Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mielisairaat paholaisen riivaamia?

Vierailija
02.11.2012 |

Mitä mieltä olette tästä,onko mielestänne tämä totta vai tarua? Luuletteko että se on vain sairaus vai voisiko ollakkin paholaisen tekosia? Haluaisin tietää mitä ihmiset ajattelee tästä asiasta,koska itselläni on omat kantani asiasta.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja muuttavat niiden rakennetta ja myös aivokemiaa?

Itse vietin nuoruudessani aikaa seurakuntanuorissa ja yksi syy lähtööni olivat eräiden piirien harrastamat, aika mielettömät väitteet esimerkiksi mielisairauksista ja kaiken mahdollisen "ulkopuolisen" vaarallisuudesta. Ällöä touhua.

Jos otamme esimerkiksi vaikkapa synnytyksenjälkeisen masennuksen, millä tavalla siinä voisi olla kyse riivaajasta?

Tai aivokasvaimista johtuvat harhat?

Aivojen rakenteelliset ja kemialliset muutokset mm. syömishäiriöissä?

Miten terapia ja lääkitys voi parantaa sairaan ihmisen, jos kyse onkin riivaajista?

Ihan mielenkiinnosta kyselen, tämäntyyppiseen ajatteeluun en ole nimittäin törmännyt koskaan vielä tosielämässä.

Tässä vähän tieteellistä linkkiä aibojen muutoksista esim. psykoosissa:

<a href="http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/uusinnumero?p_p_id=dlehtihaku_vie…" alt="http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/uusinnumero?p_p_id=dlehtihaku_vie…">http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/uusinnumero?p_p_id=dlehtihaku_vie…;

Vierailija
22/47 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä erottaa sitten mielisairauden ja vaikkapa muistisairauden? olen työskennellyt paljon vanhusten kanssa ja erilaiset muistisairaudet, aivoinfarktit jne. muuttaa ihmisen persoonaa hyvin paljon ja tekevät heistä "hulluja", jopa riivatun oloisia. He näkevät ja kuulevat harhoja, kuvittelevat olemattomia, rääkyvät ja huutavat yöt läpeensä. moni muistisairas on hullumpi kuin vaikka hyvin hallinnaassa olevaa skitsofreniaa sairastava vanhus, jolla ei ole kuin ehkä silloin tällöin pientä epäluuloisuutta.

Onko muistisairaudetkin siis saatanasta? aatelkaapas, kuinka suuri prosentti väestöstä siis elää elämänsä ehtoopuolen riivattuna saatanan vallassa riippumatta siitä kuinka uskovainen ja herttainen on ollut ennen saitastumistaan. Ja miksi se piru tarttuu juuri vanhoihin ihmisiin, joilla on yleensä vankka elämän perusta? Ap ja muut, tämä saattaa olla myös teidän kohtalonne. huhuu.

että maailmassa ei olisi myös pelkästään sairaita,kuule tästä maailmasta voi löytyä vaikka mitä mistä me ihmiset emme tiedä.

Kysyn vielä semmosta että miksi ihmiset käyvät ennustajan luona? Miten tämä ennustaja ennustaa,mikä apuna?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennustajilla voi kyse olla mm. psykologisesta silmästä ja hakuammunnasta.

Itse en usko, enkä ole uskomattakaan jumaliin ja vastaaviin, ennenkuin asia todistetaan jomminkummin päin.

mikä erottaa sitten mielisairauden ja vaikkapa muistisairauden? olen työskennellyt paljon vanhusten kanssa ja erilaiset muistisairaudet, aivoinfarktit jne. muuttaa ihmisen persoonaa hyvin paljon ja tekevät heistä "hulluja", jopa riivatun oloisia. He näkevät ja kuulevat harhoja, kuvittelevat olemattomia, rääkyvät ja huutavat yöt läpeensä. moni muistisairas on hullumpi kuin vaikka hyvin hallinnaassa olevaa skitsofreniaa sairastava vanhus, jolla ei ole kuin ehkä silloin tällöin pientä epäluuloisuutta.

