Apua! Mitä lihaliemikuution tilalle makkarakeittoon?Meillä ei olekaan lihaliemikuutiota ja
nyt en ehdi mennä enää kauppaan. Siis teen perus makkarasoppaa.
Mitä mausteita liemeen?
Kommentit (33)
En käytä oikeastaan koskaan kuutioita. Edes mausteet vähää suolaa lukuunottamatta eivät ole välttämättömiä, koska oikein käytetyistä raaka-aineista tulee makua. Mutta voihan sinne heittää mitä vaan. Vaikka nuudelipusseista jääneitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli muuten todella hyvä ohje, että laittaa sipulin kokonaisena ja ottaa sitten tarjoiltaessa pois oli aivan loistava vinkki! Kiitos! Täytyykin koittaa, sillä eihän se sipuli enää keittämisen jälkeen miltään maistu ja nuljuu suussa ilkeästi.
Niin on. Mä ajattelin kerran kokeilla, mutta leikkasin puolikkaiksi sen sipulin, jotta vielä enemmän irtoaisi aromeja. Se oli virhe. Hajosi suikaleiksi joita sitten keräilin pitkän tovin pois. Muistelisin joskus kuulleeni jostain maustepussista jonka voi vaan heittää kattilaan ja ottaa lopuksi pois. Ehkä sinne mahtuisi myös sipuli. /sivusta
Paista sipulit. Kuullota valkosipulit. Ei häiritse. Maku pehmeämpi. Liraus soijaa, ripaus curryä, chiliä, pippureita, laakerinlehti, paprikaa.
Mikä ihme teitä häiritsee siinä sipulissa?
Ja jos on oikein villi olo, niin löräys ketsuppia keittoon!
No eipä hommassa häiritse oikeastaan mikään muu, kuin ajoittainen laiskuus ja aika usein kiire. Kun ajan kanssa saa rauhassa laittaa ruokaa, niin toki pilkotaan hyvin, paistetaan, maistellaan ja maustellaan, kunnes lopullinen tyytyväisyys on saavutettu.
Ja tosiaan, ainoa olomuoto miten en sipulia voi syödä, on tuo keitelty lötkö. Pikkusilppuna tietty menee keitoissa.
Ruskista ne makkarat, siitäkin tulee makua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli muuten todella hyvä ohje, että laittaa sipulin kokonaisena ja ottaa sitten tarjoiltaessa pois oli aivan loistava vinkki! Kiitos! Täytyykin koittaa, sillä eihän se sipuli enää keittämisen jälkeen miltään maistu ja nuljuu suussa ilkeästi.
Niin on. Mä ajattelin kerran kokeilla, mutta leikkasin puolikkaiksi sen sipulin, jotta vielä enemmän irtoaisi aromeja. Se oli virhe. Hajosi suikaleiksi joita sitten keräilin pitkän tovin pois. Muistelisin joskus kuulleeni jostain maustepussista jonka voi vaan heittää kattilaan ja ottaa lopuksi pois. Ehkä sinne mahtuisi myös sipuli. /sivusta
Paista sipulit. Kuullota valkosipulit. Ei häiritse. Maku pehmeämpi. Liraus soijaa, ripaus curryä, chiliä, pippureita, laakerinlehti, paprikaa.
Mikä ihme teitä häiritsee siinä sipulissa?
Ja jos on oikein villi olo, niin löräys ketsuppia keittoon!
No eipä hommassa häiritse oikeastaan mikään muu, kuin ajoittainen laiskuus ja aika usein kiire. Kun ajan kanssa saa rauhassa laittaa ruokaa, niin toki pilkotaan hyvin, paistetaan, maistellaan ja maustellaan, kunnes lopullinen tyytyväisyys on saavutettu.
Ja tosiaan, ainoa olomuoto miten en sipulia voi syödä, on tuo keitelty lötkö. Pikkusilppuna tietty menee keitoissa.
Pilko vaan veitsellä vähän pienemmäksi. Kaupassa on pakastesipulia valmiiksi pilkottuna mutta ne ei kyllä maistui miltään.
Ruskista sipulit maillard reaktion aikaansaamiseksi. Paista makkaroita enemmän PAH yhdisteiden muodostumiseksi. Lisää jokin sieni umamin takia (herkkusienikin käy jos ei parempaa ole), lisää soijaa, lisää tilkka etikkaa.
Itse laitan esim. sipulia, mustapippuria cayennepippuria, paprikamaustetta, pieni loraus chilikastiksetta tai HP kastiketta. Kuivamausteita vähintään ruokalusikallinen kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli muuten todella hyvä ohje, että laittaa sipulin kokonaisena ja ottaa sitten tarjoiltaessa pois oli aivan loistava vinkki! Kiitos! Täytyykin koittaa, sillä eihän se sipuli enää keittämisen jälkeen miltään maistu ja nuljuu suussa ilkeästi.
Niin on. Mä ajattelin kerran kokeilla, mutta leikkasin puolikkaiksi sen sipulin, jotta vielä enemmän irtoaisi aromeja. Se oli virhe. Hajosi suikaleiksi joita sitten keräilin pitkän tovin pois. Muistelisin joskus kuulleeni jostain maustepussista jonka voi vaan heittää kattilaan ja ottaa lopuksi pois. Ehkä sinne mahtuisi myös sipuli. /sivusta
Paista sipulit. Kuullota valkosipulit. Ei häiritse. Maku pehmeämpi. Liraus soijaa, ripaus curryä, chiliä, pippureita, laakerinlehti, paprikaa.
Mikä ihme teitä häiritsee siinä sipulissa?
Ja jos on oikein villi olo, niin löräys ketsuppia keittoon!
No eipä hommassa häiritse oikeastaan mikään muu, kuin ajoittainen laiskuus ja aika usein kiire. Kun ajan kanssa saa rauhassa laittaa ruokaa, niin toki pilkotaan hyvin, paistetaan, maistellaan ja maustellaan, kunnes lopullinen tyytyväisyys on saavutettu.
Ja tosiaan, ainoa olomuoto miten en sipulia voi syödä, on tuo keitelty lötkö. Pikkusilppuna tietty menee keitoissa.
Pilko vaan veitsellä vähän pienemmäksi. Kaupassa on pakastesipulia valmiiksi pilkottuna mutta ne ei kyllä maistui miltään.
Niin, samalla vaivallahan ne pilkkoo sitten ihan pieneksikin. Joo, kaupan pakkassipulisilppu on mautonta. Joskus sitä vaan yrittää kiertää vaivannäön. Uurastan toki energisinä päivinä myös, mulla on soppaan palsternakat, lantut, porkkanat jne. kaupasta ostettuna tuoreina, kun haluan oikeasti hyvää. Ja sitä sipulia ja etenkin valkosipulia. Hölömö nyt vaan laiskana puolitti sen sipulin ja maksoi virheestään.
Lihaliemikuutiosta melkein puolet on suolaa. Sitten siinä on kasvirasvoja, aromivahventeita, mausteita ja liha- ja luujauhetta.
Suolaa ja kasvisrasvaa varmaan löytyy ja mausteitakin, niin ei jää puuttumaan kuin tuo mononatriumglutamaatti ja liha- ja luujauhe, jota siinä on max 5 %.
Laakerinlehti, suolaa, kokonaisia maustepippureita, lipstikkaa, porkkana, selleri, palsternakka, purjo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tietenkin. Suola ja erilaiset mausteet sitten jossei liemikuutiota ole.
Liemikuutio on menneen ajan juttuja ja on paha, siinä on natriumglutamaattia.
Ostaakaa fondia, sitä on kerta-annoskippoina 8kpl pakkauksina
Se fondi on vaan sellaista, ettei tahdo liueta millään. Ärsyttää, kun se vaan killuu siellä liemessä kokonaisena.
Natriumglutamaattia en pelkää yhtään. Jos sitä nyt joskus pikkiriikisen ruuassa saa, se ei maailmaa kaada. Ei sitä keittoakaan joka päivä syödä.
Ja miksi se noin ylipäätään olisi myrkkyä, kun sitä kaupoissa ihan elintarvikkeena myydään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus en jaksa pilkkoa sipulia vaan laitan koko sipulin liemeen kiehumaan ja otan pois juuri ennen tarjoilua..
Se onkin todella raskas työ. Eikä sellaista oikein ehdikään tehdä kun on Netflixin sarjamaratooni menossa.
Yhdellä kädellä on myös vaikee pilkkoa sipulia kun siinä toisessa kädessä on oltava puhelin.
Ajatella että joku käyttää vielä jotain kamalia liemikuutioita nykyisin. Täynnä lisäaineita.
Ei pilkottu sipuli mitään nulju