ilman vastavuoroisuutta.
Taas olen sen asian edessä. Lapseni harrastaa tanssia ja nyt hänen kaverinsa aloitti myös. Viimeksi, kun oli treenien aika, niin kaveri oli tullut meille ja tottakai tuli kyydillä kysymättä sopiiko. No, samallahan se meni. Mutta eihän se nyt niin voi mennä, että kun kerran vien oman lapseni niin ei kai minun tarvi koko kylän lapsia kuljettaa, kun siinä samallahan se menee? Sanoin lapselleni, että olisi mukava, että voisimme hoitaa nämä kyyditykset kimppakyytinä ja lapseni oli kaverilleen siitä sanonutkin. Niin kaveri oli tokaissut, että joutuu sitten lopettamaan harrastuksen. Mitä ihmettä?? Ja me asumme hyvällä alueella ja vanhemmat hyvätuloisia (paitsi me olemme perusporukkaa). Ehkä näillä hyvätuloisilla ei ole aikaa, niinkuin minulla, tyhjätaskulla vai??
Mihin on kadonnut vastavuoroisuus??
Kommentit (36)
Ehkä kaveri on saanut luvan aloittaa, kun on esittänyt asian niin, että pääsee teidän kyydillä, kun joka tapauksessa kuskaat. Ehkä myös oman tyttösi mielestä on kivempi käydä kaverin kanssa, joten hänkin on saattanut kompata tätä.
Ymmärrän kyllä ärtymisesi, mutta jos et itse juttele niiden toisten vanhempien kanssa, niin et voi syyttää heitä siitä, että näkevät asian toisin kuin sinä.
Lisäksi miettisin sitä, että jos kaveri ei vaadi mitään sinänsä ylimääräistä, eli tyytyväisenä kiertää teidän kautta, niin onko tilanteesta oikeasti haittaa? Jos toinen vaihtoehto on, että lopettaa. Eihän sen vastavuoroisuuden ihan symmetrisesti tarvitse tapahtua, jos esim. kuljetusaika ei yksinkertaisesti ole mahdollinen toiselle perheelle tms.
Meillä ikäviä tilanteita näissä kyydityksissä, kun ei ole omaa autoa. Mielelläni ottaisin vastavuoroisesti yökylään tms., mutta harrastukset on valittu niin, että sinne pääsee bussilla, joka kuitenkaan harvalle lapsen kaverille kelpaa, kun ovat kyyditykseen tottuneet. Lapset tynkää kulkea yhdessä ja selvästi näissä kuka kenenkin kanssa kulkee asioissa vaikuttaa myös jonkinlaiset sosiaaliset pelit.
Siis ettekö te ihmiset SOVI toisten aikuisten kanssa miten toimitaan? Vie sinä lapset parittomina viikkoina ja minä parillisina. Vai onko näin tehty ja silti joku ei vie? Lapsesi siis menee sinne kaverin kotio valmiina lähtemään harkkoihin muttei sieltä sitten kukaan lähde kuskiksi? Koska minua kiinnostaa tietää miten te onnistutte? Vien itse mielelläni muksuja harkkoihin kavereittensa kanssa mutta se on kyllä ihan sovittu asia. Ei tulisi mieleenkään vaan ottaa jotakuta lasta ja viedä harkkoihin ellen ole sopinut tästä äidin tai isän kanssa. Vai tekeekö joku näin? Teille vaan tulee joku lapsi kotiin jonka kanssa lapsi on sopinut jotain? Oookei.
Jos minä jokatapuksessa ajan sinne ja takaisin, siihen kyytiin mahtuu hyvin neljä muutakin. Otan myös liftareita ja nettiliftareita kyytiin aina ja pitäisikö minun nyt syyttää heitä hyväksikäytöstä? Ei se ole hyväksikäyttöä jos minä en harmistu siitä. Ja miksi näin tekisin? Vai onko kyseessä raha? Onneksi en ole pihi.
mistä te päättelette että ei ole vastavuoroisuutta? Oletteko kysyneet? Me emme voi kuskailla päivällä harrastuksiin mutta toki meillekin saisi iltapäiviksi tulla, paikhalla on lastenhoitaja aina. Kukaan ei koskaan soita tai kysy vaan lapselta kuulla 10. harrastuskerran jälkeen että kuskaajan äiti ei enää ota poikaa mukaan. SIIS MITÄ? KOSKAAN ei ole oma tai tämä kaverilapsi kommentoinut kyytejä ja kun lähes naapurista lähtevät ja tulevat en olettanut että siinä on jokin juttu. Koska vaan voivat muuten olla meillä ja otamme vaikka yökylään mutta iltapäivän harrastukuskaukset ei vaan onnistu.
Todella noloa ruikuttaa jollain vauvapalstalla jos ei aikuinen saa itse soitettua sovittua asioista. Niin kasvaa taas uusi mykkä ja juro sukupolvi joka sisäisesti kiehuu ties mistä "vääryydestää".
