Ammattikoulussa opiskelleet/opiskelevat!
Kommentit (9)
hienoo, että Kela niitä kuitenkin minulta vaatii, vaikka olenkin ammattikoulussa. ap
Jokainen kurssi on tietyn opintopistemäärän arvoinen. Perustietoa.
hienoo, että Kela niitä kuitenkin minulta vaatii, vaikka olenkin ammattikoulussa. ap
koulussani kun ei jaeta opintopisteitä, eikä ole opintoviikko-käsitettäkään. Koulutus ei myöskään ole kurssimuotoista, vaan enemmänkin sellaista niin kuin peruskoulussa. Olen siis ulkomailla. Todistuksen kyllä olen saanut, mutta en mitään hemmetin opintopisteitä.
on 120 opintoVIIKKOa joka opintoPISTEINÄ on 180 opintopistettä. Kuitenkin Kela VAATII, että saat suorituksia VÄHINTÄÄN 3 opintopistettä tai 3 opintoviikkoa kuukaudessa.
Ei siinä mukat auta. Koulua on käytävä säännöllisesti, jos Kelan opintotukea haluaa saada.
t: amisope
Sanoinkin, että olen ulkomailla, jossa opintopisteitä/-viikkoja ei ole käytössä, vaan koulussa on pakko käydä päivittäin, jos aikoo todistuksen saada. Poissaolot on ilmoitettava lääkärintodistuksen kera ja niistä tulee merkintä todistukseen.
Olen siis todistuksen lukuvuodelta saanut ja en ole ikinä Kelalle edes väittänyt saavani opintopisteitä ja silti sain opintotuen koulutukseen. Ja nyt sitten vaaditaan opintopisteitä (joita ei ole olemassakaan). Aika mielenkiintoista suoraan sanottuna, että lukuvuoden päättötodistus arvosanoineen ei ole riittävä todistus siitä, että olen siellä koulussa myös käynyt.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 13:28"]
Minä olen miettinyt tuota opintoviikkojen kertymistä, kun opisto antaa niitä suuremmissa erissä kerrallaan, mutta Kelalle pitäisi kuitenkin esittää, että olen tehnyt vähintään sen 3 ov kuukaudessa. Ne ei kuitenkaan välttämättä tule tasaisesti sinne opintosuoritusrekisteriin, vaikka opinnot edistyykin koko ajan kohti sitä opintoviikkomäärää. Kai TE/Kela ymmärtää tämän?
Meidän opistossa ei esimerkiksi järjestetä ollenkaan tenttejä, vaan kaikki perustuu työssä oppimiseen, läsnäoloon lähiopetuspäivissä ja näyttökokeisiin.
[/quote]
Opiskelen parhaillaan ammattiopistossa aikuiskoulutuksessa, eikä Kela ole kertaakaan kysellyt suoritusten perään. Ja meilläkin on opiskeltavana sen verran suuria kokonaisuuksia, että ensimmäiset suoritusmerkinnät saatiin vasta yli puoli vuotta opintojen alkamisen jälkeen.
Minä olen miettinyt tuota opintoviikkojen kertymistä, kun opisto antaa niitä suuremmissa erissä kerrallaan, mutta Kelalle pitäisi kuitenkin esittää, että olen tehnyt vähintään sen 3 ov kuukaudessa. Ne ei kuitenkaan välttämättä tule tasaisesti sinne opintosuoritusrekisteriin, vaikka opinnot edistyykin koko ajan kohti sitä opintoviikkomäärää. Kai TE/Kela ymmärtää tämän?
Meidän opistossa ei esimerkiksi järjestetä ollenkaan tenttejä, vaan kaikki perustuu työssä oppimiseen, läsnäoloon lähiopetuspäivissä ja näyttökokeisiin.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 13:28"]
[/quote]
No ainakaan korkeakouluppinnoissa ei KELAlle ole väliä, tuleeko pisteet tasaisesti vai vaikkapa yhtenä könttänä kerran vuodessa. Eiköhän toisen asteen opinnoissa ole sama linja? Eli ei tuijoteta oikeasti kuukuais-. vaan lukuvuositasolla opintojen edistymistä.