Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: uskotko nykyajan vaippojen hidastavan kuivaksioppimista?

Vierailija
26.10.2012 |

Itse olen 100% varma, että hidataa. Siksi käytimme kestovaippoja. Lapset olivat kaikki ilman vaippoja alle 2v :D. Suosittelen lämpimästi?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yökuivuutta ei tosiaankaan opita, vaan kyse on usein tosiaan hormonin, vasopressiinin, erityksestä: http://www.yokastelu.net/yk02.htm .

Päivällä sen sijaan lapsi oppii tunnistamaan pissahädän. Lapsi voi hyvin olla päiväkuiva 2-vuotiaana, mutta yökastella vielä 6-vuotiaanakin.

Sinänsä hieman turha ottaa tätä näkökulmaa tähän keskusteluun mukaan, kun kyse on koko ajan ollut päiväkuivuuden opettelusta, ei yökastelusta.

Kolmen yökastelijan äitinä voin kertoa, ettei kuivaksioppiminen ole kenenkään halusta tai yritykseksestä kiinni.

Meidän esikoinen oppi päiväkuivaksi noin 2-vuotiaana, yökuivaksi lääkityksen, hälytyslakanoiden yms. kera 6v:na. Toinen päiväkuivaksi 2,5v, yökuivaksi samoin 6v:na. Kolmas oli päiväkuiva myös noin 2,5v:na, yökastelu jatkuu edelleen, ikää reilut 6v. Lääkitys ollu kaikilla käytössä vuoden ja kuopuksella jatkuu edelleen. Potalla ovat istuneet kaikki aivan mielellään noin 1 vuotiaasta asti.

Kuivaksioppiminen ei ole pätkääkään vanhempien tai vaippojen ansiota, vaan kyse on hormonaalisesta "ongelmasta." Suorastaan säälittää lapset, joiden vanhemmat syyllistävät pientä lastaan, jos ei kuivaksiopettelu onnistu.

Vierailija
22/54 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon vain lapsen sisäsyntyiseen tarpeeseen oppia kuivaksi. Ja ne oppii. Toiset ennemmin, toiset myöhemmin.

Omat muksut on oppineet ikähaarukalla 1v10kk-4v, joista 4-vuotiaaksi vaipoissa kulkenut oli se, jolla käytettiin eniten kestoja... (muut ei pitäneet vaatteita pojalla kuivana)

Oppivat, kun oppivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ensin opettamalla opetetaan vauva kusemaan ja paskomaan housuihinsa, totta kai se hidastaa sitä kuivaksi oppimista.

Vierailija
24/54 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ensin opettamalla opetetaan vauva kusemaan ja paskomaan housuihinsa, totta kai se hidastaa sitä kuivaksi oppimista.

Vierailija
25/54 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kestot käytössä ja pottailu oli hyvällä mallilla, sitten mies päätti että tarhassa pitää kertakäyttövaipat. Ja lapsi tykästy niihin ihan parissa viikossa ja sen jälkeen ei kestoa suostunut käyttämään ja samoin loppu pottailu. Nyt on sitten 2,5 vuotias joka ei halua potalle, vaan haluaa pissaa muumivaippaan.

Vierailija
26/54 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kestolla olisi parempi imukyky kuin kertakäyttövaipoilla. Minkähän merkkinen kesto oli kysessä?

se, jolla käytettiin eniten kestoja... (muut ei pitäneet vaatteita pojalla kuivana)

Vierailija
27/54 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytettiin vaippoja. Pottalla ei lapsi koskaan viihtynyt.

Alkoi itse käymään pöntöllä kakalla ennen kuin täytti 2v. Mutta pissahätää ei huomannut. Kokeiltiin monesti ja saattoi laskea heti vessassa käynnin jälkeen housuun eikä reagoinnut mitenkään, jatkoi vain, esim piirrettyjen katsomista.

Sitten kun yövaippa oli kuiva, sanoin että aina kun käy vessassa saa namin, oppi kuivaksi alle viikossa. Vahinkoja kävi pari seuraavan parin viikon aikana, lähinnä pari lätäkköä jos oli leikkiseuraa ja sitten pari tippaa kalsareihin. Kävi paljon helpommin kuin aikaisemmin oli yritetty ja siivottu viidetkin pissat pitkin mattoja ja sohvia ja tuoleja ja lattioita.

Vierailija
28/54 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on vaikea uskoa että kestolla olisi parempi imukyky kuin kertakäyttövaipoilla. Minkähän merkkinen kesto oli kysessä?

se, jolla käytettiin eniten kestoja... (muut ei pitäneet vaatteita pojalla kuivana)

että asialla ei välttämättä ole mitään tekemistä imukyvyn kanssa?

Vierailija
29/54 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä päiväkodissa ja tuo on niin nähty: lapsen ollessa kahden vuoden hujakoilla, ja jäädessä kesälomalle, vanhemmat tekevät päätöksen: saako lapsi kirmata kesälaitumilla vaipan kanssa vai ilman. Järjestään ne lapset, jotka saavat viettää kesäpäivät ilman vaippaa, palaavat lomalta kuivina. Ne jotka käyttävät kesäloman vaippaa, tarvitsevat vaippaa vielä palatessaan kesälomalta. Tämä kymmenen vuoden kokemuksella päiväkodin pienten ryhmästä. Olen siis laajalla empiirisellä tutkimustiedolla varma, että vaippa hidastaa kuivaksioppimista!

Vierailija
30/54 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä päiväkodissa ja tuo on niin nähty: lapsen ollessa kahden vuoden hujakoilla, ja jäädessä kesälomalle, vanhemmat tekevät päätöksen: saako lapsi kirmata kesälaitumilla vaipan kanssa vai ilman. Järjestään ne lapset, jotka saavat viettää kesäpäivät ilman vaippaa, palaavat lomalta kuivina. Ne jotka käyttävät kesäloman vaippaa, tarvitsevat vaippaa vielä palatessaan kesälomalta. Tämä kymmenen vuoden kokemuksella päiväkodin pienten ryhmästä. Olen siis laajalla empiirisellä tutkimustiedolla varma, että vaippa hidastaa kuivaksioppimista!

sillä ei kyllä näytä olevan mitään väliä mikä se vaippa on. Vaipasta vapautuminen saa lapsen kuivaksi (ei toki kaikkia, jotkut vain kypsyvät hitaammin, mutta näin yleensä). Kaikkein parhaiten oppivat ne lapset, jotka saavat olla kelteisillään tai "kommandona" ilman pikkuhousuja, koska pikkarit tuntuvat monesta lapsesta hämäävästi vaipalta.

Vierailija
31/54 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä ei kyllä näytä olevan mitään väliä mikä se vaippa on. Vaipasta vapautuminen saa lapsen kuivaksi (ei toki kaikkia, jotkut vain kypsyvät hitaammin, mutta näin yleensä). Kaikkein parhaiten oppivat ne lapset, jotka saavat olla kelteisillään tai "kommandona" ilman pikkuhousuja, koska pikkarit tuntuvat monesta lapsesta hämäävästi vaipalta.

ja mistähän sä tiedät varmasti, ketkä lapset ovat kirmanneet kesälaitumilla alasti ja ketkä eivät. Tuskin kovinkaan moni viitsii päiväkötihenkilöstölle alkaa selittämään mitä on kesäloman aikana puuhattu ja mitä ei.

Tuo sinun empiirinen tutkimuksesi on hyvin epätarkka ja näin ollen epäluotettava.

Vierailija
32/54 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mistähän sä tiedät varmasti, ketkä lapset ovat kirmanneet kesälaitumilla alasti ja ketkä eivät. Tuskin kovinkaan moni viitsii päiväkötihenkilöstölle alkaa selittämään mitä on kesäloman aikana puuhattu ja mitä ei.

Tuo sinun empiirinen tutkimuksesi on hyvin epätarkka ja näin ollen epäluotettava.

Jotkut siihen lähtevät, toiset eivät. Ja ne lapset jotka saavat olla ilman vaippaa ovat erittäin todennäköisesti päiväkuivia palatessaan lomalta. Tämä siis reilusti yli sadan noin 2v lapsen kokemuksella.

T: se päiväkotitätsy

Vierailija
33/54 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä tää ei liity kestojen ja kerttisten eroon vaan siihen että vanhemmat aloittaa pottaan tutustumisen vasta siinä vaiheessa kun lapsi on jo omaksunut sen että tekee tarpeensa housuihinsa. Joskus jopa kuulee puhuvan lapsen pyytävän vessaan kaupassa ja vastaus on "sulla on vaippa, pissaa siihen vaan".

Itsellä on toki käynyt helposti kun lapsella on niin säännöllinen vatsa että kakkaa 2 kertaa päivässä, aamulla herättyään ja päikkäreiltä herättyään. Aloin viemään potalle sitä joskus puolen vuoden kieppeillä, heti ekalla kerralla kakkasi pottaan. Nykyään 10 kuukauden iässä puhuu jo pari sanaa ja toinen niistä on "kakka" jolla osaa jo ilmoittaa kakkahädästään. Pissahätään tulee toki vaippaan lähes aina, mutta ei tässä mitään pottakoulutusta olla pitämässäkään vaan annan lapselle mahdollisuuden tehdä tarpeensa muualle kun vaippaansa. Ja lapsi tajusi mikä on homman nimi. Potalta pääsee pois heti jos siinä ei halua istua, eikä todellakaan toruta lasta tarpeidensa tekemisestä mihinkään muualle. En ymmärrä miksi joillain on niin suuria vihan tunteita tätä hommaa kohtaan?

Esikoinen oli vaipaton 1-vuotiaana (kotona) ja kokonaan päiväkodissakin ilman vaippoja 2-vuotiaana. Ilman vaippaa nukkui 1-vuotiaasta kun oppi että heti herättyään pääsee potalle. Ilman mitään hässäkkää tai pakottamista.

Mä oon aika varma että kyse on lapsen valmiuksista yhdistettynä vanhemman toimiin. Jos lapsella on valmiudet oppia aikaisin kuivaksi mutta sille ehtii kehittyä jo normaaliksi toiminnaksi laskea alleen heti kun hätä vähänkin tuntuu, on varmasti tosi vaikeaa oppia kuivaksi.

Mun 10 kk pidättää jo pissaa. Mä luulen että se johtuu siitä että se tietää pääsevänsä potalle ja tekee mielummin sinne. Eli ainakin joillain lapsilla valmiuksia on ja onhan ihan todella vaikka 40-50 vuotta sitten useimmat lapset ollu kuivia 2-vuotiaana. Mun mummo kertoi että samalla lailla lapsia pissatettiin silloinkin pienestä asti, ja pidettiin paljon ilman vaippaa. Ei puhunut mitään pakottamisesta tai torumisesta vaan siitä että äidillä ja vauvalla oli sellainen yhteys, että äiti jopa vaistosi vauvan pissahädän jostain ilmeestä tai eleestä ja yksinkertaisesti vei vauvan pissalle aina kun päähän pälkähti että sillä vois olla pissahätä.

Ihmisillä on vaan niin kova tarve aina tuomita sellaiset jutut mitä ei ite tee, väittää pissattamista pakottamiseksi ja kertiksiä myrkyiksi ja sormiruokailua vaaralliseksi, imetystä sairaaksi jne. Vaikka kaikki näistä nyt vaan on omia valintoja eikä muuta sitä äitiyden arvoa mihinkään suuntaan.

Vierailija
34/54 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ensimmäinen oppi kuivaksi 2,5v (yöllä3v) ja toinen 3v (yöllä 3,5v)

enemmän se on kiinni lapsen kehityksestä kuin siitä millaiset vaipat on.

Kestoilin ja kestoilen uuden kanssa koska se on ekologista eikä rahaa mene turhaan vaippoihin, kun sitä ei ole liiemmälti muutenkaan. ovat myös parempia pepuille olleet. kokeiltu on matkoilla kertiksiä ja peput heti punaisena.

Vierailija
35/54 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en sit jaksanut sitä siihen kysymykseen lisätä.

Tätä on vaikea uskoa että kestolla olisi parempi imukyky kuin kertakäyttövaipoilla. Minkähän merkkinen kesto oli kysessä?

että asialla ei välttämättä ole mitään tekemistä imukyvyn kanssa?

Vierailija
36/54 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut siihen lähtevät, toiset eivät. Ja ne lapset jotka saavat olla ilman vaippaa ovat erittäin todennäköisesti päiväkuivia palatessaan lomalta. Tämä siis reilusti yli sadan noin 2v lapsen kokemuksella.

kuinkahan monta vaippaikäistä on nytkin suomessa... Ei mutta tottahan sen täytyy olla noin, kun kerta päiväkotitätsy olet ja kokemustakin on reilusta sadasta taaperosta :D

Vierailija
37/54 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinkahan monta vaippaikäistä on nytkin suomessa... Ei mutta tottahan sen täytyy olla noin, kun kerta päiväkotitätsy olet ja kokemustakin on reilusta sadasta taaperosta :D

Jos olisit ollut päiväkodin pienten ryhmässä ja työskennellyt samoilla työtavoilla, olisit samaa mieltä. Koska tuo ei ole mielipidekysymys, aivan selvä tulos.

Vierailija
38/54 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1970- luvulla olisi ollut häpeä, jos lapsi vaipossa vielä niin isona, kuin nykyään tuppaa olemaan. T: mummi

Koko vuosikymmen oli ihan p*rseestä.

Lapsen kuivaksioppimistahti on jokaisella lapsella yksilöllinen. Vain idioottivanhemmat ylpeilevät, kuinka MINÄ opetin lapseni kuivaksi. Miksei kukaan ylpeile, kuinka MINÄ opetin lapsen konttaamaan neljän kuukauden ikäisenä ja MINÄ opetin lapsen kävelemään kahdeksan kuukauden ikäisenä.

T. ei ihan vielä mummi

Vierailija
39/54 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin ylpeillä sillä että MINÄ opetin lapseni päiväkuivaksi alle 2-vuotiaana nykyajan kertiksia käyttäen!! Te kestovaippojen käyttäjät tarvitte epämukavat kestovaipat ennenkuin taaperonne oppi idean!!! Mutta siis ajatelkaa, MUN lapsi oppi että vaikka on ne niin mukavat parjatut kertikset jalassa niin tarpeensa voi silti tehdä pottaan!! Siis tajuutteko, mä oon niin älykäs ja lapseni myös!!! Älykkääpi kuin teidän kakarat!!! Mutta niinhän se on, jotkut oppii vasta kantapään kautta (kun perseessä on epämukava vaippa) ja jotkut ymmärtää heti!!!

Vierailija
40/54 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tätä ei sitten kannata lukea liian tosikolla mielialalla. Jokainen lapsi kyllä oppii kun on herkkyyskausi meneillään ja lasta viedään potalle (ilman pakottamista). Vaipan laadulla ei ole väliä.

voin ylpeillä sillä että MINÄ opetin lapseni päiväkuivaksi alle 2-vuotiaana nykyajan kertiksia käyttäen!! Te kestovaippojen käyttäjät tarvitte epämukavat kestovaipat ennenkuin taaperonne oppi idean!!! Mutta siis ajatelkaa, MUN lapsi oppi että vaikka on ne niin mukavat parjatut kertikset jalassa niin tarpeensa voi silti tehdä pottaan!! Siis tajuutteko, mä oon niin älykäs ja lapseni myös!!! Älykkääpi kuin teidän kakarat!!! Mutta niinhän se on, jotkut oppii vasta kantapään kautta (kun perseessä on epämukava vaippa) ja jotkut ymmärtää heti!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä