Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverin 3-v vaipoissa ja äiti ei tee mitään.

Vierailija
26.10.2012 |

Meillä molemmilla on 3-v tytöt. Miedän 3-v: llä jätettiin vaipat pois 1,5v. Kaverin lapsi on vieläkin vaipoissa ja lapselle ei ole vielä edes ostettu pottaa tms?? Lasta ei ole koskaan edes yritetty opettaa pois vaipoista. Mielestäni erikoista. Oppiikohan tälläkin tavalla kuivaksi?? Toisaaltä ällöä. Meidän tyttökin ihmettelee, kun "Oona" ei käy potalla ja pissii vaippaan.

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pottailuun vasta kun päiväunivaippa on kuiva.

Oma lapseni on kolmevuotias ja ollut lähes päiväkuiva jo pitkään. Hoidossa ollessa hänellä on päikkäreillä harkkarit koska siellä välillä on tullut vahinkoja, kotona ei päikkäreillä tule vahinkoja juuri koskaan. Luulen, että hoidossakin vahinkoja tulee pitkälti siksi, että lapsi tietää olevansa vaipassa ja pissaa helposti vaikka herätessään sitten housuihin.

Ihan tosi käsittömätöntä olisi musta pitää omaa lasta vielä vaipoissa ihan jo siksikin, että meillähän olisi ihan törky paljon pyykkiä pestävänä. Kestoilussa on musta sekin etu, että en minä ainakaan halua ehdoin tahdoin mahdottomia pyykkivuoria enkä myöskään pitää lastani turhaan märissä vaipoisssa.

Nämä asiat jakavat mielipiteitä mutta itse sanoisin, että lapsen tarpeisiin vanhempi vastaa niin, että tunnistaa ne ja sanoittaa niitä lapselle. Niin vessa-asioissa kuin muutenkin. Jo vauvaa voi vessattaa yms. Lapset kypsyvät eri tahtiin mutta ap:n kuvaama äiti kuulostaa siltä, että tarvitsisi erittäin paljon tukea omaan vanhemmuuteensa ja lapsen tarpeiden huomioimiseen kenties vuorovaikutukseenkin lapsen kanssa. Tämä on keittiöpsykologisointia toki mutta siltä tuo kyllä kuulostaa ap:n kuvauksen perusteella. Tulee mieleen jaksaako äiti jutella ja lukea lapselle, millainen tunnelma kotona on jne.

Vierailija
2/77 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin lapseni oppi kuivaksi reilusti alle 2-vuotiaana. Tai en nyt ees kauheesti opettanut. Suunnittelin kunnon pottatreeniä seuraavaksi kesäksi, mutta enpä ehtinyt. Sen verran nyt kuitenkin, että puolivuotiaasta oli potalla välillä istuksinut.

Kun kokemukset oli hyviä, aloitin toisen lapsen opettamisen ihan samalla tavalla. Mutta eipä oppinut. Lapsi oli tasan 4-vuotias, kun ekan kerran epävarmasti tuli mulle sanomaan, että saattas tuntua siltä että on pissahätä... ja siitä päivästä jätettiin vaipat pois. Siihen asti pissi ilmeenkään värähtämättä vaippaan tai housuihin, jos vaippaa ei ollut. Ja tajusi asian vasta kun oli jo maassa. Ei pienintäkään käsitystä, mikä se pissahätä oikein on. Sen kahden vuoden aikana ehdin tuntea niin hirveää syyllisyyttä ja häpeää, ettei tosikaan. Johonkin väliin tuuppasi vielä pottakammoa, joka varmaan sit oli jo ihan mun omaa syytäni, kun yritin ja yritin vaan. Mikä oli taas omiaan lisäämään mun tuskaani. Herraties mitä minustakin ajateltiin, vaikka kerroin ihan kaunistelematta kyllä totuuden, jos joku kysyi. Vaan harvapa kysyi.

Lapsella oli ja on oman kehon hahmottamisessa häiriöitä. Ikää 6,5v ja yövaippa on edelleen - ja joka yö märkä. Lääkitys tms. ei auta. Hän ei osaa ajaa polkupyörällä kunnolla ja on motorisesti kömpelö. Oppi hyppimään 5,5-vuotiaana tasajalkaa ja 6-vuotiaana seisomaan yhdellä jalalla. Tasapainoaisti ei toimi normaalisti.

Mutta hän osaa kyllä rakentaa itse 800-palaisen legorakennelman ohjekirjasen ohjeilla, hän osaa pelata shakkia, hän tietää luonnontieteistä enemmän nippelitietoa, kuin itse opin koko lukion aikana.... Fyysiset hommat ei vissiin ole tämän lapsen juttu :D Hän ei siis ole vajaaälyinen. Eipähän vaan oppinut potalle aikonas...

Kolmannen kohdalla koitin olla taas viisaampi. Sisaruksilla on ikäeroa 3 vuotta, eli keskimmäinen oli vielä vaipoissa, kun nuorin syntyi. Olin jo kuullut moneen kertaan, kuinka laiska ja huono olin, kun lapsi ei ees potalle oppinut ja herkkyyskausikin oli jo menneen talven lumia. Panostin siis nuorimmaiseen. 1,5-vuotiaana osasikin jo ilmaista pissahätänsä ja eikun lisää vettä myllyyn ja säännöllistä potatusta kehiin. Yks ummetusjakso sit pukkas väliin ja meni 1,5 vuotta saada pelkäävä lapsi luottamaan taas pottaan! (käytännössä = yli vuodeksi jätettiin pottailut oikeastaan kokonaan. Ehkä kerran kuussa kokeilin, vieläkö se saa hysteerisen kohtauksen potan nähdessään ja saihan se...) Mutta nuorinkin oppi. Heti kun päästiin kakkavaivoista ja masuvaivoista eroon... Apua niihin haettiin lastenpolilta ja välillä päivystyksestä asti. Ja samaan aikaan sain kuulla olevani huono ja epäkelpo, kun tommosella pottatreenillä olin lapselleni traumat aiheuttanut.

Miksette KYSY!

Helppo syyllistää, mutta se ei ihan oikeasti auta yhtään, jos hommat ei yrityksistä huolimatta vaan suju. Mä ainakin olisin kertonut ihan mielelläni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaivaa turhaan päätään kaverinsa asioilla. Mitä meinasit ap tehdä, jos täällä nyt yhdessä todetaan että kaverisi selvästi laiskuuttaan ja tyhmyyttään ja välinpitämättömyyttään aiheuttaa lapselleen vahinkoa?

Vierailija
4/77 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poika kypsyi päiväkuivaksi kuukautta vaille kolmen vuoden ikäisenä. Kahta kuukautta myöhemmin ( 3v 1kk) luki itselleen kuvakirjoja ja 3v5kk lainattii kirjastota Peppi Pitkätossu, jonka luki itselleen kahdessa viikossa.

Lukeminenhan ei sinänsä ole mikään ihmeellinen taito, mutta poika on ollut noin 1,5 vuotiaasta lähtien jatkuvasti reippaasti edellä (ainakin kaksi vuotta) keskimääräisestä kielen osaamisesta.

Päiväkodissa töissä ollessani huomasimme, että kehitysviiveiset lapset olivat vaipoissa vielä 3v. Normilapset ilman vaippaa alle 2v. Näin se nyt vain menee. Miten tämän kaverisi lapsen puheenkehitys? Saanko arvata, että viivästynyt??

Vierailija
5/77 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/lapsi_oppii_kuivaksi/ Siinä ns puolueeton kanta lapsen kuivaksi oppimiseen. Eli ei ole minkään vaippafirman keksintöä olla vaipoissa vielä 3v... Oma lapseni aloitti pottaharjoitukset n 1,5v ja hyvin tuloksin, mutta ei se kaikilta onnistu, ja vaikka voisi onnistuakin, niin kaikki vanhemmat eivät jaksa nähdä ylimääräistä vaivaa asian tiimoilta.

Vierailija
6/77 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän pojalla ei ollut ollenkaan pottaa. Pöntöllä ollaan käytetty korokkeen ja pienentäjän kanssa. Poika oli 3 v. 4 kk kun eräänä päivänä ilmoitti ettei halua enää vaippaa, siitä lähtien on itse käynyt pöntöllä. Yövaippa oli vielä viikon sen jälkeen, mutta koska se oli aina kuiva, jätettiin sekin pois. Yhtään kertaa ei ole pojalla tullut pissa housuun, poika nyt 3 v. 6 kk.

Minusta tuosta ei kannata tehdä ongelmaa, jokainen lapsi on kypsä vaipattomuuteen omalla ajallaan, kyllä vanhemmat sen huomaavat sitten.

Vierailija
7/77 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄLÄ milloinkaan puutu toisten äitien kasvatus ym. tapoihin. ÄLÄ puhu niistä edes seläntakana anonyyminä nettipalstalla. Se ei nyt vaan ole sopivaa.

aion kyllä puhua jatkossakin, jos haluan jakaa ajatuksiani. Joiltakin ei kasvatustyö onnistu ihan omaa viitsimättömyyttä ja kyllä sitä kelpaa ihmetellä ääneenkin.

niin siinä ei kasvatus paljon auta. Ja siinä se neuvoja tekee itsestään idiootin. Voihan sitä lasta raahata potalle vaikka miljoona kertaa päivässä, mutta ei siitä mitään hyötyä ole jos lapsi ei osaa pidättää.

Aikoinaan vauva-lehdestä, etta Suomessa tyttölapsi on noin 3v ja poikalapsi noin 3,5v keskimaarin kun on oppinut kuivaksi.

Mä en koskaan ymmärtänyt näitä pottailijoita :) meidän mimmit oppi noin 3-vuotiaana kuivaksi viikossa, sekä yö että päivä, enkä ikinä pottaillut 1-vuotiaasta alkaen, ja hyvin osaavat käydä vessassa nyt 4v ja 6v.

Miksi ihmeessä lapsista ja äitiydestä on tullut joku ihme kilpailulaji, missä verrataan ja kilpaillaan, kenen lapsi oppii mitäkin ensin? Voiko tyhmempää puuhaa olla? Lapset kehittyvät eri tahtia ja näitä vessajuttuja erityisesti ei vaan voi kiirehtiä, se riippuu täysin lapsen kropasta ja siihen liittyi vielä joku hormoonikin ja sen erityksen alkaminen.

Mun just tässä kuussa 4-vuotta täyttänyt mitään uima-apuja helposti 50m, sukeltaa esineitä ilman ongelmia 2m syvyydestä. Jos sun lapsi ei osaa samaa, pitäisikö mun arvostella? Joku osaa jo lukea 4-vuotiaana, mun lapset ei osannut, mutta mun mies aikoinaan osasi. Esimerkkejä on vaikka kuinka paljon. Menee vähän vessa-aiheen ohi, mutta menköön :)

Vierailija
8/77 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poika kypsyi päiväkuivaksi kuukautta vaille kolmen vuoden ikäisenä. Kahta kuukautta myöhemmin ( 3v 1kk) luki itselleen kuvakirjoja ja 3v5kk lainattii kirjastota Peppi Pitkätossu, jonka luki itselleen kahdessa viikossa.

Lukeminenhan ei sinänsä ole mikään ihmeellinen taito, mutta poika on ollut noin 1,5 vuotiaasta lähtien jatkuvasti reippaasti edellä (ainakin kaksi vuotta) keskimääräisestä kielen osaamisesta.

Päiväkodissa töissä ollessani huomasimme, että kehitysviiveiset lapset olivat vaipoissa vielä 3v. Normilapset ilman vaippaa alle 2v. Näin se nyt vain menee. Miten tämän kaverisi lapsen puheenkehitys? Saanko arvata, että viivästynyt??

Vierailija
9/77 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa heillä ei vielä ole. Meilläkin tyttö kuiva aikaisin mutta poikapa ei. Vielä tokallakin kävi paljon vahinkoja.

Ai vielä tokaluokkalaisenakin? :(

Vierailija
10/77 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän tosiasiaan ;) anna mun kaikki kestää......

Voi jeesus mikä keskustelun aihe taas, eiköhän jokaisella ole oikeus tehdä niinkuin parhaaksi näkee.....suurin osa meistä äideistä on kuitenkin ihan normaaliälyllä varustettuja, vai mitä?

Vierailija
11/77 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Jokainen kasvattakoon lapsensa niin kuin lystää. Vaippojen käyttäminen ei ole vielä tässä maassa laitonta.

2) Minun lapsi oppi kuivaksi (siis jäi vaipat pois ) ja puhumaan kolmevuotiaana. Nyt on 30 ja erittäin lahjakas ja verbaalinen. Menestyy ammatissaan. Onneksi ei ollut päiväkodissa tuollaisten yksinkertaisten tätien pilattavana.

t. avarakatseinen ammattikasvattaja

Vierailija
12/77 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäi poisvähän päälle 1v. vahinkoja tuli 2yöllä,1kaupassa ja kerran ulkona, siinä ne oli.(yllätyin itse siitä että miten vähän vahinkoja sattui)

mutta nähtävästi lapseni oli kypsä vaippakuivaksi. tutustuttiin pottaan 6kk iässä.

mulle tää ei ole kilpailun asia en käy kyttäämässä muita lapsiperheitä ja niiden vaipoistaluopumista tms... minulle ja lapselleni on sopinut tuo ikä lapsen kuivaksi tulemiselle, opittiin aktiivisesti, mutta en pakottanut:

tutustuminen 6kk iässä, tauko,1v kertailua ja kokeilua kuukauden,tauko ja 1,2v. näytti et tyttö ois ihan valmis ja jätettiin pois pikkuhiljaa sillai et kauppareissuilla viel oli vaippa muutamia kertoja ja yö vaippa jätettiin 1,3v

Vierailija
13/77 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mistä tiedät yrittääkö äiti lasta esim. pöntölle, mutta lapsella on kammo. Hän kokeilee sit myöhemmin. Ei se sillä parane, että asiaa vatvoo tai yrittää pakottaa ystävien nähden.

Ja millainen lapsi muka 3v ikäisenä ihmettelee kaverin vaippaa!? Mitä sä olet kotona sille omalle muksullesi puhunut, kun ihmettelee? Meillä lapset on tottuneet näkemään monenlaisia ihmisiä. Lapsen hyvällä kaverilla on vaippa vaikka he ovat kouluikäisiä. Joskus ekaluokalla vasta lapseni oli kiinnittänyt asiaan huomiota ja mainitsi asiasta kotona. Mä sanoin, että niin on vaippa ja mitä sitten, niin monella vanhuksellakin on ja selitin miksi vaippaa käytetään. Sen jälkeen asiaa ei ole tarvinnut ihmetellä.

Vierailija
14/77 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoi opettaa lastaan puolitoistavuotiaana kuivaksi. Kamala show ja lapsi pissasi milloin mihinkin, mutta kun oli päätetty, että nyt oppii niin sitten "oppi". Myöhemmin kaveri leuhki, että hänen lapsensa oppi puolitoistavuotiaana kuivaksi. Ei tasan oppinut... meni ainakin toiset puolitoista että lapsi oli kuiva.

Mä annoin olla rauhassa 3-vuotiaaksi, ja likat oppivat parissa viikossa. Anna kaverisi olla rauhassa, ja omalle lapsellesi voit sanoa, että jokainen oppii aikanaan.

Vierailija
15/77 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

moista ei ole meillä harrastettu. Mulla on ollut muutakin tekemistä kun istua vessan lattialla lukemassa potalla istuvalle lapselle kirjaa vuosikaudet.

Lapset ovat olleet vaipoissa noin 3 veeksi, sitten on otettu vaippa pois ja lapset ovat oppineet viikossa parissa kuiviksi.

edes "opettaa" kuivaksi.

Meillä lapset on totutettu pottaan/pyttyyn jo 1v. alkaen eli aamulla potalle,syönnin jälkeen potalle ja illalla ennen nukkumaanmenoa potalle.

Mutta ei siinä aluksi ole tarvinnut kauaa istua tai edes pissata kunhan vain homma tulee tutuksi.

Ja onhan se pienelle kivaa kun osaa pissata myös pottaan/pyttyyn niinkuin isot vaikka ei vielä olisikaan täysin kuiva.

Meillä lapset ovat olleet ensin päiväkuivia ja 2v. ei ole enää tarvinnut yövaippaakaan.

Kirjaa on luettu potalla ja nallella on ollut oma pikku potta.

Välillä potta (puhdas) on ollut päässä hattuna ym. hömppää...

Vierailija
16/77 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutakin sisältöä elämäänne kuin oman lapsen ja naapurin lapsen pissailut. Ihan oikeasti.

Muistan kyllä itsekin, kuinka joillain äideillä meni kapeaksi se maailma kun lapset oli pieniä. Elämä pyöri siinä, kenen lapsi oppi nuorimpana kuivaksi ja ketä imetettiin pisimpään.

Yleensä Näillä mammoilla se elämä on näin murkkujenkin äitinä toisten kyttäämistä ja salkkareita ja työpaikalla toisten asioista juoruamista. Toisaalta käy sääliksi, ettei heidän elämänsä koskaan laajentunut. Mutta toisaalta naurattaa.

Ongelma ei ole se vaippa, vaan se, että toisilla se elämä jää siihen asteelle, että pyöritään niin pienessä piirissä koko elämä. Eli niitä vanhanajan keskusneitejä, jotka kyttää toisten elämää.

Onnea vain valitsemallesi tielle ap. Ainoa, joka tässä tarinassa huvittaa, on sinä.

Vierailija
17/77 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppini sanoi minulle kerran: "Että kyllä se sen aikoinaan oppii, turha siitä on stressiä ottaa, se tekee enemmän vahinkoa kun se, että oppii itsestään kun sen haluaa".

2,5 v poikani käy potalla omatoimisesti ja vaipanvaihdon yhteydessä. Jostain kumman syystä poika suostuu kyllä käydä pissaamassa pottaan, muttei tee kakkoja muualle kuin vaippaan. Joten vaippa meillä on sen takia, eiköhän tuo kohta opi :)

Vierailija
18/77 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen enemmänkin äitejä, joiden ajatusmaailma kulkee niin paljon kusessa ja paskassa, että jaksavat ällistellä näitä asioita.

Perhekerhossa kahvipöydässä mamma ylpeänä kertoi, kuinka meidän Nico_petteri on kakannut pottaan aamulla ja ikää on vain 1v ja 6kk. Minä hymyilin kauniisti ja ilmoitin, että mieheni 46v on myös aamulla paskantanut ihan omatoimisesti pönttöön.

Te paskafanatikot, älkää ainakaan kahvipöytiin tuoko noita paskakeskustelujanne. Ketään ei oikeasi kiinnosta, kuinka hienon pökäleen se kakaranne työnsi aamulla pottaan.

Niin pieneksi ei koskaan saisi elämä mennä.

Anoppini sanoi minulle kerran: "Että kyllä se sen aikoinaan oppii, turha siitä on stressiä ottaa, se tekee enemmän vahinkoa kun se, että oppii itsestään kun sen haluaa".

2,5 v poikani käy potalla omatoimisesti ja vaipanvaihdon yhteydessä. Jostain kumman syystä poika suostuu kyllä käydä pissaamassa pottaan, muttei tee kakkoja muualle kuin vaippaan. Joten vaippa meillä on sen takia, eiköhän tuo kohta opi :)

Vierailija
19/77 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotiin on otettu ilmeisesti heikkolahjainen ihminen töihin. Pienintäkään aavistusta ei kehetyspsykologiasta ollut..? Saanko arvata, että siivousapulainen??

Vierailija
20/77 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta ovat olleet vaipoissa 3-vuotispäivänään.

Jokainen on oppinut varsin nopeasti tuon jälkeen kuivaksi, tyyliin viikossa tai viimeistään kahdessa. Vahinkoja ei sitten tapahtunut käytännössä koskaan.

Ihan varmasti jokainen oppii ajallaan. Anna muiden toimia kuten parhaaksi näkevät ja tee itse omat ratkaisusi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän