Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käsityöläinen kadehtii Malmin mummoja

Vierailija
28.10.2012 |

http://puikkomaisteri.com/2012/10/25/mummonpotkijaiset/#comments

Mistä tiedän miten nämä käsityöläiset hoitaa veronsa?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka keksi Raidat, palmikot, napit neuleissa, ....

Kateellisten maa. Ehkä kässätädin kateus mummoja kohtaan johtuu siitä, että osaaminen ei ole NIIN ainutlaatuista? Ja siksi ei käy kaupaksi loistavaksi kun kuka tahansa osaa kutoa ne sukat jos viitsii.

Vierailija
22/37 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyytää sitä alvia, tai muitakaan yrittäjän kuluja hinnoissani, mutta pakko se on, koska laki niin määrää. Ja siihen nähden tuntuu pahalta, että tällainen järjestäytynyt myynti, jota nämä mummot harjoittavat, olisi sitten näistä velvoitteista vapaata. Ymmärrän kyllä satunnaiset myyjäiset ja muut, mutta tässä kyse on jatkuvasta toiminnasta.

No, en ole kateellinen mummoja kohtaan suoraan, ja olen onneksi onnistunut löytämään oman asiakaskunnan. Mutta onhan se ikävää, että ihmiset eivät näe kotimaista yrittäjiltä ostettavaa käsityötä aitona vaihtoehtoja (joko hinnan tai näkyvyyden takia), mutta nämä mummot sen sijaan sellainen vaihtoehto ovat.

Ko. blogin kirjoittaja tosin on käsityöpiireissä melko tunnettu provoaja:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitto taitaa mummoille tulla siitä, että niillä on kivaa ja ne nauttii.

Mummot ei voi vähentää alveja, kässätäti voi.

Vierailija
24/37 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suhtautumista. Tässkin veroja huudellaan. Mummot maksavat veroja eläkkeistään, alveja langoistaan.

Kaikki pitäisi ilmoittaa sinne ja tänne, maksaa sitä ja tätä

Eikö ole hyvä jos mummot saavat vihanneksiakin ostettua jos tienaavat pari euroa kutomisellaan, pysyvät kauemmin terveinä kun on mielekästä tekemistä, seuraa toisistaan ja pari euroa niihin vihanneksiinkin?

Soisin tämmöisen vaikka olevan yleisempääkin, ihmisetkin saisivat ihan oikeita mummojen kutomia villasukkia, teollisten Aasiasta tuotujen "villasukkien" tilalle.

Suomessa on ihan liian nuivaa kun pitää maksaa veroja. Eiköhän vaihdeta Vetelä-Euroopan mallin missä kukaan ei maksa veroja.

Vierailija
25/37 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kaikki aleta puuhastella pikkutienestejä. Ainahan sitä rahareikää löytyy:) Mitäs nyt verottajaa vaivaamaan mokomilla pienillä summilla?

Vierailija
26/37 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloverotonta ei ole. Mutta mummot maksavat tarvikkeista arvonlisäverot ilman vähennysoikeutta.

Vierailija
27/37 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta tässä asiassa hän on kyllä 100 % oikeassa.

Vierailija
28/37 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omistusasuminen (tuottaa tavalla, jota en ymmärrä, mutta kuulemma tuottaa)

Jos ostat vaatteen halvemmalla kuin myyt eteenpäin, maksathan siitä verot myöskin.

Toisaalta ehkä liikunnastakin on jotain taloudellista hyötyä, terveenä pysymällä saat enemmän vuosia, jolloin voit tienatakin enemmän...

Vierailija
29/37 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onhan se ikävää, että ihmiset eivät näe kotimaista yrittäjiltä ostettavaa käsityötä aitona vaihtoehtoja (joko hinnan tai näkyvyyden takia), mutta nämä mummot sen sijaan sellainen vaihtoehto ovat.

Lisäksi ärsyttää se, että esim. halpakaupan vetoketjullinen pikkurahakukkaro on "halpa" jos se maksaa 8.95€, mutta jos mä käsityöläisyrittäjänä myyn samantyylistä itsetehtyä hintaan 6€, niin urputetaan päin naamaa miten "samanlaisen tekee halvemmalla itse". Olkaa hyvät vaan... Onneksi mä silti rakastan työtäni. :) Koska niitä arvostaviakin asiakkaita löytyy. :)

Vierailija
30/37 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, noi mummot sentään tekevät itse eikä jää kiljumaan yhteiskuntaa avuksi.

Vierailija
31/37 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammattilaisen tuotteen hinta-laatusuhde ei kohtaa kuin harvoin. Teollinen on usein kiinnostavampaa.

Vierailija
32/37 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onhan se ikävää, että ihmiset eivät näe kotimaista yrittäjiltä ostettavaa käsityötä aitona vaihtoehtoja (joko hinnan tai näkyvyyden takia), mutta nämä mummot sen sijaan sellainen vaihtoehto ovat.

Lisäksi ärsyttää se, että esim. halpakaupan vetoketjullinen pikkurahakukkaro on "halpa" jos se maksaa 8.95€, mutta jos mä käsityöläisyrittäjänä myyn samantyylistä itsetehtyä hintaan 6€, niin urputetaan päin naamaa miten "samanlaisen tekee halvemmalla itse". Olkaa hyvät vaan... Onneksi mä silti rakastan työtäni. :) Koska niitä arvostaviakin asiakkaita löytyy. :)

Niin Vuittonkin tekee

Vierailija
33/37 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole sukkien kutojia vastaan mitään. Itsekin kudon ystäville ehtiessäni mutten ikinä ota maksua työstäni.

Missä sitten menee raja?

Kirpparimyynnissä ja nettikaupassa on paljon jostain halvalla ostettua / löydettyä (varastettua)tavaraa josta kaikki hyöty menee suoraan myyjälle. Kuinka moni puoliammattilainen myyjä tekee päätöksen ettei juuri hänen tarvitse ilmoittaa "pientä" sivutuloaan verottajalle?

Todellinen ongelma ei ole nämä sukkamummot jotka myyvät kättensä töitä pilkkahintaan.

Mutta paljonko on tapauksia joissa torilla, kirpparilla, nettikaupassa tms. polkuhintaan myydäänkin jossain muualla (esim. Virossa) halpatyövoimalla teetettyjä käsitöitä joiden voiton _verottomana_ saakin aivan toinen taho kuin itse käsityöläinen?

Se onkin jo isompi ongelma ja sen vuoksi olisi hyvä jos olisi jonkinlainen lupa- tai rekisteri jonka perusteella tilannetta voitaisiin seurata.

Vierailija
34/37 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa! Ja bensat ja auto pitää maksaa itse.

Vierailija
35/37 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen 8500 euroa alvitonta, sen jälkeen alvillista. Jos haluat ison liiketoiminnan etkä harrasta se on jokaisen oma valinta. Samoin myyntipaikka ja kulurakenne, sun oma valinta.

Kehitä tuotteita, joita markkinat haluaa. Jos ei käy kaupaksi, konseptissa on vikaa.

Vierailija
36/37 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeää on mulle sopiva malli, väritys ja hinta.

Loistopiposta maksan paljonkin. Jos rakastan sitä.

Vierailija
37/37 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummot sosiaalituet hae myös. Veikkaan, että jos minäkin alkaisin tuollaista puuhastella, niin pian olisi joku ilmoittanut verottajalle. Ja eläkeläinen olen muuten minäkin, mutta en taitaisi herättää myötätuntoa, kuten "köyhät mummot", joilla on useilla isompi eläkekin kuin minulla.

Kyllähän se niin on, että lain on oltava sama kaikille. Mutta jospa tosiaan hakisin jostain halpoja tuotteita, ja tulisin mummojen kanssa myymään, niin eiköhän tuohon loppu saada.