Naurattaa pakkoruotsin vastustajat :D Tulee vaikutelma
just sellaisista junttijurveloista, jotka eivät halua oppia mitään uutta ellei ole ihan pakko. Ruotsi on helpoimpia kieliä koko maailmassa, eikä sen oppimisen kyllä pitäisi olla mistään pois. Lisäksi se antaa pohjan kommunikoida muidenkin pohjoismaalaisten kanssa ja auttaa vaikkapa saksan opiskelussa. Olen opiskellut 11 vierasta kieltä ja tiedän mistä puhun. Naurattaa tuo asenne.
Kommentit (58)
just sellaisista junttijurveloista, jotka eivät halua oppia mitään uutta ellei ole ihan pakko. Ruotsi on helpoimpia kieliä koko maailmassa, eikä sen oppimisen kyllä pitäisi olla mistään pois. Lisäksi se antaa pohjan kommunikoida muidenkin pohjoismaalaisten kanssa ja auttaa vaikkapa saksan opiskelussa. Olen opiskellut 11 vierasta kieltä ja tiedän mistä puhun. Naurattaa tuo asenne.
Tiedoksi, että tutkimusten mukaan korkeastikoulutetut suhtauvat pakkoruotsiin kaikkein kriittisimmin. Pakkoruotsin poistamista on vaatinut myös esim. Elinkeinoelämän keskusliitto EK.
Itse kyllä haluaisin tilalle venäjän, saksan tai vaikka ranskan.
Minä olen huomannut pakkoruotsi keskusteluissa, että yleensä halutaan valinnanvapautta toisen kielen kohdalle. En ole huomannut, että se vaan halutaan pois... mitään tulematta tilalle.
En kylläkään ole mikään erityinen pakkoruotsin vastustaja, mutta en todellakaan kannata sen perusteetonta erityisasemaa. Olen opiskellut ranskaa, englantia, ruotsia, espanjaa ja saksaa, ja näistä vähiten hyötyä elämässäni on ollut varmaan ruotsin kielestä. Asiakaspalvelutöissä olen käyttänyt aika paljon ranskaa ja matkustellessa paljon espanjaa. Englantia tietysti kaikkein eniten.
Jos ruotsi ei olisi ollut pakollista esim. lukiossa, olisin voinut opetella saksaakin enemmän kuin ihan alkeet. Tai sitten olisin opiskellut venäjää, josta todella olisi ollut monesti hyötyä töissä.
Olen pakkoruotsin vastustaja, akateemisesti koulutettu sellainen. Olen opiskellut vieraita kieliä aikuisiällä myös omasta tahdostani, mutta kieltämättä, en haluaisi opiskella mitään mistä minulle ei ole mitään oikeaa hyötyä. Esim. opiskelin espanjaa, koska minulle tuli mahdollisuus mennä expatiksi töihin espanjaan. Ja opiskelin venäjää, koska siitäkin oli eräässä vaiheessa työssäni hyötyä.
Mutta on selvää että yksi ihminen ei voi opetella kaikkia maailman kieliä rajallisena elinaikanaan, ja sen lisäksi on paljon muutakin opeteltavaa kuin kielet. Itse en haluaisi valita että täytyy opetella juuri ruotsia, jota itse en ole ainakaan ikinä oikeasti tarvinnut. Ruotsalaiset ja muut pohjoismaiset osaavat hyvin englantia, ja taas koulupakkoruotsin pohjalta ruotsin osaaminen on niin heikkoa että yleensä he todella haluavatkin että mieluummin asia hoidetaan englanniksi kuin 20 vuotta sitten opiskellun pakkoruotsin ruostuneella taidolla.
Tuo on kyllä hulluin ajatus että ruotsia pitäisi opiskella koska se auttaa saksan opiskelussa. Niin auttaa vaikka englantikin. Ja jos saksan opiskelu on tärkeää niin miksei sitten opiskella sitä saksaa ruotsin sijaan?
Kaiken vastustaminen/ ilmaisen peruskoulutuksen vastustaminen on niin turhauttavaa, että nostan käteni pystyyn sellaisten vouhottajien kanssa.
Omille lapsilleni voin välittää arvojani ja kannustaa heitä opiskelemaan niin paljon kuin sielu sietää. Se riittää, muut voivat syöttää omat asenteensa vaikka ruttuiseen puohonsa.
Olen opiskellut 11 vierasta kieltä ja tiedän mistä puhun. Naurattaa tuo asenne.
Tai oikeastaan et tiedä mistä puhut. Vähän sama kuin matemaatikkaa yliopistossa pääaineena opiskellut ihmettelisi, että miten se matikka nyt on niin vaikeata, että kyllä kaikkien pitäisi opiskella pitkää matematiikkaa, sehän on ihan helppoa ja tukee fysiikan opintojakin eikä ole mistään pois. Ja että jos et halua opiskella pakolla pitkää matematiikkaa, niin et varmaan opi mitään muutakaan.
Mä tiedän paljon ihmisiä, jotka ovat kolmeövuotta istuneet peruskoulun ruotsintunneilla, eikä pärjää kielellä missään maassa. Ei edes suomessa.
se on se hukattu nya vindar - sukupolvi. Ja ymmärrän hyvinkin miksi ruotsin oppimista pidetään täysin turhana.
mua lähinnä säälittää kaltaisesi tyhmyys, kun sun on helppo oppia kieliä, niin toki kaikkien on.
Minua ei naurata. Varsinkaan niiden oppilaiden puolesta jotka eivät ole mitään kielineroja. En ymmärrä ollenkaan koko ruotsin opiskelua, sitä ei tarvita missään. Yksi kunnolla opiskeltu kieli, englanti, riittä tavikselle ihan hyvin.
Kaikki eivät ole niin kansainvälisiä että hyppäisivät ensimmäiseen lähtevään lentokoneeseen. Jos näin olisi kuka tänne sitten jäisi?
että sen on pakko olla provo.
Pakollista ruotsin opiskelua ei voi järjellä perustella.
että sen on pakko olla provo.
Ap:n viesti on niin typerä että sen on pakko olla provo.
Totta. Varmaan palstapersun kirjoittama provo.
Tulin juuri Ahvenanmaalta. Hotellivirkailija ei osannut suomea. Viestintä onnistui hyvin englanniksi. En viitsinyt yrittää huonolla ruotsillani, eikä hän ilmeisesti huonolla suomella.
Aikoinaan yliopistoissa on opiskeltu sellaistakin ainetta kuin Marxismi-Leninismi. Sen osaajat, tohtoritkin, jäivät työttömiksi Neuvostoliiton hajottua. Ruotsin kieli on RKP:n poliittinen oppiaine siinä missä Marxismi-Leninismi oli kommunistien poliittinen oppiaine.
Tuolla sinun logiikallasihan pitää aina opetella joku toinen kieli ennen kielen opiskelun aloittamista, joten kertyyhän niitä.
pakkoruotsin puolesta on helppo ampua alas. Esimerkiksi jos ruotsin avulla oppisi helpommin muita kieliä niin miksei pariilaislapsille sitten opeteta ruotsia? Olen opiskellut myös saksaa 7 vuotta enkä ole huomannut kertaakaan että ruotsista olisi mitään hyötyä. Päinvastoin olen sotkenut sanoja välillä kun kielet ovat niin lähellä toisiaan. Eri juttu tietysti jos olisin äidinkieleltäni ruotsalainen, silloin siitä varmasti olisi hyötyä. Mutta kun minulle ruotsin kieli on yhtä vieras kuin swahili, vaikka sitä "toisena kotimaisena" markkinoidaankin. Ja vielä yksi asia jota en ymmärrä: jos vastustan pakkoruotsin opiskelua niin ruotsinkieliset ihmiset ottavat sen henkilökohtaisena loukkauksena. Älkää ottako, en minäkään loukkaannu jos joku ei halua opiskella suomea.
sitä ei kuullut puhuttavan ikinä missään eikä koskaan ja ääntäminen on omituista ja ihmeellistä mongerrusta. Kielioppikaan ei ole helpoimmasta päästä.
sitä ei kuullut puhuttavan ikinä missään eikä koskaan ja ääntäminen on omituista ja ihmeellistä mongerrusta. Kielioppikaan ei ole helpoimmasta päästä.
Oppiaineen koettu vaikeus on yleensä riippuvainen omasta motivaatiosta.
Toisaalta ei oppiaineen vaikeus/helppous voi olla pakollisuuden peruste. Voisihan laittaa vaikka pitsinnypläyksen pakolliseksi, sillä eihän se kai kovin vaikeaa ole.
ja töitä riittäisi jos osaisi kielen. Mutta kun ei ole huippu kielissä, oli pakko kieltäytyä, että saa sen ruotsin kahlattua läpi. Englanti on 9, joten sen suhteen ei ole ongelmaa. Mutta 3 kieltä olisi ollut liikaa.