Voisitteko neuvoa? Olen vanh.lestadiolainen ja haluaisin aloittaa e-pillerit. Miten ne saa?
Todella tyhmä kysymys, tiedän kyllä et lääkärihän siihen reseptin kirjoittaa. Mut menenkö neuvolaan ensiksi=? Vai terveyskeskuslääkärille? Vai pitääkö varata suoraan aika gynekologille=?
Suoraan sanottuna en edes viitsi kysyä neuvolasta. Ikää pian 40 vuotta, joten koen itseni lapsenomaiseksi hölmöksi jos en tällaista asiaa tiedä.
Sitten voisin ottaa vinkkejä vastaan mikä voisi olla hyvä pilleri? Yksilökohtaista varmastikin, mutta onko joku merkki joka on useimmille aiheuttanut jotain ikävää ongelmaa?
Kiitoksia kovasti jos saisin kauttanne neuvoa!
Kommentit (31)
Jokaisen naisen olisi syytä käydä säännöllisesti papakokeessa.
Kävin juuri Helsingissa gynellä ja papakokeen(irtosolunäyte) kanssa maksoi kelavähennyksen jälkeen n. 130€. Jossain muualla ehkä edullisempaa.
Nelikymppiselle voi myös kierukka olla hyvä ehkäisy vaihtoehto.
itselleni ei ole sopinut mikään pilleri. ja en ole käyttänyt. Toivottavasti sinulle löytyy toimiva ratkaisu.
Koska eettisesti ajatellen osa ehkäisypillereistä tekee abortteja koko ajan, on minunkantani kristittynä se, että tilaat steriloinnin. Miehille se olisi helppo, halpa ja kivuton operaatio, mutta teidän yhteisössänne tuollaiset taidetaan sälyttää naisille.
Yksityisellä tuollainen operaatio voisi on istua anonyyminä, jolloin ei teidän yhteisönne vanhat patriarkat julista sinulle pannaa tai jotain.
eli lääkärin kanssa. Gynekologi osaa kysyä oikeat kysymykset ja valita sinulle parhaiten sopivan ehkäisymuodon ja -merkin. Eli varaat lääkärin ja sillä asia hoituu. Täältä ei kannata tarkempia vinkkejä poimia :)
mutta kyllä sen pillerireseptin saa ihan terveyskeskuslääkäriltäkin.
Kierukka on minusta ollut helppo, mutta tosiaan se estää kiinnittymisen ei munasolun irtoamista kuten e-pillerit.
Minusta on ollut mukavampaa käydä yksityisellä gynellä, saa paremmin juteltua asioista :)
Hoitaa ehkäisyn kertakäynnillä ainakin 5 vuodeksi. Aika tk - lääkärille ja sitten hoitajja laittaa sen.
Pois voi hoitaja ottaa, mutta että asettaa??!!
Hoitaa ehkäisyn kertakäynnillä ainakin 5 vuodeksi. Aika tk - lääkärille ja sitten hoitajja laittaa sen.
niin aina se on pienempi vaiva kuin ottaa vastuulleen uuden ihmisen kasvatus vauvasta aikuiseksi, jos on ojo ennestään lapsia ja voimat vähissä.
neuvolaan, tk-lääkärille tai gynekologille. Neuvola ehkä ensisijaisin, mutta myös gynekologi käy. Lääkäri osaa valita sinulle sopivan pillerimerkin.
niin sitten neuvolaan. Yksityiseltä gyneltäkin saat reseptin.
varaat ajan ihan tk-lääkärille. Hän valitsee sulle pillerin. Itse en ole käyttänyt pillereitä enää moneen vuoteen, mutta olisko ollut Harmonet mitä käytin. Nekin varmaan on muuttuneet lyhyessä ajassa todella paljon...
neuvolaan... sielä hoidetaan raskaana olevia, vauvoja ja lapsia. Ihan tavallinen lääkäri kirjoittaa ehkäsypillerit.
t.4
varaat ajan ihan tk-lääkärille. Hän valitsee sulle pillerin. Itse en ole käyttänyt pillereitä enää moneen vuoteen, mutta olisko ollut Harmonet mitä käytin. Nekin varmaan on muuttuneet lyhyessä ajassa todella paljon...
Neuvolan kautta minä olen aina ajan lääkärille saanut kun ehkäisystä on kyse. Neuvolan tehtävä on nimenomaan perhesuunnittelu.
Soitat joko perhesuunnitteluneuvolaan tai terveyskeskukseen.
Hei!
Ei todellakaan ole mitenkään "noloa" kysyä asiasta.
Itse asiassa en itse ole käyttänyt yli 10 vuoteen e-pillereitä joten en itsekään tiedä miten täsmälleen nykyään toimii :).
Sen joka tapauksessa tiedän että terveyskeskuslääkäri voi ne kirjoittaa eli ihan tavalliselle tk-lääkärille voi varata ajan ja sanoa sitten siellä että haluaa aloittaa e-pillerit ja ettei aiemmin ole niitä käyttänyt. Ei todellakaan tarvitse sen tarkemmin kertoa mitään tausta"tietoja".
Sinäänsä gynekologille voi olla hyvä varata aika jos haluaa muista asioista kysellä. Itselläni esim. ollut epäsäännöllinen kk kierto joten varasin aina suoraan ajan yksityiselle gynekologille.
Neuvolan kautta synnytysten jälkeen minulle on kerrottu eri ehkäisyvaihtoehdoista. Mutta ymmärsin kuitenkin että lääkäri on se joka ne kirjoittaa. Minulla ollut se tilanne nyt että viimeiset 8v joka raskaana tai imettaänyt jolloin ei ole ollut ehkäisyä käytössä.
E-pillerit on sinäänsä hyvä vaihtoehto mutta lääkärin kanssa on hyvä keskustella siitä onko suvussa ollut esim. veritulppa taipumusta koska on joitain perinöllisiä altiiuksia joiden vuoksi jokin muu ehkäisy olisi turvallisempi. Jos muistan opikein niin ainakin veritulpat ja jonkun tietyn tyyppinen rintasyöpä. Eli näistä on hyvä keskustella lääkärin kanssa.
Samalla kun käy lääkärissä e-pilleri reseptiä varten niin lääkäri tekee gynekologisen tutkimuksen ja voi olla että otetaan jokin perusverikoe. Samalla kerralla olisi hyvä pyytää että PAPA-koe otetaan niin sitten se on katsottu myös.
Eli perus TK-lääkäri voi reseptin kirjoittaa ja monet käykin ihan yleis TK-lääkärillä asian tiimoilta mutta gynekologi osaa varmaan tarkemmin kertoa ylipäänsä aiheesta ja esim. eri pilleri valmisteiden hyvät ja huonot puolet.
Neljän lapsen äiti myös kohta 40 v :)
Kylläpäs täällä on ystävällistä porukkaa! :)
Nyt vain aikaa varaamaan, pitää vaan miettiä olisko se sit tk-lääkäri vai gyne.
Miten sitten jatkossa reseptin uusinta? Voiko vain soittamalla uusia vai pitääkö aina käydä lääkärin pakeilla?
Kiitos taas... :)
Eli tarkoitan että soitat terveyskeskuksen ajanvaraukseen ja varaat ajan lääkärille, siinä vaiheessa ei yleensä tarvitse sen enempää selitellä sanoo vaikka vaan jos kysyvät että haluaa keskustella ehkäisystä.
Lääkärillä sitten kerrot että haluat e-pilleri reseptin ja ettet ole aiemmin käyttänyt.
Muistaakseni käytin itse Mercilon nimistä valmistetta (?). En tiedä onko sitä enää olemassa. Jotain välivuotoja taisi olla, muuten kai suht ok.
Jos itse nyt aloittaisin niin haluasin että olisi matala hormoonipitoisuus että mahdollisimman vähän sekottaisi elimistön omia systeemeitä.
Joilatin olen kuullut että e-pillerit voivat aiheuttaa mieliala ailahtelua. En muista miten itselläni, ehkä olin vähän normaalia kiukkuisempi?
Jos paljon kysymyksiä niin gynekologi varmaan parhaiten niihin vastaa.
Vaihtoehtona e-pillereille on esim.kupari tai hormoonikierukka jolloin ei tarvitse muistaa joka päivää sitä pilleriä. Kuparikierukassa ei myöskään ole hormooneja, mutta sitten tietysti kierukka ehkä mielletään vähän ikävämmäksi ehkäisyksi kun estää jo hedelmöittyneen alkoin kiinnittymästä :(.
Toivottavasti sait edes jotain apua näistä vastauksista.
Täältä Itä-Suomesta... Olen samassa tilanteessa kuin avaaja.... sain tästä ketjusta tosi hyödyllistä ja tarpeellista tietoa.