Häpeätkö kertoa äänestäväsi vasemmistoliittoa, vihreitä tai demareita?
Ennen vanhaan sanottiin, että noita puolueita äänesti työttömät looserit, mielisairaat, työnvieroksujat, laiskimukset, kouluttamattomat tai enitset taistolaisekommunistit. Kehtaatko sanoa tutuillesi äänestäväsi noita puolueita? Äitini nimittäin häpesi silmät päästään kun sukujuhlissa tokaisin äänestäneeni vasemmistoliittoa.
Kommentit (69)
Voi olla, että pienemmissä kunnissa vasemmisto mielletään perinteisemmin köyhien työläisten puolueeksi, mutta kaupungeissa vasemmistoa äänestävät nimenomaan ne yhteiskunnallisesti valveutuneimmat ihmiset. Kokoomusta äänestävät hyvässä asemassa olevat ja sitten tavallinen keskiluokka, joka haluaa mieluummin identifioitua hyväosaisten Kokoomukseen kuin vasemmistoon, ja tällä porukalla ei ole kauheasti käsitystä siitä, miten talouden ja yhteiskunnan rakenteet toimii.
Olen demariperheestä, isovanhemmatkin äänesti demareita, ja itse äänestän nimenomaan vihreitä, demareita tai vasemmistoliittoa. En sinänsä koskaan kerro ketä olen äänestänyt, mutta kyllä mun vasemmistolaisuuteni on ihan tuttujen tiedossa. En ole ikinä ajatellut, että siinä olisi mitään hävettävää! Ei nyt eikä lapsuudessa. Haloo, näitä puolueita kannattaa kolmasosa suomalaisista!
Kuntavaaleissa selvästi alle kun miettii kuinka matala oli äänestysvilkkaus. Noita puolueita äänestää ehkä noin 17 %:a kansasta. Omassa lapsuudessani myös pilkattiin vasureiden lapsia aika avoimesti. Heillä oli oma ns työväentalo, joka oli sellainen ränsistynyt talo ja siellä kävi käytännössä ainoastaan sellaisia työttömiä viinaan meneviä ihmisiä, joilla ei pää riitänyt opiskeluun eikä kunnianhimo mihinkään. Muistan vieläkin kun eräskin kommunistin poika kettuili minulle koko ajan kun perheelläni oli menestyvä yritys, heitä oli ilmeisesti kotona ihan avoimesti aivopesty, että kommunismi on ihanaa ja yritteliäisyys on pahasta ja pois heiltä tms.
mutta kaupungeissa vasemmistoa äänestävät nimenomaan ne yhteiskunnallisesti valveutuneimmat ihmiset.
sama sakki joka ihaili Neuvostoliittoa aikoinaan.
Tai henkisesti näiden perillisiä.
Jenkkejä arvosteltiin, sitten kun ryssät tekivät samaa niin oltiin ihan hiljaa, hys hys...
Kokoomusta äänestävät hyvässä asemassa olevat ja sitten tavallinen keskiluokka, joka haluaa identifioitua hyväosaisten Kokoomukseen, ja tällä porukalla ei ole kauheasti käsitystä siitä, miten talouden ja yhteiskunnan rakenteet toimii.
Tältä vaikuttaa minustakin. Ymmärrän toisaalta niitä kokoomuslaisia, joilla on karseesti pääomatuloja tai omaisuutta tai jotka ovat alansa superosaajia. Kokoomus ajaa parhaiten suomenkielisen aidosti rikkaan asemaa, joten rikkaan on loogista äänestää omiaan.
Mut tämä menestyjiin samastuvien joukko on jotenkin surkuhupaisaa. Mistään ei tajuta mitään eikä halutakaan tajuta. Mut on tärkeää olla kokkari, koska menestyjät on hei kaikki kokkareita.
Mua siis hävettäisi eniten olla tällainen rikkaisiin identifioituva keskiluokkainen frouva, jonka elämän huippuhetki on Täykkärien kattelu boksilta.
Vasemmistoa ei todellakaan äänestä valveutuneet vaan ideologiset ja usein epäonnistuneet ihmiset. Yleensä he eivät juuri tiedä mistään mitään, eivät oikeasti seuraa taloutta, politiikkaa ja jos seuraavat niin eivät oikein tajua syy-seuraussuhteita jne. Minulla on monta vasuri-kaveria ja he eivät tajua yhteiskunnan toiminnasta yhtään mitään, pitävät itseään toki fiksuina kun ovat yliopistolla lukeneet ns näitä "hyödyttömiä" aineita ja ovat nostaneet ns omaa statustaan koulutuksella, mutta hielläkin päällimäisenä on ideologia ja kaunis ajatus kommunismin toiminnasta ja kun oma ala ei työllistä ja jos työllistää niin siitä saa sitä perinteistä humkand naisen palkkaa eli maksimissaan 2500 euroa. Ovat enenmmänkin katkeria kun muilla menee paremmin ja sehän oli aikoinaan kommunisminkin siemen eli katkeruus ja kateus. Kuten tuossa joku kirjoitikin, että esim Vantaan äänestystulos kertoo todella paljon vasemmiston "älykkyydestä". Vasemmisto voi tehdä ihan mitä vaan ja vihreät, äänestäjät äänestää niitä joka tapauksessa, se on vähän kuin uskonto, hyvin vähän tekemistä reaalimaailman asioiden kanssa.
Voi olla, että pienemmissä kunnissa vasemmisto mielletään perinteisemmin köyhien työläisten puolueeksi, mutta kaupungeissa vasemmistoa äänestävät nimenomaan ne yhteiskunnallisesti valveutuneimmat ihmiset. Kokoomusta äänestävät hyvässä asemassa olevat ja sitten tavallinen keskiluokka, joka haluaa mieluummin identifioitua hyväosaisten Kokoomukseen kuin vasemmistoon, ja tällä porukalla ei ole kauheasti käsitystä siitä, miten talouden ja yhteiskunnan rakenteet toimii.
Vasemmistoa ei todellakaan äänestä valveutuneet vaan ideologiset ja usein epäonnistuneet ihmiset. Yleensä he eivät juuri tiedä mistään mitään, eivät oikeasti seuraa taloutta, politiikkaa ja jos seuraavat niin eivät oikein tajua syy-seuraussuhteita jne. Minulla on monta vasuri-kaveria ja he eivät tajua yhteiskunnan toiminnasta yhtään mitään, pitävät itseään toki fiksuina kun ovat yliopistolla lukeneet ns näitä "hyödyttömiä" aineita ja ovat nostaneet ns omaa statustaan koulutuksella, mutta hielläkin päällimäisenä on ideologia ja kaunis ajatus kommunismin toiminnasta ja kun oma ala ei työllistä ja jos työllistää niin siitä saa sitä perinteistä humkand naisen palkkaa eli maksimissaan 2500 euroa. Ovat enenmmänkin katkeria kun muilla menee paremmin ja sehän oli aikoinaan kommunisminkin siemen eli katkeruus ja kateus. Kuten tuossa joku kirjoitikin, että esim Vantaan äänestystulos kertoo todella paljon vasemmiston "älykkyydestä". Vasemmisto voi tehdä ihan mitä vaan ja vihreät, äänestäjät äänestää niitä joka tapauksessa, se on vähän kuin uskonto, hyvin vähän tekemistä reaalimaailman asioiden kanssa.
Onkohan teidät aivopesty, kenties jo lapsena?
Vasemmistolaisuus on muuten ihan muuta kuin Neuvostoliiton ihannointia.
mutta kaupungeissa vasemmistoa äänestävät nimenomaan ne yhteiskunnallisesti valveutuneimmat ihmiset.
sama sakki joka ihaili Neuvostoliittoa aikoinaan.
Tai henkisesti näiden perillisiä.
Jenkkejä arvosteltiin, sitten kun ryssät tekivät samaa niin oltiin ihan hiljaa, hys hys...
Nykyään vasemmisto äänestää juurikin nämä kommunistien perilliset, se aate kun on kuin uskonto ja ns huonot aikuiset kasvattaa lapsiaan tähän aatteeseen eikä anna lapsille mahdollisuutta kerätä itse kokemuksia ja päättää vasta sitten. Kyllä Suomea pidetään edelleen ihan kommunistisena maana. Esim serkkuni asuu Norjassa ja siellä edelleen luullaan, että täällä on paljon kommunisteja ja koulussa luetaan venäjää :D viimeksi kun olin Norjassa niin oikein alkoi ottamaan päähän tämä Suomen kommunistinen maine, sehän ei todellakaan ole mikään positiivinen asia vaikka vasemmisto niin luuleekin.
Niin sen vain on. Esimerkiksi tässä ketjussa oikeistolaista maailmankuvaansa raottaneet ihmiset kommareineen ja Neuvostoliittoineen vaikuttaa tosi fiksulta porukalta.
Kyllä teidän kommenteistanne huomaa, että koulut on käyty, politiikka ymmärretty ja talouselämän ymmärtäminen huippuluokkaa. Ettehän muuten puhuisi neukuista, epäonnistuneista ihmisistä tai "hyödyttömistä" aineista.
Hei, oikeistolaiset! Jos sitä substanssia teiltä löytyy merkittävästi enemmän kuin meiltä vassareilta, niin ei kai teidän tarvitse turvautua näihin typeriin "kommari-örrörrörröö-Neukut-liibalaaba" -sepustuksiinne?
Kun sitä talouspoliittista näkemystä kerran on, niin avatkaa salainen gnosiksenne meille vasureillekin.
"Huonot aikuiset kasvattaa lapsistaan kommareita."
Onko tämä nyt parasta, mitä oikeistolaisälyköillä on annettavana tähän keskusteluun? Älkää sanoko, että tähän kiteytyy teidän poliittinen tiekarttatuntemuksenne.
GET REAL!
Onkohan teidät aivopesty, kenties jo lapsena?
Vasemmistolaisuus on muuten ihan muuta kuin Neuvostoliiton ihannointia.
Vasemmistoliitossa ja SKP:ssä on edelleen todella paljon taistolaisia, joiden mielestä Suomen pitäisi liittyä Neuvostoliittoon ja kommunistinen aate on ainut ja oikea. Näitä on myös edelleen paljon demareissa. Arhinmäki itse on mielestäni hyvä esimerkki vasemmistoliittolaisesta, täydellinen epäonnistuja, ei koulutusta, ei ammattia ja kroppa täynnä Jokerilogoja tatuoituna. Suvi-Anne Siimes oli ihan liian fiksu vasemmistoliittoon ja hän riitautuikin vanhan ns kommarisiiven kanssa ja lopulta jätti koko puolueen.
Kun sitä talouspoliittista näkemystä kerran on, niin avatkaa salainen gnosiksenne meille vasureillekin.
Verottaja ottaa siitä osansa ja jakaa parhaaksi näkemällään tavalla sen meille takaisin.
Siksi kannatan politiikkaa, joka takaa meille mahdollisimman monta työpaikkaa.
Ainoa vaikeus on keksiä vaan mikä puolue sen parhaiten hoitaa. Veikkaan ettei vasurit tai vihreät kuitenkaan.
Vastatkaa rehellisesti: Jos olet äänetänyt vasemmistoliittoa, oletko tällä hetkellä vakituisessa työsuhteessa? Eikä sitten valehdella! Vasemmistoliitossa kun oli Suomen Kuvalehden mukaan todella iso osa työttöminä ja sekin osa, joka vaivautui töissä äkäymään teki ns pätkää tai toimi siivoojana tms enkä nyt mollaa siivoojan ammattia yhtään, ammatti se on siinä missä muutkin. Koulutustaso oli myös huonoin kaikista puolueista.
mitä puoluetta nykyään äänestät, sitä ei tohi ääneen sanoa kumminkaan... :P
Vasemmistoliitossa ja SKP:ssä on edelleen todella paljon taistolaisia, joiden mielestä Suomen pitäisi liittyä Neuvostoliittoon
Neuvostoliittoon?
Verottaja ottaa siitä osansa ja jakaa parhaaksi näkemällään tavalla sen meille takaisin.
Siksi kannatan politiikkaa, joka takaa meille mahdollisimman monta työpaikkaa.
Ainoa vaikeus on keksiä vaan mikä puolue sen parhaiten hoitaa. Veikkaan ettei vasurit tai vihreät kuitenkaan.
Eiköhän vasureiden "talousosaamisesta" ola aika vahvat näytöt. Kaikki maat ovat menneet konkurssiin jossa on vasemmistolaiset johdossa, kaikki entiset kommunistimaat jne.
Vastatkaa rehellisesti: Jos olet äänetänyt vasemmistoliittoa, oletko tällä hetkellä vakituisessa työsuhteessa? Eikä sitten valehdella! Vasemmistoliitossa kun oli Suomen Kuvalehden mukaan todella iso osa työttöminä ja sekin osa, joka vaivautui töissä äkäymään teki ns pätkää tai toimi siivoojana tms enkä nyt mollaa siivoojan ammattia yhtään, ammatti se on siinä missä muutkin. Koulutustaso oli myös huonoin kaikista puolueista.
Kokemusta pätkätyöstäkin on kyllä vuosikausia, mutta sit vaihdoin alaa... Työttömänä ei oo tarvinnut olla.
Olen äänestänyt Vasemmistoliittoa. Poikkeuksellisesti äänestin tosin kuntavaaleissa demaria. Mutta vastaukseni: en ole tällä hetkellä vakinaisessa työsuhteessa.
Minulla on yksi yliopistotutkinto, jonka jälkeen 14 vuotta alani töitä (viimeiset vuodet vakinaisessa työsuhteessa). Nyt olen jatko-opiskelija ja elän mieheni rahoilla. Olen melkoinen downshiftaaja oikein. Ehkä tässä on merkityksellistä se, että olin vasuri myös ollessani töissä. Olen aina ollut ns. iloinen veronmaksaja ja oikea kukkahattutäti.
Mielestäni ehkä aikamme suurin kysymys on kuitenkin jossain muualla kuin Neukuissa tai työllisyydessä. Edessämme on jyrkkä lasku huonoihin aikoihin, koska ympäristö ei kestä nykyistä elämisentapaamme. En ole Vihreitä koskaan äänestänyt mutta luulen, että ainoa rationaalinen tapa elää olisi luopua kerskakulutuksesta ja elää erittäin vihreästi.
Oikeistolaisethan eivät edes myönnä (emme me vasuritkaan liiemmin), että kohta mennään alas ja rytinällä. Joko omasta tahdostamme tai sitten luonnonvoimien pakottamina. Ei auta ekonomitutkintokaan pian, jos ei kohta Neuvostoliittoon liittyminenkään ;)
Vassari
Eiköhän vasureiden "talousosaamisesta" ola aika vahvat näytöt. Kaikki maat ovat menneet konkurssiin jossa on vasemmistolaiset johdossa, kaikki entiset kommunistimaat jne.
Kysyin, millaista se teikäläisten talousosaaminen on. En pyytänyt analyysia kaltaisteni dorkien talousmeiningeistä. Onhan nyt (köhköh) sanomattakin selvää, että te oikeistolaiset olette taloudellisesti älykkäämpiä kuin me kommarit. Emme me tästä väittelekään.
Pyysin sinua luonnehtimaan jollain tavoin sitä omaa rationaalista, kestävää ja loogista talousajatteluasi meille hölmöille vasureille. Nyt et raottanut salaisuutesi arkkua meille lainkaan. Sanoit vain, että vasurit ovat tyhmiä.
Onko esimerkiksi Jaana Pelkosen tai mikroyritystä pyörittävän parturi-kampaajan (kokoomus, osa ansioista pimeästi) äänestäminen jotenkin vähemmän hävettävää kuin rehellinen vihervasurius?
Oikeasti, eikö hävetä olla oikkari? Mua vain jotenkin hävettäisi. Mulla on ollut lapsesta lähtien näkemys, että oikeistolaiset ovat niitä keskivertoihmisiä, jotka eivät hirveästi harrasta ajattelemista, lukemista tai muuta henkisiä ponnistuksia vaativaa toimintaa.
Olen monissa porukoissa se ainoa vasuri. Koskaan ei ole hävettänyt. Eikä hävetä. Eikä muuten pidäkään hävettää.
Sekin on muuten huomattava, että esimerkiksi vasemmistolaisuus on vuonna 2012 jotain ihan muuta kuin se oli vaikka Claes Anderssonin aikana.