TÄH??? Harrastuksen olette vaan hänelle ottaneet, muttei mitään suunnitelmaa/keskustelua siitä, MITEN se lapsi sinne harrastamaan PÄÄSEE? Noin vaan on päätynyt sinne harrastukseen itsekseen, ei tietoa, kuinka? Tyypillisiä kiireisiä, itsekkäitä vanhempia, jotka korvaavat rahalla lapsille poissaoloaan.
syöneet piikkiini ravintolassa, käyneet leffassa, teatterissa, museoissa ja huvipuistoissa.
On meilläkin ollut tällä tavalla kavereita mukana, mutta nämä menot on sovittu etukäteen, ja lapsen kaverilla on silloin niitä varten rahaa mukana. Jos veisin tällaisiin maksullisiin paikkoihin sopimatta vanhempien kanssa, niin kyllä silloin se tarkoittaisi, että minä tarjoan.
Miksi pitää olla noin puusilmäinen ettei ymmärrä ettei kaikki ole inhottavia tahallaan vaan ehkä ei vaan onnistu sitten lähteä harkkoihin?
Meilläkin on tänään 3. harrastukset. Jos ei pääse sinne niin jää väliin! Dorka.
Siis ei yksikään vanhempi voi antaa lapsen aloittaa harrastusta, johon lapsi pääsee vain jos naapurin täti kuskaa, eihän?
Varsinkin jos kyseinen vanhempi ei ole edes keskusteluut tämän naapurin tädin kanssa ja kysynyt sopiiko tälle kyseinen järjestely ja tarjoutunut jollain tavoin vastavuoroisuuteen?
Ja sitten vielä kehtaa nimitellä näitä ihmisiä, jotka ei suostu hyväksikäytetyiksi dorkiksi...
SIIS OIKEESTI?????
Hei!
En siis pyytänyt tytärtäni kysymään kaveriltaan, että käykö kimppakyyti. Totesin vain lapselleni, että meidän pitää sopia kimppakyydistä ja lapsi oli sitten sanonut tästä ihan omatoimisesti. Ja kertoi seuraavana päivänä, mitä kaverinsa oli sanonut.
Tämä samainen lapsi pakkaa meillä aina, joka ikinen kerta ruokapöytään istumaan, kun on ruoka-aika, eikä kukaan kaipaa häntä kotona pitkään aikaan. Olen sanonut lapselle, että voit mennä ruokailun ajaksi odottamaan lapseni huoneeseen.
Itse asiassa tässä kävi vielä niin, että tätä lasta eivät vanhemmat olleet edes ilmoittaneet harrastukseen vaan tuli sinne vain. Ilmoittamattomuus kävi ilmi, kun lapsille jaettiin tuotteita myyntiin :).
Että meitä on moneen junaan.
mistä te päättelette että ei ole vastavuoroisuutta? Oletteko kysyneet? Me emme voi kuskailla päivällä harrastuksiin mutta toki meillekin saisi iltapäiviksi tulla, paikhalla on lastenhoitaja aina. Kukaan ei koskaan soita tai kysy vaan lapselta kuulla 10. harrastuskerran jälkeen että kuskaajan äiti ei enää ota poikaa mukaan. SIIS MITÄ? KOSKAAN ei ole oma tai tämä kaverilapsi kommentoinut kyytejä ja kun lähes naapurista lähtevät ja tulevat en olettanut että siinä on jokin juttu. Koska vaan voivat muuten olla meillä ja otamme vaikka yökylään mutta iltapäivän harrastukuskaukset ei vaan onnistu.
Todella noloa ruikuttaa jollain vauvapalstalla jos ei aikuinen saa itse soitettua sovittua asioista. Niin kasvaa taas uusi mykkä ja juro sukupolvi joka sisäisesti kiehuu ties mistä "vääryydestää".
Sinä puhut siitä että muut ei osaa kommunikoida, mutta itse et ole osannut sopia lapsesi harrastuskyytejä järkevästi, vaan olet vaan olettanut, että naapuri kuskaa?
JUST.
Jos ilmoitat lapsesi harrastukseen, niin on suoranainen velvollisuus kyyditä kaikki muutkin, kun kerran olet samalta suunnalta :DDD
Hei!
En siis pyytänyt tytärtäni kysymään kaveriltaan, että käykö kimppakyyti. Totesin vain lapselleni, että meidän pitää sopia kimppakyydistä ja lapsi oli sitten sanonut tästä ihan omatoimisesti. Ja kertoi seuraavana päivänä, mitä kaverinsa oli sanonut.
Tämä samainen lapsi pakkaa meillä aina, joka ikinen kerta ruokapöytään istumaan, kun on ruoka-aika, eikä kukaan kaipaa häntä kotona pitkään aikaan. Olen sanonut lapselle, että voit mennä ruokailun ajaksi odottamaan lapseni huoneeseen.
Itse asiassa tässä kävi vielä niin, että tätä lasta eivät vanhemmat olleet edes ilmoittaneet harrastukseen vaan tuli sinne vain. Ilmoittamattomuus kävi ilmi, kun lapsille jaettiin tuotteita myyntiin :).
Hei! Siis järkyttävää, miten sitä joutuu nykään rajoittamaan lasten kavereiden vanhempiakin :). Ei riitä, että pitää omille lapsilleen rajat. Tosi usein olen huomannut, että jos autan jotain tai vaikka heitän lapsen kaveria kerran pari treeneihin, niin kas, huomaan, että alkuperäinen pyytäjä pitää asiaa tämän jälkeen automaationa, että heidän lapsi voi tulla kyydillä, aina, ilman vastavuoroisuutta. Taas olen sen asian edessä. Lapseni harrastaa tanssia ja nyt hänen kaverinsa aloitti myös. Viimeksi, kun oli treenien aika, niin kaveri oli tullut meille ja tottakai tuli kyydillä kysymättä sopiiko. No, samallahan se meni. Mutta eihän se nyt niin voi mennä, että kun kerran vien oman lapseni niin ei kai minun tarvi koko kylän lapsia kuljettaa, kun siinä samallahan se menee? Sanoin lapselleni, että olisi mukava, että voisimme hoitaa nämä kyyditykset kimppakyytinä ja lapseni oli kaverilleen siitä sanonutkin. Niin kaveri oli tokaissut, että joutuu sitten lopettamaan harrastuksen. Mitä ihmettä?? Ja me asumme hyvällä alueella ja vanhemmat hyvätuloisia (paitsi me olemme perusporukkaa). Ehkä näillä hyvätuloisilla ei ole aikaa, niinkuin minulla, tyhjätaskulla vai?? Mihin on kadonnut vastavuoroisuus??
Ystäväni (yh) lapset tuovat joka päivä n. 3 koulukaveria heille suoraan koulusta ja syövät jääkaapin tyhjäksi. Hänellä menee ruokaan enemmän kuussa kuin meillä 4 hengen perheellä.
No ehkä lapsen kasvatuksessa ja huolenpidossa on JOTAIN vikaa, jos näin pääsee käymään?
ap
Hei!
Köyhempinäkin aikoina ei olisi tullut kuuloonkaan että vieraille ei tarjota ruokaa. Talon hyvä maine tuli ennen kaikkea vieraanvaraisuudesta. Mutta ainahan se oma peppu on lähinnä. Todellakin meitä on moneen junaan.
Kiva joo. Eli nyt näyttäisi useamman vastaajan kannanottona siltä, että olen täysi paska, kun en ruoki lapseni nälkäistä kaveria ja sen lisäksi kuljeta häntä vielä harrastukseenkin ilman mitään vastavuoroisuutta. NIIN todellakin, minun pitäisi varmaan maksaa se kausimaksukin, ettei kaverin perheelle tule paha mieli?? Samallahan se nyt menee. Voisin alkaa vaikka tukiperheeksi samalla, saisivat vähän omaa aikaa. Huhuh.
ap
Itse olen tosiaan perusduunari, tulot ovat pienet, miehellä vähän paremmat, mutta joka tapauksessa...
Pojan kaverin kanssa on niin, että meillä on sanaton sopimus siitä, että kun hänen kaverinsa on meillä, niin annan hänelle ruokaa ja toisinpäin. Yhdessäoloa ei tarvitse keskeyttää ruokailun vuoksi.
Ehkä olen vähän vaikka itsekäs, kun kuultan vastavuoroisuuden perään. Ihan sama, tämä on se toimintamalli mitä itse vaalin ja sitä oletan myös toiselta.
Vain pienisieluinen ja itsekäs nykyajan ihminen. Sovi asiat lapsen kaverin vanhempien kanssa mutta älä passita pientä ihmistä eristäytymään muutaman perunan tähden.
kuskaaminen kuulostaisi helpolta, mutta varmasti siihen odottaisi edes pientä vastavuoroisuutta tms. apua jossain muussa.
Minä syytän itseäni sinisilmäisyydestä. Nyt kun lapsi alkaa olla esimurrosikäinen, olen vasta myöntänyt itselleni ettei vastavuoroisuutta vaan ole.
Kaverit ovat yöpyneet meillä, syöneet piikkiini ravintolassa, käyneet leffassa, teatterissa, museoissa ja huvipuistoissa. Mutta vastavuoroisia kutsuja ei ole ollut + luvattuja ravintola- ja lippurahojakin on saanut odottaa viikko- tai kuukausikaupalla.
Joskus toki voin tarjota, mutta en halua olla aina se, joka tarjoaa.
Että (taloudellisesti) tappiolle tässä on jäänyt. Toivon kuitenkin, että lapsille kokemukset ovat olleet mukavia.
-16-