Häpeätkö kertoa äänestäväsi vasemmistoliittoa, vihreitä tai demareita?
Ennen vanhaan sanottiin, että noita puolueita äänesti työttömät looserit, mielisairaat, työnvieroksujat, laiskimukset, kouluttamattomat tai enitset taistolaisekommunistit. Kehtaatko sanoa tutuillesi äänestäväsi noita puolueita? Äitini nimittäin häpesi silmät päästään kun sukujuhlissa tokaisin äänestäneeni vasemmistoliittoa.
Kommentit (69)
Täällä päin kukaan ei äänestä vihreitä, ja vasemmistoliittoa äänestää ne junteimmat duunarit.
En tiedä yhtään normaalia vasemmistoa äänestänyttä. Olen itse ekonomi ja yksikään tuttavapiirissäni ei ole vasemmistoa äänestänyt ja itsellä on sama käsitys, että vasemmistoliittoa äänestää ns arhinmäkeläiset eli työttömät, kouluttamattomat reppanat, sellaisen ns väliinputoajat ja viinaan menevät entiset metallimiehet. Vasemmistoliitto on kaikkialla ns junttipuolue.
mutta en voi kertoa, koska en äänestänyt niitä. Viimeksi äänestin kepua, presidentin vaaleissa Kokoomusta, eduskuntavaaleissa KD:ta. Sitä aikaisempia vaaleja en tarkkaan muista. Olen melko kaikki ruokainen ja olen kertonutkin mitä puoluetta milloinkin olen äänestänyt. Muistelen, että olen joskus äänestänyt demareita ja olen saattanut äänestää vihreitä. En usko, että olisin äänestänyt vasemmistoa.
mä ihan ylpeänä kerron kannattavani vasemmistoliittoa. Ja vanhempani ovat keskiluokkaisia demareita, ihan avoimesti.
Minun kaverini isä oli vasemmistoliiton ehdokas ja sitä ihan kiusattiin siitä pitkään ja kuiskuteltiin selän takana, että toi on kommari jne vaikka isänsä oli. Siitä on jotenkin jäänyt tuo, etten vieläkään kehtaisi sitä sanoa, tosin en ole "kommunisteja" äänestänytkään koskaan.
Täällä päin kukaan ei äänestä vihreitä, ja vasemmistoliittoa äänestää ne junteimmat duunarit.
En tiedä yhtään normaalia vasemmistoa äänestänyttä. Olen itse ekonomi ja yksikään tuttavapiirissäni ei ole vasemmistoa äänestänyt ja itsellä on sama käsitys, että vasemmistoliittoa äänestää ns arhinmäkeläiset eli työttömät, kouluttamattomat reppanat, sellaisen ns väliinputoajat ja viinaan menevät entiset metallimiehet. Vasemmistoliitto on kaikkialla ns junttipuolue.
insinööri, eikä sillä ole mitään tekoa sen kanssa, minkälaisia ihmisiä tuttavapiirissäni on. Äänestin vasemmistoliittoa, minun tuttavapiirissä vihreiden lisäksi varteenotettava vaihtoehto, enkä tunnista sun kuvauksesta ensimmäistäkään tuttavaani. Ja haluan korostaa, että viinaan menevä metallimies on ihmisenä ihan yhtä arvokas kuin sinäkin, rakas ekonomi.
Ei hävetä! Olen äänestänyt kaikkia noita.
Hävettäisi olla niin pinnallinen ja omanapainen, että äänestäsin kokoomuslaista. Pidän oikeistolaisia hiukan typerinä. (En tokikaan tätä sano irl...)
insinööri, eikä sillä ole mitään tekoa sen kanssa, minkälaisia ihmisiä tuttavapiirissäni on. Äänestin vasemmistoliittoa, minun tuttavapiirissä vihreiden lisäksi varteenotettava vaihtoehto, enkä tunnista sun kuvauksesta ensimmäistäkään tuttavaani. Ja haluan korostaa, että viinaan menevä metallimies on ihmisenä ihan yhtä arvokas kuin sinäkin, rakas ekonomi.
Ihmisenä on ihan yhtä arvokas, mutta ns poliittisesti usein pihalla ja esim taloudesta ei tajua mitään. Nuo kaksi asiaa ehkä yhdistääkin demareita ja vasemmistoliittolaisia ja vihreitä. Vantaan vaalitulos kertonee kaiken demareista. Kunnan päättävät demarit jäivät juuri ennen vaaleja kiinni 16 vuotta kestäneestä lahjusten vastaanotosta ja korruptiosta, niin silti demarit sai ennätyspotin kuntavaaleissa. Jotenkin aika huvittavaakin kuinka vähän noiden puolueiden ihmiset seuraa asioita, ei lainkaan.
Sekä vanhemmat että isovanhemmat äänestivät vasemmistopuolueita.
En ole moista kuullut, siis että "työttömät luuserit, mielisairaat" yms. olisivat äänesäneet SKDL:ää, SKP:tä jne. Ne olivat köyhien, työläisten ja "vain" oppivelvollisuuden suorittaneiden puolueita.
Onko ap peräisin umpikepulaiselta seudulta? :)
Vasurit purevat ihan avoimesti ruokkivaa kättä, SDP tekee sen liittojen kautta ja vihreät ovat hyvä esimerkki siitä miten käy, kun humanistit ottaa kantaa tekniikan sovelluksiin. Siinä jos missä saa realiteetit kyytiä.
Muutamia valopilkkuja lukuunottamatta aiheuttavat vaan vahinkoa itselleen, sekä ajamilleen asioille.
Eipä silti, kaikista vaarallisin vaihtoehto ovat kuitenkin Persut - mölisevä junttilauma, jolla on mielipide joka saatanan asiaan, muttei edes halua pohtia mitään syvällisemmin, saati kertoa mitään ratkaisua mihinkään ongelmaan. Toivottavasti kuolee pian pois (pakkoruotsin kera).
Keskustalla sitten taas tarjottavansa toukohousuille, mutta eipä juuri kellekään muulle. Lisäksi tuntuu pettävän, aina.
Jos on mitään intoa rakentaa omaa yritystä/elantoa/sijoituksia, niin jäljelle jää Kokoomus, mutta jos olet jonkun toisen ruokittavana, niin hukkaan heitettyä on tämäkin ääni - tunnekylmä "ihmisten puolue", jota ei kiinnosta kuin se yrittäjien (ja siinä sivussa korporaatioiden) hyvinvointi.
Kommarit, Piraatit yms. jämäpuolueet sitten menevätkin kategoriaan "komedia".
RKP kategoriaan "tragedia".. Samassa tilanteessa kuin Vihreät - pakkoruotsi on kääntynyt jo aikaa sitten heitä itseään vastaan.. Mitä pidempään viivyttelevät, sen enemmän antipatiaa saavat osakseen - lisäksi ovat identtinen puolue Kokoomuksen kanssa (ja tottelevainen koira hallituksessa).
Yllättäen vähiten huonoksi vaihtoehdoksi jää KD... Olen ateisti, miten tässä näin kävi?!
Ihmisenä on ihan yhtä arvokas, mutta ns poliittisesti usein pihalla ja esim taloudesta ei tajua mitään. Nuo kaksi asiaa ehkä yhdistääkin demareita ja vasemmistoliittolaisia ja vihreitä. Vantaan vaalitulos kertonee kaiken demareista. Kunnan päättävät demarit jäivät juuri ennen vaaleja kiinni 16 vuotta kestäneestä lahjusten vastaanotosta ja korruptiosta, niin silti demarit sai ennätyspotin kuntavaaleissa. Jotenkin aika huvittavaakin kuinka vähän noiden puolueiden ihmiset seuraa asioita, ei lainkaan.
täällä tuota touhua harrastaa kokoomus, ja ne, jotka ovat poliittisesti pihalla, eivät todellakaan äänestä, eivät ainakaan vasemmistoliittoa. Meilläpäin vasemmistoliittolaiset valitut ehdokkaat ovat kaikki akateemisia. Tässäpä voi olla jotain kaupunkikohtaisia eroja, mutta mun kokemuksella ja näkemyksellä, kun 40% jättää äänestämättä, siellä joukossa on aika varmasti ne politiikasta ja taloudesta tietämättömät.
Etkö ole koskaan kuullut, että on erilaisia tapoja mieltää, minkälainen talousjärjestelmä on kenestäkin paras mahdollinen? Se, että sulla on erilainen käsitys asioista, ei tee toisin ajattelevista tyhmiä ja halveksuttavia.
...se, että joku on ekonomi, ei kerro hänen talousymmärtämyksestään vielä mitään.
Aivan yhtä paljon kuin yleislääkäri ymmärtää sydänsiirrosta, ymmärtää ekonomi hyvästä talouspoliittisesta järjestelmästä.
puolueita en voisi kuvitellakaan äänestäväni, ikinä.
Olen demariperheestä, isovanhemmatkin äänesti demareita, ja itse äänestän nimenomaan vihreitä, demareita tai vasemmistoliittoa. En sinänsä koskaan kerro ketä olen äänestänyt, mutta kyllä mun vasemmistolaisuuteni on ihan tuttujen tiedossa. En ole ikinä ajatellut, että siinä olisi mitään hävettävää! Ei nyt eikä lapsuudessa. Haloo, näitä puolueita kannattaa kolmasosa suomalaisista!
niin en kyllä tekisi johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen. Olen itse vasuri sekä sydämeltäni että äänestyskäyttäytymiseltäni. Joku täällä osasi määritellä, kuinka huonoa logiikkaa kaltaisteni äänestäjiä harjoittavat.
Voi olla, mutten myöskään tuulettaisi oikeistolaisena. Kun katselen vaikkapa oman kaupunkini taannoisia KD- ja Kokoomus-ehdokkaita (ja uusia oikeistovaltuutettujamme), niin ihan hirveästi ei se heidänkään älyllisyytensä vakuuta.
Voi tietenkin olla, että muilla paikkakunnilla löytyy tilastollista merkitsevyyttä fiksuuden ja puoluekannan väliltä. Ehkäpä vain täällä meillä dorkaa meininkiä löytyy tasapuolisesti kaikista ns. isoista puolueista.
Vasurit purevat ihan avoimesti ruokkivaa kättä, SDP tekee sen liittojen kautta ja vihreät ovat hyvä esimerkki siitä miten käy, kun humanistit ottaa kantaa tekniikan sovelluksiin. Siinä jos missä saa realiteetit kyytiä.
Muutamia valopilkkuja lukuunottamatta aiheuttavat vaan vahinkoa itselleen, sekä ajamilleen asioille.
Eipä silti, kaikista vaarallisin vaihtoehto ovat kuitenkin Persut - mölisevä junttilauma, jolla on mielipide joka saatanan asiaan, muttei edes halua pohtia mitään syvällisemmin, saati kertoa mitään ratkaisua mihinkään ongelmaan. Toivottavasti kuolee pian pois (pakkoruotsin kera).
Keskustalla sitten taas tarjottavansa toukohousuille, mutta eipä juuri kellekään muulle. Lisäksi tuntuu pettävän, aina.
Jos on mitään intoa rakentaa omaa yritystä/elantoa/sijoituksia, niin jäljelle jää Kokoomus, mutta jos olet jonkun toisen ruokittavana, niin hukkaan heitettyä on tämäkin ääni - tunnekylmä "ihmisten puolue", jota ei kiinnosta kuin se yrittäjien (ja siinä sivussa korporaatioiden) hyvinvointi.
Kommarit, Piraatit yms. jämäpuolueet sitten menevätkin kategoriaan "komedia".
RKP kategoriaan "tragedia".. Samassa tilanteessa kuin Vihreät - pakkoruotsi on kääntynyt jo aikaa sitten heitä itseään vastaan.. Mitä pidempään viivyttelevät, sen enemmän antipatiaa saavat osakseen - lisäksi ovat identtinen puolue Kokoomuksen kanssa (ja tottelevainen koira hallituksessa).
Yllättäen vähiten huonoksi vaihtoehdoksi jää KD... Olen ateisti, miten tässä näin kävi?!
Kokoomuslaisena voin sanoa, että nykyään kokoomus pettää aina. Harva puolue on muuttunut niin paljon kuin kokoomus ihan muutamassa vuodessa. Koti, ukonto ja isänmaa heitettiin romukoppaan, samoin oikeistolaisuus muutenkin ja nykyään kokoomus on esim keskustaa enemmän vasemmalla. RKP on ainoa oikeistopuolue Suomessa, tämä ihan politiikan tutkijoiden mielestä, ajavat surutta viellä vain ja ainoastaan omaa asiaansa, Suomi tai suomalaiset ei kiinnosta pätkän vertaa. Keskustalla ylivoimaisesti fiksuin puheenjohtaja, jopa niin fiksu, että ihmettelen mitä tuollainen tuhansia työllistänyt menestyjä tekee politiikassa. Persuilla on kyllä ihan hyvä ohjelma tai oli esim eduskuntavaaleissa, siitä kertoo sekin, että kokoomus on kopioinut käytännössä persujen ohjelman veropuolen kokonaan ja toteuttanut lähes kaikki nykyhallituksessa. Oppositiossa on mahdoton päättää kuten varmaan tiedät, mutta eiköhän persut saa mahdollisuuden tämän hallituksen jälkeen kun hallitus tuhoaa Suomen työllisyyden ja talouden ja ostovoiman. Mielestäni persuilla on mieletön tilaus Suomen homehtuneessa puoluekartassa, samat vanhat jäärät istuvat kunnissa jopa 30 vuotta päättämässä asioista ja samanlainen ilmiö on myös eduskunnassa. Sehän ei johda mihinkään koskaan. Mutta itse ap:n kysymykseen sanoisin, että omassa korkeasti koulutettussa tuttavapiirissäni en kehtaisi sanoa äänestäväni noita puolueita, kerran olen äänestänyt vihreitä ja se oli kyllä oikeasti näin jälkikäteen sanottuna kamala virhe, joka hävettää vieläkin.
Äänestän vihreitä, kuten suurin osa tuttavistanikin. Asun Helsingin keskustassa, olen akateeminen ja hyvätuloinen perheellinen nainen. Tuttaviini taitaa kuulua kaikkien puolueiden äänestäjiä (myös monta ehdokasta, jotka pääsivät läpi vaaleissa sunnuntaina). Ainoastaan perussuomalaisten äänestäjiksi ei kukaan tuttavani kehtaa tunnustautua.
äänestän aina vihreitä, koska niillä ei ole puoluekuria. Kyllä! AINOA syy.
Voi tietenkin olla, että muilla paikkakunnilla löytyy tilastollista merkitsevyyttä fiksuuden ja puoluekannan väliltä. Ehkäpä vain täällä meillä dorkaa meininkiä löytyy tasapuolisesti kaikista ns. isoista puolueista.
Piirit pyörii ja sama porukka hyörii.. Pisimpään hyörineet alkavat olemaan jo sen verran irrallaan tavallisesta äänestyskarjasta, että tärkempää on muotoilla lauseet oikein, kuin sanoa mitä pitäisi sanoa.
Tärkeämpää näyttää tekevänsä, kuin tehdä.
En tiedä minkä ikäinen AP olet, mutta ei tarvitse mennä kuin 20 vuotta taaksepäin niin kommunisteille naurettiin ihan kaikkialla, nykyyän demarit, skp ja vasurit. Silloin oli todella häpeällistä jos joku sai esim tietää, että lapsen isä tai äiti oli kommunisti ja varmasti sai koulussa kuulla asiasta. Vihreille naurettiin ihan julkisestikin vielä 10 vuotta sitten, tv:ssä sketsiohjelmat teki pilaa jne. Vihreät sai hieman arvostusta joskus 5 vuotta sitten kun ympäristöasiat tuli pinnalle, mutta se on mielestäni nykyään menetetty. Nyt vihreille ei ehkä naureta, mutta jotenkin säälitään tms, ei niitä kukaan enää ota vakavasti kun ympärsitöasiatkin ovat menneet vihreiltä ihan pipariksi, puolueesta on vaan ympäristölle haittaa. SKP sai Helsingissä muuten yhden paikan. Minä elin siinä luulossa, että tuota ns stalinistisa kommunistipuoluetta ei saisi edes perustaa, vähän sama kun joku perustaisi natsipuolueen, mutta kai senkin sitten saa eli on ihan laillista toimintaa kun vaaleissakin oli.
Äitisi on elänyt sen ajan, jolloin kommunismin kirous oli tuoreessa muistissa ja ryssiteltiin ja kommarit olivat vähintään idiootteja hulluja.