Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi on tabu arvostella lihavia?

Vierailija
25.10.2012 |

Ihan samaa sakkia ovat mielestäni tupakoitsijoiden ja alkoholistien kanssa. Vaikka 30-vuotiaana läskinä olisikin vielä terve, niin edessä II-tyypin diabetes, sydän- ja verisuonisairaudet ja nivelrikko, joiden hoidosta suurin osa kaikista terveydenhuollon menoista kohdistuu. Kansa vaatii ilmaista ja laadukasta terveydenhoitoa ja kohoaa samaan aikaan kovalla vauhdilla!!!

Mitä tapahtuu 20 vuoden kuluttua, kun suuret ikäluokat ovat vanhuksia ja työikäisiä kohta puolet vähemmän heitä hoitamassa?

Miksi liiallista laihduttaa saa arvostella, mutta läskit ovat herkkähipiäisiä ihmisiä, jotka loukkaantuvat pienimmässätäkin ylipainon kritisoinnista?

Minullakin oli melkein 10 kiloa ylipainoa ennen lapsia. Lasten myötä mieheni kanssa keskustelimme, että meidän velvollisuus on näyttää lapsille hyvää esimerkkiä ja tarjota heille ravitsevaa ja terveellistä ruokaa. Lisäksi opettaa se, että liikunta kuuluu jokaisen ihmisen jokapäiväiseen elämään luonnollisena osana.

Itse jaksan todella paljon paremmin nyt kun lenkkeilen säännöllisesti ja syön terveellisesti. Olen parempi äiti, vaimo ja työntekijä. Mieheen on tullut iloa ja energiaa kun innostui myös liikunnasta ja ylimääräiset 10 kiloa suli pois.

BMI 20-25 on NORMAALI ja aikuiselle terve paino. Kaikki tuon yli ei ole terveellistä! Vaikka kuinka jaksatte jankuttaa, että olen onnellinen 100-kiloinen niin uskallan väittää, että olisit onnellisempi 60-kiloinen.

Tämän viestin pointti ei ole se, että normaalipaino takaa onnen. Haluan kysyä, miksi joku tietentahtoen haluaa olla lihava??? Ja miksi lihavuutta ei saisi kritisoida?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuule, kyllä me läskitkin niitä veroja maksetaan. Taatusti sen verran, että omat taudit tulee katettua.

Suht menestyvänä yrittäjänä maksan mahdollisesti sinunkin tautisi ja naapurisi.

Ai niin. Olen ollut elämäni aikana tasan 4 päivää sairaslomalla. Jos niitä vanhempana alkaa enemmän kertyä, niin varmaan tasapainottaa kivasti se, ettei ole aikomustakaan pitää kymmenien vuosien mammalomia ja viedä sillä tavalla työnantajaa konkkaan...

Herkkähipiäinen olen lähinnä sen takia, että jatkuva jauhaminen siitä, kuinka läski on niin hui kamala yhteiskunnallinen ongelma alkaa pikkuhiljaa kuluttaa tämänkin paksunahan vereslihalle.

Syyllistämällä te ette saa ketään laihtumaan, yrittäkää nyt viimein käsittää se. vaikka ette te taida siihen pystyä, liian kiire kytätä muiden elämää että voisi pysähtyä ajattelemaan...

Vierailija
22/40 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskithän ovat täysin vapaata riistaa monen mielestä!

Jopa kadulla tulee ihan vieraat ihmiset arvostelemaan.

Kyllä laihduttaminen on paljon vaikeampaa kuin tupakoinnin tai alkoholin käytön lopettaminen!

Tupakoitsijoille on tehokkaita lääkkeitä apuna, ja alkoholistit pääsee vieroitushoitoon ja heitä muutenkin yhteiskunta paapoo joka välissä.

Läskit saavat pärjätä täysin omillaan, ei pääse mihinkään kuntoutukseen eikä katkaisuun, eikä ole tehokkaita lääkkeitä, pari lääkettä jotka laittavat mahan sekaisin.

Kukaan ei todellakaan halua olla lihava.

Ja juuri siksi sitä ei saisi kritisoida, koska jokainen läski kyllä tietää itse olevansa läski, ja yrittää/on yrittänyt laihduttaa.

