Löytyi ihana yrttihiusväri: Lush Caca Brun!
Pakko mainostaa kun juuri pesin pois värin ja kuivasin ja väri on ihan upea! Täälläkin usein puhutaan kemiallisista väreistä ja moni niistä haluaa eroon kuten minäkin. Ja silti haluaisi värjätä sen suomalaisen maantienvärisen tukkansa jonkun väriseksi. Tämä on vaihtoehto ruskeasta tykkääjille! Hennan bonus on että se jämäköittää ja hoitaa hiuksia.
Laitan tähän tietoja aineesta ja käytöstä jos jotain kiinnostaa.
Ainesosat: Kaakaovoi, indigo, punainen henna, jauhettu kahvi, nokkosjauhe, irlanninsammaljauhe, neilikkaöljy, citronellol*, limonene*, linalool*, hajusta (* tarkoittaa että esiintyy luonnostaan eteerisissä öljyissä)
Käyttö:
Väri tulee 6 palan värilaattana. Käytin vain 2 palaa koska mulla on lyhyt tukka. Joten yksi ostettu annos riittää 3 värjäykseen.
Palat pienitään veitsellä - tämä kävi nopeasti terävällä keittiöveitsellä reunasta rouhien. Laitetaan johonkin astiaan, ei metalliseen.
Kaadetaan päälle kiehuvaa vettä koko ajan sekoittaen, sekoitusväline ei saa olla metallinen. Itse käytin vanhaa lyijykynää paremman puutteessa. Sekoitellaan ja lisätään vettä kunnes koostumus ranskankerman tai jäykän jogurtin tapaista.
Lätkitään vihreä kasvinhajuinen puuro päähän hyvin hieroen. Pitäisi käyttää kai kumihanskoja mutta minä en käyttänyt, levitin värin nopeasti sormin hieroen ja sormet tai kynnet eivät ehtineet värjäytyä. Pitkän tukan värjääjällä menee varmaan sen verran aikaa että sormet voi värjääntyä ilman hanskoja.
Annetaan vaikuttaa 1-6 tuntia. Minä annoin 4 tuntia. Koska en halunnut punaisuutta, en käärinyt päätä muoviin tai käyttänyt myssyä, käärimällä saa punaista lämmintä sävyä. Jäykkä puuro ei valunut vaikutusaikana, kuivui vain "savipaakuksi".
Pestään hyvin ja hoitoaine päälle.
Lopputulos mun luonnostaan maantienvärisessä, ns. tummanvaaleassa tukassa: aivan ihana keskiruskea, pari astetta omaa väriä tummempi. Hyvin neutraali sävy joka ei näytä värjätyltä vaan luonnolliselta. Minusta taisi tulla vakiokäyttäjä tälle värille :)
Vielä myyjän kertomat varoitukset: Harmaat tai aivan blondit hiukset voivat tulla värillä vihertäviksi joten niihin ei sovellu.
No mikä ihmeen hienous siinä on et on paksut hiukset? Yhtälailla ohuet hiukset voivat olla nätit. :)