Vauvan liikkeet mahassa?/Reagointi...
Pitäisikö, RV 35, vauvan jotenkin reagoida johonkin ulkopuolelta kuuluvaan ääneen tai liikkeisiin? Olen ihan huolissani, tunnen kyllä vauvan liikkeet jatkuvasti, mutta vauva ei reagoi yhtään mihinkään. Esim, jos pukkaan vauvaa pikkasen, ei mitään reaktiota. Ei myöskään reaktioita mihinkään ääniin, joita täältä ulkopuolelta kuuluu.
Jos vauva ei ole esim. liikkunut pitkään aikaan, ei hän herää pukkailuun tai ääniin, vaan ihan itsestään jossain vaiheessa.
Onko muilla ollut vastaavaa? Onko normaalia?
Kommentit (3)
Jos vauvasi liikkuu on kaikki luultavasti ok. Meillä aiemmin aktiivinen maha-asukki laiskistui huomattavasti syntymän lähestyessä. Jopa siinä määrin, että jouduin äitiyspolin kautta osastolle tarkkailuun. Poika kun ei liikkunut ultrassakaan lääkärin tökkiessä ja toitottaessa torvea. Sydämen sykkeeseenkään ei tullut sellaista vaihtelua kun piti. Pelolla odotin tulevan lapsen kuolevan kohtukuoleman tai ainakin olevan jollakin lailla syntyessään vajavainen. Normaaliksi tuo kuitenkin osoittautui.
Sikiön reagointia kuuloärsykkeisiin mitataan kardiotokografian avulla. Kun sikiön hermosto kehittyy, sen hermosto reagoi ja sydämen syke kiihtyy ulkopuolelta kuuluvan äänen vuoksi. En valitettavasti muista millä viikoilla tuo sykevaihtelu kuului jo näkyä. Soita huomenna neuvolaan. Ovat ammatikseen paikalla meitä hermoheikkoja varten. Selittävät sinulle tarkemmin ammattilaisen tiedoin.
Meidän lääkäri sikiötä ärsyttäessään ja ultratessaan totesi, että vauvojen tempperamenteissa voi olla suuria eroja jo masussa. Osa saattaa olla sikeästi nukkuvaa tyyppiä ihan kuin vauvanakin.
Vähän kyllä huolestuttaa jos se on nyt alkanut käyttäytymään noin.
Itse olen viikolla 23 ja vauveli reagoi kaikkeen maholliseen. Tänään viimeksi oli kiva katsella ultarassa kun se potki sitä laitetta!!
Voishan olla hyvä käydä tarkistuttamassa tilanne, ihan oman mielenrauhan vuoksi!