Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: uskotko nykyajan vaippojen hidastavan kuivaksioppimista?

Vierailija
26.10.2012 |

Itse olen 100% varma, että hidataa. Siksi käytimme kestovaippoja. Lapset olivat kaikki ilman vaippoja alle 2v :D. Suosittelen lämpimästi?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sen jälkeen on vaikeaa oppia kuivaksi? Tuolle ei ole mitään tieteellisiä perusteita.

Vierailija
2/54 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein sitäpaitsi "kuiva" 2-vuotias oikeasti tekee vielä housuun aika usein ja siitä sitten hermostutaan lapselle "kun sinähän jo osaat käydä potalla".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kestovaippa lapset ovat ollet kuivia alle 1,5v. Ja oikeasti kuivia.

Vierailija
4/54 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen sijaan uskon kyllä, että nykyiset vaipat säästävät lapset monelta pahalta kuten vaippaihottumalta

Meillä on ainakin lapsilla aina tullut enemmän vaippaihottumia kertakäyttövaipoista kuin kestoista. Aina jos on joutunut jonkun päivän menemään kerttiksillä on pylly alkanut punoittaa. Veikkaan, että tämä johtuu kerttisten kemikaaleista. Ne haisevatkin kamalilta.

Vierailija
5/54 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihottumaa. Mulle itsellenikin tulee siteistä ja lapsena tuli tosi paha ihottuma kertisvaipoista, joita mulla ei sitten lyhyitä kokeiluja lukuunottamatta käytettykään.

Vierailija
6/54 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kestovaipat käytössä 2 vuotta, sen jälkeen siirryttiin kertiksiin kun kestot ei enää oikein pitäneet. Potateltu on pienestä asti, mutta lapsi ei nyt 2,5-vuotiaanakaan ole vielä kuitenkaan täysin kuiva.

Vierailija
7/54 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että esim alle 2-vuotiaina kuivaksi oppivien äidit ovat mitenkään ansiokkaampia kuin muut. Minun mielestäni on järjetöntä pottailla n. 1-vuotiaan kanssa kun kuivaksi oppiminen on hyvin pitkään aikaan niin epätodennäköistä. Usein sitäpaitsi "kuiva" 2-vuotias oikeasti tekee vielä housuun aika usein ja siitä sitten hermostutaan lapselle "kun sinähän jo osaat käydä potalla". Pitäisi rauhassa odottaa, että lapsi oikeasti on kypsä ja osaa pyytää vessaan menoa ajoissa.

Vanhemmat tuskastuneina hokevat "sinä osaat tämän, miksi et käy?!"

Useampi tuttu kehui minulle, kuinka on lapsi oppinut kuivaksi alle 2 vuotiaana ja hyvä etteivät samassa lauseessa vielä huokailleet sitä, että kun vielä välillä pissailee housuihinsa. Pari heistä sitten jopa meilläkin hermostuneet totaalisesti lapsen päästettyä vähän pissaa allensa.

Vierailija
8/54 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki neljä lastamme (kolme poikaa + yksi tyttö) ovat käyttäneet kestovaippoja, ja kuivaksi opettelu on sujunut ongelmitta. Sen sijaan esim. yhden ystäväni pojat olivat vielä 4 v:na (osittain) vaipoissa päivisin, ja jos ei vaippoja ollut, kastelivat housunsa. Sanomattakin on selvää, että hän ei käyttänyt kestovaippoja lapsillaan ja lasten herkkyyskausi kuivaksi oppimiseen oli mennyt jo vähän ohi.

Vierailija
9/54 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen yökastelijan äitinä voin kertoa, ettei kuivaksioppiminen ole kenenkään halusta tai yritykseksestä kiinni.

Meidän esikoinen oppi päiväkuivaksi noin 2-vuotiaana, yökuivaksi lääkityksen, hälytyslakanoiden yms. kera 6v:na. Toinen päiväkuivaksi 2,5v, yökuivaksi samoin 6v:na. Kolmas oli päiväkuiva myös noin 2,5v:na, yökastelu jatkuu edelleen, ikää reilut 6v. Lääkitys ollu kaikilla käytössä vuoden ja kuopuksella jatkuu edelleen. Potalla ovat istuneet kaikki aivan mielellään noin 1 vuotiaasta asti.

Kuivaksioppiminen ei ole pätkääkään vanhempien tai vaippojen ansiota, vaan kyse on hormonaalisesta "ongelmasta." Suorastaan säälittää lapset, joiden vanhemmat syyllistävät pientä lastaan, jos ei kuivaksiopettelu onnistu.

Vierailija
10/54 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi ajatella vähän laajempana kuin pelkästään yksilöiden, sinun tai minun lapseni kannalta...

Vierailija
12/54 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivaksioppiminen ei ole pätkääkään vanhempien tai vaippojen ansiota, vaan kyse on hormonaalisesta "ongelmasta." Suorastaan säälittää lapset, joiden vanhemmat syyllistävät pientä lastaan, jos ei kuivaksiopettelu onnistu.

mutta tietenkin tuollaiset hormonaaliset häiriöt on asia ihan eri.

Vierailija
13/54 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika 3v. aina käytetty kertiksiä. usko, että kyse on korvien välistä, eikä vaipoista

Vierailija
14/54 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä "kurja olla"?

mulla on mielikuva, että kestoilla iho on kosteampi.

märät housut -> kurja olo

vai mihin tuo väite perustuu.

Vierailija
15/54 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä "kurja olla"?

miten perustelet, että kestoilla oppii paremmin mulla on mielikuva, että kestoilla iho on kosteampi.

märät housut -> kurja olo

vai mihin tuo väite perustuu.

useammin ja ainakin meillä käytetään pintakuivia vaippoja, mutta kyllä se pissan imeytyminen vaippaan kestää kauemmin ja sillä tavalla lapsi huomaa, että kun pissa tulee, tuntuu märältä. Uskon kyllä, että esim. coolmax-pintaiset kestovaipat ovat paljon mukavampia kuin kertakäyttövaipat, tai ainakin, jos omalle kohdalle ajattelen. Mun omalle iholle terveyssiteet tuntuu tosi pahalta ja saan niistä ihottumaa.

Vierailija
16/54 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa peruste jonka keksin asialle, olisi se, että nykyiset kertakäyttövaipat ovat niin paljon -70-luvun vaippoja miellyttävämmät lapselle, ettei hän ehkä itse hahmottaisi kuivaksi oppimisen tärkeyttä niin aikaisin.

Vaan olisiko se sitten jotenkin huono asia, että vaippa-ikäisenkin on mukava olla? (vrt itselläsi aivan märkä kuukautisside/kuivan tuntuinen side, kummasta haluat nopeammin eroon ja mikä oikeastaan oikein on ongelma?)

Muuta perustetta uusien vaippojen vaikutuksesta kuivaksioppimiselle en keksi kuin parantunut käyttömukavuus.

T:omat lapset oppineet päiväkuivaksi noin 2-vuotiaina, yökuiviksi 3 vuotiaina. Itsestäni, -80-luvun harsovaippaisesta, en tiedä.

Vierailija
17/54 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sisareni kanssa täysin saman ikäiset pojat, nyt juuri 2v täyttäneet. Meillä on käytetty kertiksiä ja poika lähes päivä-/yökuiva, vaikka vaippaa öisin käytetäänkin ja välillä myös päivällä. Heillä istutettu potalla noin puoli vuotiaasta lähtien ja käytetään kestoja...ihan siis lapsesta, ei vaipoista, kiinni.

Hyvä jos kestoilijat pyrkivät vaipoista ajoissa eroon. Säälittää katsoa pieniä kestoilija taaperoita, jotka juoksevat hassusti, kun isot vaipat+imut hankaloittavat menoa :( Olen kuullut että tästä on tutuille päiväkodeissa ja neuvolassakin hieman huomauteltu. Ja kun nyt menetätte malttinne, niin testatkaa äidit vastaavan kokoista märkää kangasmyttyä omissa housuissanne ja sitten sanokaa ettei tunnu missään. Toki ajatus kertakäyttövaipoippavuorista on inhottava, mutta kestoja en liikkuvalle lapsellelaittaisi. Itse käytin niitä kunnes lapsi alkoi kääntyä.

Vierailija
18/54 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos kestoilijat pyrkivät vaipoista ajoissa eroon. Säälittää katsoa pieniä kestoilija taaperoita, jotka juoksevat hassusti, kun isot vaipat+imut hankaloittavat menoa :( Olen kuullut että tästä on tutuille päiväkodeissa ja neuvolassakin hieman huomauteltu. Ja kun nyt menetätte malttinne, niin testatkaa äidit vastaavan kokoista märkää kangasmyttyä omissa housuissanne ja sitten sanokaa ettei tunnu missään. Toki ajatus kertakäyttövaipoippavuorista on inhottava, mutta kestoja en liikkuvalle lapsellelaittaisi. Itse käytin niitä kunnes lapsi alkoi kääntyä.

Meillä ainakaan vaipat eivät ole mitään valtavan kokoisia kangasmyttyjä, eivätkä ne märkiäkään ole, kun usein vaihdetaan.

Vierailija
19/54 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestot yleensä vaihdetaan pissan tai parin jälkeen, mutta mun tuntemat kertiksien käyttäjät hautoo niitä kusia siä housuissa niin kauan että siä on valtava geelipallo "pitää jopa 12 tuntia" ja silleen. Itse en haluaisi hautoa pissoja lapsen vaipassa, käy vähän sääliksi niitä pienokaisia joilla näkee polvissa roikkuvan kertisvaipan ja tietää että se on viimeksi vaihdettu noin seitsemän tuntia sitten. :(

Vierailija
20/54 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestot yleensä vaihdetaan pissan tai parin jälkeen, mutta mun tuntemat kertiksien käyttäjät hautoo niitä kusia siä housuissa niin kauan että siä on valtava geelipallo "pitää jopa 12 tuntia" ja silleen. Itse en haluaisi hautoa pissoja lapsen vaipassa, käy vähän sääliksi niitä pienokaisia joilla näkee polvissa roikkuvan kertisvaipan ja tietää että se on viimeksi vaihdettu noin seitsemän tuntia sitten. :(

Keskustelussa tuntuu tulevan aika ylilyöntejä näkemyksissä "vastapuolen" vaippapolitiikassa. Olen itse tavannut kaksi ihmistä, jotka eivät ole halunneet vaihtaa märkää vaippaa ennen kuin se on "täynnä", toinen oli läpeensä pihi lapsen isän (lapsen menoissa pihi) ja toinen oma äitini (joka itse käyttänyt meillä vain harsovaippoja).

Uskoisin, että jokainen lapsensa hyvään oloon tähtäävä vanhempi vaihtaa kostuneen/turvonneen vaipan, oli sitten kertis tai kesto. Miten tämä edes on taas mennyt kertis/kesto-väittelyksi, kun alkuperäinen kysymyshän taisi olla nykyaikaiset vaipat (vs. vanhat vaipat). Minusta se käsittää tuotekehityksen nykytilanteeseen niin kertiksissä kuin kestoissakin.

T:kirjoitin hetki sitten jotain mitä en muista enää numerolla jota en muista enää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi