Muita, joilla todettu IBD?
Moi!
Onko täällä muita, joilla on todettu IBD eli krooninen suolistotulehdus? Itselläni todettiin haavainen paksusuolentulehdus noin vuosi sitten ja olen siitä pitäen kärsinyt kuivasta ja kutisevasta ihosta. Minulla on atooppinen iho, joten kutina ei ole uusi juttu, mutta ihottumani paheni huomattavasti noin puolitoista vuotta sitten. Ennen ihottumaa oli vain lähinnä taipeissa ja hiukan naamassa, mutta nyt sitä on kaikkialla. Joissakin kohdissa, kuten kämmenselissä, ihottuma on pahempi, joissakin kohdissa ei niin paha...
Olen rampannut lääkärissä nyt jo useamman kerran ja etsinyt epätoivoisesti viitteitä siitä, voisiko IBD aiheuttaa ongelmia atopian kanssa... Silmäni ovat myös kuivat ja kutisevat nykyään paljon. Olen lukenut että IBD:n liitännäissairauksiin kuuluu myös silmätulehduksia. Tämä on saanut minut miettimään IBD:n ja atopian yhteyttä. Sanotaanhan että suoliston kunto heijastuu melkein suoranaisesti ihon kuntoon.
Olen lukenut erään IBD-potilaan epäilyksiä siitä, että Pentasa-lääke voisi aiheuttaa ihottumaa. Kysymykseni kuuluukin, että onko kukaan teistä IBD:tä sairastavista huomannut kyseisen lääkkeen aiheuttavan allergista reaktiota johon liittyy ihon kutinaa tai onko kukaan kuullut, että se voisi aiheuttaa sitä?
Alan olla jo epätoivoinen kyseisen ongelman kanssa, sillä ihottuma on pysynyt itsepäisesti kaikkialla vartalossani jo yli vuoden päivät. Toisinaan kutina on hermoja raastavaa.
Kiitos kaikille vastauksista jo etukäteen!
Kommentit (4)
Itsellä kanssa colitis mutta olen selvinnyt toistaiseksi ilman liitännäissairauksia.
Sairaus pysyy niin hyvänä, etten (ainakaan tällä hetkellä) syö lääkkeitä. Olen kuitenkin huomannut, että iho on kuiva. Kantapääni ovat aivan koppurat. Yleensä lääkärit kyselevät onko minulla psoriasiksen oireita. Olen ihmetellyt ko. kysymystä, mutta vähän aikaa sitten minulla oli kasvoissa pari todella kuivan hilseilevää kohtaa.
Kokeilepa vaihtaa Asacoliin jos vaikuttaisi asiaan.
Tyttärelläni vaihdettiin just toisin päin vatsakipujen vuoksi, Pentasa sopii paremmin.
Minun lapsillani on CU mutta kummallakaan ei ole ihottumaa.
siellä on paljon muita saman vaivan kanssa painiskelevia. Itsellä ei valitettavasti kokemusta.