Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te käsidesillä lutraajat kyllä sairastelette enemmän kuin muut

Vierailija
30.10.2012 |

Lähipiirissäni kaikki tavalliset ihmiset jotka käyttävät koko ajan käsidesiä ovat kaikkein eniten sairaina. Mites mahtaa olla, kärsiikö vastustuskyky siitä kun on liian steriiliä eikä elimistö opi taklaamaan arjen tavallisia pöpöjä?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitten aina ensimmäinen ja usein ainoa meistä, joka saa jonkun keleenmoisen turistiripulin.

Mä taas en luultavasti sairastaisi juuri koskaan mitään flunssia tms. ellei lapset toisi niitä kotiin koulusta, hoidosta ym. koska saan flunssan aina viimeisenä ja vasta hoidettuani muita nuhaneniä. Eli kai se käsidesillä lutraaminen jotain auttaa.

Vierailija
2/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli peskää myös pliis hoitajat ja lääkärit niitä käsiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.slideserve.com/martina/k-sihygieniaa-terveydenhuoltoon

tuolla on tutkimus esim. käsien ihon kunnosta käsidesi vs. saippua pesu!

kyllä mä töissä käytän aina näin flunssakautena, kun on niitä räkänokkia mitä niistää, jos en käyttäisi, niin en olisi muuta kuin käsiä pesemässä vessassa, ja kädet kylmettyy vesi pesusta... ja kuivuu.. heti loman jälkeen töihin palattuani kynnet alkoivat lohkeilla kynsinauhat törröttävät kovina tönkköinä ja ovat kipeät... käsiä rasvaan montakertaa päivässä eikä auta... =(

Vierailija
4/24 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta joihinkin pöpöihin tehoaa saippua paremmin.

Vierailija
5/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsidesin käytön samoin käsien pesun.

Voinkin tulla teille suoraan kylään, kun olen hoidellut mrsa-potilaita.

Vierailija
6/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Desinfioin käteni satoja kertoja päivässä. En toki kotona. Flunssan olen viimeksi sairastanut melkein vuosi sitten, enkä mitään muutakaan sen jälkeen.

Vierailija
7/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän pitäisi käyttää pestyihin, kuivattuihin käsiin. Vaan ei; tulevat vessasta vesipesun jälkeen, kuivailevat käsiään vielä käytävällä (koskettuaan kahvoihin jne.) ja sitten lorottelevat sen desin kanssa. Hyöty plusmiinus nolla.

Vierailija
8/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja otanta on?

Vierailija
9/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsidesin käytön samoin käsien pesun. Voinkin tulla teille suoraan kylään, kun olen hoidellut mrsa-potilaita.

Sanalla _tavallisia_ ihmisiä viittasin ihmisiin, jotka eivät esim. työnsä takia ole tilanteessa, jossa desinfiointi on välttämätöntä.

Vierailija
10/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat ja lääkärit tietysti käyttävät työssään lähes joka välissä, mutta kotona pitäisi riittää pelkkä vesi-saippua pesu.

Vierailija
11/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että suurin osa maallikoista ei oikeasti osaa käyttää käsidesiä oikein. Katastrofi syntyy siitä, kun käsidesiä laitetaan liian vähän, se hierotaan käsiin väärin ja liian vähän aikaa ja sitten luullaan, ettei käsissä enää ole taudinaiheuttajia.

Olen vierestä seurannut useita maallikoita (vastakohtana terveydenhuollon ammattilaiset) jotka ottavat käsidesiä murto-osan tarvittavasta määrästä (käsidesiä pitäisi ottaa noin 5ml kerralla) ja he hieraisevat pikkumääränsä kämmeniin (kun käsidesiä pitäisi hieroa ympäri käsiä, sormenpäihin, sormien varsiin, sormiväleihin, ranteisiin, kämmenpohjiin jne yhteensä vähintään 30 sekunnin ajan tai niin kauan kuin desi kuivuu. Tämän jälkeen kädet ovat desinfektoidut mutta vain hyvin vähän aikaa. Ei käsidesi suojaa mitenkään niiltä taudinaiheuttajilta, jotka tarttuvat käsiin ovenkahvoista desinfektoimisen jälkeen. Ei se mikään ihmeaine ole.

Työssäni käytän käsidesia 10-50 kertaa työvuoron aikana.

Vapaa-ajalla pääasiassa pesen käsiäni saippualla.

Ei infektiosairauksia kahteen vuoteen.

Lähipiirissäni kaikki tavalliset ihmiset jotka käyttävät koko ajan käsidesiä ovat kaikkein eniten sairaina. Mites mahtaa olla, kärsiikö vastustuskyky siitä kun on liian steriiliä eikä elimistö opi taklaamaan arjen tavallisia pöpöjä?

Vierailija
12/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä pahimmilla lutraajilla on outoja sairauksia vähän väliä. Yhtäkkiä nousee kuume ja on täysin veto pois päivän, pari. Sitten taas ok. Ikään kuin vointi yhtäkkiä romahtaa. Ja tietty on flunssaa ym monta kertaa talvessa. Tiedä sitten onko nää niitä samoja, kun vaivaan kuin vaivaan vedetään heti lääkearsenaali, jottei keho vain pääse hoitamaan itse pöpöjä pois päiväjärjestyksestä. Sitten ollaan niin saakelin heikkoja, että kun joku jossain kaukana aivastaa, ollaan heti pedin pohjalla.

Vierailija
13/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Desinfioin käteni satoja kertoja päivässä. En toki kotona. Flunssan olen viimeksi sairastanut melkein vuosi sitten, enkä mitään muutakaan sen jälkeen.

En ole koskenutkaan käsidesiin kuin muutaman kerran sairaalassa vieraillessa, ja mulla on ollut flunssa varmaan joskus viitisen vuotta sitten. Enkä ole ikinä ottanut mitään influenssarokotuksiakaan.

Vierailija
14/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta aloituksessa ihan selkeästi tuli ilmi, että kyse oli ihan muista ihmisistä

käsidesin käytön samoin käsien pesun. Voinkin tulla teille suoraan kylään, kun olen hoidellut mrsa-potilaita.

Sanalla _tavallisia_ ihmisiä viittasin ihmisiin, jotka eivät esim. työnsä takia ole tilanteessa, jossa desinfiointi on välttämätöntä.

Vierailija
15/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, huomasi heti, ettei hoitsut tosiaan ole penaalin terävimpiä kyniä:)

Minusta aloituksessa ihan selkeästi tuli ilmi, että kyse oli ihan muista ihmisistä

Ärsyttää tuo ainainen hoitsujen vähättely, kun kuitenkin arvokasta ja raskasta työtä tekevät.

Vierailija
16/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuossa edellä "ihmetteli" hoitoalan työntekijöiden käsidesin käyttöä. Käsidesiä käytetään hoitoalalla myös käsienpesun asemasta. Hoitotilanteesta toseen siirryttäessä ei aina kerkeä sinne hanan alle lutraamaan. Eli jollei käsissä ole näkyvää likaa/eritettä voidaan silloin käyttää käsienpesun sijaan käsidesiä.., kannattaisi tutustua niihin käyttöohjeisiin kyseiseenn aineeseen liittyen. Nimim. Hoitolaitoksen hygieniavastaava

Vierailija
17/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Less is more tässäkin. Mitä enemmän desinfioi ja steriloi ympäristöään sitä helpommin sairastelee.

Vierailija
18/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bakteereja tai viruksia et kyllä paljaalla silmällä näe! Ei lian tarvitse olla näkyvää, jotta siitä voisi tulla tartunta...voi elämä.

Vierailija
19/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bakteereja tai viruksia et kyllä paljaalla silmällä näe! Ei lian tarvitse olla näkyvää, jotta siitä voisi tulla tartunta...voi elämä.

Jos pesisi kädet joka kerta potilaskontaktien välillä niin käsistä ei olisi kohta mitään jäljellä. Kuten sanoin, itse joudun desinfioida käteni satoja kertoja työvuoron aikana, jos joka kerta pesisin kädet niin en ehtisi työvuoron aikana mitään muuta tekemäänkään. Kädet pestään vedellä ja saippualla vain kun niissä on näkyvää likaa.

Vierailija
20/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnsä puolesta sairaita hoitavia, vai taviksia?? En ymmärrä. Eikös hän sanoma ole nyt se, et käsidesillä "lotraavat" ovat ap:n huikean laajan tutkimuksen mukaan sairaampia. Mitä väliä silloin on sillä mistä syystä käsidesiä käyttää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi