Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi puhutaan opettajien huonosta palkasta?

Vierailija
25.10.2012 |

Tuntipalkkahan on järjettömän hyvä. Vastaa normityöntekijällä (8h/pv) yli 5000 euron kuukausipalkkaa.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolloin palkkauskin pitäisi olla sitä. mitähän sä olet laskenut opettajan tuntiliksaksi? kyllä se 8h/pvä loppuu äkkiä kesken, kun on viisi oppituntia ja päälle tuntien suunnittelua ja korjaamisia. helposti venyy kymmeneen tuntiin, usein ylikin ja harvoin pääsee alle kahdeksalla. vai luulitko, että opettajan työtunteja ovat vain ne, jolloin hän on oppilaiden kanssa? myyjäkin tekee töitä vain tavatessaan asiakkaita? tv-toimittaja vain silloin, kun hänen naamansa näkyy ruudussa?

Opettajan lapsena olen tosiaan nähnyt homman vierestä, joten minua ihan turha yrittää huijata :)

-ap

Vierailija
22/44 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolloin palkkauskin pitäisi olla sitä. mitähän sä olet laskenut opettajan tuntiliksaksi? kyllä se 8h/pvä loppuu äkkiä kesken, kun on viisi oppituntia ja päälle tuntien suunnittelua ja korjaamisia. helposti venyy kymmeneen tuntiin, usein ylikin ja harvoin pääsee alle kahdeksalla. vai luulitko, että opettajan työtunteja ovat vain ne, jolloin hän on oppilaiden kanssa? myyjäkin tekee töitä vain tavatessaan asiakkaita? tv-toimittaja vain silloin, kun hänen naamansa näkyy ruudussa?

Opettajan lapsena olen tosiaan nähnyt homman vierestä, joten minua ihan turha yrittää huijata :) -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan yhtä imbesillejä kuin monissa vastaavissa.

Vierailija
24/44 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitiäni voi kuvailla jopa perfektionistiksi, joten älä viitsi. Hän on muuten sentään rehellinen. Miksi se niin monelle muulle opettajalle tuntuu olevan vaikea myöntää, että palkka on hyvä?

Vierailija
25/44 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin open työt on aika lailla muuttuneet hänen vanhempiensa ajoista.

Vierailija
26/44 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ystäväni on ala-asteen opettaja isossa koulussa. En kadehdi. En sitten pätkääkään. Toki lomat on ihanat ja ottaisin minäkin ne mielelläni, kukapa ei! Mutta kyllä on homma niin stressaavaa, ettei ole tosikaan. Hänellä on luokallaan paljon maahanmuuttajia sekä erityistapauksia. Näiden oppilaiden lisäksi on vielä ne oppilaiden vanhemmat, joille on toimittava milloin terapeuttina, milloin kasvatusneuvojana. Pahimmat vanhemmat lähettelevät useampia tekstiviestejä joka päivä, joihin olisi sitten reagoitava tietenkin heti. Kun voisikin vain keskittyä siihen opettamiseen... Ei käy kateeks. Ystäväni on kuitenkin motivoitunut, lisäkouluttaa itseään jatkuvasti ja pitää työstään. Rahkeita ja koulutusta olisi moneen muuhunkin rahakkaanpaan toimeen. Mutta hänkin tosiaan arvostaa työn haastavuuden vastapainoksi pitkiä lomia, jolloin voi keskittyä omaan perheeseen. Minä suon sen hänelle todella mielelläni!

Sairaanhoitajat joutuvat usein tekemisiin nistien, mielenvikaisten, väkivaltaisten ja alkkisten kanssa. Heidän tuntipalkkansa on ehkä noin puolet opettajan tuntipalkasta.

Mutta sairaanhoitajien huono palkka onkin sitten ihan toisen keskustelun aihe.

Vierailija
27/44 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin open työt on aika lailla muuttuneet hänen vanhempiensa ajoista.

Minun äitini toimi edelleen opettajana.

Ei hänen mukaansa asiat muuten ole muuttuneet, kuin että tietokoneella helpompi tehdä kokeita ja suunnitelmia kuin kirjoituskoneella. Vaikeimmaksi hän kokee sen, että joutuu opettamaan henkilöitä, jotka tarvitsisivat erityisopetusta. Kuulema käytöshäiriöt ovat paljon yleisempiä kuin silloin kun hän aloitti opettajana.

-ap

Vierailija
28/44 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu se palkka siitä missä opettaa, peruskoulussa, lukiossa, ammattikoulussa, opistossa vai ammattikorkeakoulussa, ja tuntien määrästäkin. Siinä on sitten palkkakertymissä hajontaa aika reippaasti, luulisin.

Anoppi oli ammattikoulun ope, ja kyllä hänellä töitä riitti miltei juhannukseen (kurssit) ja taas elokuun alusta (opetussuunnitelmat). Monet opetettavien lomat meni itse kurssilla istuessa. Illat oli kokeiden korjausta. Sitten tunteja vähennettiin ja lopulta linja lopetettiin koulusta kokonaan, ja siinä sitä oltiin: työtön amisope.

Ei käynyt kateeksi. Eikä käy nykyäänkään.

Vierailija
29/44 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset pitävät itse palkat alhaalla väittämällä naisvaltaisten alojen palkkoja liian suuriksi tai jo riittäviksi. Toisen työn väheksyminen on alhaista ja kertoo vain väheksyjän tietämättömyydestä ja sivistymättömyydestä.

Vierailija
30/44 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

reilun kymmenen vuotta, minulla on virka eli olen pätevä...

