Kertokaa mulle, mistä johtuu, että lihavuus on yleisempää
vähemmän kouluja käyneiden keskuudessa. Just lun jonkun EU:n julkaisunkin siitä, että pitää opettaa ns. alemman sosiaaliluokan ihmisiä terveellisiin elämäntapoihin, kun he eivät tiedä liikkuvan elämäntavan jne. hyödyistä.
Ihan omalta kohdaltani ajattelen, ylipaino ei johdu siitä, etten _tietäisi_ kuinka tulee syödä, vaan ihan itsekurista ja tunne-elämästä.
(Ja toisaalta mulla koulutus lisää painoa, gradua tehdessä tuli 8 kg lisää ja nyt kolmessa väikkärintekovuodessa on tullut jo 12 kg. Kun ajatukset on jossain "vaativassa", en jaksa keskittyä kontrollimaan syömistäni.)
Onko siis lihavuuden syy todella se, ettei tiedetä?
Kyselee läski
Kommentit (17)
että joku ei tiedä miten syödään oikein. Mä en usko ollenkaan, etteikö jokainen olisi nähnyt ruokaympyrän riittävän monta kertaa elämässään.
Tässä ei varsinaisesti puhuttu vähävaraisuudesta, mutta oman kokemuksen mukaan silloin, kun rahaa on vähän, sitä tinkii juuri kasvisten monipuolisuudesta. Ja kuitenkin kasvikset ovat kaikkein tärkein asia painonhallinnassa. Meidän nelihenkiseen perheeseen pitäisi suositusten mukaan saada uppoamaan kasviksia kaksi kiloa päivässä, ja koska aika harva ihminen jaksaa syödä päivässä puoli kiloa porkkanoita päivästä toiseen, pitää siinä valikoimassa olla vaihtelua.
Tässä ei varsinaisesti puhuttu vähävaraisuudesta, mutta oman kokemuksen mukaan silloin, kun rahaa on vähän, sitä tinkii juuri kasvisten monipuolisuudesta. Ja kuitenkin kasvikset ovat kaikkein tärkein asia painonhallinnassa. Meidän nelihenkiseen perheeseen pitäisi suositusten mukaan saada uppoamaan kasviksia kaksi kiloa päivässä, ja koska aika harva ihminen jaksaa syödä päivässä puoli kiloa porkkanoita päivästä toiseen, pitää siinä valikoimassa olla vaihtelua.
Kasvikset, jos ei halua jäystää pelkkää kaalia ja porkkanaa vaan syödä monipuolisesti, ovat kalliita suhteessa siihen että niiden lisäksi tarvii muutakin ruokaa, ne pelkästään ei pidä nälkää. Niistä sitä ekana tinkii jos pakko ruoastakin on tinkiä.
Meillä syödään tosi paljon kasviksia, kiloklubin kirjausten perusteella mulla tulee yleensä 800-1000 g syötyjä rehuja päivässä, mutta meidän ruokalasku onkin sitten melkoinen kun listalta löytyy erilaisia salaattilajeja, avokadoja, artisokkia ja milloin mitäkin kallista.
Ennen oli hottia että rahakkailla oli vatsaa. Nykyään saa olla traineri ja juostaan kuntosalilaitteissa säännöllisesti vaikka niitä miten vihaisi.
Nykyään on niin sallittua että saa olla vapaasti mitä on: homo tai läski. Oleellista on "että on sinut itsensä kanssa". Osa varakkaistakin kuitenkin hyväksyy läskinsä.. :)
Kun ihmisellä on kiire niin istutaan nopeasti syömään; ravintolaan tai eineksiä jotka on lihottavia. Ei välttämättä ole aikaa (tai ainakin saa paljon panostaa siihen että kokouksen jälkeen lähtisi lenkille ennenkö tekee nivaskan paperitöitä.
Toinen porukka on köyhät jotka sitten valitsee einesten syömisen. Ei he liiku ja syödään turhia kaloreita.
Ja tottakai on niitä köyhiä jotka vaikka usein kävelee kaupalle (ei tartte maksaa kyytejä), alennuslippujensa kanssa ja syö paljon kasviksia. ;)
Omena ei puusta pitkälle pyöri ja perheessä opitaan ruokailu vanhempien mukaan. Tästä voi olla vaikea päästä eroon myöhemmin.
Itse olen kokiksi lukenut ja yhä teen kotona lapsena opittuja ruokia vaikka ne on oikeasti melko kamalaa kropalle. Varsinkin kun liikunnan määrä jää pieneksi.
Ihmiset unohtaa järkevän annoskoon ja ruoka on kaloririkasta josta ei mitään hyvää saa.
6
kulkevat käsi kädessä siksikin, että tieto ei yksinkertaisesti kiinnosta.
Minun elämässäni ei matkustella ulkomaille, ostella uusia vaatteita tai sisustella, koska ei mulla ole niihin varaa. Ravintolassa ei käydä syömässä, ja harvemmin ostan mitään kalliita lihoja, juustoja tai muuta "oikeaa ruokaa" joka on mielestäni herkkua. Mutta suklaapatukkaan on aina varaa. Ja kuitenkin ne on nämä pienet valinnat, jotka painoon vaikuttaa.
Minä olen ollut aina varakkaampina aikoina hoikka, koska sen ilon saa muusta; leffassa käymisestä, pienistä matkoista, shoppailusta. Samalla tulee ruuanlaitossa kokeiltua kaikenlaista uutta, eikä makeaa tee niin mieli. Köyhempinä aikoina paino meinaa aina nousta.
Eihän niitä tarvitse pelkästään salaatteina syödä. Itse ostelen pakastimeen edullisia jättipakkauksia esim. pinaattia, paprikaa ja sekavihanneksia ja jemmailen ne sitten kastikkeisiin, uuniruokiin ym.
Ihan vain vinkkinä tämä...
kilpirauhasen vajaatoiminta. Siitä syystä lihoin ja nyt olisi 25kg laihdutettva, kun tasot saadaan palautumaan. Ei vaikuta siis omalla kohdallani koulutus.
köyhällä ei ole samoja mahdollisuuksia saada mielihyvää irti muista asioista, joten ruoka on siihen helppo ja nopea keino. Esim. pasta ja tomaattikastike ei maksa paljon mitään ja sitä saa tehtyä vaikka kuinka suuria annoksia ilman, että joutuu miettimään että paljonko siihen menee rahaa.
Samoin köyhällä ei ole varaa harrastaa liikuntaa, josta hän pitäisi, vaan oikeastaan vain kävely ja lenkkeily on ilmaista. Ja siinäkin saattaa olla vaarana, että jos ei hanki lenkkeilyyn hyviä jalkineita, niin kohta onkin lääkärireissu polvien takia edessä.
että se on enemmänkin alhaisemman koulutuksen tuomasta palkkaerosta. Esim. on edullisempaa ostaa se paketti jauhomakkaraa kuin vähärasvaista broilerin maustamatonta filettä jne...
Sokerivero tuli. Missä _nyt jo holhousyhteiskunnassa viipyy_ sokerittomien veroale? Kasvikset ja vähärasvaiset lihat vaan veroaleen. Alkaa kansa tervehtyä, kun köyhälläkin olisi varaa ostaa OIKEAA ruokaa. Ei ne pelkät kaalit ja porkkanat kenellekään kauaa maistu.
enemmän itsekuria ja elämänhallintaa? Että ei toteuteta lyhytnäköisesti kaikkia mielihaluja, jos vaikka tekee mieli jotain herkkuja tms..
että joku ei tiedä miten syödään oikein. Mä en usko ollenkaan, etteikö jokainen olisi nähnyt ruokaympyrän riittävän monta kertaa elämässään.
mä uskon, että "vähä-älyisemmillä" on puutetta myös tietoudessa.
Se, että on joskus nähnyt ruokaympyrän tai kuullut karppauksessa ei auta koska ei ole älyä ja innostusta paneutua asioihin syvemmin ja ymmärtää niitä. Myös kaikenlainen pikadiettailu on varmasti yleisempää alaluokan piireissä joissa mm. pannaan paljaalla ja vasta lopuksi katotaan, että kah, lapsi tuli.
enemmän itsekuria ja elämänhallintaa? Että ei toteuteta lyhytnäköisesti kaikkia mielihaluja, jos vaikka tekee mieli jotain herkkuja tms..
Niin kuin sanoit...
Kouluttautuneilla on kunnianhimoa, tietoa ja kykyjä tasapainoiseen elämänhallintaan. Mutta toisaalta kouluttautuneellekin voi sattua elämässään sellaisia kriisejä, joissa hallinnantunne heikkenee. Toisaalta tiedän myös niitä, jotka kontrolloivat kaikkea ja elämä on pelkkää suorittamista.
Stressi on kaikkein eniten painoon vaikuttava yksittäinen tekijä. Stressiä on monenlaista.
on kriisejä, ja mitä vanhempana ne kokee, sitä paremmin niitä osaa käsitellä. Ero suojattua elämää eläneiden ja stressaavissa oloissa eläneiden kesken on siinä, että jälkimmäinen kokee isoja kriisejä jo hyvin nuorena. On ihan älytöntä ajatella, että se nuori, jonka suurin huolenaihe on se ettei saa kaikkea mitä haluaa, ja se nuori, joka joutuu pelkäämään omassa kodissaan, joka on ehkä menettänyt elämässään tärkeitä ihmisiä jo hyvin nuorena ja joka oikeasti joutuu selviämään yksin liian monista asioista liian varhain, olisivat samalla viivalla valinnoissaan elämänsä suhteen.
Ainoa tosi lihava tuttavapiirissäni on vähän yksinkertainen. Sitä minäkin olen ihmetellyt ettei hän tunnu ymmärtävän että perheen elintavoissa on korjaamisen varaa ja paljon, hän katsoo että "se on geeneissä". Ja voihan se ollakin mutta ei se ainakaan auta että vedetään kaksi käsin huonoa ruokaa.
uskotteko, että ihmiset ovat lihavia siksi, että eivät _tietäisi_ kuinka tulee syödä ja liikkua?