Häpeätkö kertoa äänestäväsi vasemmistoliittoa, vihreitä tai demareita?
Ennen vanhaan sanottiin, että noita puolueita äänesti työttömät looserit, mielisairaat, työnvieroksujat, laiskimukset, kouluttamattomat tai enitset taistolaisekommunistit. Kehtaatko sanoa tutuillesi äänestäväsi noita puolueita? Äitini nimittäin häpesi silmät päästään kun sukujuhlissa tokaisin äänestäneeni vasemmistoliittoa.
Kommentit (69)
Järin vakuuttavia keskusteluja perusteluineen olen itsekin harvoin olen saanut kokea.
Niin ja demareita olen pääsääntöisesti äänestänyt, joskus myös Vasemmistoliittoa. Ikää 38, korkeakoulututkinto ja vakituisessa työsuhteessa ollut viimeiset 14 vuotta kahdessa eri työpaikassa - tätäkin joku taisi kysellä. Ja ne kliseiset omakotitalo, kaksi lasta ja farmari-Volvo löytyy.
Se, että kommunismi sortui, ei ole mikään todiste siitä, että uusliberaali järjestelmä olisi sen parempi.
Muistan omilta yo-ajoiltani logiikan kurssin. Siellä oli pakko oppia ajattelemaan järjellisesti. Siksi takerrunkin tällaiseen typeryyteen: eihän kommunismin toimimattomuus kerro uusliberaalista kapitalismista MITÄÄN.
Kyllä perustelut oikeistolaisen ajattelun toimivuudesta tulee löytyä jostain muualta kuin neukkujen muistelusta. Mikäli oikeistolainen politiikka ja taloudenpito on ylivertaista, niin esitelkää kernaasti tuota ajatteluanne älkääkä turvautuko Stalin-kommari-Mao-Neuvostoliitto -jargoniin.
Meidän piireissä (Helsinki, humanistinen tdk, opiskelijat) nämä on juuri niitä puolueita, joiden kannattamista ei tarvitse erikseen perustella. Paitsi ehkä demarit, koska ovat yleisen käsityksen mukaan liian lähellä oikeistoa. Enemmän nolottaisi myöntää, jos äänestäisin vaikka Kokoomusta.
On myös totta, että olen työtön luuseri, mielisairas, työnvieroksuja, laiskimus ja kouluttamaton (ei korkeakoulututkintoa). Mutta väittäisin, että me tällaiset luuserit kuulumme kuitenkin vähemmistöön näitä puolueita äänestävien joukossa. :)
Kaikki tuttuni tietävät, että olen punavihreä arvomaailmaltani.
Vihreitä äänestän ja kaikki kaverit ja sukulaiset tietävät. Demareita en äänestäisi, koska Lipposen hallitukset jo näyttivät, että kyseessä on oikeistopuolue.
Tosin olen viime vaaleissa äänestänyt demareita, ja sitä eivät kyllä tuttavani tiedä.
Niin vihreitä äänestän ja olen vakituisessa työsuhteessa. Tätini on vasemmistoliitossa aktiivi ja myös vakituisissa töissä kuten miehensäkin, ovat itse asiassa aika varakkaita.
Toisekseen, en käsitä mitä hävettävää on ehdolle asettuneen ihmisen äänestämisessä? Kaikenlaisille ajatuksille pitää olla vapaassa maassa tilaa.
Äänestän aina Vasemmistoliittoa . Ei se minun tuttavapiirissäni ole mikään häpeä. En ymmärrä miski olisi ?
Olen 40v 3 lapsen äiti , sosiaalialalla , asun Helsingissä Viikissä.
Se, että kommunismi sortui, ei ole mikään todiste siitä, että uusliberaali järjestelmä olisi sen parempi.
Muistan omilta yo-ajoiltani logiikan kurssin. Siellä oli pakko oppia ajattelemaan järjellisesti. Siksi takerrunkin tällaiseen typeryyteen: eihän kommunismin toimimattomuus kerro uusliberaalista kapitalismista MITÄÄN.
Kyllä perustelut oikeistolaisen ajattelun toimivuudesta tulee löytyä jostain muualta kuin neukkujen muistelusta. Mikäli oikeistolainen politiikka ja taloudenpito on ylivertaista, niin esitelkää kernaasti tuota ajatteluanne älkääkä turvautuko Stalin-kommari-Mao-Neuvostoliitto -jargoniin.
Tämän ketjun oikeistolaiset eivät vaikuta penaalin terävimmiltä kyniltä, jos kohta en itsekään sellainen ole.