Cipralexin käyttäjiä/käyttäneitä paikalla?????
Hu-huu...Onko ketään?????? Itselläni lääke sisäänajossa, olisi mukava esittää pari kysymystä :-)
Kommentit (41)
Söin pari kk, tuntui helpottavan lievää ahdistusta. Annosta en valitettavasti muista. Mulle rupes tuleen paljon mustelmia, ja kun pyysin työterv.lääkäriä ottamaan selvää voiko cipra aiheuttaa mustelmia, hän sit kertoi että tosiaan, joillain todettu myös sitä, ja että mun pitää lopettaa koska on olemassa sisäisen verenvuodon riski.
Ymmärtääkseni cipralex on yleisimpiä masennuslääkkeitä? Ystäväni syönyt vuosia ja voi todella hyvin.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 21:41"]
Turha esittää mittää, yritätte vaan päästä sossun jonoon. Eikö se elämä täysjärkisenä ja työssä käyvänä oo se paras elämä? Miks teillä on pönttö sekasin, hiton pummit.
Vittu sä oot aasi
[/quote]
Oho, täällä on ollut asialla joku, joka ei ole ihan ymmärtänyt, miksi joku hakee apua masennukseensa ja mitä siitä seuraa.
Ensinnäkin tietysti parasta elämää on olla täysjärkisenä ja työssä käyvänä. Sehän tässä on tarkoituskin. Jos sinulla menee jalka poikki, sinulle ja kaikille on ihan luonnollista, että menet lääkäriin, saat kipsin koipeesi ja kipulääkkeitä. Lääkäri kirjoittaa sinulle myös sairausloman, jotta ehdit toipua. Samoin on masennuksen laita: kun ei jaksa enää, mennään lääkäriin, pyydetään saada masennuslääkkeet, jotka auttavat toipumaan masennuksesta. Toipumista edistää myös terapia. Jos on pahasti masentunut, voi tosiaankin joutua joksikin ajaksi sairauslomalle, mutta sitten kun pahin on ohi, voi palata taas töihin. Joillakuilla masennus ei estä työntekoa lainkaan. Tämä tietenkin riippuu ihmisistä, oireista ja työn laadusta.
Kenenkään masentuneen tarkoitus ei siis ole jäädä "sossun jonoon", kuten asian ilmaisit, vaan tosiaankin tavoitteena on toipua takaisin työelämään.
SSRI-lääkkeet, myös Cipralex auttaa tehokkaasti masennukseen, mutta pönttöä niillä ei saa sekaisin yrittämälläkään. Ne ovat ihan muut lääkkeet, joilla pää menee sekaisin.
Masennuskaan ei pistä "pönttöä sekaisin". Sotket varmaan muihin mielenterveysongelmiin nyt masennuksen. Tutustupa hieman netin välityksellä, mitä kuuluu masennuksen oireisiin. Vertaa oireita vaikkapa skitsofreniaan tai psykoosin oireisiin. Näissä kahdessa viimeksi mainitussa on todellisuudentaju hukassa, mutta ei masennuksessa.
Mitä tarkoitat "hiton pummeilla"? Viittaatko tässä epäilyihisi, että masentuneet käyttäisivät yhteiskunnan varoja väärin itsensä hyväksi? Itse olen maksanut omat masennuslääkkeeni omilla palkkarahoillani. Sairauden tai minkään muunkaan asian vuoksi minä en ole asioinut sosiaalitoimistossa. Ja meitä on monia kaltaisiani.
Kaiken kaikkiaan pidän kannanottoasi asiattomana, asiantuntemattomana ja syyllistävänä.
Olen käyttänyt Cipralexia melkein 20 v. ja nyt lääkäri päätti suosittaa 'uusia tehokkaita' Venlafaxinia ja 'kipulääke' Lyricaa. Kumpikaan ei toimi, joten palaan takaisin vanhaan lääkkeeseen. Lyrica olisi mulle ollut ihan tarpeeton, kun mitään kipuja ei ole eikä se kohenna mielialaa...
Kuulostaa todella vakavilta allergia eli sivuvaikutus oireilta. Etenkin haukottelu on huolestuttavaa. Onneksi ihmisillä on korvat ja masennuksen ammottavat haukotuksen aukeamat eivät sentään halkaise päätä. Pysyy vain olo rohmu pelin tasolla ja voi hortkia eteen tulevia kunhan ei tule hammaspeikkoa vastaa ettei vaan tule hampaisiin sovuvaikutuksia ikeniin suun lisäksi. Täällä suljetulla osastolla olen seurannut erästä Itua (nimi muutettu) ja hänelle pakkosyötetään samaa Sippi re lexiä osastohpitaja Joukon syöttämänä ja jollei syö niin piikkiä perseeseen. Itu kertoi sairaalapappi Eijan pakeilla että hän pn saanut tuhditettua annoksia ja on silmissä alkanut näyttää valoa kertoi mulle ja jotain positiivista valoa se täytyy olla sillä negatiiviseen suuntaan kulkeva valo on pimeyttä mutta musta tuntuu. Itu on äärimmäisen positiivinen ja rauhallinen henkilö ei sen suurempia sivuoireita. Täytyy sen lääkkeen olla ihmelääke että. Popsi vaan ihan vapaaehtoisesti vapaudessasi. Toinen George (nimi muutettu) kertoi Eijalle että hän on täällä niin rauhallinen ja rentoutunut että oikein rauhoittaa. George ei tietääkseni saa mitään lääkitystä joten ei ole ihme ettei ole mitään sivuvalitteita. Pastori vastasi hänelle että kyllä aika parantaa ja aikanahan teillä sairailla on meille jotka autamme ja olemme maton alta vetäjiä. Tarkoitti varmaan että Georgen onni oli riippuvainen papeista ja pitää nauttia ajan kanssa pappien matonveto temppuja. Tämmöistä. Nauroimme lopuksi Onneli AnneliN (nimi muutettu) ehdotusta taideryhmästä hän vetäjänä ilman palkkaa. Se olisi ollut pappien maton nostaja sairaitten päältä mutta osastolääkäri sanoi että nyt loppui aika ja maton nosto loppui siihen. Pappi jäi odottavan näköisenä odottamaan avun pyytämiä käsiä maton alta heidän verojaan varten heidän ahdistavan maton alta. Terveissii vaan kirkoille seurakunnille ja kaiken karvaisille. Loosheille missä Wikströmmikin keikkuu olik se joku Vapaa ja Muutari ((:
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:47"]
Kuulostaa todella vakavilta allergia eli sivuvaikutus oireilta. Etenkin haukottelu on huolestuttavaa. Onneksi ihmisillä on korvat ja masennuksen ammottavat haukotuksen aukeamat eivät sentään halkaise päätä. Pysyy vain olo rohmu pelin tasolla ja voi hortkia eteen tulevia kunhan ei tule hammaspeikkoa vastaa ettei vaan tule hampaisiin sovuvaikutuksia ikeniin suun lisäksi. Täällä suljetulla osastolla olen seurannut erästä Itua (nimi muutettu) ja hänelle pakkosyötetään samaa Sippi re lexiä osastohpitaja Joukon syöttämänä ja jollei syö niin piikkiä perseeseen. Itu kertoi sairaalapappi Eijan pakeilla että hän pn saanut tuhditettua annoksia ja on silmissä alkanut näyttää valoa kertoi mulle ja jotain positiivista valoa se täytyy olla sillä negatiiviseen suuntaan kulkeva valo on pimeyttä mutta musta tuntuu. Itu on äärimmäisen positiivinen ja rauhallinen henkilö ei sen suurempia sivuoireita. Täytyy sen lääkkeen olla ihmelääke että. Popsi vaan ihan vapaaehtoisesti vapaudessasi. Toinen George (nimi muutettu) kertoi Eijalle että hän on täällä niin rauhallinen ja rentoutunut että oikein rauhoittaa. George ei tietääkseni saa mitään lääkitystä joten ei ole ihme ettei ole mitään sivuvalitteita. Pastori vastasi hänelle että kyllä aika parantaa ja aikanahan teillä sairailla on meille jotka autamme ja olemme maton alta vetäjiä. Tarkoitti varmaan että Georgen onni oli riippuvainen papeista ja pitää nauttia ajan kanssa pappien matonveto temppuja. Tämmöistä. Nauroimme lopuksi Onneli AnneliN (nimi muutettu) ehdotusta taideryhmästä hän vetäjänä ilman palkkaa. Se olisi ollut pappien maton nostaja sairaitten päältä mutta osastolääkäri sanoi että nyt loppui aika ja maton nosto loppui siihen. Pappi jäi odottavan näköisenä odottamaan avun pyytämiä käsiä maton alta heidän verojaan varten heidän ahdistavan maton alta. Terveissii vaan kirkoille seurakunnille ja kaiken karvaisille. Loosheille missä Wikströmmikin keikkuu olik se joku Vapaa ja Muutari ((:
[/quote]
:D :D , mikä on päivannos joka tarvitaan että näin selkesti ajatus kulkee ?
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 16:47"]
[/quote]
:D :D , mikä on päivannos joka tarvitaan että näin selkesti ajatus kulkee ?
[/quote]
Mulla tulee tuollaista jo siitä neljästäkymmenestä. Kerran kysyin lääkäriltä että nostetaanko saman tien kuuteenkymppiin niin näkee lääkkeen todelliset vaikutukset otsoonikerrokseen ja vähän muihinkin sosiaalisiin kerroksiin. Ja lääkkeen lopetus ei tule mieleenkään, niin kovat vieroitusoireet iskee jo puolen päivän tienoolla, jos aamulla unohtui ottaa pilleri.
Tuntuisi, kuin persoonani kääntyisi toiseksi. Asiat elämässä toimivat äärimmäisen hyvin, mutta ahdistaa mihin se vie minut ilman omaa tahtoani.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 01:52"]
Olen käyttänyt Cipralexia melkein 20 v. ja nyt lääkäri päätti suosittaa 'uusia tehokkaita' Venlafaxinia ja 'kipulääke' Lyricaa. Kumpikaan ei toimi, joten palaan takaisin vanhaan lääkkeeseen. Lyrica olisi mulle ollut ihan tarpeeton, kun mitään kipuja ei ole eikä se kohenna mielialaa...
[/quote]
Mahtoiko edes olla olemassa 20v sitten? Käsitykseni mukaan näitä uusimpiä lääkkeitä.
Minulla on toiminut ok ja olen KTM ja vaativissa asiantuntijatehtävissä kun joku jotain sossuvitsiä tuossa heitti.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 01:52"]
[/quote]
Mahtoiko edes olla olemassa 20v sitten? Käsitykseni mukaan näitä uusimpiä lääkkeitä.
Minulla on toiminut ok ja olen KTM ja vaativissa asiantuntijatehtävissä kun joku jotain sossuvitsiä tuossa heitti.
Joku muu oli kirjoittanut tota ---->
Turha esittää mittää, yritätte vaan päästä sossun jonoon. Eikö se elämä täysjärkisenä ja työssä käyvänä oo se paras elämä? Miks teillä on pönttö sekasin, hiton pummit.
Ja mun vastaus sille oli= vittu oot niin aasi ja tyhmä :D
minä omalla tavalla # lol
Mä söin kyseisiä lääkettä ennen lapsen syntymää 5mg/pvä. Joku sanoi minulle ettei sellainen annos edes voisi vaikuttaa mitenkään. Mutta niin vain söin. Raskausaikanahan sitä ei saa syödä. Nyt olen aloittanut uudelleen ja annos on 10mg/pvä. Muistan että silloin vuosia sitten kun aloitin, minulla oli kamalan kuuma eka viikkoina. Siis todella kuuma koko ajan. Muita sivuoireita en muista. Mutta kannattaa minusta jonkin aikaa syödä niin tiedät oikeesti sitten sopiiko vai ei.
mulla oli alkuun kaameaa suun kuivamista, sitten ihan ok olo. Vei tosin huiput tunteista, oli koko ajan tasainen fiilis. Loppuvaiheessa käyttöä tuli nivelten jäykkyyttä ja arkuutta.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2012 klo 08:33"]
Onpas tullu paljon vastauksia... Kiitos :-)
Kyllä tämä aamu masennus on aivan kamalaa. Miten ihminen voi edes tuntea näin?? Kun saan silmät auki, niin ajatuksiin tulee asiat mitä pitää tehdä: Aamiainen lapselle, sen vaatteiden katsominen, eskariin vienti. Sitte kotityöt ym. Ja kaikki tuntuu jo ajatuksissa niin raskaalta että olisi helpompi jäädä lamaantuneena sänkyyn. Ja kaikkeni laitan peliin että saan päivän käyntiin. Pelkään niin tätä oloa.
Lääkityksen aloitus + KAAMOS on kyllä vienyt syvälle...
