Juurihoidetun hampaan poisto, apua...
Mulla on alkanut särkemään vuosia sitten juurihoidettuun hampaaseen, selvisi että se on tulehtunut ja huomenna olisi aika hampaanpoistoon, koska ei voida enää juurihoitaa. Itsellä ei ole aikaisemmin hampaita pois vedetty, joten miten kauheata se on?? Onko hampaan poisto kivuaampaa jos on tulehdus päällä, esim. tehoaako välttämättä puudutuspiikit? Itellä vielä hammaslääkärikammo, niin en varmaan saa yöllä edes nukutta, kun hirvittää jo etukäteen huominen koitos..
Kommentit (36)
Mulla kävi niin että hammasta juurihoidettiin kahteen eri otteeseen, oitain vuosia välissä. Ekalla kerralla hampaan sisään oli jäänyt jotain pöpöä ja siksi piti hoitaa toinen kerta. Kun oltiin laittamassa lopullista paikkaa huomattiinkin että hammas oli pahasti murtunut eikä sitä voitu enää pelastaa vaan ainoa vaihtoehto oli poisto. Poisto oli vähemmän kamalaa kuin juurihoito.
Multa poistettiin tänään kaksi hammasta. Molemmat otettiin paloina pois. Koko toimitus puudutuksineen kesti puoli tuntia. Nyt on puoli naamaa puuduksissa. Kipeetä ei tehnyt yhtään. Saa nähdä miten menee kun puudutus on poissa. Sain mukaan antibiootti- ja särkylääkereseptin.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 04:01"]
Miksi pelkäätte sitä hammaslääkäriä?
Eikö hoito ole pelottavampi?
[/quote]
Se on aika lailla lääkäristä kiinni, miltä se hoito tuntuu.
Nyt menny 5 päivää poistosta ja kipuja ei ole juurikaan ollut. Olen pystynyt pitämään kieleni kurissa. Kummassakin kohdassa tuntuu ulkopuolella sellainen pehmeä kohta, häviääköhän ne vielä? Lasku poistostakin tuli oli n. 90 € ja kunnallisella siis.
-24-
Mulla otettiin tänään seitsemän vuotta sitten juurihoidettu hammas pois. Hammas lohkesi lähes kokonaan pois muutama viikko sitten. Puudutusta tuli niin paljon, että puoli päätä tuntui olevan muodoton möhkäle, mutta muuten ei sattunut ollenkaan. Ne äänet kyllä olivat ikävät... Aikaa meni puolisen tuntia ja purin sitä tuppoa koko tunnin kotimatkan ajan. Lääkkeeksi purskuttelua ja Buranaa. Äsken vetelin lautasellisen kaurapuuroa ja oli vähän outoa kun ruokaa meni pois otetun hampaan kohdasta "väärälle puolelle" suuta.
Multa otettu 4 hammasta 5 päivän sisään, eilen niistä kerralla 2. Kaikki hampaat piti ottaa paloina ja ne kesti ajallisesti n.1h ja kipu on ollut sen jälkeen aivan perkuleen moinen. Antibiootti kuuri päällä ja toivossa on hyvä elää että joskus kipu lakkaa:( Onnea vaan niille ihmisille joilta hampaat on lähtenyt niks naks, se kivun määrä ku niin ei käy on todella suuri.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 07:41"]
Multa otettu 4 hammasta 5 päivän sisään, eilen niistä kerralla 2. Kaikki hampaat piti ottaa paloina ja ne kesti ajallisesti n.1h ja kipu on ollut sen jälkeen aivan perkuleen moinen. Antibiootti kuuri päällä ja toivossa on hyvä elää että joskus kipu lakkaa:( Onnea vaan niille ihmisille joilta hampaat on lähtenyt niks naks, se kivun määrä ku niin ei käy on todella suuri.
[/quote]Tsemppii, uskon että helpottaa pian mutta ota särkylääkettä reilusti vaan siihen asti. Itsellä poisteltiin pari vuotta sitten neljä hammasta viikon aikana kaksi kerrallaan ja kyllähän suu oli kipeä alkuun mutta aika nopeasti kuitenkin helpotti.
Hei kaikki! Jos joku kaipaa lohduttavaa rohkaisua, niin täältä pesee:
Minulta on poistettu 4 tervettä poskihammasta vetämällä (oikomishoidon tieltä) ja 4 puhkeamatonta viisaudenhammasta leikkauksessa. Yhden viisaudenhampaan poiston yhteydessä piti porata leukaluuta pois tieltä. Mikään ei ole sannunut, ei hitustakaan. Puudutuspiikkien laittaminen kirpaisee, mutta ei ole mitenkään sietämätöntä. Leikkasu on mukavampi juttu, koska leikkaushaavaan laitetaan tikit. Jos jo puhjennut hammas vedetään pois, ei tule tikkejä, vaan siihen kohtaan jää sellainen todella ärsyttävä pehmeä kuoppa, jota saa varoa. Se hyytymä EI SAA lähteä pois. Suurin huolen aihe hampaan poistossa on siis, että muistaa varoa sitä hyytymää viikon-pari poiston jälkeen. Jos siinä onnistuu, kaikki OK. Se muuttuu hiljalleen normaaliksi ikeneksi.
Tsemppiä kaikille, ja älkää turhaan huolehtiko!
joten et oikeesti edes huomaa kun se poistetaan.Tulehdus on todennäköisesti hammasta ympäröivässä kudoksessa jonka puuduttaminen ei auta mitään,päinvastoin se piikki sattuu enemmän kuin poisto.
Sitä en tiedä onko kuvat otettu ja todettu ettei hampaan juuret ole ongelmalliset jolloin joudutaan paloittelemaan ne.
Ei siis pitäisi sattua ja kestää normisti 10 sekuntia.
Aikoinaan oli itsellä sama juttu. Mutta ei se poisto viisaudenhampaiden poistoihin verrattuna mielestäni mitenkään erilaista ollut. (Kaikki 4 viisuria poistettu ennen tuota juurihoidettua hammasta, joten kokemusta hampaanpoistosta tosiaankin oli.) Puudutus tehosi ihan normaalisti ja se hammas ainakin itseltäni poistettiin niin, että siihen ikäänkuin "ruuvattiin" jokin instrumentti (vähän kuin viinipullon korkkiruuvi) jolla se sitten nytkytettiin irti. Voi irrota kahdessakin palassa, jos hammas halkeaa, mutta irtoaapa kuitenkin. :)
hammas kipuillut. Jouduttiin ottamaan pois ja kävi ilmi, että täyte oli tullut juuresta ulos ikeneen mikä ilmeisesti säteili kipua hampaaseen. Toinen hammas myös kipuili, joka oli juurihoidettu ja siinä oli piilossa yksi juurikanava mikä oireili. Mutta, hampaan poistaminen ei satu. Puudutetaan hyvin ja se on siinä. Tsemppiä! Selviät varmasti :)
poistettu useampikin:( ja joka kerta on puudutus tehonnut, vaikka on siis ollut tulehdustakin juuren alla.
Hampaan poisto ei varsinaisesti satu yhtään, mutta tuntuuhan se vääntäminen jotenkin. Se on kuitenkin hyvin nopea toimenpide; hups vaan ja hammas on siinä!
Joskus voi hammas rikkoontua poistossa ja sitten kestää tietenkin vähän kauemmin, kun se joudutaan ottamaan paloina pois. Mutta ei sekään monta minuuttia vie! Tsemppiä; tuletko kertomaan huomen illalla, olinko oikeassa?
mutta kerron miten minulle kävi. Puudutus toimi kun oli noin neljä kertaa lisätty. Hammas ei meinannut irrota millään ja sitä revittiin todella kauan. Lopulta se saatiin pieninä palasina pois. Mulla oli leuat ihan jumissa monta päivää ja suupielet valui verta kun oli niin repeilleet. Olin tosi kipeä.
Toivon todella että sulla lähtee helpommin.
Kiitos tsempeistä! Nyt olen jo vähän luottavaisemmin mielin huomisen suhteen ja ehkä saan jopa nukutuksi. Eiköhän siitä joka tapauksessa hengissä selviä, kun muutkin ovat selvinneet :)
t: alkuperäinen kirjoittaja
Mitä tilalle? Mulla oli sama tilanne, ja hammaslääkäri avasi hampaan uudestaan ja teki uuden juurihoidon.
paha kuin se juurihoito, jossa joutuu olemaan suu auki iät ja ajat. Hampaan poisto ei satu ja on yleensä varsin nopea toimenpide.
Vai meinaatteko olla ilman hammasta?
Vai meinaatteko olla ilman hammasta?
On niin takana ettei sitä näe.
Miksi pelkäätte sitä hammaslääkäriä?
Eikö hoito ole pelottavampi?