Onko muistisairaudetkin siis saatanasta? aatelkaapas, kuinka suuri prosentti väestöstä siis elää elämänsä ehtoopuolen riivattuna saatanan vallassa riippumatta siitä kuinka uskovainen ja herttainen on ollut ennen saitastumistaan. Ja miksi se piru tarttuu juuri vanhoihin ihmisiin, joilla on yleensä vankka elämän perusta? Ap ja muut, tämä saattaa olla myös teidän kohtalonne. huhuu.

että maailmassa ei olisi myös pelkästään sairaita,kuule tästä maailmasta voi löytyä vaikka mitä mistä me ihmiset emme tiedä.

Kysyn vielä semmosta että miksi ihmiset käyvät ennustajan luona? Miten tämä ennustaja ennustaa,mikä apuna?

Vierailija
24/47 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset käy ennustajilla koska haluavat että joku muu päättää heidän puolestaan mitä pitäisi tehdä. Sitten vaan ennustusta toteuttamaan niin että voi lopulta sanoa että vau, vähänkö hyvin toteutui tämä ennustus.

Vierailija
25/47 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ole koskaan tavannut ihmistä kuka voi olla aluksi ihan normaali työssä käyvä ihminen, sitten tulee yhtäkkiä ihan erilaiseksi vaikka 30min. ihme liikkeitä ja kasvot muuttuu erinäkösiksi ja alkaa puhelemaan outoja asioita ja sitten muuttuu taas normaaliksi,miksi tätä kutsutaan? voiko sekin olla mielisairautta? eikö mielisairas ole aina sairas sen sairauden aikana siis ellei sit parannu niillä lääkkeillä?

Vierailija
26/47 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään paholaista kuten ei jumalaakaan ole olemassa, on helppo todeta että väittämä on epätosi.

Vierailija
27/47 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennustajilla voi kyse olla mm. psykologisesta silmästä ja hakuammunnasta.

Itse en usko, enkä ole uskomattakaan jumaliin ja vastaaviin, ennenkuin asia todistetaan jomminkummin päin.

minäkään ikimaailmassa kävisi ennustajan luona vaikka uskonkin ja tiedän että paholaisia on olemassa ja riivaavat ihmisiä,mutta sen tiedän että ennustajat ns. ovat tekemisissä henkien kanssa ja siellä ennustajalla kävijälle ei hyvää seurausta jälkikäteen. Nämä on asiat mitä olen nähnyt oikeasti omin silmin onneksi en itsessäni mutta kumminkin muissa ihmisissä.Mikä on kyllä aika pelottavaa pakko myöntää.

Vierailija
28/47 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään paholaista kuten ei jumalaakaan ole olemassa, on helppo todeta että väittämä on epätosi.

miten päättelit näin,haluaisitko nähdä paholaisen riivattuja? Siinä on kuule yksi erittäin selvä todiste että jumala on olemassa.

Vierailija
29/47 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olen kristitty uskovainen, joten kyllä uskon että maailmassa on paljonkin sellaista josta ihmiset eivät tiedä.

Mielenterveysongelmista kärsivien väittäminen riivautuiksi on mielestäni kuitenkin todella oksettavaa ja vastenmielistä. Ehkä siksi että työni puolesta olen heidänkin kanssaan ollut tekemisissä, ja joukossa on paljon tavallisia kivoja ihmisiä. Ehkä jossain joku ihminen on ihan riivattukin, mutta eihän se liity mielisairauksiin sitten mitenkään. kaksi eri asiaa.

Ennustajat ei taas liity tähän mitenkään. yleisesti ajattelen että he ovat vain huijareita, tietty voi olla muutakin, mutta en minä jaksa jauhaa ja miettiä tällaisia asioita.

musta tuntuu että ap. sinä olet tässä se joka on valumassa pimeyteen.

ja ps. raamatussa kyllä puhutaan kielillä puhumisesta nimenomaan jumalan armonlahjana ja pyhän hengen ilmentymänä.

Vierailija
30/47 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten päättelit näin,haluaisitko nähdä paholaisen riivattuja? Siinä on kuule yksi erittäin selvä todiste että jumala on olemassa.

terve järki sen kertoo.

Mitään "paholaisen riivattuja" ei ole olemassa myöskään.

Älä nyt uskontopaskaa sotke mielisairuksiin.

Vierailija
31/47 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olen kristitty uskovainen, joten kyllä uskon että maailmassa on paljonkin sellaista josta ihmiset eivät tiedä.

Mielenterveysongelmista kärsivien väittäminen riivautuiksi on mielestäni kuitenkin todella oksettavaa ja vastenmielistä. Ehkä siksi että työni puolesta olen heidänkin kanssaan ollut tekemisissä, ja joukossa on paljon tavallisia kivoja ihmisiä. Ehkä jossain joku ihminen on ihan riivattukin, mutta eihän se liity mielisairauksiin sitten mitenkään. kaksi eri asiaa.

Ennustajat ei taas liity tähän mitenkään. yleisesti ajattelen että he ovat vain huijareita, tietty voi olla muutakin, mutta en minä jaksa jauhaa ja miettiä tällaisia asioita.

musta tuntuu että ap. sinä olet tässä se joka on valumassa pimeyteen.

ja ps. raamatussa kyllä puhutaan kielillä puhumisesta nimenomaan jumalan armonlahjana ja pyhän hengen ilmentymänä.

en ole kristitty,vaan ihan muuta? ja en ole pimeyteen vajoamassa halusin kysyä ihmisiltä mitä mieltä ne ovat asiasta ja samalla vastata itsekkin oman mielipiteeni mukaan,mitä pimeyttä siinä on?

t. ap

Vierailija
32/47 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena lähihoitajana mielisairaalassa ja sen jälkeen olen ollut asiasta varma. Jostain syystä skitsofreenikoilla näyt ja harhat ovat usein uskonnollisia tai suorastaan infdernaalisia. Miksi nykyään kielletään kaikki uskontoon liittyvä? Kaikkiin ilmiöihin tarjotaan tieteellistä selitystä, mutta vaikka kaikki kuinka todistetaan niin ei pystytä todistamaan etteikö Jumala tai Paholainen olisi ilmiön takana. Tarkoitan tällä sitä, että vaikka sairaudet johtuisivat aivokemiasta, niin kuka tietää ettei piru sekoita sitä? Olen korkeakoulutettu (en hoitoalalla) ja Uskon, että maailmassa on suuria ja pienenpiä mysteerejä, joita ihmisjärki ei ymmärrä. Ihmisen näpertely tieteen parissa ja luulo siitä että kaiken voi selittää on lähinnä naurettavaa.

Vierailija
33/47 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

terve järki sen kertoo.

Mitään "paholaisen riivattuja" ei ole olemassa myöskään.

Älä nyt uskontopaskaa sotke mielisairuksiin.

en mä mitään sekoita vaan nämä paholaisten riivatut muistuttavat paljon mielisairautta.

Olen nähnyt näitä niin paljon kuule elämässäni mikä on muuttanut mun ajatukseni Jumalaa kohtaan,on tullut enemmän uskovaisempi.Mikä on sinänsä ihan hyvä että olenkin nähnyt näitä ihmisiä. Olen itsekkin muuttunut parempaan itseni mielestä.

Vierailija
34/47 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena lähihoitajana mielisairaalassa ja sen jälkeen olen ollut asiasta varma. Jostain syystä skitsofreenikoilla näyt ja harhat ovat usein uskonnollisia tai suorastaan infdernaalisia. Miksi nykyään kielletään kaikki uskontoon liittyvä? Kaikkiin ilmiöihin tarjotaan tieteellistä selitystä, mutta vaikka kaikki kuinka todistetaan niin ei pystytä todistamaan etteikö Jumala tai Paholainen olisi ilmiön takana. Tarkoitan tällä sitä, että vaikka sairaudet johtuisivat aivokemiasta, niin kuka tietää ettei piru sekoita sitä? Olen korkeakoulutettu (en hoitoalalla) ja Uskon, että maailmassa on suuria ja pienenpiä mysteerejä, joita ihmisjärki ei ymmärrä. Ihmisen näpertely tieteen parissa ja luulo siitä että kaiken voi selittää on lähinnä naurettavaa.

T: Ap

Vierailija
35/47 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen näpertely tieteen parissa ja luulo siitä että kaiken voi selittää on lähinnä naurettavaa.

kanssa ei todellakaan "näperrellä".

Päinvastoin: ilman tiedettä eläisimme yhä keskiajan pimeydessä ja uskoisimme jumaliin ja ties mihin.

Tieteen avulla voi todellakin selittää kaiken, ennemmin tai myöhemmin.

Moni meille arkipäiväinen asia olisi magiaa aiemmin eläneelle. Mihin tiede yltääkään muutaman sadan vuoden päästä?

On se silti vaan hassua että jotkut uskovat vieläkin satuolentoihin... hohhoijjaa...

Vierailija
36/47 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielisairaudet on kulttuurisia. Ihmisten psykoosiharhat esim. riippuvat siitä minkälaisessa kultuuurissa eletään. Ja voihan olla myös niin, että uskonnolliset tunteet ovat geneettisiä ja niillä on jokin toistaiseksi selvittämätön kytkös psykoottisuuteen.

Ja samaa mieltä olen "näpertelystä tieteen kanssa" kuin tuo yksi kirjoittaja. Ap voisi vaikka hetkeksi katsoa tietokonettaan niin kuin olisi keskiajalta tullut aikaturisti. Tuleeko mieleen sanat seitsemäs ja ihme? Uskonnon avulla ei ole tässä maailmassa näperrelty yhtään mitään konkreettista koskaan. Päin vastoin kaikkea edistystä on harattu vastaan kaksi käsin.

Vierailija
37/47 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mielisairaudet on kulttuurisia. Ihmisten psykoosiharhat esim. riippuvat siitä minkälaisessa kultuuurissa eletään. Ja voihan olla myös niin, että uskonnolliset tunteet ovat geneettisiä ja niillä on jokin toistaiseksi selvittämätön kytkös psykoottisuuteen.

Ja samaa mieltä olen "näpertelystä tieteen kanssa" kuin tuo yksi kirjoittaja. Ap voisi vaikka hetkeksi katsoa tietokonettaan niin kuin olisi keskiajalta tullut aikaturisti. Tuleeko mieleen sanat seitsemäs ja ihme? Uskonnon avulla ei ole tässä maailmassa näperrelty yhtään mitään konkreettista koskaan. Päin vastoin kaikkea edistystä on harattu vastaan kaksi käsin.

Kristinuskolla on ollut todella suuri vaikutus länsimaisen kulttuurin kehitykseen, ja sitä kautta myös tieteen kehitykseen. Nykyaikaisessa tieteessä käytetty empiirinen havainnointi on yhdestä näkökulmasta filosofisesti luottamusta Jumalan ihmiselle antamaan havaintokykyyn ja järkeen. Kristinuskolla on ollut myös suuri merkitys lainsäädäntöön: moni asia, joka on kielletty kymmenessä käskyssä, on kielletty myös länsimaisessa lainsäädännössä. Muita esimerkkejä kristinuskon vaikutuksesta on vaikka kuin paljon.

Vierailija
38/47 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi uskoa paholaiseen uskoakseen että se voisi aiheuttaa sairauksia. Pitää myös uskoa paholaiseen uskoakseen että joku voi pelastua paholaisen riivaukselta.

Vierailija
39/47 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen näpertely tieteen parissa ja luulo siitä että kaiken voi selittää on lähinnä naurettavaa.

kanssa ei todellakaan "näperrellä".

Päinvastoin: ilman tiedettä eläisimme yhä keskiajan pimeydessä ja uskoisimme jumaliin ja ties mihin.

Tieteen avulla voi todellakin selittää kaiken, ennemmin tai myöhemmin.

Moni meille arkipäiväinen asia olisi magiaa aiemmin eläneelle. Mihin tiede yltääkään muutaman sadan vuoden päästä?

On se silti vaan hassua että jotkut uskovat vieläkin satuolentoihin... hohhoijjaa...

Tieteen piirissä on esitetty, että muita ulottuvuuksia saattaa olla olemassa. Mitä jos tieteen avulla jonain päivänä avataan joku portaali toiseen ulottuvuuteen ja löydetään sieltä henkiolentoja, enkeleitä ja demoneita?

Vierailija
40/47 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos skitsoilla näyt ja harhat ovat uskonnollisia, miksi ajattelet että tiede on väärässä, etkä että uskonto ja siihen liittyvät riitit voisivat olla syypää näkemiisi tapauksiin?