Se että lihavuus on aina oire johonkin henkiseen vaivaan, pitää ottaa huomioon jos tulee vastustamaton tarve kritisoida, että yleensä masentunutta ihmistä ei auta pätkääkään se että joku "kritisoi" eli haukkuu pataluhaksi, se kritisointi vaan pahentaa oloa ja saa syömään lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on heidän henk.koht. asiasta. Ja auta armias jos lääkäri ( saati hoitaja ) asiasta huomauttaa. Hoikat ihmiset nähdään kituuttavina " tiukkapipoina ", lihavat elämästä nauttivina.

Ylipaino tuo mukanaan sairauksia. Sitä ei voi kukaan kieltää. Tules - vaivat, diabetes, sydän- ja verisuonisairaudet yleisimpänä. Näiden sairauksien hoito on yhteiskunnalle todella kallista.

Olen työskennellyt sairaanhoitajana 10 vuotta ja tiedän mistä puhun. Ylipainoiselle potilaalle pitäisi laittaa dieettiruoka, mutta voi voi, kun jää nälkä. Tai sitten omaiset kantaa selkä väärällä lihavalle ihmiselle herkkuja, omatekoisia ruokia jne. Yritä siinä sitten kauniisti mainita kohonneista sokereista ja muista riskeistä...kuuroille korville menee. Tai sitten mulle sanotaan, että et sinä hoikkana voi tietää...

Vierailija
24/40 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikää nyt 38v. Liekö sitten myöhemmällä iällä alan sairastaa.

Mun vanhemmat on kummatkin muuten alipainoisia. Äiti on 172cm pitkä ja painaa 48kg, on osatyökyvyttömyyselääkkeelä nivelrikon takia (tuossa juuri joku äsken sanoi sitä lihavien taudiksi)ja ikää äidilläni on 57v.

isäni on 182cm ja 62kg ja sairaseläkkeellä nivelrikon ja reuman takia ja ikää 61v.

ja mites he nyt sitten on siirtäneet mulle tän läskiyden?? omista lapsistani 1 on alipainoinen ja kolme hoikkaa.

Vierailija
25/40 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä ei arvostella ulkonäön perusteella. Piste.

Ruma naama on eri asia, kuin läskiys. Naamaansa ei voi valita (no okei kirurgia on asia erikseen), mutta 99% läskeä on läskejä, koska ovat siihen ihan itse itsensä ajaneet.

Mitä jos opettaisit sen lapsillesi? Samalla kuin senkin, että myös narkkareilla ja rapajuopoilla on ihmisarvo, jota väärät ja huonot elämäntapavalinnat eivät vie mihinkään.

On on, mutta rapajuopot ja narkkikset ovat ihan itse tuhonneet elämänsä ja heistä ei ole muuta kuin haittaa ja rasitetta yhteiskunnalla.

Minun läskini, minun ongelmani.

Vitut. Tiedätkös palkonko rahaa hassataan, lihavien, juoppojen, narkkisten, jne. hoitamiseen ja sellaisten tautien hoitamiseen joita heille ei olisi tullut terveellisten elämäntapoja noudattaen.

Vierailija
26/40 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lihavuuden lieveilmiöt (sairaudet) maksetaan yhteiosistä verorahoista. Mielestäni lihaville pitäisi antaa maksutonta mielenterveyspalveluja ja ravintotietousopetusta.

Piste.

Mitä jos opettaisit sen lapsillesi? Samalla kuin senkin, että myös narkkareilla ja rapajuopoilla on ihmisarvo, jota väärät ja huonot elämäntapavalinnat eivät vie mihinkään.

Minun läskini, minun ongelmani. Kaikki arvostelijat voivat mennä itseensä ja keskittyä niihin omiin, yleensä huomattavasti mittavampiin ongelmiinsa.

Vierailija
27/40 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä laihduttaminen on paljon vaikeampaa kuin tupakoinnin tai alkoholin käytön lopettaminen!

Kaikki päätökset ovat aivan itsestä kiinni. Ei se kaikille ole helppoa lopettaa röökinpolttoa. Mutta ei se ilmeisesti ole helppoa lopettaa mässäämistäkään.

