En halua lapsilleni pakkoruotsia
Saatikka lastenlapsille. Ruotsinkielellä ei pärjää enää missään, ei edes Pohjoismaissa!
Kommentit (30)
Suomessa opetetaan tiemmä myös pakkoneglantia, ja vapaaehtoisesti saa kukin opiskella mitä tykkää.
Mikään laki ei Suomessa määrää, että englantia olisi pakko opiskella. Ruotsi on suomenkieliselle oppilaalle ainoa pakollinen nimetty vieras kieli.
ei mielestäni puhuttuna muistuta kovinkaan paljon ruotsia, oikeastaan lähempänä saksaa.
tanska ja Skånen murre on puhuttuna hyvin lähellä toisiaan ;)
Suomenruotsalaiset kommunikoivat sekä suullisesti että kirjallisesti tanskalaisten kanssa englanniksi.
Suomessa opetetaan tiemmä myös pakkoneglantia, ja vapaaehtoisesti saa kukin opiskella mitä tykkää.Mikään laki ei Suomessa määrää, että englantia olisi pakko opiskella. Ruotsi on suomenkieliselle oppilaalle ainoa pakollinen nimetty vieras kieli.
useimmissa kouluissa englanti vain on ainoa vaihtoehto kun muille kielille ei löydy tarpeeksi opiskelijoita tai opettajia.
ei mielestäni puhuttuna muistuta kovinkaan paljon ruotsia, oikeastaan lähempänä saksaa.
Suomenruotsalaiset kommunikoivat sekä suullisesti että kirjallisesti tanskalaisten kanssa englanniksi.
kommunikoivat molempien kanssa ruotsiksi.
Suomenruotsalaiset kommunikoivat mielellään myös muiden ruotsalaisten kanssa englanniksi, suomenruotisssa kun on niin paljon "omia" sanoja mitä ei ruotsalaiset välttämättä ymmärrä. Kotikielenään suomea puhuvien on ilmeisesti helpompi kommunikoida sitten sillä kouluruotsilla.
Enymmärrä tätä mentaiteettia että jonkin kielen opiskeleminen on "pakko". Olemme sivistynyt kansa. Miksi emme haluaisi osata naapurimaamme kieltä? Naapurimaamme kielen ja sen rakenteen osaaminen auttaa meitä ymmärtämään muiden pohjoismaiden keiltä vaikkemme sitä olisi edes opiskelleet. Eli pakkoruotsin ja englannin kautta pystymme kommunikoimaan jo 5 eri kielellä (suomi, englanti, ruotsi, tanska norja). Mikä tässä on ongelma?P Eikö sivistys ole hyväksi? Vai olemmeko vain laiskoja ja haluamme päästää lapsemme mahdollisimman vähällä ettei tarvitsisi auttaa ruotsin läksyissä.Vaikka olen itse opiskellut vain ruotsia ja englantia (37 v.) koen että minun pitäisi hallita alkeet edes saksasta. venäjästä, ranskasta ja espanjasta jotta pärjäisin työmarkkinoilla ja voisin itse valita esim. työ
harjoittelupaikkani nykyisissä opinnoissani kiinnostukseni mukaan verrattuna siihen että joutuisin valisemaan harjoittelupaikkani sen perusteella että osaisin vain englantia.
Enymmärrä tätä mentaiteettia että jonkin kielen opiskeleminen on "pakko". Olemme sivistynyt kansa. Miksi emme haluaisi osata naapurimaamme kieltä?
Miksi meillä ei sitten ole pakkovenäjää?
Ei sivistyksellä ja ruotsin kielellä ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Ruotsihan on hyvin yksinkertainen kieli, yksinkertaistettu versio saksasta, eikä kielellä ole kielitieteellisesti juuri mitään erityistä arvoa. Jos joku kieli olisi sivistystä, niin latina tai kreikka.
Suomessa opetetaan tiemmä myös pakkoneglantia, ja vapaaehtoisesti saa kukin opiskella mitä tykkää.Mikään laki ei Suomessa määrää, että englantia olisi pakko opiskella. Ruotsi on suomenkieliselle oppilaalle ainoa pakollinen nimetty vieras kieli.
useimmissa kouluissa englanti vain on ainoa vaihtoehto kun muille kielille ei löydy tarpeeksi opiskelijoita tai opettajia.
Tällöin asia perustuu demokratiaan. Oppilaiden selvä enemmistö on halunnut opiskella englantia ja tällöin ei ole syntynyt muita ryhmiä. Onko tämä mielestäsi jotenkin kovasti väärin?
Miksi emme luottaisi ruotsin kohdalla samaan? Jos ruotsi on niin tärkeä kieli kuin pakkoruotsittajat väittävät, kaikki valitsevat ruotsin vapaaehtoisesti eikä muita ryhmiä synny.
Enymmärrä tätä mentaiteettia että jonkin kielen opiskeleminen on "pakko". Olemme sivistynyt kansa. Miksi emme haluaisi osata naapurimaamme kieltä? Naapurimaamme kielen ja sen rakenteen osaaminen auttaa meitä ymmärtämään muiden pohjoismaiden keiltä vaikkemme sitä olisi edes opiskelleet. Eli pakkoruotsin ja englannin kautta pystymme kommunikoimaan jo 5 eri kielellä (suomi, englanti, ruotsi, tanska norja). Mikä tässä on ongelma?P Eikö sivistys ole hyväksi? Vai olemmeko vain laiskoja ja haluamme päästää lapsemme mahdollisimman vähällä ettei tarvitsisi auttaa ruotsin läksyissä.Vaikka olen itse opiskellut vain ruotsia ja englantia (37 v.) koen että minun pitäisi hallita alkeet edes saksasta. venäjästä, ranskasta ja espanjasta jotta pärjäisin työmarkkinoilla ja voisin itse valita esim. työ
harjoittelupaikkani nykyisissä opinnoissani kiinnostukseni mukaan verrattuna siihen että joutuisin valisemaan harjoittelupaikkani sen perusteella että osaisin vain englantia.
kukaan ei ole vaatimassa toisen pakollisen kielen poistamista, vaan sitä että sen on pakko olla nimenomaan juuri ruotsi. Ihan hyvin voisi valita esim. ruotsin, saksan, ranskan ja venäjän väliltä.
että Suomi irtosi Ruotsista vuonna 1809. Suomalaisilla ei ole mitään velvollisuutta opiskella entisen sortajan ja alistajan kieltä. Suomalaisten yhteinen ja kansaa yhdistävä kieli on suomi.