Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää kun suomessa vietetään Halloweenia ihan millon sattuu!

Vierailija
26.10.2012 |

Halloween on aina 31.10.

Miksi pitää edes viettää koko Halloweenia, kun ei suomessa sitä osata!

Monikaan ei edes tiedä milloin Halloween oikeasti on.

EI mulla muuta :)

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu

Vierailija
2/23 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tiedetä edes tuota. Päivämäärä on aina sama, ja helppo muistaa. Mitäs nuo juntit tietäsis??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ne viettää sitä suomalaisen pyhäinpäivän kanssa päällekkäin, vaikkei olisi tarve. Pyhäinpäivä on oma juhlansa ja Halloween omansa.

Vierailija
4/23 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA-mamma taalla kyselee. Olen ollut pois Suomesta pian 20 vuotta eli en tieda.

Kuulin juuri etta taalla USAssakin joillakin seuduilla Halloweenia vietetaan talla edeltavalla viikonlopulla, eika 31.10. ollenkaan.

Minusta se olisikin niin kivampi, olisi aikaa kayda iltapaivalla ovien takana, laittaa lasten asut kuntoon, jne. Helpompaa kuin koulu/tyopaivan jalkeen.

Vierailija
5/23 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin sita edeltaa juhlakausi, ja Halloween-juhlia on usein monta ennen sita varsinaista paivaa. On kivaa, etta on jotain hauskaa ja tallainen karnevaaliaika vuoden pimeimpana aikana. Miksi Halloween-juhlinta olisi ongelma?

Vierailija
6/23 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi olla 31.10.? Sehän voi osua viikonloppuunkin.

Kiertelyä ei Suomessa kai juuri missään harrasteta ja hyvä niin. Meillä on jo oma virpomisperinne, tuo keppostelu olisi typerää tuontitavaraa.

Vierailija
7/23 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä ja milloin haluaa. Meillä täällä Suomessa on Kekri jonka svekomaanit kielsi silloin Ruotsin vallan aikana ja pistivät meidät viettämään pyhäinpäivää. Nyt sitten pitää taas kumartaa Jenkeille ja alkaa viettämään halloveenia. Ei käy laatuun. Suomalaiset perinteet kunniaan. Te siellä USA:ssa voisitte lopettaasen se sotimisen ympäri maailmaa ja pysytellä siellä omalla tontillanne ja jättää muut ihmiset rauhaan.

Vierailija
8/23 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten ilmaissut etta teidan siella Suomessa "pitaa alkaa viettamaan halloveenia". Ettekohan te ole sen ihan itse keksineet ja menette juhlan kaupallisuuden perassa.

USA mamma (joka ei ole ap, ja joka ihan uteliaisuudesta kysyi, miten vietatte Halloweenia).

Vierailija
9/23 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä ja milloin haluaa. Meillä täällä Suomessa on Kekri jonka svekomaanit kielsi silloin Ruotsin vallan aikana ja pistivät meidät viettämään pyhäinpäivää. Nyt sitten pitää taas kumartaa Jenkeille ja alkaa viettämään halloveenia. Ei käy laatuun. Suomalaiset perinteet kunniaan. Te siellä USA:ssa voisitte lopettaasen se sotimisen ympäri maailmaa ja pysytellä siellä omalla tontillanne ja jättää muut ihmiset rauhaan.

"ruveta viettämään"

"alkaa viettää"

Vierailija
10/23 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan turha oerinne sekin.

Vierailija
11/23 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ei ole suomalaista juhlaperinnettä. Eihän siinä ole mitään muita merkityskerroksia kuin naamiaiset ja tiimarikrääsä.

Samoihin aikoihin sattuva suomalainen juhla, kekri, puolestaan on aina ollut liikkuva juhla, jota on vietetty jopa eri taloissa eri aikaan loka/marraskuun vaihteessa. Se on ollut sadonkorjuujuhla.

Lisäksi on vielä pyhäinpäivä (31.10-6.11), joka on suomalaisessa perinteessä ollut vakaviemielinen ja vainajia kunnioittava juhla.

Halloween ei siis suoraan korvaa suomalaista pyhäinpäivää, koska tuollainen vampyyrihampaat suussa heiluminen on monien mielestä vähän rienaavaa vainajien muistopäivänä. Kun nyt Halloween on Suomeen tuotu, se etsii vielä sijaansa ja paikkaansa suomalaisessa juhlaperinteessä. Samaan aikaan on onneksi alettu nostaa myös kekriä taas esille, joten nämä kolme erilaista juhlaa nyt hakevat keskinäisiä suhteitaan.

Meillä ei vietetä Halloweeniä, vaan pidämme kekrijuhlat. Valitsen mieluummin suomalaisen juhlaperinteen ja positiivishenkisen juhlan örkkien ja mörköjen sijaan.

Vierailija
12/23 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei vietetä Halloweeniä, vaan pidämme kekrijuhlat. Valitsen mieluummin suomalaisen juhlaperinteen ja positiivishenkisen juhlan örkkien ja mörköjen sijaan.

Niin minakin tekisin jos asuisin Suomessa. Kekrin perinne, merkitys ja viettamistapa jai minulle Suomessa epaselvaksi, joten taalla sita emme vieta.

Toisaalta ikava etta Halloween ja nama muut juhlat sattuvat Suomessa samaan aikaan ja halloween joutuu "kilpailemaan" noiden muiden kanssa. Suomessa ei ole oikein kunnon naamiasjuhlaa ja ne ovat hauskoja seka lapsille etta aikuisille. Ilmeisesti nuutinpaivana ei enaa pukeuduta ja kierreta ovilla kuten me teimme 70-luvulla?

Vierailija
13/23 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko halloween jos sitä vietettäisiin Suomessa pyhäinpäivän aattona. Itse pyhäinpäivän rauhoittaisin kyllä. Meillä ipanat haluavat halloweenia juhlia joka tapauksessa.

Vierailija
14/23 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

palvelee saatanaa. En nyt pidä kovinkaan pahana jos saatanan juhlaa ei vietettäisi ollenkaan. Itse en ainakaan halua avioeroja, murhia ja onnettomuuksia vaan hyvää elämää. En pidä saatanasta.

Vierailija
15/23 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se osuu viikolle eikä sitä voi silloin kunnolla juhlia. Siksi pidimme bileet eilen. i ole vaarallista. Eipä MULLA muuta.

Vierailija
16/23 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se osuu viikolle eikä sitä voi silloin kunnolla juhlia. Siksi pidimme bileet eilen. i ole vaarallista. Eipä MULLA muuta.

Vierailija
17/23 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapsen kaverilla on su 4.11. halloween-juhlat.

Vierailija
18/23 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona klo 17 aikaisintaan ja sitten läksyt ja lapset sängyssä klo 21, koska seuraavana päivänä on hoito- ja koulupäivä.

Vierailija
19/23 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minakin tekisin jos asuisin Suomessa. Kekrin perinne, merkitys ja viettamistapa jai minulle Suomessa epaselvaksi, joten taalla sita emme vieta.

Toisaalta ikava etta Halloween ja nama muut juhlat sattuvat Suomessa samaan aikaan ja halloween joutuu "kilpailemaan" noiden muiden kanssa. Suomessa ei ole oikein kunnon naamiasjuhlaa ja ne ovat hauskoja seka lapsille etta aikuisille. Ilmeisesti nuutinpaivana ei enaa pukeuduta ja kierreta ovilla kuten me teimme 70-luvulla?

Pääsiäisenä lapset pukeutuvat noidiksi (trulleiksi) ja kiertävät virpomavitsojen kanssa. "Virvon varvon tuoreeks terveeks tulevaks vuodeks, sulle vitsa, mulle palkka." Tässä on yhdistynyt itäsuomalainen virpomisperinne ja länsisuomalainen trulliperinne.

Kaikki eivät tästäkään tykkää, ja kiertely onkin muuttunut lähinnä sukulaisten ja tuttujen luona käymiseksi. Itä-Suomessa ortodoksit ovat viime vuosina kampanjoineet pääsiäisen vieton "puhdistamiseksi" eli eivät haluaisi lapsien pukeutuvan noidiksi.

Vappu puolestaan on muuttunut entistä enemmän naamiaismaiseksi, myös uuden vuoden juhlia moni pitää naamiaiskesteinä kavereiden kanssa. Eli on sitä naamiaisperinnettä.

Vierailija
20/23 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

palvelee saatanaa. En nyt pidä kovinkaan pahana jos saatanan juhlaa ei vietettäisi ollenkaan. Itse en ainakaan halua avioeroja, murhia ja onnettomuuksia vaan hyvää elämää. En pidä saatanasta.