Miksi puhutaan opettajien huonosta palkasta?
Tuntipalkkahan on järjettömän hyvä. Vastaa normityöntekijällä (8h/pv) yli 5000 euron kuukausipalkkaa.
Kommentit (44)
opeilla "huonot", juristeilla ja ekonomeilla "huippupalkat" vaikka eihän se niin oikeasti mene
opeilla "huonot", juristeilla ja ekonomeilla "huippupalkat" vaikka eihän se niin oikeasti mene
Mieheni on opettaja ja tienaa enemmän kuin minä, joka olen ekonomi. Varsinkin jos tuntipalkkaa ruvetaan laskemaan ja huomioidaan siihen lomatkin, niin huhheijaa. Aika vähällä työllä mies paremman palkkansa ansaitsee ja myöntää sen itsekin. Ei niihin valmisteluihin ja suunnitteluihin paljoa aikaa mene. Kokeet korjataan, kun seuraavaa valvotaan jne.
Opettajat ja opettajien "ystävät" pitävät heitä jonain ihmeentekijöinä ja olisivat valmiit maksamaan vaikka mitä heille.
Mä olisin valmis maksamaan opettajalla enemmän jos hän olisi oikeudenmukainen ja osallistuva ja kehittäisi ammattitaitoaan.
Leipäopettajalle joka vain opettaa yhtä ainetta ja viettää pitkää kesälomaa olen valmis maksamaan vain 3000/kk.
on muutakin kuin pelkkää opetusta. Sen lisäksi siihen kuuluu tuntien suunnittelu, kokeiden laatiminen ja tarkistaminen, yhteydenpito vanhempien kanssa ja erilaiset luottamustehtävät. Varmasti opettaja siis keskimäärin tekee töitä tuon 8h/päivä tai uudet opettajat vielä huomattavasti enemmänkin.
Älä viitsi. Minun äitini on opettaja, joten olen vierestä nähnyt kuinka paljon sitä aikaa kuluu niihin muihin hommiin. Ei päästä lähellekään tuota 8 tunnin päivää.
En myöskään väitä, että työ olisi itsessään mitenkään kadehdittavaa nykyään kun kaikki tarkkislaiset ja eritysoppilaat tungetaan normaaleille luokille, mutta palkka on silti siihenkin nähden aika huima.
-ap
Aina joulun alla ja ennen kesälomia jotain mammaa alkaa ahdistaa ja täytyy tehdä ketju opettajien liian hyvästä palkasta ja liian pitkistä lomista. Käytä, ap, hakua, niin löydät vanhat ketjut, ehkä ne helpottaa sun jouluangstia. Vai joko sua nyt jo v....taa olla joulu siellä Siwan kassalla?
Aina joulun alla ja ennen kesälomia jotain mammaa alkaa ahdistaa ja täytyy tehdä ketju opettajien liian hyvästä palkasta ja liian pitkistä lomista. Käytä, ap, hakua, niin löydät vanhat ketjut, ehkä ne helpottaa sun jouluangstia. Vai joko sua nyt jo v....taa olla joulu siellä Siwan kassalla?
Ei mua vituta. Kuten sanoin oma äiti on opettaja, joten olen vain itse hyötynyt tuosta kun äiti on ollut koulun jälkeen pian kotona, eikä ole tarvinnut kesiä viettää tarhassa, ja silti on tultu aina hyvin toimeen. Ihmetyttää vain miksi ihmiset pitävät palkkaa jotenkin huonona. Tämä tuli nyt mieleen kun laskettiin äidin kanssa huviksi näitä juttuja. Oma äitini ei ota asiaa yhtä aggressiivisesti kuin sinä, vaan myöntää että hyvin tuli uravalinta tehtyä ajatellen varsinkin sitä aikaa kun me lapset olimme pieniä.
mun uran ensimmäinen alkupalkka oli jo muuten parempi kuin äiti palkka lisineen. Eli ei nyt ihan siwan kassalta ;) Mutta tällaisia meistä opettajan lapsista/hikareista vain usein tulee.
-ap
että äidillä oli hurjan lyhyet työpäivät. Lähden mahdollisimman pian tuntien jälkeen kotiin, jotta pienten ei tarvitse olla pitkää päivää päiväkodissa/yksin ja jatkan sitten töitä lasten mentyä nukkumaan illalla. Omaa aikaa ei jää.
on muutakin kuin pelkkää opetusta. Sen lisäksi siihen kuuluu tuntien suunnittelu, kokeiden laatiminen ja tarkistaminen, yhteydenpito vanhempien kanssa ja erilaiset luottamustehtävät. Varmasti opettaja siis keskimäärin tekee töitä tuon 8h/päivä tai uudet opettajat vielä huomattavasti enemmänkin.
Älä viitsi. Minun äitini on opettaja, joten olen vierestä nähnyt kuinka paljon sitä aikaa kuluu niihin muihin hommiin. Ei päästä lähellekään tuota 8 tunnin päivää.