No kukin tablaa tyylillään. Mulle on ihan sama jos on läski, mutta ihan turha tulla vinkumaan siitä että ei ole aina niin kivaa jne...

Vierailija
28/40 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jokainen painaa sen verran kuin oikeasti haluaa. Oma painoni alkaa uhkaavasti hiipiä kohti ylipainoa... ja jos oikeasti haluan niin ne kilot lähtee ja myös pysyy pois. Vielä en ole halunnut tarpeeksi olla hoikempi. Nykyään on saatavissa helposti tietoa terveellisestä ruuasta ja on ilmaisia palveluita laihduttamisen tueksi jne. Jos omaa tahtoa ei ole, on helppo pysyä pulleana

(poislukien ne kaikki sairaudesta johtuvat ylipainot jne joihin aina viitataan)

Vierailija
29/40 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ON yhteiskunnallinen ongelma! Ihan yhtälailla kuin tupakan polton ja alkoholin liikakulutuksen aiheuttamat ongelmat.

Sitä en kyllä tiedä, miten tuohon ongelmaan (suomalaisten keskipainon jatkuvaan nousuun) löydettäisiin nykyistä toimivampia ratkaisuja. Tietoa kun on nykyisin varmaan lähes kaikkien saatavilla, mutta silti ylipainoisten määrä vain kasvaa ja kasvaa - nykyisin yhä enenevissä määrin myös nuorten ja jopa lasten keskuudessa.

Vierailija
30/40 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, sinäpä varsinaisen hyvä äiti olet. Kyllä tuollaisista syvaitsemattomuutta lapsilleen välittävistä ihmisistä on tälle yhteiskunnalle enemmän haittaa kuin yhdestäkään ylipainoisesta! Miksi ylipäänsä ketään pitäisi minkään syyn takia saada arvostella? Jokainen keskittyköön omiin ongelmiinsa. :)

Itselläni on ollut ylipainoa koko elämäni. Ei mitään sairauksia, kunto varmasti parempi kuin monella normaalipainoisella, sairaslomaa en ole pitänyt koskaan. Kovapalkkaisessa työssä varmasti maksan veroja terveydenhuoltoni verran. Itse ylipainoisena tiedostan mitä lapselleni syötän koska itse lapsena kärsin olla ylipainoinen ja ohjaan häntä varmaankin normaalipainoidia enemmän huomioimaan terveelliset elämäntavat.

Ylipaino on monesti terveydelle haitallista, mutta on myös meitä jotka urheilevat paljon ja kunto ja terveys on hyvä. En lähtisi ketään pelkän painon perusteella arvostelemaan, ihminen on aina kokonaisuus....

Vierailija
31/40 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeen syystä haluat kritisoida ihmisiä ja laukoa heille totuuksia päin naamaa? Tuleeko sinulle siitä parempi olo vai haluatko vain hyökätä ensimmäisenä. Hyviin tapoihin kuuluu pitää suunsa kiinni silloin jos ei ole mitään asiallista sanottavaa.

Vierailija
32/40 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen viesti oli tarkoitettu vastaukseksi viestiin "miksi on tabu arvostella ihmisiä?"

Vierailija
33/40 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri asia sitten, että auttaako se mitään. Mulla meinaan on peili, josta kyllä näen itseni, eikä se näky ole kaunista katseltavaa. Painoa tuli vuoden sisällä 20kg, kun aloin seurustelemaan (tuli raahattua kotiin herkkuja miehelle, jota söin tietty itsekkin, sinkkuna en niitä mässäillyt). Nyt olen lopettanut turhan herkuttelun ja paino on alkanut hitaasti, mutta varmasti tippua alaspäin. Enkä odotakkaan mitään nopeampaa tahtia, ei ne kilotkaan heti ole mun kroppaani tullut.

Työhöntulotarkastusten perusteella minulla ei ole kyllä mitään ongelmia. Kaikki muu oli mallikelpoista paitsi painoni. Siksi en jaksa olla huolissani teidän kansanterveydellisistä sairauksistanne.

