Miksi puhutaan opettajien huonosta palkasta?
Tuntipalkkahan on järjettömän hyvä. Vastaa normityöntekijällä (8h/pv) yli 5000 euron kuukausipalkkaa.
Kommentit (44)
opettajilla on aikaa valittaa huonosta palkastaan. Muut huonopalkkaiset joutuvat tekemään töitä senkin ajan.
on muutakin kuin pelkkää opetusta. Sen lisäksi siihen kuuluu tuntien suunnittelu, kokeiden laatiminen ja tarkistaminen, yhteydenpito vanhempien kanssa ja erilaiset luottamustehtävät. Varmasti opettaja siis keskimäärin tekee töitä tuon 8h/päivä tai uudet opettajat vielä huomattavasti enemmänkin.
Olen itse ammattikoulun opettaja ja mun kuukausipalkka on aika tasan 3000 euroa. Tunteja on viikossa 23 kpl, mutta tuo opettajan tuntipalkka lasketaan sillä lailla, että yksi oppitunti vastaisi 1,5 tunnin työtä. Eli jos ja kun me opettajat teemme jotain muuta kuin opetustyötä (vaikka joku projekti koulussa tms) niin saamme 1,5 jaollisen tuntipalkan.
Eli periaatteessa tuo 23 tuntia opetusta olisi oikeasti noin 32 tuntia työtä.
Itselläni on diplomi-insinöörin ja ammatillisen opettajan opinnot, joten kyllähän tuo 3000 euroa kuussa on siinä mielessä aika vähän.
Mutta ihan rehellisesti kyllä tunnustan, että en todellakaan tee noin 32 tuntia viikossa töitä enkä valmistele tunteja ja korjaile kokeita kaikki illat kotona!
Ja ne lomat! Ne on kyllä minustakin aika oudon pitkiä. Siis tietysti nautin niistä, mutta onhan se erikoista, että jollain ammattiryhmällä on niin pitkät lomat!
Otetaan tuo lehdessä ollut opettajan keskipalkka (3351€). Opettajat aina sanovat, että heidän vuosipalkkansa jaetaan kesäajallekin, ja jos eivät saisi kesälomalta palkkaa olisi normaali kuukausipalkka sen verran isompi. Eli jos 9 kuukauden palkka on jaettu 11 kuukaudelle, tarkoittaa tuo, että oikea (tavalliseen työntekijään verrattava) kuukausipalkka olisi 4340 €. Aika harvassa työssä saa samaa palkkaa 22 lähi- ja 11 etätyötunnilla.
Jos opettajalla on opetustunteja vaikka 22, ja tehdäänkuten opettajat haluavat eli kerrotaan tuo 1.5:llä, niin kokonaistuntimääräksi tulee 33. Tämä tekee tuntipalkaksi 131.5 €. 40h viikkotunneilla se tekisi 5260 €.