Tekisi mieli väittää että tunnen jo sikiön liikkeitä
Rv13+5.
Ekan kerran pari päivää sitten, ja nyt uudestaan.
Toinen raskaus.
Mutta enpä taida väittää, kun täällä tiedetään että se ei ole mahdollista, ja minulla on vain kaasuvaivoja.
Kommentit (16)
Niin mäkin väitin. :) ja väitän yhä ne tuolloin tunteneeni silloin.
Kun makaan mahallani, alavatsassa on selkeä syke, joka on nopeampi kuin omani...
Samoilla viikoilla tunsin ekaa odottaessani ja toista lasta odottaessa tunsin paria viikkoa aikaisemmin.
Neuvolassa otin silloin puheeksi ja eivät lytänneet lainkaan.
Mulla liikkeet tuntuivat sellaiselta jännän hennon kutinalta. Tosi vaikea selittää mutta niitä ne oli. Voimistuivat päivä päivältä.
Oli kuitenkin neljäs raskaus ja tiesin tasan tarkkaan miltä tuntuu ilmavaivat ja miltä sikiön lepatus.
En kertonut kellekään, mutta edelleenkin tiedän mitä tunsin. Nyt tuo lepatus on viisivuotias pikkunen tyttö. =))
on se mahdollista =)
Sikiön paino rv12: 5-10 g
Sikiön pituus päästä peppuun rv12 : 41-52 mm.
Eli sua potki tulitikun kokoinen hyvin hento ja pieni sikiö niillä liki olemattomilla jaloillaan, juupa juu :))
Ja sama ap:lle
Sikiön paino rv13: 10-20 g
Sikiön pituus päästä peppuun rv13: 52 mm
Hieman tukevoitunut tulitikkuhan se siellä potkii
"Sikiön paino: 35 g
Sikiön pituus päästä peppuun (CRL): 7 cm
Koko pituus: 8,5 cm"
http://www.vau.fi/raskaus/Raskausviikot/Viikko-14/
Eikä tässä ole ollut puhetta potkuista, vaan liikkeistä.
"Sikiön paino: 35 g
Sikiön pituus päästä peppuun (CRL): 7 cm
Koko pituus: 8,5 cm"
<a href="http://www.vau.fi/raskaus/Raskausviikot/Viikko-14/" alt="http://www.vau.fi/raskaus/Raskausviikot/Viikko-14/">http://www.vau.fi/raskaus/Raskausviikot/Viikko-14/</a>Eikä tässä ole ollut puhetta potkuista, vaan liikkeistä.
pehmustus ja suojaus. Mut joo, uskokaan mitä haluatte, ei se multa ole pois. Kaasua se kuitenkin vaan on, tulitikun kokoinen sikiö ei saa vielä niin paljon liikettä aikaan että sen kohdun pehmustusten läpi tuntuisi. Ei vaikka hyöris ja pyöris kuin väkkärä.
että sisäelimet muljahtelevat uusille paikoilleen kohdun kasvaessa. Noin pienen sikiön (joka on tosiaan kalvojen, lapsiveden ym ympäröimä) liikkeitä ei voi tuntea. Sisäelinten uutta järjestäytymistä ja suolikaasuja ne on, valitettavasti. :)
Varsinkin uudelleen synnyttäjät.
Ettekö te muut ole huomanneet (itse ainakin, neljäs tulossa) että kaikki tuntuu aina helpommin/pahemmin kuin edellisessä raskaudessa?
Liikkeet tuntuu aikaisemmin, maha kasvaa aikaisemmin, liitoskipuja tulee lisää ymsyms. Itselläni ainakin kaikki passaa :) Enkä tosiaankaan ole ainoa ;)
Jopa jälkisupistuksetkin ovat tulleet aina vain pahempina, esikoisen aikaan niitä ei edes huomannut :) Mutta seuraavat, ai saakeli sitä kipua.
Riippumatta siitä onko se av:n mielestä mahdollista vai ei. Kolmas raskaus ja istukkakin etuseinässä.
tulitikkukoivellaan rv14 siihen malliin, ettei se ollut mikään muljahdus... :D
Muut lapset onkin sit olleet vähän rauhallisempia - ja ovat edelleen 10 vuotta jälkeenpäin.
Ja tiesin myöskin sen, miten keho muuttuu aiheuttaen masussakin erilaisia tuntemuksia. Tiesin sikiötä ympäröivästä sikiöpussista ja lapsivedestä, ja varmasti tiesin, etteivät sikiön liikkeet mitenkään voi tuntua noin varhaisilla viikoilla.
Kolmen raskauden aikana olin tuntenut säällisessä järjestyksessä ilmavaivat, sisäelinten liikkumisen ja ne vauvan liikkeet.
Mutta niinpä vain kävi, että aikaisin aamulla eräällä bussipysäkillä hirveillä talvipakkasilla neljättä odottaessani rv 12+6 tunsin sen vauvan lepatuksen, pienen kalanpyrstön heilautuksen, enkä hetkeäkään epäillyt etteikö se olisi ollut ihan sitä vauvaa..=)
Meni romukoppaan faktat siltä seisomalta.
Varsinkin uudelleen synnyttäjät.
Ettekö te muut ole huomanneet (itse ainakin, neljäs tulossa) että kaikki tuntuu aina helpommin/pahemmin kuin edellisessä raskaudessa?
Liikkeet tuntuu aikaisemmin, maha kasvaa aikaisemmin, liitoskipuja tulee lisää ymsyms. Itselläni ainakin kaikki passaa :) Enkä tosiaankaan ole ainoa ;)
Jopa jälkisupistuksetkin ovat tulleet aina vain pahempina, esikoisen aikaan niitä ei edes huomannut :) Mutta seuraavat, ai saakeli sitä kipua.
Minulla on tosin vain kaksi loppuun asti kestänyttä raskautta, mutta näistä luettelemistasi jutuista vain mahan pullahtaminen aiemmin täsmää.
Liikkeet tuntuivat jälkimmäisestä pari viikkoa myöhemmin, vaikka tiesin, mitä odottaa. Ehdin jo huolestuakin, kun meni päälle 20 viikon.
Jälkisupistuksia taas ei ollut tästä toisesta juuri lainkaan, ekasta synnytyksestä hirveät kivut.
n. rv 16. Nyt tokasta voin väittää, että tunsin liikkeitä jo rv 12 tienoilla, voisiko kenties johtua siitä, että on kaksoset? :D Nyt rv 18 ja voin selvästi kertoa, missä kaksoset milloinkin liikkuvat :)
on se mahdollista =)