Synnytyksen käynnistäminen
minulla on maanantaina aika käynnistykseen. Ennen käynnistystä äippäpolilla testataan nänniärsytyksellä miten vauva reagoi supistuksiin. Voisiko joku jolla on kokemusta asiasta kertoa mitä käytännössä tapahtuu?
Kommentit (16)
mutta ei ikinä mitään nänniärsytystestejä! jos toi wörkkis, kukaan ei odottais päivääkään pidempään kuin itse haluaa.
en usko noihin kolmeen ässään enkä ärsytyksiin
ei toimi
Siinä sanottiin, että testataan kuinka vauva reagoi supistuksiin... Ja kyll, nännejä ärsyttämällä voi sada oman oksitosiinituotannon ja näinollen synnytyksen käyntiin.
eikö oksitoniini myös vaikuta maidon erittymiseen? Mulla valuu maito pitkin paitaa mutta ei synnytys silti ole käynnistynyt. Viikkoja on 41+1
en nyt tiedä mikä ei mene läpi, mutta näin aloittajalle sanoi aluesairaalan naistentautien erikoislääkäri tänään. Koska kuulosti oudolta, ajattelin kysyä onko muilla vastaavia kokemuksia.
Ap
Mun ystävälle oli täällä puhuttu äitipolilla jostain nänniärsytyksestä, ja me naurettiin sille ajatukselle vedet silmissä... Tohtori kaverin tisseissä kiinni pyörittelemässä... Mutta oikeasti siellä oli sanottu, että kotona voisi esim. mies niitä stimuloida.
Aivan pimeää, naurattaa taas kun muistan meidän hekotuskohtauksen tuon käynnin jälkeen :)
Mun ystävälle oli täällä puhuttu äitipolilla jostain nänniärsytyksestä, ja me naurettiin sille ajatukselle vedet silmissä... Tohtori kaverin tisseissä kiinni pyörittelemässä... Mutta oikeasti siellä oli sanottu, että kotona voisi esim. mies niitä stimuloida.
Aivan pimeää, naurattaa taas kun muistan meidän hekotuskohtauksen tuon käynnin jälkeen :)
en nyt tiedä mikä ei mene läpi, mutta näin aloittajalle sanoi aluesairaalan naistentautien erikoislääkäri tänään. Koska kuulosti oudolta, ajattelin kysyä onko muilla vastaavia kokemuksia.
Ap
Mieluusti myös sitten itse synnytyksessä siten, ettei näe sun alapäätä. Mieti mitkä kicksit kys. pervo saisi.
Vai että nänniärsytys. Entä jos ihan vaan perinteinen suurvitutus riittäisi?
mies käskettiin jättää kotiin. En tosiaan tiedä tuosta supistelun lisäämisestä tämän enempää. Kätilö olisi ehkä tiennyt mutta katosi. Kiva kuulla että muillekin on ehdotettu samaa
mies käskettiin jättää kotiin.
Siellä on sitten varmaan jokin muu mies niitä nännejä ärsyttämässä...?
Sinuna kyllä pitäisi varani jos nyt et ihan tuollaista kokemusta suoranaisesti toivo.
minä kuulun jyväskylässä synnyttäneisiin ja mulle puhuttiin tuosta nänniärsytyksestä. Toimisko se samalla tavalla supistukien voimistajana kuin vauvan omeminen aiheuttaa jälkisupistuksia?? En siis ole varma, mutta luulen näin.
siitä varmaan on kyse. Mutta miten se käytännössä tapahtuu?
Lääkäri arvio kännistymisen kestävän niin kauan että miehen voi pyytää sairaalaan sitten kun synnytys oikeasti on käynnistynyt. Kyseessä on naislääkäri.
Kyllä nännien äsytys tosiaan voi aiheuttaa supistelua, koska ärsytys erittää oksitosiinia.
Mutta en kyllä ole koskaan kuullut, että sillä saisi niin mojovia supistuksia aikaiseksi, että sillä voitaisiin arvoida sikiön kestävyyttä supistuksiin. Jos tällaista arviota tarvitaan, niin silloin kyllä annetaan oksitosiinia suoraan suoneen (tipalla).
Tämä on ainakin käytäntö etelä-Suomessa.
Mutta tule ihmeessä päivittämään tietoni, mikäli ihan oikeasti nännejä hiplataan ihan sairaalassa.
selviää mitä lääkäri oikein tarkoitti. Palaan silloin raportoimaan jos vauva ei viikonloppuna synny oma-aloitteisesti.
Mä luulen toisaalta, että kyseessä on äidille mielihyvän tuottaminen ja ajatusten poiskääntö jännittävässä tilanteessa. Mutta tosiaankaan tuo nännienhiplaus ei voimakkaita supistuksia aikaan saa. Mulle tuota ehdotettiin kun kohdunsuu oli 3 cm auki, muttei muuten ollut synnytys käynnissä. Ei auttanut :)
siitä varmaan on kyse. Mutta miten se käytännössä tapahtuu?
Käytännössä siis hiplataan, nipistellään, imeskellään, tms. mistä kukakin tykkää :)
mutta ei ikinä mitään nänniärsytystestejä! jos toi wörkkis, kukaan ei odottais päivääkään pidempään kuin itse haluaa.
en usko noihin kolmeen ässään enkä ärsytyksiin
ei toimi