Onko täällä juoksua harrastavia paikalla?
Kuinka pitkiä matkoja juoksette kerralla? Millaista treeniohjelmaa suosittelette, kun
haluaisin laihtua pari kiloa - koska toistaiseksi painoni on vaan noussut?
Mistä voi johtua?
Syön samoin, kuin 2k sitten, ennen lenkkeilyn aloittamista; en tykkää makeasta, joten en sitä juurikaan syö, en syö mm. vehnää, enkä mehuja, limua jne.
Eli: jos jouksen 4 kertaa viikossa x 40min-1h + 1 lyhempi ja nopea lenkki 30min, niin milloin arvioisitte, että se alkaa näkyä kropassani?
Eikö muka milloinkaan...? Olen 70kg ja 175cm.
En tällä hetkellä harrasta muuta urheilua.
Kommentit (9)
tai että juoksu on "tehokkain laji lahduttajalle"?
Ihanko siis paskapuhettako tuo kaikki?
On se nyt kumma, jos ihminen juoksee 10km kerrallaan ja sen vaikkapa 3 kertaa viikossa - ja kaloreita kuitenkin kuluu - eikä se sitten laihduta välttämättä yhtään?? Siis mä en pysty ymmärtämään tollasta yhtälöä?
Tilanne kun on, etten aiemmin ole harrastanut mitään liikuntaa, niin miten se VOI olla niin, että nyt kun juoksen monta kertaa viikossa ja syön samoin kuin ennen - niin en muka laihdukaan?
Ei helvetti sentään?
On se nyt kumma, jos ihminen juoksee 10km kerrallaan ja sen vaikkapa 3 kertaa viikossa - ja kaloreita kuitenkin kuluu - eikä se sitten laihduta välttämättä yhtään?? Siis mä en pysty ymmärtämään tollasta yhtälöä?Tilanne kun on, etten aiemmin ole harrastanut mitään liikuntaa, niin miten se VOI olla niin, että nyt kun juoksen monta kertaa viikossa ja syön samoin kuin ennen - niin en muka laihdukaan?
Esim. tuo 30 km viikossa kuluttaa 70 kg painavalla noin 2100 kcal/vko. Periaatteessa sinun pitäisi laihtua reilu kilo kuukaudessa tuolla tahdilla, jos syöminen ja kulutus ovat sinulla tasapainossa ilman tuota juoksua.
Miksi sitten et laihdu? Tähän on kaksi vaihtoehtoja:
- joko et kuitenkaan syö tasan yhtä paljon kuin mitä söit ilman juoksun aloittamista. Jos esim. syöt aikaisemman lisäksi päivittäin kaksi ruisleipäpalaa, joissa on päällä vähän levitettä ja viipale juustoa, kumoaa tämä ylimääräinen annos juoksemisen aiheuttaman energiankulutuksen viikkotasolla.
- tai sitten syömisesi ei ollut kulutuksen kanssa tasapainossa ennen lenkkeilyn aloittamista, vaan söit aikaisemmin vähän liikaa (ja painosi kasvoi hitaasti)
Yksi vaihtoehto on myös se, että oikeasti kyllä laihdut, mutta mittaat painoasi turhan lyhyin aikavälein. Paino vaihtelee normaalistikin päivän mittaan pari kiloa sen mukaan, paljonko on syönyt ja juonut ja paljonko elimistöön on kertynyt nestettä. Jos olet laihtunut esim puoli kiloa, ei sitä vielä huomaa, koska muutos jää muun vaihtelun sisään.
Aloitin juoksemisen noin 5 vuotta sitten. Kaikki liikunta tuntuu pahimmalta alkuvaiheessa, kun kroppa ei ole siihen yhtään tottunut ja vaatii palaamaan takaisin sohvalle. Kannattaa pitää se mielessä siinä vaiheessa, kun tuntuu kamalalta. Nykyään juoksen noin 3-5 kertaa viikossa ja yleensä noin 45-50 min reipasta vauhtia, noin 9 km matkan taitan tuossa ajassa mäkistä maastoa. Aloittaessani tein n. 3km lenkkejä ja vähitellen nostin sen siitä ensin 6km ja lopulta 9-12km. Aloittaessani täytyi kävellä puolet matkasta, kun kunto loppui aina kesken.
Aika kovalta kuulosti tavoitteesi, eli 4x 40min - 1 h + 1x30 min. Sanoisin, että alussa kannattaa ehkä aloittaa kolmella lenkillä viikossa, pitää aina lepopäivä lenkin jälkeen ja ottaa rauhallisesti. Aina voi nostaa tehoja, jos ei tunnu missään. Minulla meni molemmat jalat kipeäksi alussa vaikka yritin muka ottaa kevyesti. Olen samankokoinen kuin sinä.
Juoksu on aika rankka laji, mutta juuri siitä syystä tehokas kunnon kasvattaja. Aloittelijalle hyvä ensitavoite on nostaa kunto siihen pisteeseen, että jaksaa mennä koko lenkin hölkäten.
Laihduttaminen tapahtuu lähinnä syömistä kontrolloimalla. On paljon helpompaa jättää ylimääräiset kalorit syömättä kuin polttaa niitä hitaasti liikunnalla. Liikunta kannattaa tietysti siitä huolimatta.
Jos aikomuksesi on liikkua ulkonäköä parantaaksesi, kuntosali on siihen ehkä tehoikkain tapa, koska kauttaaltaan hyvä lihaskunto tuo ryhtiä olemukseen niin naisille kuin miehillekin.
Terveellinen ruoka + liikunta + riittävä lepo = Hyvä olo ja terve kaunis kroppa.
tai että juoksu on "tehokkain laji lahduttajalle"?
Ihanko siis paskapuhettako tuo kaikki?
On se nyt kumma, jos ihminen juoksee 10km kerrallaan ja sen vaikkapa 3 kertaa viikossa - ja kaloreita kuitenkin kuluu - eikä se sitten laihduta välttämättä yhtään?? Siis mä en pysty ymmärtämään tollasta yhtälöä?
Tilanne kun on, etten aiemmin ole harrastanut mitään liikuntaa, niin miten se VOI olla niin, että nyt kun juoksen monta kertaa viikossa ja syön samoin kuin ennen - niin en muka laihdukaan?
Ei helvetti sentään?
Useimmat oikeat asiantuntijat korostavat, että liikunta on melko huono laihdutuskeinona, vaikka muuten onkin erittäin terveellistä.
Mutta ei tuossa yhtälössä mitään ihmeellistä ole, se liittyy ihmisen ruokahalun säätelyyn. Nämä ihmiset jotka ei juoksemisella laihdu, syövät huomaamattaan lisääntynyttä kulutusta vastaavan määrän enemmän, yleensä lisääntyneinä annoskokoina tai ihan pieninä viattomina juttuiina siellä täällä. Ei siihen tarvita mitään valtavaa: esim. jos 70-kiloinen juoksee 30 km, se kuluttaa noin 2100 kcal. Viikolle jaettuna tämä tarkoittaa 300 kcal / päivä. Sellaisen määrän saa tosi helposti ihan vahingossa kokoon syömällä jonkun päällystetyn leivän tai pari enemmän kuin ennen tai ottamalla pääruokaa enemmän kuin ennen vaikka.
Lisään vielä, että liikunnalla on vaikeaa senkin vuoksi laihduttaa, että liikunta nostaa yleensä ruokahalua.
Unohda vaaka ja käytä mittanauhaa.
Mä olen nyt juoksemalla pudottanut 2kg painosta.
Sen sijaan vyötäröstä on lähtenyt yli 10cm, mulla on taas perse ja lisäksi ryhti on parantunut.
Unohtamatta sitä, että kunto on kohonnut, jaksaa töissä ja kotonakin paljon paremmin, unenlaatu on ihan omaa luokkaansa verrattuna sohvaperuna-aikaan jne.
Jos syöt enemmän, kuin kulutat, niin...
Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
Jos ihminen juoksee 3 x viikossa tunnin, eikä aiemmin ole harrastanut liikuntaa ja ruokailut pysyvät koko ajan ennallaan, niin on pommin varmaa, että tämän ihmisen paino putoaa.
liioitellaan itsellekin. Ja varsinkin, jos puhuu siitä muille, sanotaan helposti, että olis juossut tunnin, kuin todellisuudessa onkin juossut vaikka vain puolet ajasta, kävellyt reilun vartin ja loppuaika pyöristetäänkin sitten ylöspäin "tunniksi"...
Se tekee viikkotasolla aika paljon huijattua aikaa.
monella käy nimittäin niin, että vaikka syö samanlaisia ruokia kuin ennenkin, syö niitä kulutuksen kasvaessa liikunnan takia vähän enemmän kuin ennen, niin että liikunta ei laihdutakaan. Itsellenikin kävi näin kun tein Porin juoksukoulun, ja odotin että laihdun kun juoksen 3 kertaa 10-15 km lenkin viikossa. En laihtunut yhtään.
Ei se pelkkä juoksu siis välttämättä ala mitenkään kropassasi näkyä, se kun ei kehitä näkyvästi lihaksakaan oikein kuten vaikka kuntosali. Jos haluat tosiaan laihtua, mitä minusta kyllä sinun mitoillasi ei tarvisi todellakaan, niin paras keino on nipistää niistä syömisistä. Juoksuakin voi toki jatkaa, hyvähän se hyvä kunto on ihmiselle, mutta huono se on laihdutuskeinoksi.