Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parhaat keinot kutinan lievitykseen?

Vierailija
03.11.2012 |

Atooppinen ihoni on taas kamalassa kunnossa, kun lämmityskausi alkoi. Ihottumaa joka puolella vartaloa. Kutina on kamala, ja varsinkin öisin raavin sitten unissani, mikä pahentaa tietysti tilannetta paljon.

Päivälläkin kutittaa, ja joskus sorrun raapimaan tai suihkuttamaan ihoa oikein kuumalla vedellä. Se helpottaa, mutta kuivattaa ihoa entisestään, eli varsinainen noidankehä. Olen laittanut kortisonia, ja äsken hieroin perusvoidetta paksulti niin, että se imeytyi ihoon täysin, helpotti vähän. Mutta illemmalla alkaa taas kutittaa.

Mitä te muut teette kutinalle? Onko hyviä kotikonsteja sitä lievittämään?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla esim jalkapohjat ja niiden kutina on helppo hoitaa liottamalla haaleassa vedessä, johon on lisätty karkeaa merisuolaa (ihan ruokakaupan karkea merisuola). Tämä on ihotautilääkäriltä saatu neuvo ja se todella auttaa kutinaan ihan heti.

sitten jalat saavista, kuivaan, en huuhtele enää ja voide päälle.

Vierailija
2/23 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhtaalle iholle öljyä tai rasvaa. Iho on kyllä hyvässä kunnossa nyt muuten, mutta jalat halkeilevat helposti. Halkamiin käytän Vichyn halkeamavoidetta ja geelisukkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelmasi on noin paha?

Vierailija
4/23 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyshuolto ei reagoi mitenkään. Kun kävin siellä viime keväänä tämän takia, niin siellä oli ulkomaalainen lääkäri, joka puhui huonosti suomea. Moitti vain, että sinä hoidat huonosti sinun ihoa, sinun pitää rasvata ihoa. Määräsi sitten vain tuota perusvoidetta monta purkkia, sanoi ettei kortisonia saa käyttää laajoilla alueilla. Ostin sitten itse Sibicortia apteekista. Tuosta on muutama kuukausi.

Jouduin nyt sitten käymään työterveydessä viime ma, kyseessä eräs kontrollikäynti joka ei liity tähän mitenkään. Kaulani oli tulipunainen ja selkä myös, lääkäri kuunteli keuhkot kun olen kovassa flunssassa. Hän oli myöskin ulkomaalainen, huono suomi, enkä uskaltanut ottaa tätä asiaa puheeksi.

En tarkoita kommentteja rasistisiksi, mutta on vaikeaa jos lääkärin kanssa ei yhteinen kieli suju. Toivoisin lähetettä julkiseen terveydenhuoltoon tämän takia. Vai olenko jotenkin kummallinen, onko muita aikuisia atoopikkoja? Vai onko tämä vain lapsen vaiva, jonka pitäisi lievetä iän myötä? Olin lapsena pahasti atooppinen, ja vaiva lieveni vuosikymmeniksi. 50 v täytettyäni se puhkesi uudelleen, ja on nyt vielä pahempi kuin lapsena :(

T Ap

Vierailija
5/23 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli varata aikaa terveyskeskukseen? Päivystysasiahan tuo ei ole, mutta soittaessasi kerrot ihon olevan niin tulehtunut/ ärtynyt/ kipeä, että et kykene nukkumaan. Kun sitten aikanaan pääset vastaanotolle, voit sitä kautta saada lähetteen ihotautilääkärille.

Vierailija
6/23 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kamalalta. Kyllä sinun pitäisi ihotautilääkärille päästä. Hän määräisi sitten kunnon vahvat kortisonit. Myös sup-valohoito voisi auttaa. Noin masiiviset ihottumat ja kutina pitää saada eka kuntoon vahvoilla voiteilla ennen kuin ylläpitävästä ihonhoidosta (nopea suihku joka päivä, hajusteettomat pesunesteet, ihon rasvaus heti suihkun jälkeen) on apua.

Kannattaa myös pyytää seulomaan verikokeilla, jos olisi joku taustasyy ihon huononemiselle. Minulla atopian paheneminen aikuisiällä johtui keliakiasta. Kun kropassa on joku häiriötila, niin atoopikolla iho yleensä reagoi ekana.

Vierailija
7/23 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on huoneenlämmössä kiinteää, mutta sulaa iholla nopeasti, imeytyy hyvin eikä jätä ihoa rasvaiseksi. Tätä meillä kokeiltiin viimeisenä hätäkeinona atooppisille lapsille, ja toimii parhaiten kaikista rasvoista. Perusvoiteet eivät juurikaan auttaneet.

Meillä on tätä Bionaa, ostettiin se tosin ihan lähiprismasta pestokastikkeen lähistöltä.

https://www.hyvinvoinnin.fi/biona-luomu-neitsyt-kookosoljy

Vierailija
8/23 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kamalalta. Kyllä sinun pitäisi ihotautilääkärille päästä. Hän määräisi sitten kunnon vahvat kortisonit. Myös sup-valohoito voisi auttaa. Noin masiiviset ihottumat ja kutina pitää saada eka kuntoon vahvoilla voiteilla ennen kuin ylläpitävästä ihonhoidosta (nopea suihku joka päivä, hajusteettomat pesunesteet, ihon rasvaus heti suihkun jälkeen) on apua.

Kannattaa myös pyytää seulomaan verikokeilla, jos olisi joku taustasyy ihon huononemiselle. Minulla atopian paheneminen aikuisiällä johtui keliakiasta. Kun kropassa on joku häiriötila, niin atoopikolla iho yleensä reagoi ekana.

, tosiaan alkusyy voisi olla muualla kuin ihossa. Pitää yrittää saada se lähete. Ja sille joka ehdotti terveyskeskusta, niin: asun alueella, jossa on tk:een tosi pitkät jonot, lääkäripula, sijaislääkäreitä tms, en ole käynyt vuosiin. Toimin asiakaspalvelijana, joten mielestäni työterveyshuollon pitäisi jo tuonkin takia reagoida asiaan kunnolla. Vaikka kasvoissani ei ole ihottumaa, se näkyy käsissä ja käsivarsissa, ei ole kaunista ;)

T Ap

Vierailija
9/23 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyydä lähete Iho-ja allergiasairaalaan. Kuvauksen perusteella saat kyllä sen....

Vierailija
10/23 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kirjoittaa lähetteeen Iho- ja allergiasairaalaan, niin mulle ainakin tehtiin.

Vierailija
11/23 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se tavallisen kansalaisen terveyskeskusjonottaminen ei käy, niin yrität sitten työterveyshuollon kautta, tai säästät kympin sieltä, toisen täältä ja maksat ihan itse yksityisen vastaanoton. Hinnat löydät vaikkapa näin

http://www.terveystalo.com/fi/Palvelut-Imported/ERIKOISALAT/Ihotaudit-j…

Vierailija
12/23 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käy ostamassa neitsyt kookosöljyä (löytyy ainakin luontaistuotekaupoista) ja levitä sitä ihollesi ja anna olla. Se on luonnontuote. Unohda muut myrkyt. Googleta kokemuksia jos et muuten usko.

Vierailija
13/23 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mene tavallisen kansalaisen reittiä, tai että jos se tavallisen kansalaisen terveyskeskusjonottaminen ei käy" -viesteistä. Minähän vain tein aloituksen, että onko kotikonsteja kutinaan?

Olen ihan tavallinen kansalainen, matalapalkkainen asiakaspalvelija. En ole terveyskeskusta kuormittanut vuosiin, työterveydessä käynyt tänä vuonna kaksi kertaa. Tiedän, että yksityiselle voisi mennä, mutta johan tuo yksi käynti toimistokuluineen tekee melkein satasen, siitä pois pieni kela-korvaus. Ja kaikki hoidot ja tutkimukset mitkä yksityinen lääkäri määrää, maksaa mielettömästi. Eli ei siis kulut tuohon jää.

Mulla on maksettavana vuokrat ja elatusmaksut, ei jää noiden ja muiden laskujen jälkeen paljoa ylimääräistä. Käyn töissä, maksan veroni ja en saikuttele, kärsin hiljaa yksinäni. Kurjaa vaan tän ihon kanssa, kun 2 asiakasta on siitä jo sanonut. Toinen sanoi, että kaulasi on punainen, toinen taas kysyi, että "onko sulla psoriasis"? No, tuossa yhdessä viestissä oli kyllä ideaa, että verikokeet otettava, vois olla vaikka keliakiaa.

Joten siis julkiseen terveydenhuoltoon pyrin, pakkohan tää on kun olo on niin sietämätön.

Kiitos neuvoista ;)

T Ap

Vierailija
14/23 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ketjussa? Miten sitä käytetään, ulkoisesti vai sisäisesti? Ja jos öljyää itsensä, niin eihän se imeydy. Eikös silloin tahriinnu kaikki vaatteet ja petivaatteet?

Vierailija
15/23 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mene tavallisen kansalaisen reittiä, tai että jos se tavallisen kansalaisen terveyskeskusjonottaminen ei käy" -viesteistä. Minähän vain tein aloituksen, että onko kotikonsteja kutinaan? Olen ihan tavallinen kansalainen, matalapalkkainen asiakaspalvelija. En ole terveyskeskusta kuormittanut vuosiin, työterveydessä käynyt tänä vuonna kaksi kertaa. Tiedän, että yksityiselle voisi mennä, mutta johan tuo yksi käynti toimistokuluineen tekee melkein satasen, siitä pois pieni kela-korvaus. Ja kaikki hoidot ja tutkimukset mitkä yksityinen lääkäri määrää, maksaa mielettömästi. Eli ei siis kulut tuohon jää. Mulla on maksettavana vuokrat ja elatusmaksut, ei jää noiden ja muiden laskujen jälkeen paljoa ylimääräistä. Käyn töissä, maksan veroni ja en saikuttele, kärsin hiljaa yksinäni. Kurjaa vaan tän ihon kanssa, kun 2 asiakasta on siitä jo sanonut. Toinen sanoi, että kaulasi on punainen, toinen taas kysyi, että "onko sulla psoriasis"? No, tuossa yhdessä viestissä oli kyllä ideaa, että verikokeet otettava, vois olla vaikka keliakiaa. Joten siis julkiseen terveydenhuoltoon pyrin, pakkohan tää on kun olo on niin sietämätön. Kiitos neuvoista ;) T Ap

puolelle on yksityislääkärikäynti. Siellä mainitset, etteivät varat riitä tutkimuksiin, vaan haluat lähetteen ihotautipolille. Toki hänellä voi olla neuvoja, joista saat pikaisen ensiavun.

Itse pääsin näin reumapolille, yksityislääkärikäynnin kautta.

Vierailija
16/23 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotona on iho-ongelmiin auttanut ihan tavallinen ilmankostutin. Yleensä talvella lämmityksen takia huoneilma on liian kuivaa iholle. Huoneen ilmankosteus tulisi olla noin 30-40% ja meillä se on reiluusti alle kymmenen aina talvisin, jollei kostutin ole päällä. Huoneilmankosteusmittareita löytyy myös edullisesti. Niin ja pyykkejä kannattaa kuivattaa makuuhuoneessa niin niistäkin saa yöksi sopivasti kosteutta ilmaan.

Vierailija
17/23 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoisesti sillä voi rasvata itsensä, mutta sillä voi myös paistaa. Vaikka se on oljyä, se on huoneenlämmössä kiinteää. Sen oivallisuutta ei nyt vaan tajua, ennen kuin kokeilee. Mitä se nyt on rasvasta, 7 euroa, ja jos sitä ei iholla tykkää, niin sen voi syödä.

Miten sitä käytetään, ulkoisesti vai sisäisesti? Ja jos öljyää itsensä, niin eihän se imeydy. Eikös silloin tahriinnu kaikki vaatteet ja petivaatteet?

Vierailija
18/23 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut pienestä asti atooppinen iho, ihottumaa kuitenkin ollut taipeissa tai käsissä nyt muutama vuosi ollut atooppisena ihottumana. Ihottumaa ympäri kroppaa mutta pahimmat alueet kasvot ja kaula. Kasvot ja kaula siis rikki, hilseilee ja punainen, välillä hyvä ja taas viikon päästä huono.

Öisin syön atarax kolmiolääkkeitä joiden pitäisi vähentää kutinaa mutta kun iho on huono niin ei nekään auta. Rasvaa kun laittaa niin auttaa hetken (5min) jonka jälkeen taas kutiaa. Välillä olen nukkunut kylmäpussit naamalla kun tuo kylmä tuntuu auttavan kutinaan vaikkei varmaan kovin hyvää kylmä teekkään iholle. Välillä auttaa hetkeksi kun pesee kasvot rasvalla ja huuhtelee vedellä. Joskus rasvat naamaan ja atarax + heinix + särkylääkkeet kurkusta alas ja koittaa heti nukahtaa.

Ihottuman vuoksi olen käynyt ihotauti lääkäreillä ja jopa yksityisillä, mikään rasva tai muu ei tunnu auttavan. Olen käynyt valohoidoissa ihottuman takia joka auttaa ja rauhoittaa ihon jonka jälkeen n. Kuukausi pari iho on hyvä.

Olisi todella mukava kuulla lisää näitä kutinaa lievittäviä juttuja. Välillä kun ihan itkettää tämä kutina ja miltä näyttää.

Vierailija
19/23 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 31 vuotta syönyt ihon kutinaan Telfastia jonka ihotautilääkäri määräsi. Ainoa mikä todella auttaa. Saa apteekista myös reseptivapaana.

Vierailija
20/23 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atooppinen ihottuma on useimmiten yliherkkyyttä ruoka-aineelle tai pesuaineelle tai vaatteen materiaalille. Selvitä syy ihottumalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi