Vinkkejä raivausprojektin aloittamiseen?
Nyt meni lopullisesti hermot tän talon tavaramäärän kanssa. Tavaraa on kertynyt kymmeniltä vuosilta ja löytyy niin vaatteita, kirjoja, videoita ja tietysti kaikenmaailman paperit siihen kaupan päälle.
Tuntuu vaikealta saada projektia alkuun, enkä tiedä mihin tavaraa veisin. Osaisiko joku neuvoa pariin juttuun liittyen...
1) Hyllyt pullottavat yli 10 vuotta vanhoista tietosanakirjoista ym. vastaavista teoksista. Ottaako näitä edes kierrätyskeskus vastaan? Pitäisiköhän yrittää soittaa muutamaan vai onko turhaa? Onko tuomiona repiä kannet irti ja pistää menemään (kannet energiajakeeseen ja sivut paperinkeräykseen)?
2) Entä VHS-videot? Löytyy pari Disneyn klassikkoakin, mutta ei kai ihmisillä enää videonauhureita ole?
3) Miten tavara liikkuu Huuto.netissä? Myin muutama vuosi sitten pari Ikean juttua ja menivät hyvin kaupaksi. Suurin osa kamasta on kuitenkin merkitöntä perustavaraa, joten liikkuuko se? Olisiko parempaa vaihtoehtoa Huuto.netille?
4) Aiemmin vein tavaraa Fidalle ja Uffille... Tukisin mielummin jotain tahoa Suomessa tai esimerkiksi eläimiä - onko tällaisia vaihtoehtoja? Asun pk-seudulla.
5) Asumme miehen vanhempien vanhassa talossa ja osa tavarasta on heidän perujaan. En muutossa uskaltanut sanoa, että talon oltava tyhjillään, kun minä tänne muutan. Anoppi on lupautunut auttamaan projektissa, mutta on aikaisemman kokemuksen perusteella huono heittämään mitään pois. Osalla tavarasta on hänelle luultavasti tunnearvoa. En haluaisi loukata häntä - onko se mahdotonta, jos haluan talon siistiksi? Anoppi on ihana ja tärkeä minulle, joten asia huolestuttaa.
Tulikin hieman useampi kysymys... Olisin todella iloinen vastauksista, mihin tahansa niistä liityen. Tällä hetkellä painaa eniten tietosanakirjojen kohtalo. :D
Projekti olisi tarkoitus aloittaa ensi viikolla anopin kanssa. Otetaan hyviä vinkkejä vastaan mm. myynti- tai lahjoituspaikoista tai kierrätysvinkkejä. Toivottavasti tästä ketjusta olisi apua muillekin!
Kommentit (5)
Meillä katsotaan vallan VHS:siä vielä?
Tosin meillä on kyllä varmaan 150 kasetillista lasten leffoja. Kaksi nauhuriakin löytyy vielä.
Viime viikolla yein löydön SPR:n kirpparilta, ehjän Leijonakuningas III:n.
Arvelinkin, että tietosanakirjat eivät kenellekään kelpaa, kiitos vahvistuksesta asiaan.
Ja mahtava idea tuo Hesyn kirppis - kuulostaa juuri siltä mitä hainkin. :)
Ja kiitos myös tsempistä - sitä tarvitaan. :)
montaa vinkkiä mulla ei ole, mutta vanhat tietosanakirjat eivät kelpaa kenellekään, tai ainakaan itse en saanut edes lahjoitettua pois.
Vaatteita ja muutakin voi lahjoittaa Hesylle, heillä on oma kirppari jonka tuotto menee eläinten hyväksi, eli se olisi varmaan sulle hyvä vaihtoehto =)
Tsemppiä projektiin!
Tosiaan tietosanakirjoista ei nykymaailmassa kukaan halua enää tietää mitään. Eli kaatis tai muu sellainen. Vaatteet:hyvät kirpparille, rievut energiajätteeseen. Hyvät leikattavat voisi mennä johonkin työkeskukseen matonkuteiksi. Lasitavara yleensä lasinke´räykseen paitsi erikoisemmat kirpparille. Kirpparilla menee nykyään ihmeellinen tavara: vanhat purkit, vuuat, emaliesineet, kaikki mikä vaan vivahtaa jotenkin vanhalle. Täällläpäin voi laittaa energiajätteeseen vaatetavarankin. Mutta itsekin on paljon poltettu. Mutta mielensä saa kovettaa ja kyllä se kovettuukin. Itsellä kokemusta suurien vanhojen pesien raivuusta. Valokuvat voisi säästää, ainakin nuo vanhat ja samoin kirjeetkin,niistä´voisi olla tulevaisuudessa iloa esim sukupuun tekijälle. Tsemmpiä siihen hommaan. Ko´kemuksesta tiedän, että se on aika rankkaa ja itse ei jaksettu sitä kerrallaan kuin pari tuntia, koska kuitenkin on kysy tutuista ihmisistä ja tavaroista:)
Googleta Ammattiraivaaja >> siitä saa myös kotitalousvähennyksen. Itse tein niin, koska olin lykännyt tavaran järjestelyä/hävittämistä ja en saanut yksin aikaiseksi.
Ammatti-ihminen pitää huolen ja osaa neuvoa raivauksessa. Niin ja saatte homman hoidettua kaksi kertaa nopeammin. :) Hintaa itse pidin edullisena suhteessa saamaani hyötyyn. Tärkeintä oli se, että pääsin eroon minua vaivanneesta ikuisuusprojektista.
Anoppi voisi tulla hakemaan omat tavaransa pois, mutta jos hän ei ole ammatti-ihminen, voi hän hamstrata (niin kuin vanhukset yleensä) turhaa tavaraa. Ulkopuoliselta saat tuoreen näkemyksen.
montaa vinkkiä mulla ei ole, mutta vanhat tietosanakirjat eivät kelpaa kenellekään, tai ainakaan itse en saanut edes lahjoitettua pois.
Vaatteita ja muutakin voi lahjoittaa Hesylle, heillä on oma kirppari jonka tuotto menee eläinten hyväksi, eli se olisi varmaan sulle hyvä vaihtoehto =)
Tsemppiä projektiin!