Töitä riittää ihan niin paljon kun vaan viitsii tehdä. Iso luokka, joista kolmen kanssa tehty erityisopetuspapereita erilaisten yhteistyötahojen ja vanhempien kanssa. Sitten koko porukalle vanhempainvarttikierros ja vanhempainilta. Lisäksi varainkeruuta tulevaa retkeä ja leirikoulua varten. Lisäksi pitää hoitaa rauhattoman luokan elämää kantaen vastuuta heidän olemisestaan koulussa ja huolehtia että kun jotain tapahtuu, niin tieto menee kotiin ja toilailuista seuraa rangaistus. Istun oppilaideni asiat oppilashuollossa ja erikoissairaanhoidossa jne.

Lisäksi huolehdin välituntivalvonnat ja alan kohta paahtaa joulujuhlaa. Ja ai, kaikkien aineiden opettaminen, tuntuien valmistelu ja tosiaan niiden aineiden ja kokeiden korjaaminen.

Töitä riittää! Ihan oikeesti!

Menen töihin kahdeksan aikaan ja usein huomaan vähän vaille neljä koululla, että pakko mennä hakemaan lapsi päiväkodista ja silti kannan koulupapereita kotiin...

Suosittelen pyrkimistä koulutukseen ja itse kokeilemaan miten helppoa ja kevyttä tämäm onkaan!

Vierailija
31/44 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset pitävät itse palkat alhaalla väittämällä naisvaltaisten alojen palkkoja liian suuriksi tai jo riittäviksi. Toisen työn väheksyminen on alhaista ja kertoo vain väheksyjän tietämättömyydestä ja sivistymättömyydestä.

Onko tullut mieleen kouluttautua joksikin muuksi kuin sairaanhoitajaksi? Diplomi-insinööreillä tai lakimiehillä harvemmin on huono palkka sukupuoleen katsomatta.

Vierailija
32/44 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tullut mieleen kouluttautua joksikin muuksi kuin sairaanhoitajaksi? Diplomi-insinööreillä tai lakimiehillä harvemmin on huono palkka sukupuoleen katsomatta.

Vierailija
33/44 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää puhua naisammattien huonosta palkkauksesta, kun naiset saavat kyllä hyvää palkkaa jos eivät kouluttaudu huonopalkkaisiin ammatteihin. Kyllä se miessairaanhoitaja saa ihan yhtä huonoa palkkaa kuin nainenkin.

Vierailija
34/44 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä lähtien kukaan ei suostu enää tekemään sairaanhoitajan ja opettajan töitä. Sovittu! Perskules! Sää olet kyllä fiksu ihminen.

Typerää puhua naisammattien huonosta palkkauksesta, kun naiset saavat kyllä hyvää palkkaa jos eivät kouluttaudu huonopalkkaisiin ammatteihin. Kyllä se miessairaanhoitaja saa ihan yhtä huonoa palkkaa kuin nainenkin.

Vierailija
35/44 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä lähtien kukaan ei suostu enää tekemään sairaanhoitajan ja opettajan töitä. Sovittu! Perskules! Sää olet kyllä fiksu ihminen.

No tehdään niitä töitä aika paljon huonommillakin palkoilla. Noilla aloilla ei edes ole mitenkään keskimääräistä heikommat palkat, vaan opettajat tienaavat selvästi mediaaniansion ylikin.

Pointti oli siinä, että turha tehdä tästä mies/nais kysymystä. Kukaan kun ei estä naisia menemästä niihin yksityisen puolen TUOTTAVIIN ammatteihin, joiden työllä maksetaan näiden edellä mainittujenkin palkat.

Vierailija
36/44 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakeutuisivat paremmin palkatuille aloille? Kukaan ei tekisi noita hommia. Kyse on oikeudenmukaisuudesta. Myöskään esim. juristin tai lääkärin ammatti ei ole tuottava, mutta on hyvinpalkattu ei tuo esimerkki työn tuottavuudesta ontuu. Esim. opettajat ja sosiaalityöntekijät tekevät työtä jolla taataan, että yhteiskunta säilyy sellaisena, jossa voidaamn tuota tuottavaa työtä tehdä. On välillisesti tuottavaa työtä, joka ansaitsee arvostuksensa.

Vierailija
37/44 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokemusta reilut 15v eli kokemuslisiä on. Olen erityisluokanopettaja, opetusvelvollisuus 22t, 2 ylituntia ja palkka noin 3800€. Helppoa ja kevyttä työ ei tosiaan ole, mutta palkka on minusta hyvä ja lomat ihanan pitkät, joten en valita.

Terv. Erkkaope joka tykkää työstään :)

Vierailija
38/44 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntipalkkahan on järjettömän hyvä. Vastaa normityöntekijällä (8h/pv) yli 5000 euron kuukausipalkkaa.

Voi taivas, mikä törppö.

Vierailija
39/44 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakeutuisivat paremmin palkatuille aloille? Kukaan ei tekisi noita hommia. Kyse on oikeudenmukaisuudesta. Myöskään esim. juristin tai lääkärin ammatti ei ole tuottava, mutta on hyvinpalkattu ei tuo esimerkki työn tuottavuudesta ontuu. Esim. opettajat ja sosiaalityöntekijät tekevät työtä jolla taataan, että yhteiskunta säilyy sellaisena, jossa voidaamn tuota tuottavaa työtä tehdä. On välillisesti tuottavaa työtä, joka ansaitsee arvostuksensa.

Ei niitä töitä riitä kaikille paremmin palkatuilla aloilla, joten tuo on turha pelko.

Vierailija
40/44 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokemusta reilut 15v eli kokemuslisiä on. Olen erityisluokanopettaja, opetusvelvollisuus 22t, 2 ylituntia ja palkka noin 3800€. Helppoa ja kevyttä työ ei tosiaan ole, mutta palkka on minusta hyvä ja lomat ihanan pitkät, joten en valita. Terv. Erkkaope joka tykkää työstään :)

Arvostan!

-ap