Ja joka tapauksessa minähän maksan periaatteessa ihan itse oman terveydenhuoltoni verojen kautta. Maksan työnteosta veroa, sekä ostamistani tuotteista menee veroa suoraan valtion kirstuun. Jos ette tienneet, niin herkkujen verotus on kovempaa, kuin oikeiden ruoka-aineiden verotus. Ja minun mielestäni se on ihan oikein, maksanhan minä tupakasta ja alkoholistakin enemmän veroa, kuin välttämättömistä aineista. Minulla on myös vakuutus itseäni varten, joten en kuluta pelkästään yhteiskunnan varoja, vaan maksan ihan itse itselleni terveydenhuoltoa vakuutuksen muodossa. Ja vaikka koko ajan rahaa virtaa valtion ja vakuutusyhtiöiden kirstuihin, ei se tarkoita sitä että koskaan tulisin käyttämään terveydehuoltopalveluja nimenomaan elintasosairauksien takia.

Koskaan ei tietty voi olla varma mistään. Toivoisin oikeasti, että kenenkään ei tarvitsisi sairastella. Ei lihavien, laihojen, terveysintoilijoiden, mukavuudenhaluisten, nuorten taikka vanhojen. Aina vain ei voi tietää, että mitä nurkan takaata tulee :(

Ja jos lihavuudesta pitäisi sakottaa, niin eikö samalla periaatteella pitäisi odottavia äitejä rangaista, jos he haluavat synnyttää lapsen, jolla on korkea mahdollisuus sairastua vaikka 1. tyypin diapetekseen, tai astmaan. kuluttavathan nuokin taudin yhteiskunnan varoja. Entäs, jos perimässä on valmiiksi se, että kroppa varastoi energiaa tehokkaasti (kivikaudella ruokaa ei saanut niin tehokkaasti kuin nykyään, joten ne pärjäsivät, jotka sai helpoiten pidettyä läskiä luidensa päällä)? Toki tälläistä lasta odottava äiti sitten voisi saada mahdollisen läskilapsiveron päälle, jos ei syötä lapselle pelkkää porkkanaa koko elämänsä ajan ;)

Miten sitten taas urheilijat? Moni harrastaja vammautuu todella pahasti ja usein tarvitsevat leikkauksia rikkoutuneiden nivelien takia. Pitääkö heitäkin rangaista jollain liikaliikuntaverolla?

Itse olen tyytyväinen nykyiseen systeemiimme, jossa kaikki antavat yhteiseen kirstuun rahaa ja sieltä sitten saamme kaikki apua, kun siihen tarve tulee :)

Vierailija
34/40 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vähän harmittaa se, että on kaikenmaailman karkkiveroa yms., joilla yritetään nakittaa lihavuuden kustannuksia herkkujen syöjien niskaan. Itse syön paljon herkkuja, mutta laihojen geenien ansiosta olen kuitenkin hoikka ja terve. Epäreilua.

Vierailija
35/40 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaviahan kritisoidaan niin että paukkuu; niin täällä keskustelupalstoilla kuin muuallakin. Aina on joku haukkumassa tai arvostelemassa.

Vierailija
36/40 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoskymmen sitten? Olis ollu hengenheimolaisia? Ihmisen elämä ei ole noin suoraviivaista, se että ihmisen elämäntavoissa on jotain itsetuhoista kertoo usein vakavista henkisistä kokemuksista. Ei kukaan itseään rakastava ihminen tuhoa itseän. ja jokainen syntyy valmiina rakastamaan. Sitten menee jotain pieleen- muiden ihmisten toimesta. Ei arvostelu ole mikään tabu vaan EPÄKUNNIOITTAVAA KÄYTÖSTÄ!!! Ihmisellä on ihmisarvo riippumatta siitä mitä ongelmia hänellä on. Myös sulla, vaikka vaikeaa on sua kunnioittaa. Yritän, koska se on ainoa tapa suhtautua toisiin. Vaikka sun sosiaaliset taidot ja ymmärrys ei selvästikään ole kehittyneet kovin hyvin. Mut sunlaisiaskin on, ja sullakin varmaat syyt siihen että olet tuollainen.

Vierailija
37/40 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen "laihduttanut" (=muuttanut elämäntapoja) vuodesta 2009, ja painoa on pudonnut miltei 30 kg. Tällä hetkellä bmi 20.

Lihavat tuttavat alkoivat kysellä "vinkkejä" 15 kilon jälkeen. Kerroin asiat niin kuin ne ovat mutta mitään muutosta heissä ei ole tapahtunut. Jälkeen päin aiheesta olemme keskustelleet niin vastaus on ollut "En mää jaksa mitään salaattia syödä, mutta just ostin rasvakeittimen." Siis mitä? Sillähän sitä laihtuu!

Olin itse aiemmin täysi sohvaperuna, ja suu söi kaiken mitä eteen kannettiin. Nykyään sitä on oppinut melkoiseksi kulinaristiksi, ja kaikki rasvassa keitetty hiilarihöttö ällöttää! Syön silloin kun on nälkä, ja silloinkin täyttä tavaraa eikä mitään lisäaineita, rasvaa ja tyhjiä kaloreita.

Liikunta pitää sekä mielen että kropan virkeänä. Kävely-/hölkkälenkkejä kerran viikossa ja parit ryhmäliikunnat salilla siihen päälle. Työmatkat pyörällä tai kävelle. Myös kauppareissut.

Kaikki on loppupeleissä itsestä ja omasta tahdosta kiinni!

Vierailija
38/40 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ON yhteiskunnallinen ongelma! Ihan yhtälailla kuin tupakan polton ja alkoholin liikakulutuksen aiheuttamat ongelmat.

Sitä en kyllä tiedä, miten tuohon ongelmaan (suomalaisten keskipainon jatkuvaan nousuun) löydettäisiin nykyistä toimivampia ratkaisuja. Tietoa kun on nykyisin varmaan lähes kaikkien saatavilla, mutta silti ylipainoisten määrä vain kasvaa ja kasvaa - nykyisin yhä enenevissä määrin myös nuorten ja jopa lasten keskuudessa.

kun lihavuus on usein oire jostain ihan muusta kuin itsekurin puutteesta.

Vielä lihavuutta vakavampi kansantalouden ongelma tulee varmasti olemaan se neurottoottisuus, masennus, tunnekylmyys mitä nykyinen elämänmeno aiheuttaa. Ei ole arvoja, ei tunnetaitoja, ei mitään käsitystä' yhteisestä hyvästä. SE käy todella kalliiksi. Paisti niille jotka maksattaa hyvinvointinsa heikompiosaisilla.

Vierailija
39/40 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ne SINUN läskit eivät ole vain SINUN ongelma vaan yhteiskunnan, joka joutuu niistä maksamaan!!! Puolet suomalaisista on lihavia, herätkää!!! Täällä ei kohta todellakaan nautita ilmaisesta terveydenhuollosta!

Olen tässä asiassa täysin samaa mieltä AP:n kanssa! Ja sinä ne läskiksi siirrät myös jälkeläisillesi. Lihavalla on paljon todennäköisemmin lihava lapsi kuin laihalla.

En mä halua, että suurin osa mun verovaroista menee läskien polviproteeseihin, diabeteslääkkeisiin jne.

Tuntekaa nyt edes jotain yhteiskunnallista vastuuta myös läskeistänne. Ja tämä ketju todisti kyllä tuon herkkähipiäisyyden täysin todeksi.

terapioihin varmaan. Vai onko sulla joku laadukkaampi kakkospsyyke lapsia varten? NOin inhottavan ihmisen lapsena ei varmasti kaikki ole ok.

Vierailija
40/40 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minustakin meinasi tulla alkoholisti mutta loppupeleissä valitsin syömisen. Eli olen läheisriippuvainen ja kaikenlaiseen riippuvuuteen taipuvainen henkilö (ainoat asiat, joihin en jää jumiin, on oksentaminen ja liikunta). En tiedä onko keksitty keinoa, jolla riippuvuuksista paranee, yleensähän vaan parannutaan yhdestä ja siirrytään seuraavaan. itse olen kokenut, että mieluummin olen ahmimishäiriöinen, kuin alkoholisti tai narkkari tai peliriippuvainen. Täsät on vähiten haittaa perheelle tai muillekaan paitsi itselleni.

on yleensä aina johonkin asiaan koukussa, joko liikuntaan, juomiseen, huumeisiin tai syömiseen.

pitkä, vaikea, kallis prosessi. Eikä siihen kukaan pysty yksin. Mä en voi uskoa et kukaan aikuinen voi olla noin TYHMÄ kuin ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi