Miten selität lapsillesi alkoholin ja sen, miksi aikuiset sitä juo mutta lapset ei?
Kommentit (12)
en sitä paljon selittele, onhan niitä paljonkin juttuja mitä aikuiset voi tehdä mutta lapset ei. Alkoholi on siksi aikuisten juomaa, koska lasten elimistö ei ole vielä kyllin vahva käsitelläkseen alkoholia.
Ei ne sitä ihmettele, ovat nähneet pienestä asti miten alkoholia on tarjolla erilaisissa tilanteissa ruokajuomasta cocktaileihin. Ei ne sitä ihmettele.
alkoholi vaikuttaa käytökseen ja huomiokykyyn yms. ja siksi ei saa esim. ajaa autoa, jos on juonut alkoholia. Olen kertonut, että lapsen maksa ei pysty polttamaan alkoholia ja siksi lapsi ei sitä voi juoda.
Olen puhunut myös siitä, että liiallinen alkoholin juominen on sairaus.
lähtökohtaisesti niin, että tässä juomassa on mukana alkoholia, jota lasten elimistö ei siedä ja joka on akuisillekin liian suurina annoksina on jonkun verran myrkyllistä.
alkoholi on myrkkyä lapsen pienelle elimistölle, aikuiset kestävät sen, mutta liikaa ei saa juoda.
Ja meillä lapset saa limua, kun aikuiset juovat alkoholia.
Joku yritti kerran juhlissa lässyttää tytölemme (tuolloin n. 6 ), että hän juo aikuisten punaista mehua, lapsi saa lasten mehua. Suorapuheinen tyttömme totesi, ettei se mitään aikuisten mehua ole, vaan punaviiniä, jota lapset ei saa juoda. Jäi aikuinen sanattomaksi.
Niinkuin myös äänestäminen, autolla ajo, yliopistossa opiskelu, seksiasiat, jne. Jotkut asiat sopivat lapsille, toiset aikuisille ja niin vaan tämä maailma toimii.
Ei meillä kyllä ole edes kauheasti kyselty, näkevät kyllä, että juomme esim. viiniä ruuan kanssa ja ystävien seurassa.
jos ovat sitä kysyneet ja ovat todenneet että hyi. Eipä ole tarvinnut sen enempää selitellä. Vanhempana olen toki kertonut tuon asian ettei sovi lapsille koska lasten maksa ei vielä osaa sitä käsitellä.
Mitään saarnoja tai puheita alkoholin liikakäytöstä en lapsille pidä. Meillä viini on päivittäinen ruokajuoma mutta humalahakuista juomista emme harrasta koskaan. Minusta on hyvä että lapset saavat alkosta kuvan arkisena tavallisena aineena, ei jonaine kiellettynä (ja samalla houkuttavana) hedelmänä.
Eikö koskaan kysy "millaista on olla humalassa? miksi tykkäät olla humalassa?"
"minäkin haluan olla päihtyneenä?" Eikö koskaan leiki juoppoa?
Koska ei ole koskaan nähnyt minua tai isäänsä humalassa, eikä muitakaan tuttuja. Jotain spurguja kadulla, ja niistä on kerrottu että ne on sairaita.
Niinkuin myös äänestäminen, autolla ajo, yliopistossa opiskelu, seksiasiat, jne. Jotkut asiat sopivat lapsille, toiset aikuisille ja niin vaan tämä maailma toimii.
Ei meillä kyllä ole edes kauheasti kyselty, näkevät kyllä, että juomme esim. viiniä ruuan kanssa ja ystävien seurassa.
Kerron myös, että puliukot ovat ottaneet liikaa viinaa, eivätkä lopettaneet ajoissa. jos alkoholia juo jatkuvasti liikaa, se on myrkyllistä ja tuhoaa aivot. Kerran kai tuosta puhuttiin, harvoin olemme humalaisiin edes törmänneet missään.
Eikö koskaan kysy "millaista on olla humalassa? miksi tykkäät olla humalassa?""minäkin haluan olla päihtyneenä?"
Eikö koskaan leiki juoppoa?
Eikä ole minua tai isäänsä koskaan humalassa nähnyt.
Lapsi on tottunut siihen, että kun syödään hyvin, otetaan lasi viiniä tai kun tavataan sukulaisia juhlan merkeissä, otetaan lasi kuohuvaa. Kukaan ei näissä tilanteissa ole humalassa. Nämä tilanteet on niin arkipäivää, ettei lapsi näistä osaa mitään kysyä.
t. 2
Mä en ole koskaan tajunnut noita "aikuisten mehusta" lässyttäviä. Sillähän juuri luodaan kummallista salamyhkäisyyttä tavallisten asioiden ympärille, kun ei puhuta asioista niiden omilla nimillä.
Joku yritti kerran juhlissa lässyttää tytölemme (tuolloin n. 6 ), että hän juo aikuisten punaista mehua, lapsi saa lasten mehua. Suorapuheinen tyttömme totesi, ettei se mitään aikuisten mehua ole, vaan punaviiniä, jota lapset ei saa juoda. Jäi aikuinen sanattomaksi.
alkoholi vaikuttaa käytökseen ja huomiokykyyn yms. ja siksi ei saa esim. ajaa autoa, jos on juonut alkoholia. Olen kertonut, että lapsen maksa ei pysty polttamaan alkoholia ja siksi lapsi ei sitä voi juoda.
Olen puhunut myös siitä, että liiallinen alkoholin juominen on sairaus.