En myöskään väitä, että työ olisi itsessään mitenkään kadehdittavaa nykyään kun kaikki tarkkislaiset ja eritysoppilaat tungetaan normaaleille luokille, mutta palkka on silti siihenkin nähden aika huima.
-ap
Tosiaan kokeneilla opettajilla, jotka eivät edes halua kehittää itseään ja opetustaan tuskin menee 8 tuntia/päivä. Mutta uudella opettajalla menee taatusti tuon verran ja ylikin, jos on täydet opetustunnit.
Mulla on itsellä vielä opeopinnot loppuvaiheessa, mutta opiskelukavereita on siirtynyt jo työelämään opettamaan. Ja lähes poikkeuksetta varsinkin ekana vuonna ovat tehneet n. 10 tuntista työpäivää.
Varmasti vaikuttaa myös missä ja mitä opettaa. Esim. ma-fy-ke -opeilla on 18 pakollista ja 16 valtakunnallista syventävää kurssia pelkästään lukiossa opetettavana. Tämän lisäksi on koulukohtaisia syventäviä ja soveltavia kursseja ja mahdollisesti vielä yläkoulun sisältö opetuksessa. Kyllä siis ekoina vuosina saa tehdä hommia, jos haluaa nuo kurssien sisällöt opettaa järkevästi oppilaille opsia noudattaen.
Älä viitsi. Minun äitini on opettaja, joten olen vierestä nähnyt kuinka paljon sitä aikaa kuluu niihin muihin hommiin. Ei päästä lähellekään tuota 8 tunnin päivää. En myöskään väitä, että työ olisi itsessään mitenkään kadehdittavaa nykyään kun kaikki tarkkislaiset ja eritysoppilaat tungetaan normaaleille luokille, mutta palkka on silti siihenkin nähden aika huima. -ap
Tosiaan kokeneilla opettajilla, jotka eivät edes halua kehittää itseään ja opetustaan tuskin menee 8 tuntia/päivä. Mutta uudella opettajalla menee taatusti tuon verran ja ylikin, jos on täydet opetustunnit. Mulla on itsellä vielä opeopinnot loppuvaiheessa, mutta opiskelukavereita on siirtynyt jo työelämään opettamaan. Ja lähes poikkeuksetta varsinkin ekana vuonna ovat tehneet n. 10 tuntista työpäivää. Varmasti vaikuttaa myös missä ja mitä opettaa. Esim. ma-fy-ke -opeilla on 18 pakollista ja 16 valtakunnallista syventävää kurssia pelkästään lukiossa opetettavana. Tämän lisäksi on koulukohtaisia syventäviä ja soveltavia kursseja ja mahdollisesti vielä yläkoulun sisältö opetuksessa. Kyllä siis ekoina vuosina saa tehdä hommia, jos haluaa nuo kurssien sisällöt opettaa järkevästi oppilaille opsia noudattaen.
Tästäkin muuten oli puhetta äitini kanssa. Sanoi, että ne on tosiaan pari ekaa vuotta jolloin aikaa menee enemmän tuntien valmisteluun, kokeiden tekemiseen ja tarkistamiseen. Mutta kyse tosiaan parista ekasta vuodesta. Tuon jälkeen pohjat ovat valmiina, eikä opetusmateriaali tai sisältö muutu kovin tiuhaan tahtiin. Eli tuolla ei oikein palkkaa voi selittää.
Hyvä ystäväni on ala-asteen opettaja isossa koulussa. En kadehdi. En sitten pätkääkään. Toki lomat on ihanat ja ottaisin minäkin ne mielelläni, kukapa ei! Mutta kyllä on homma niin stressaavaa, ettei ole tosikaan. Hänellä on luokallaan paljon maahanmuuttajia sekä erityistapauksia. Näiden oppilaiden lisäksi on vielä ne oppilaiden vanhemmat, joille on toimittava milloin terapeuttina, milloin kasvatusneuvojana. Pahimmat vanhemmat lähettelevät useampia tekstiviestejä joka päivä, joihin olisi sitten reagoitava tietenkin heti. Kun voisikin vain keskittyä siihen opettamiseen... Ei käy kateeks. Ystäväni on kuitenkin motivoitunut, lisäkouluttaa itseään jatkuvasti ja pitää työstään. Rahkeita ja koulutusta olisi moneen muuhunkin rahakkaanpaan toimeen. Mutta hänkin tosiaan arvostaa työn haastavuuden vastapainoksi pitkiä lomia, jolloin voi keskittyä omaan perheeseen. Minä suon sen hänelle todella mielelläni!
Esimerkiksi yhteiskuntaopin opettaja ei todellakaan voi köyttää samoja materiaaleja vuodesta toiseen.
Minä ainakin pyrin uudistamaan pari kolme kurssia joka vuosi etten kangistuisi kaavoihin. Tällä hetkellä on isohko kurssiremontti meneillään (yhteiskuntaopissa) mikä tarkoittaa, että teen yhtä opetustunti kohden noin kolme tuntia esityötä. Lisäksi on tehtäviä ja kokeita niin paljon kuin sielu sietää.
