Mikä helpottais etovaa olotilaa? Vinkkejä kaivataan!
Toinen raskaus meneillään ja etominen ja pahaolo melkoista. Ekassa raskaudessa vaan hajut pisti vähän etomaan, mutta muuten ok.
Nyt tuntuu, että pahaolo alkaa aamulla kun herää ja jatkuu koko päivän. Illalla ehkä vähän helpottaa. Oksentaa ei sentään ole vielä tarvinnut.
Kertokaa mikä teillä on helpottanut etovaa olotilaa. Tiedän, että tämä kuuluu alkuraskauteen ja menee ajallaan ohi, mutta on tämä silti aika rankkaa. Töihin sentään vielä raahauduin, mutta työkyky melkein miinuksen puolella.
Yritän syödä jotain tunnin-puolentoista välein, esim. mandariinia tai karjalanpiirakkaa. Helpottaa aina hetkeksi kun taas etominen alkaa. Lämmin ruoka ei maistu ollenkaan.
Plääh... :(
Kommentit (7)
voimakkaampaa pahoinvointia alkuun. Aamulla ei tehnyt mieli juuri mitään laittaa suuhunsa, eikä se olo kyllä helpottanut välttämättä päivän mittaan ollenkaan. Jonkun verran helpotti kylmät jugurttijuomat, eli sekoitin vähän sulaneita mustikoita tai vadelmia ja esim. vaniljajugurttia sauvasekoittimella/tehosekoittimella ja join sitten sitä. Ja vaihtelun vuoksi välillä tein samanlaista juomaa hedelmistä ja jugurtista. Siihen voi lisätä myös vähän kauraleseitä joukkoon. Näilläpä sitä tuli alkuun elettyä ja onneksi se pahoinvointikin lakkasi, vaikka se aika loputtomalta tuntuikin.
Minulla tuntuu auttavan kun ihan heti herättyään juo lasillisen kylmää maitoa. Tosin ei ihan hirveää pahoinvointia ole tässä raskaudessa ollut. Edellisessä taas en tajunnut kokeilla maitoa.
suosittelen VICHYä....se kuplivuus hävitti ainakin itselläni kaiken etovuuden....vaiks en ite kärsinytkään mainittavasti. Mutta kokeilepas!
Ite olen ollu molemmissa alkuraskauksissa tosi pahoinvoiva ja väsyny, mutta huomasin, että kun vaan pakotin itteni kotiovesta ulos niin yleensä olo hiukan koheni. Kyläillessä pystyin syömään paremmin ja enemmän kuin kotona. Parhaimmaksi koin ihan vaan äitini tai hyvän kaverin luona piipahtamisen, siellä ei tarvinnu näytellä reippaampaa kuin on. Kaupassakäynnit yms jätin enimmäkseen miehen huoleksi, siellä " ällöttävää" ruokaa notkuvien hyllyjen äärellä olo tuli aina pahemmaksi.
Eli vaikka pahoinvointi on hormoneista johtuvaa, niin ainakin mulla siinä oli myös psyykkinen puoli. Ruoka meni paremmin alas, kun sitä ei tarvinnut itse tehdä, ja olo oli kaikinpuolin hiukan siedettävämpi kun oli muita ihmisiä ympärillä.
Ulkoilukin toki auttaa, mut ite olin pahimmillaan niin voipunu etten kertakaikkiaan jaksanu kävellä postilaatikkoa pidemmälle. Silloin koin tosi huonoa omaatuntoa ulkoilun puutteesta, mutta jälkikäteen ajatellen ehkä se sisällä lepääminen vain silloin oli tärkeämpää, kun pahinta oloa kesti vain muutaman viikon.
Onneksi itse voin jo puhua pahoinvoinnista menneessä aikamuodossa, mulla se vaimeni vähitellen rv 11-12 jälkeen ja nyt olo on ollut jo useamman viikon enimmäkseen ok. Pahimpina päivinä sitä ei vaan jaksanu uskoa parempaan huomiseen, mutta taas se tuli todistettua, että elämä voittaa sittenkin =) Tsemppiä kaikille öklötyksen kanssa painiskeleville!
Nappulanäiti rv 17 ja jotain
Mulla ainakin auttoi just tuo tiheään syöminen. Minulla etomiseen yhdistyi taukoamaton nälkä. Etominen helpotti syömällä aina hetkeksi. Tunnin välein taisin syödä tiuhimmillaan. Makeaa ei tehnyt mieli, mutta suolaista sitäkin enemmän. Minulla oli yöpöydällä sipsejä ja suolakeksejä ja trip-mehuja joita nassuttelin yöllä ennen vessaan menoa ja aamulla ennen ylösnousua. Vaikka ei tekiskään mieli, niin kokeile syödä pari lämmintä ateriaa päivässä. Itse tykkäsin kunnon kotiruuasta - hernekeitto oli myös hyvää kun siinä ei ollut paljoa puruvaraa ja maku oli neutraali. Toiset suosittelivat aloittamaan aamun kaurapuurolla, mutta sen jälkeen kun oksennus meinasi tulla, en sitä kyennyt enää syömään. Ruisleipää meni kyllä paljon.
Ja muista levätä paljon. ja ulkoilla raittiissa ilmassa, sekin auttaa. Itselläni tuo kamala etominen kesti kaikkiaan kaksi viikkoa, sen jälkeen helpotti. Mutta muistan sen ajan kammottavana. Inhoan oksentamista yli kaiken ja onneksi sitä ei tarvinnut kertaakaan tehdä. Nälkä (myös öinen) on jatkunut näihin päiviin asti.
Onnea matkaan!
Vattumato rv 22+0