[/quote]
Voi ap, tuo kuulostaa niin tutulta! Itselläni oli vuosia hoitamaton masennus, joka yltyi kolmannen lapsen jälkeen todella hengenvaaralliseksi. Aloitin cipran 2007 ja totuttelun jälkeen on mennyt hyvin. Edelleen syön samaa lääkettä 40 mg päivässä. Lopettaminen ei tule kohdallani kysymykseen, lääkkeitä otan varmasfi loppuelämäni ajan. Hyvä että ne on keksitty, muuten en enäa olisi tässä, täysin työ- ja toimintakykyisenä. Kestää viikkoja ennen kuin vaikutus alkaa, älä pelkää muiden juttuja vaan katso rauhassa omalla kohdallasi, miten alkaa cipran kanssa sujumaan. Voimia!
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2012 klo 08:33"]
Kyllä tämä aamu masennus on aivan kamalaa. Miten ihminen voi edes tuntea näin?? Kun saan silmät auki, niin ajatuksiin tulee asiat mitä pitää tehdä: Aamiainen lapselle, sen vaatteiden katsominen, eskariin vienti. Sitte kotityöt ym. Ja kaikki tuntuu jo ajatuksissa niin raskaalta että olisi helpompi jäädä lamaantuneena sänkyyn. Ja kaikkeni laitan peliin että saan päivän käyntiin. Pelkään niin tätä oloa.
[/quote]
Voi ap, tuo kuulostaa niin tutulta! Itselläni oli vuosia hoitamaton masennus, joka yltyi kolmannen lapsen jälkeen todella hengenvaaralliseksi. Aloitin cipran 2007 ja totuttelun jälkeen on mennyt hyvin. Edelleen syön samaa lääkettä 40 mg päivässä. Lopettaminen ei tule kohdallani kysymykseen, lääkkeitä otan varmasfi loppuelämäni ajan. Hyvä että ne on keksitty, muuten en enäa olisi tässä, täysin työ- ja toimintakykyisenä. Kestää viikkoja ennen kuin vaikutus alkaa, älä pelkää muiden juttuja vaan katso rauhassa omalla kohdallasi, miten alkaa cipran kanssa sujumaan. Voimia!
[/quote]
Hui, Cipralexia 40 mg päivässä? Sehän on hirveä annos! Minulle on sanottu - psykiatri sanoi - että 20 mg päivässä on ehdoton maksimimäärä, minkä yli ei koskaan saa mennä.
Kun lääkkeen aloittaa, oireet tuntuvat ensin vain pahenevan. Tämän takia sitalopraamin käytön alussa käytetään usein jotain muuta masennus/ahdistuslääkettä lieventämään käytön aloituksen tuskaa. Mutta alun masis tosiaan kuuluu asiaan. Parin viikon käytön jälkeen alkaa helpottaa. Tulee normaali, "tavallinen" olo.
Itse käytin noin 3 vuotta ahdistukseen ja paniikkihäiriöön. Auttoi ja paransi merkittävästi elämänlaatuani. Sipramiili ei ole ns. onnellisuuspilleri, joka auttaa välittömästi. Se tasaa pitkällä aikavälillä mielialavaihteluita.
Sitaloparaami on oikeasti hyvä, tehokas ja yleensä hyvin siedetty lääke. Se ei lihota. Itse laihduin kun sopiva annos löytyi ja hoito pääsi vauhtiin. Mielialan nousun ja tasaantumisen myötä löytyi taas intoa liikuntaan ja lohtusyöminen ja vähemmälle. Ainoa kurja sivuvaikutus oli orgasmivaikeus. Tämäkin helpotti kuitenkin vähitellen, kun en ottanut asiasta sen kummempia paineita.
Ei kannata tosiaan vielä luovuttaa, alun vaikeudet ei välttämättä tarkoita sitä, että lääke ei sovi sinulle. Mutta jos apua ei parissa viikossa ala tulemaan, pyydä saada kokeilla jotain muuta lääkettä. Kerää voimanrippeitä nyt jostakin. Muistan itse tuon vaikean vaiheen, pelot ja muut. Älä vaadi itseltäsi mitään ylimääräistä nyt, mutta yritä pitää jonkinlaista päivärytmiä.
Sain niin järkyttävät sivuvaikutukset fyysisesti ja psyykkisesti etten söisi enää maksustakaan sitä moskaa!
Minulla on toiminut hyvin. Sivuvaikutuksia on joitakin ollut, mutta aika pieniä. Ikävin ehkä orgasminsaantivaikeus.