Löytyi ihana yrttihiusväri: Lush Caca Brun!
Pakko mainostaa kun juuri pesin pois värin ja kuivasin ja väri on ihan upea! Täälläkin usein puhutaan kemiallisista väreistä ja moni niistä haluaa eroon kuten minäkin. Ja silti haluaisi värjätä sen suomalaisen maantienvärisen tukkansa jonkun väriseksi. Tämä on vaihtoehto ruskeasta tykkääjille! Hennan bonus on että se jämäköittää ja hoitaa hiuksia.
Laitan tähän tietoja aineesta ja käytöstä jos jotain kiinnostaa.
Ainesosat: Kaakaovoi, indigo, punainen henna, jauhettu kahvi, nokkosjauhe, irlanninsammaljauhe, neilikkaöljy, citronellol*, limonene*, linalool*, hajusta (* tarkoittaa että esiintyy luonnostaan eteerisissä öljyissä)
Käyttö:
Väri tulee 6 palan värilaattana. Käytin vain 2 palaa koska mulla on lyhyt tukka. Joten yksi ostettu annos riittää 3 värjäykseen.
Palat pienitään veitsellä - tämä kävi nopeasti terävällä keittiöveitsellä reunasta rouhien. Laitetaan johonkin astiaan, ei metalliseen.
Kaadetaan päälle kiehuvaa vettä koko ajan sekoittaen, sekoitusväline ei saa olla metallinen. Itse käytin vanhaa lyijykynää paremman puutteessa. Sekoitellaan ja lisätään vettä kunnes koostumus ranskankerman tai jäykän jogurtin tapaista.
Lätkitään vihreä kasvinhajuinen puuro päähän hyvin hieroen. Pitäisi käyttää kai kumihanskoja mutta minä en käyttänyt, levitin värin nopeasti sormin hieroen ja sormet tai kynnet eivät ehtineet värjäytyä. Pitkän tukan värjääjällä menee varmaan sen verran aikaa että sormet voi värjääntyä ilman hanskoja.
Annetaan vaikuttaa 1-6 tuntia. Minä annoin 4 tuntia. Koska en halunnut punaisuutta, en käärinyt päätä muoviin tai käyttänyt myssyä, käärimällä saa punaista lämmintä sävyä. Jäykkä puuro ei valunut vaikutusaikana, kuivui vain "savipaakuksi".
Pestään hyvin ja hoitoaine päälle.
Lopputulos mun luonnostaan maantienvärisessä, ns. tummanvaaleassa tukassa: aivan ihana keskiruskea, pari astetta omaa väriä tummempi. Hyvin neutraali sävy joka ei näytä värjätyltä vaan luonnolliselta. Minusta taisi tulla vakiokäyttäjä tälle värille :)
Vielä myyjän kertomat varoitukset: Harmaat tai aivan blondit hiukset voivat tulla värillä vihertäviksi joten niihin ei sovellu.
Kommentit (21)
Mutta minulla se ei tummentanut oikein riittävästi, kun oma väri on aika vaalea. Tukasta tuli tuolla caca brunilla se klassinen maantienvärinen.
Oon miettinyt, millä alkaisin itse värjätä maantienruskeaa tukkaani nyt kun kasvatan tätä (en halua rasittaa hiuksia), ja rahatilannekin on vähän tiukka. Jotain väriä kuitenkin tarvitsisi olla, ja lisäjämäkkyyttä eritoten hennolle hiuslaadulle.
Saako tuota Lushia ihan mistä vaan isommasta kaupasta (Prisma tms) vai pitääkö mennä ihan kemppariin?
Oon miettinyt, millä alkaisin itse värjätä maantienruskeaa tukkaani nyt kun kasvatan tätä (en halua rasittaa hiuksia), ja rahatilannekin on vähän tiukka. Jotain väriä kuitenkin tarvitsisi olla, ja lisäjämäkkyyttä eritoten hennolle hiuslaadulle.
Saako tuota Lushia ihan mistä vaan isommasta kaupasta (Prisma tms) vai pitääkö mennä ihan kemppariin?
