Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurattaa pakkoruotsin vastustajat :D Tulee vaikutelma

Vierailija
30.10.2012 |

just sellaisista junttijurveloista, jotka eivät halua oppia mitään uutta ellei ole ihan pakko. Ruotsi on helpoimpia kieliä koko maailmassa, eikä sen oppimisen kyllä pitäisi olla mistään pois. Lisäksi se antaa pohjan kommunikoida muidenkin pohjoismaalaisten kanssa ja auttaa vaikkapa saksan opiskelussa. Olen opiskellut 11 vierasta kieltä ja tiedän mistä puhun. Naurattaa tuo asenne.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suorittanut. Siltikään en käsitä, että miksi tässä maassa pitää pakolla opettaa yhtä pientä kieltä. Valinnanvapaudella saataisiin tähän maahan paljon eri kielten osaajia. Globaalissa maailmassa ei paljon ruotislla pärjää. Varsinkin kun pohjoismaalaiset puhuu keskenään englantia, ei ruotsia kuten pakkoruotsittajat kuvittelee.

Ja kyllä, sanokaa mitä sanotte niin ruotsi vie muilta kieliltä tilan. Mikä on järjetöntä, näin pieni maa tarvii muutakin kuin ruotsin. Järki käyttöön tässä asiassa, ei tunteet.

Vierailija
22/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suorittanut. Siltikään en käsitä, että miksi tässä maassa pitää pakolla opettaa yhtä pientä kieltä. Valinnanvapaudella saataisiin tähän maahan paljon eri kielten osaajia. Globaalissa maailmassa ei paljon ruotislla pärjää. Varsinkin kun pohjoismaalaiset puhuu keskenään englantia, ei ruotsia kuten pakkoruotsittajat kuvittelee.

Ja kyllä, sanokaa mitä sanotte niin ruotsi vie muilta kieliltä tilan. Mikä on järjetöntä, näin pieni maa tarvii muutakin kuin ruotsin. Järki käyttöön tässä asiassa, ei tunteet.

opin sen helposti. Toisaalta taas tämän(kin) palstan kiihkovastustajat voisivat katsoa peiliin ja miettiä, miksi haluavat sen pois, todellako luulevat että lapsi joka ei opi ruotsia, oppisi jotakin vaikeampaa kieltä? Tai että lapsi haluaisi kehittävämpää ja tärkeämpää tilalle?

Ei kannata luulotella, että niin olisi.

Tosin ei sitten ole mikään perustelu ruotsin opinnoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta taas tämän(kin) palstan kiihkovastustajat voisivat katsoa peiliin ja miettiä, miksi haluavat sen pois, todellako luulevat että lapsi joka ei opi ruotsia, oppisi jotakin vaikeampaa kieltä? Tai että lapsi haluaisi kehittävämpää ja tärkeämpää tilalle?

Eihän kyse ole siitä etteikö oppisi ruotsia, vaan siitä, että ruotsin tunnit ovat ajallisesti pois jonkin toisen kielen opiskelusta. Siis ne vievät paikan esim. venäjän opiskelusta. Venäjä vähän haasteellisempana kielenä olisi juuri hyvä aloittaa nuorena. Ruotsin voisi halutessaan lukea lyhyenä kielen lukiossa, jos kiinnostaa.

Vierailija
24/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta taas tämän(kin) palstan kiihkovastustajat voisivat katsoa peiliin ja miettiä, miksi haluavat sen pois, todellako luulevat että lapsi joka ei opi ruotsia, oppisi jotakin vaikeampaa kieltä? Tai että lapsi haluaisi kehittävämpää ja tärkeämpää tilalle?

Eihän kyse ole siitä etteikö oppisi ruotsia, vaan siitä, että ruotsin tunnit ovat ajallisesti pois jonkin toisen kielen opiskelusta. Siis ne vievät paikan esim. venäjän opiskelusta. Venäjä vähän haasteellisempana kielenä olisi juuri hyvä aloittaa nuorena. Ruotsin voisi halutessaan lukea lyhyenä kielen lukiossa, jos kiinnostaa.

veikkaan että venäjä ei vois vähempää kiinnostaa niitä jotka saa vitosen ruotsista

Vierailija
25/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellisuudessa kukaan ei halua mitään ruotsin tilalle

Mutta kun olisi pakko valita joku kieli... ruotsi tai joku muu.

Vierailija
26/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sen toisen kielen pitää olla juuri ruotsi? Jolla ei oikeastaan suurin osa kansasta tee yhtään mitään.

Valinnan varaa on hyvä olla. Jos haluaa opiskella ruotsia, siihen on mahdollisuus, jos taas haluaisi vaikka venäjän sen tilalle, niin ok.

Turhaan te naureskelette ajatukselle, että halutaan valinnan varaa. Tiedä vaikka teidän omat lapset haluaisi myös, miksi sitä ei heille saisi suoda?

Vierailija
27/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

veikkaan että venäjä ei vois vähempää kiinnostaa niitä jotka saa vitosen ruotsista

En ymmärrä tätä logiikkaa, että pakkoruotsia muka vastustaisivat vain ne, jotka saisivat ruotsista vitosia. Tottakai myös kielissä hyvät vastustavat pakkoruotsia. He voisivat oppia helpon ruotsin tarvittaessa myöhemminkin ja koulussa voisivat keskittyä haasteellisempiin kieliin kuten venäjään.

Vierailija
28/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa KAMALAA että ihmiset haluavat valinnan varaa.

Nämä kauhistelivat ovat sos.dem.-yhteiskunnan hedelmiä. Päätöksenteko halutaan ulkoistaa valtiolle eikä omista valinnoista haluta ottaa vastuuta. Luotetaan siihen, että valtio tietää paremmin, mitä kieliä omien lastemme kannattaa opiskella.

Vierailija
29/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut 12 vierasta kieltä. Pistinkö paremmaksi?

Siltikään en kannata pakkoruotsia. Mikä siinä naurattaa? Olen ruotsin lisäksi lukenut mm. venäjää ja suurempi hyöty minulle olisi ollut, jos venäjän opinnot olisivat alkaneet jo silloin yläasteella, ruotsin tilalla.

Vierailija
30/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa KAMALAA että ihmiset haluavat valinnan varaa.

Nämä kauhistelivat ovat sos.dem.-yhteiskunnan hedelmiä. Päätöksenteko halutaan ulkoistaa valtiolle eikä omista valinnoista haluta ottaa vastuuta. Luotetaan siihen, että valtio tietää paremmin, mitä kieliä omien lastemme kannattaa opiskella.

Arpomalla ;)

Vierailija
31/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

just sellaisista junttijurveloista, jotka eivät halua oppia mitään uutta ellei ole ihan pakko. Ruotsi on helpoimpia kieliä koko maailmassa, eikä sen oppimisen kyllä pitäisi olla mistään pois. Lisäksi se antaa pohjan kommunikoida muidenkin pohjoismaalaisten kanssa ja auttaa vaikkapa saksan opiskelussa. Olen opiskellut 11 vierasta kieltä ja tiedän mistä puhun. Naurattaa tuo asenne.

Naurettavaa vastustaa ääneen mitään pakollista.

Jokainen voi itse päättää haluaako tunnilla opiskella vai tehdä muuta.

Jokainen myös voi itse noudattaa lakia tai sitten ei. Minä kuten tuhannet muut ovat käyneet pakollisen ruotsin läpi vailla vammoja. Emme silti oppineet ingenting.

Vierailija
32/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti opiskelija itse lopulta ottaa vastuun oppimisesta. Eli jokainen tekee oman valintansa haluaako oppia vai ei. Minä ainakin olen mieluummin fb:ssä, kuin opettelen ingenting.

T: Noheva opiskelija Grönnlannin aalloilta

Vierailija
33/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaa opiskella ja vielä oppiikin helposti ruotsia! Eihän niin voi olla, eihän! EIHÄN?!

halutessaan opiskella niin paljon kuin sielu sietää. Tässä vaan pyydetään oikeutta opsikella sen ruotsin tilalla jotain muuta kieltä, sellaista mikä kiinnostaa enemmän. Sinä voit ihan vapaasti opetella ruotsia jos siitä tykkäät.

Vierailija
34/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paskat.

Mielelläni vaihtaisin ruotsin kielen taitoni vaikka ranskan tai italian osaamiseen.

Ihan kostoksi pakkoruotsista kieltäydyn käyttämästä ruotsia missään tilanteessa -minun kanssani puhutaan englantia niin Ruotsissa kuin Ahvenanmaallakin.

Kiusa se on pienikin kiusa. :)

Vierailija
35/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen myös voi itse noudattaa lakia tai sitten ei. Minä kuten tuhannet muut ovat käyneet pakollisen ruotsin läpi vailla vammoja. Emme silti oppineet ingenting.

Kyllä minä ainakin ennemmin kannattaisin sitä, että nuori saa opiskella sitä kieltä mitä itse haluaa :) Paljon suurempi opiskelu into on!

Miksi heittää vuosia hukkaan turhalla kielellä? Kun voisi heti aloittaa opiskelemaan itselleen mieluisampaa.

Vierailija
36/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin ennemmin kannattaisin sitä, että nuori saa opiskella sitä kieltä mitä itse haluaa :) Paljon suurempi opiskelu into on!

Miksi heittää vuosia hukkaan turhalla kielellä? Kun voisi heti aloittaa opiskelemaan itselleen mieluisampaa.

Ei opettaja voi sitä estää. Matematiikan kirja vaan eteen ja laskemaan. Omatoimisuutta.

Samalla logiikalla osa porukasta polttaa pilveä vaikka se on laitonta. Eli se on itsestä kiinni.

Vierailija
37/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

venäjää ruotsin tunneilla.

Ruotsista annettaisiin randomilla joku keskivertoarvosana ja venäjästä opintojen mukainen arvosana. Lopputuloksena oppilas osaisi venäjää kohtalaisesti sekä ihan yhtä huonosti ruotsia kuin keskimääräinen pakkoruotsin tunnit suorittanutkin.

Vierailija
38/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opettaja voi sitä estää. Matematiikan kirja vaan eteen ja laskemaan. Omatoimisuutta.

Samalla logiikalla osa porukasta polttaa pilveä vaikka se on laitonta. Eli se on itsestä kiinni.

ELi edelleen parempi vaihtoehto olisi, että nuoret saisivat opetella sitä kieltä mitä haluavat.

Parempi vaihtoehto se olisi kuin vääntää hylätty ruotsin kielestä.

Vierailija
39/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hups kun menin ruotsiin kesätöihin niin oli pakko puhua englantia kun ruotsalaiset eivät ymmärtäneet suomenruotsiani, mitä minulle oli peruskoulussa opetettu.

Olisin lukenut kieltä D-kielenä lukiossa, jos ei olisi ollut pakko lukea sitä pidempänä. Ranskan, jota on vaikeampi ääntää, olisin mieluusti aloittanut jo aikaisemmin. Sitä paitsi usein Suomessa ruotsia opetetaan lausumaan kuin suomenruotsia, mikä on älytöntä.

Vierailija
40/58 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin opiskella itselleen mieluista kieltä o.O

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän