Hoitaja, oletko katsonut tuttusi/sukulaisesi tietoja
potilastieto-ohjelmasta, vaikka henkilö ei liity työhösi?
Kommentit (28)
Miksi edes katsoit? Voihan ne paperit pyytää nähtäväksi laillisestikin.
21 vuotta olen ollut työelämässä enkä ole ikinä katsonut kenenkään hoitoon liittymättömän tietoja.
Ei edes tulisi mieleenikään.
Omiani tosin yritin, mutta järjestelmä ei sitä sallinut.
Olen tsekannut heiltä joitakin labra- ja röntgentuloksia heti kun ne ovat valmistuneet, kun lääkärin soittoaika olisi ollut vasta pari viikkoa myöhemmin.
Olen tsekannut heiltä joitakin labra- ja röntgentuloksia heti kun ne ovat valmistuneet, kun lääkärin soittoaika olisi ollut vasta pari viikkoa myöhemmin.
Noitakaan ei olisi saanut katsoa, miehesi/lapsesi ei sinua syytä mutta jos tarkistetaan ja katsotaan että he eivät kuulu hoitoalueesi piiriin, tulee kyllä sanomista. Ei niitä tarkisteta vain siksi että joku hermostuu jos saa tietää vaan siksi että sinne ei vain ole mitään asiaa. Edes omia ei saa katsoa ja siitäkin voi saada ne potkut.
Niitä tarkistetaan pistokokein ja kun joku pyytää. Lisäksi julkkisten kohdalla tarkistetaan tarkemmin, tämäkin asia pitäisi olla tiedossa jos hoitaja on lukenut vaikkapa Pegasoksen käyttöohjeet.
Itse en ole katsonut ja ei kiinnosta, työjutuissa tarpeeksi, tuttuni katsoi 20 v sitten hoitokertomuksesta silloin jo vuosia kuolleena olleen isäni tiedot, jotka sattumalta oli laitettu talteen ja säilytetty. Pyysin tiedot myöhemmin sairaalasta itselleni ja tiedot selvittivät suvun sairauksiin liittyviä asioita joita en ollut tiennyt nuoren ikäni ja vanhempani äkillisen kuoleman takia.
On hieman syytä epäillä että niitä on kurkittu. Tuumasta toimeen, koska nämä asiat ovat tärkeitä. Eihän alalle kuulu sellainen ihminen, joka ei osaa toimia ohjeiden mukaisesti eettisesti oikein.