Tosin voisin päästä helpommallakin, mutta en saata taipua olemaan keskinkertainen opettaja kun tiedän minulla olevan valmiudet huippuopettajaksi.
Hyvä ystäväni on ala-asteen opettaja isossa koulussa. En kadehdi. En sitten pätkääkään. Toki lomat on ihanat ja ottaisin minäkin ne mielelläni, kukapa ei! Mutta kyllä on homma niin stressaavaa, ettei ole tosikaan. Hänellä on luokallaan paljon maahanmuuttajia sekä erityistapauksia. Näiden oppilaiden lisäksi on vielä ne oppilaiden vanhemmat, joille on toimittava milloin terapeuttina, milloin kasvatusneuvojana. Pahimmat vanhemmat lähettelevät useampia tekstiviestejä joka päivä, joihin olisi sitten reagoitava tietenkin heti. Kun voisikin vain keskittyä siihen opettamiseen... Ei käy kateeks. Ystäväni on kuitenkin motivoitunut, lisäkouluttaa itseään jatkuvasti ja pitää työstään. Rahkeita ja koulutusta olisi moneen muuhunkin rahakkaanpaan toimeen. Mutta hänkin tosiaan arvostaa työn haastavuuden vastapainoksi pitkiä lomia, jolloin voi keskittyä omaan perheeseen. Minä suon sen hänelle todella mielelläni!
Sairaanhoitajat joutuvat usein tekemisiin nistien, mielenvikaisten, väkivaltaisten ja alkkisten kanssa. Heidän tuntipalkkansa on ehkä noin puolet opettajan tuntipalkasta.
Muistaakseni (en jaksanut googlettaa tarkkoja tilastoja) sairaanhoitajan keskipalkka on n.2200€ ja opettajan keskipalkka on n. 2600€... Miten niin siis vain puolet open palkasta?
Muistaakseni (en jaksanut googlettaa tarkkoja tilastoja) sairaanhoitajan keskipalkka on n.2200€ ja opettajan keskipalkka on n. 2600€... Miten niin siis vain puolet open palkasta?
Opettaja tekee puolet lyhyempää päivää kuin sh. Opettajan keskipalkka on muuten noin 3550. Sairaanhoitajan noin 100 euroa alempi.
http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/05/04/opettajan-palkka…
Opettaja tekee puolet lyhyempää päivää kuin sh. Opettajan keskipalkka on muuten noin 3550. Sairaanhoitajan noin 100 euroa alempi. <a href="http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/05/04/opettajan-palkka…" alt="http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/05/04/opettajan-palkka…">http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/05/04/opettajan-palkka…;
1000 (tuhat) euroa alhaisempi.
jolloin palkkauskin pitäisi olla sitä. mitähän sä olet laskenut opettajan tuntiliksaksi? kyllä se 8h/pvä loppuu äkkiä kesken, kun on viisi oppituntia ja päälle tuntien suunnittelua ja korjaamisia. helposti venyy kymmeneen tuntiin, usein ylikin ja harvoin pääsee alle kahdeksalla. vai luulitko, että opettajan työtunteja ovat vain ne, jolloin hän on oppilaiden kanssa? myyjäkin tekee töitä vain tavatessaan asiakkaita? tv-toimittaja vain silloin, kun hänen naamansa näkyy ruudussa?
Opettaja tekee puolet lyhyempää päivää kuin sh. Opettajan keskipalkka on muuten noin 3550. Sairaanhoitajan noin 100 euroa alempi.
<a href="http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/05/04/opettajan-palkka…"alt="http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/05/04/opettajan-palkka…">http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/05/04/opettajan-palkka…;
Tuohon on ilmeisesti laskettu kaikki opetushenkilöstö. Eli rehtorit, amk-opet jne... Alakoulu/yläkoulupuolella keskipalkat jää kyllä 3000€ tai alle. Lukiossakaan harvoin päästään ilman ylimääräisiä opetustunteja tuollaisiin summiin.
Ja eikö tästä työajasta jo sanottukin. Jos hoitaa työnsä kunnolla ja kehittää itseään ja opetustaan välillä, niin työaika on sen 8tuntia/päivä. Jos menee sieltä mistä aita on matalin, niin voi pärjätä vähemmälläkin.
Kyllä voi olla ihminen tyhmä, jos uskoo noihin laskelmiinsa. Miettikääs, mikä on TV-meteorologin tuntipalkka... Varmaan tonneja!
Onko opettajilla oikeasti pitkät lomat? Eikö pikemminkin oppilailla ole lomaa ja opettajalla ei ole opetustehtäviä. Ainakin ennen monet opettajat käyttivät kesälomaa täydennyskoulutuksen hankkimiseen eli tekivät työtä.
Muistelen jostain lukeneeni, että ennen opettaja saivat palkkaa vain lukukauden ajalta ja koulujen loma-ajat olivat palkattomia. Sitten jossain vaiheessa todettiin, että olisi kaikille kätevämpää, että lukukausien ajalta kertyvä palkka maksettaisiinkin 12 erässä kuukausittain.