Muita 10 kk jotka eivät itse istu ilman tukea?
Onko minun poikani ainut, joka ei vielä itse istu tukematta?
Vai löytyykö muita? Rupeaa jo huolestuttamaan . Poika kyllä ryömii, konttaa lyhyitä matkoja ja nousee tukea pitkin seisomaan , mutta ei siis itse istu.
Neuvola on noin viikon päästä, mutta haluaisin jo nyt tietää löytyykö muita vastaavassa tilanteessa olevia vauvoja.
Kommentit (3)
Esikoinen ei istunut 10kk iässä ja neuvola passitti fysioterapiaan. Siellä käskivät asetella lasta jatkuvasti lattialle istumaan. Näin jälkeen päin ajateltuna se oli turhaa hommaa, ja lastenneurologi vahvisti sen. Lapsi oppi vuoden ikäisenä istumaan.
Kun kuopus sitten 10kk vanhana ei myöskään istunut niin osasin olla jo murehtimatta. Ja niin osasi neuvolakin. Meillä tämä istumattomuus näyttää olevan jotenkin perinnöllistä :-) Nyt 11kk vanhana kuopus oppi äkkiä ihan itsekseen istumaan ja istuskelee nyt ihan innolla.
Ei meidän typykään kauheammin liikuskeli, lähinnä kierii lattialla napansa ympäri tai peruuttaa taaksepäin. Ei konttaa eikä itse nouse istumaan.
Eikös nykyään jotkuu sanokin että lasta ei saisi kauheammin lattialla istuttaa jollei itse nouse istumaan?? Tiedä häntä sitten. Meillä tyttö istuu aika hyvin ilman tukea mutta ilman vahtimista ei voi jättää, tulee kupsahduksia.
Meillä lääkäri totes että heijasteet on aika, tiedä sitten johtuuko tämä " liikumattomuuskin" siitä.
Joulukuussa meillä taas kontrolli.
Mutta en kyllä huolestuisi tuosta istumisesta jos muuten liikkuu ok! Ehkä hän ei pidä istumisesta :)
T: Noora 8.5 kk ja Nasulina
Muistaakseni tuttavani lapsi ei myöskään istunut ilman tukea 10kk iässä vaan taisi olla vuoden vanha, kun alkoi istumaan itsenäisesti. Ja neuvolassa eivät minun mielestä olleet huolissaan.
Meillä poika 9½kk kyllä on istunut jo 3kk erittäin topakasti ilman tukea, mutta liikkuminen on hidasta! Ryömimään oppi himpun vajaa 9kk iässä eikä vielä yritäkään konttaamaan tai että nousisi itse istumaan tai kävelemään. Eli vauvat kehittyvät omaa tahtiaan, toinen oppii toisen taidon ja toinen toisen tietyssä iässä.
En sinuna olisi lainkaan huolissani, koska vauvasi kuitenkin jo liikkuu. Toki asiaa kannattaa kysästä neuvolassa, mutta tuskinpa mistään " vakavasta" on kyse.