Päteekö vaalisalaisuus, kun näytetään ehdokkaiden
saamat äänet äänestysalueittain? Jos vaikka Mirkku on ehdolla ja Mirkun paras frendi Pirkko asuu Peräkylässä, Mirkku tsekkaa ettei ole saanut yhtään ääntä Peräkylästä ja voi täten päätellä ettei Pirkko äänestänytkään parasta ystäväänsä...
Että voi tulla vitunmoinen KRIISI.
Kommentit (21)
Sitä paitsi ei ole pakko äänestää kaveria. Voi olla useampiakin tuttuja yhtä aikaa.
tätähän mä yritin toisessa avauksessa jo selittää. Mun mielestä tuossa ei vaalisalaisuus päde.
Esim.siinä äönestyspaikassa jossa itse äänestin, oli äänestänyt yksi ihminen ehdokastani, eli minä ;) selvisi sitten että mieheni ei äänestänyt samaa ehdokasta, vaikkei suostunut asiaa paljastamaan!
nuo äänet näkyy äänestysalueittain?
Etit ensin oman kuntasi, ja sitten yläpalkista (Puolueiden kannatus Ehdokkaat vertauslukujärjestyksessä Uusi valtuusto Ääniharavat Äänestysalueet) valkkaat tuon äänestysalueet.
Etit ensin oman kuntasi, ja sitten yläpalkista (Puolueiden kannatus Ehdokkaat vertauslukujärjestyksessä Uusi valtuusto Ääniharavat Äänestysalueet) valkkaat tuon äänestysalueet.
Omassa kunnassa on vielä laskenta kesken, niin siellä ei tuollaisia linkkejä vielä ollutkaan. Eipä siis ihme, ettei löytynyt. :)
ei päde pienissä kunnissa, saattaa olla muutaman kymmenen henkilön äänestysalue ja selviää ainakin mitä puoluetta on äänestetty.
ihmettelin tuota jo presidentinvaaleisa. mutta maan tapa, maan tapa, ei pidä muuttaa.
Omassa kunnassa on vielä laskenta kesken, niin siellä ei tuollaisia linkkejä vielä ollutkaan. Eipä siis ihme, ettei löytynyt. :)
ei päde pienissä kunnissa, saattaa olla muutaman kymmenen henkilön äänestysalue ja selviää ainakin mitä puoluetta on äänestetty. ihmettelin tuota jo presidentinvaaleisa. mutta maan tapa, maan tapa, ei pidä muuttaa.
Kyseessä ei ole maan tapa eikä riko vaalisalaisuutta, koska olennaista ei ole se, ketä en äänestänyt vaan se, ketä äänestin. Tuo äänestysalueittainen kertominen ei paljasta yksittäisen henkilön äänestämistä.
kyllä on. esimerkiksi kainuun pienissä kunnissa.
Äänesti itseään... Voi tulla kotona "vähän" sanomista, kun ei oma eukkokaan äänestänyt. :D
kun näkyy että vain yksi äänestänyt omassa kaupunginosassa niin aika helppo se on päätellä mitä joku toinen ei äänestänyt. sitte vaan turpaan pistämään kun ei sitä sharia lakia käyty kannattamassa tms.
En tarkistanut tuoreinta vaalilakia, mutta ainakin edellisissä vaaleissa ei saanut laskea pienen äänestysalueen ( 50 ääntä?) vaan ne piti kuljettaa laskettavaksi yhdessä jonkun toisen alueen äänten kanssa.
Ennakkoäänet eivät ole sen äänestysalueen laskussa, joka oli varsinainen äänestyspaikka.
Jos vaikka äänestää ehdokasta kenen numero on 1 ja huomaa ettei hän ole saanut vaalialueeltasi ääntä, voi asiasta tehdä huomautuksen. Mahdollisesta vilpistä jää siis kiinni (ainakin teoriassa helpommin) kun on hieman avointa tuo äänestys. Tämä toki ei päde kun niihin jotka saavat muutaman äänen...
Jos vaikka äänestää ehdokasta kenen numero on 1 ja huomaa ettei hän ole saanut vaalialueeltasi ääntä, voi asiasta tehdä huomautuksen. Mahdollisesta vilpistä jää siis kiinni (ainakin teoriassa helpommin) kun on hieman avointa tuo äänestys. Tämä toki ei päde kun niihin jotka saavat muutaman äänen...
Ennakkoäänet eivät ole sen äänestysalueen laskussa, joka oli varsinainen äänestyspaikka.
Aina voisi vedota siihen ettei ole äänestänyt ollenkaan mutta tuo ei ole salaista tietoa
Ennakko- ja vaalipäivän äänet on laskettu yhteen alueittain.
Tai autossa kesärenkaat, niinkuin mulla.