Saa vain Lushin omista kaupoista tai verkkokaupasta, linkki verkkokaupan hennasivulle tässä. Tuosta hinnasta kannattaa muistaa että tosiaan riittää 2-3 värjäykseen tuo satsi hiusten pituudesta riippuen.
http://www.lush.fi/tuotteet/hiustenhoitotuotteet-hennat
En viitsi laittaa tänne omia kuvia, mutta mulla tuli hyvin samanlainen väritulos kuin tällä blogistilla linkin takana. Hän muuten myös tuolla sanoo voineensa luopua kokonaan tuuheuttavista muotoilutuotteista tuolla värjäämisen myötä:
http://pihinnaisenelamaa.blogspot.fi/2012/09/suklaanruskeat-syyshiukset…
Kakanruskea ei herätä halua hieroa ainetta päähän...
Montakos kertaa olet pessyt käsittelyn jälkeen? Pysyykö väri vai onko rumba jokaviikkoinen?
Tukka näytti veltolta, kiillottomalta, epätasaisen väriseltä. Ellei nyt mielestään tarvitsekaan enää tuuheuttavia tuotteita, niin olisi voinut harjata tukan ennen kuvanottoa. Ja latvoista voisi pätkäistä ainakin kymmenen senttiä.
Tiesittekös muuten, ettei henna mitenkään myrkytöntä ole, vaikkei olekaan "kemiallista" (kuten näissä yhteyksissä näytetään jaoteltavan näitä hiusvärejä)?
Kakanruskea ei herätä halua hieroa ainetta päähän...
Montakos kertaa olet pessyt käsittelyn jälkeen? Pysyykö väri vai onko rumba jokaviikkoinen?
Koko sarjan nimi on Les Cacas, ilmeisesti Lushin huumoria. Ehkä viittaa myös siihen että onhan se yrttipuuro ulkonäöltään ja koostumukseltaan vähän kuin löysää karjanlantaa, onneksi ei sentään haise siltä. On muuten vähän pelottava kokemus hieroa päähän koska puuro tosiaan on vihreänruskeaa, ihan erilaista kuin perinteiset hiusvärit.
Mulla oli vasta ensivärjäys tuolla joten en osaa vielä sanoa kestosta. Kestovärejähän nuo hennat ja indigot on, mutta mitä ennen värin laittoa netistä toisten kokemuksia luin niin värjäysvälit ihmisillä on 4-10 viikon välein eli ilmeisesti siinä ajassa ei haalistu merkittävästi. Osalla tulee vähän enemmän punainen esiin väristä viikkojen ja pesujen myötä, itse toivon ettei mulla kovin äkkiä tulisi koska mulle ei sovi yhtään punaiset hiukset ja tämä aika viileä ruskea on just hyvä näin.
Se juttu näissä sitten on että ei saa värinpoistoilla pois, eikä päältä saa raidoittaa vaaleilla raidoilla. Eli käytännössä pitää kasvattaa pois jos haluaa vaaleamman tukan myöhemmin. Tummemman tai samansävyisen kemiallisen värin voi kyllä laittaa päälle myöhemmin jos haluaa, osa käyttääkin näitä kuulemma niin että välillä värjää hoitavuuden vuoksi hennalla kampaajakäyntien välillä ja kampaajalla kestoväri välillä.
t. ap
Tiesittekös muuten, ettei henna mitenkään myrkytöntä ole, vaikkei olekaan "kemiallista" (kuten näissä yhteyksissä näytetään jaoteltavan näitä hiusvärejä)?
eli ei sitä syödä pidä.
Mutta ne jutut syöpää aiheuttavuudesta on kyllä jo ihan aiheettomiksi todettu, olen tutkinut vähän asiaa ennen kuin tähän värjäystapaan ryhdyin. Tutkimukset, joissa henna todettiin syöpää aiheuttavaksi, tehtiin nimittäin laittamalla puhdasta hennan vaikuttavaa aineosaa lawsone:a suoraan koe-eläinrottien maksaan, ja tosiaan siihen vierasainemöykyn ympärille kehittyi tavallista useammin syöpä. Tutkimukset muuten teki synteettisiä hiusvärejä valmistava L'Oreal, vähän on oma lehmä ojassa.
Se minusta ei kuitenkaan kerro mitään aineen syöpävaarallisuudesta tavallisessa hiusvärikäytössä, että mitä se tekee jos sitä asetetaan köntsiä sisäelimen sisälle. Useimmat asiantuntijat eivät pidä nykyään hennaa hiusvärikäytössä haitallisena, vaan turvallisempana kuin synteettiset värit.
Tukka näytti veltolta, kiillottomalta, epätasaisen väriseltä. Ellei nyt mielestään tarvitsekaan enää tuuheuttavia tuotteita, niin olisi voinut harjata tukan ennen kuvanottoa. Ja latvoista voisi pätkäistä ainakin kymmenen senttiä.
/i]että se väri näyttää epätasaiselta lähinnä koska on varmaan kuvattu ikkunan tai muun valonlähteen edessä ja siksi edessä olevat hiukset näyttää vaaleammilta kun niihin tulee enemmän valoa. Mulla ainakin tuli ihan tasainen väri kyllä.
Muuten en itsekään tuollaisesta ohuesta teiniliru-pitkätukkamallista perusta, itse pidänkin lyhyttä tukkaa koska mulla pitkä tukka näyttäisi juurikin tuontapaiselta hiirenhännältä.
t. ap
Totuuden todella kuulee lasten suusta ja av-palstalta! No joo, naureskelin itsekin, että sillä kuvallani ei taida Lushin kasvivärien myynti lisääntyä ;) Suosittelen kuitenkin lämpimästi kakanväriä tukkaan!
t. blogisti :)
eli sen mustan version. Tosi hieno sinertävänmusta tuli! Mun luonnollinen väri on mustanruskea, ja halusin laittaa värin lähinnä jämäkkyyden ja kiillon takia enemmän hoidoksi kuin väriksi, mutta yllättäen näinkin tummaan tukkaan sävyä tuli hyvin.
Tässä kuvaa, laitoin kaikki 6 palaa mun pitkään ja paksuun tukkaan ja annoin vaikuttaa 4 tuntia.
http://aijaa.com/bfHug3
Uusi kuva on paljon parempi ;-)
(Blogisti siis on vaihtanut kuvan juttuunsa.)
Tuo väri on sellainen että sopii varmasti monille suomalaisille koska ei ole mikään mustanruskea mutta silti selvästi ruskea eikä epämääräinen väri.
Ja tuo caca noir on tosi hieno väri, mutta ei kyllä näyttäisi hyvällä minulla eikä varmaan 90%:lla suomalaisista, tuollainen sinertävänmusta. Kuvassa olevan naisen ihonväriin se näyttää istuvan kuitenkin hyvin.
väri. Aika ruma vaan se bloggaajan kuva.. :D
Useampaa kemiallista tummanruskeaa sävyä kokeilleena ja aina niiden jälkeen kalpealta näyttäneenä olen kyllä ihastunut tähän Lushin ruskeaan. Näyttää luonnolliselta ja lämpimältä väriltä.
Todettakoon vielä siihen ensimmäiseen blogin kuvaan, että siinä puolet hiuksista oli villatakin sisällä. Törkeää siis nämä hiirenhäntä-väitteet! ;) Jos itse olisin heittänyt jostakin ihmisestä tollasta, niin pyytäisin kyllä anteeksi (vaikka olisikin hiirenhäntä!). Ja ei tämä toinenkaan kuva ole mikään erinomainen. Mutta hei, kuka kahden lapsen äiskä ehtii/ omaa motivaatiota ottaa täydellisen kuvan omasta tukastaan? :D
t. bloggaaja
ja sillä tuli myös hyvä väri. Onhan tuo vähän työläämpää kyllä kuin kemiallisen värin laitto, ja siksi mulla on taas jäänyt vaikka se onkin varmasti vähemmän haitallista.
itse olen käyttänyt tätä http://www.sante.fi/tuotteet/Hiusvarit.php
paketissa on hanskat ja muovimyssy mukana. Tuote on jauheena mihin sekoitetaan kuuma vesi.
itse olen käyttänyt tätä <a href="http://www.sante.fi/tuotteet/Hiusvarit.php" alt="http://www.sante.fi/tuotteet/Hiusvarit.php">http://www.sante.fi/tuotteet/Hiusvarit.php</a>
paketissa on hanskat ja muovimyssy mukana. Tuote on jauheena mihin sekoitetaan kuuma vesi.
joskus koitin siitä jotain sävyä jonka piti olla pähkinänruskea. Ei kuitenkaan tehnyt mitään näkyvää värjäystulosta hiuksiin. Ilmeisesti liian vähän indigoa että oikeasti tummentaisi kunnolla. Siinä taisikin kyllä lukea että jos haluaa tummemman voi sekoittaa sarjan mustan värin kanssa yhteen.
tuohan on ranskaa ja tarkoittaa paskanruskeaa :-o