Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kukaan käyttänyt primperania raskauspahoinvointiin?

Vierailija
24.10.2012 |

Onko ollut apua? Kauan käytit, tuliko mitään haittaa sikiölle?

Mulla tilanne että joudun pakosti hakemaan jotain lääketieteellistä helpotusta tähän oloon, en tuöe jaksamaan koko raskautta mitenkää jos tää huono olo ei helpotu. Nyt vasta viikkoja 6+ 3. oksennan jatkuvasti, kaikki etoo ja jopa vesikin tulee ylös. Elän kuin krapulassa joka päivä, viime yönä heräsin klo 4 kun oksetti, tää on ihan sairasta, itken mä en jaksa!!

Yritin tänään soittaa neuvolaan et saisin Lääkärille ajan mut ei ollut terkka paikalla, huomenna sitte .

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritin käyttää. Määrättiin jossain viikolla 15 tms. Auttoi, mutta heräsin yöllä tunnin välein "korisemaan" kun kurkku oli kun hiekkaerämaa. Aivan kamala fiilis. Lopetin käytön viikon sisällä. PAhoinvointini jatkui raskauden loppuun asti. Välillä oksentelin vähemmän, välillä enemmän. Kannattaa kokeilla jos sulle toimis. Ei ollut mun juttu. Normaalistihan tuo pahoinvointi loppuu jossain viikolla 20 viimeistään. Koita jaksella. Lapsellehan tuosta lääkkeestä ei ole haittaa. Eniten lasta haittaa, jos menet muuten huonoon kuntoon oksentelun takia.

Vierailija
2/17 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeisessä raskaudessa rv 7-12. Auttoi hyvin, paha olo oli mutta oksentelu loppui. Eikä siitä mitään haittoja sikiölle tule, ihan sallittu lääke raskausaikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiputuksessa ollessani lääkäri sitä minulle määräsi, mutta ei auttanut yhtään. Itseasiassa minulla oloon ei auttanut mikään muu kuin aika. Viikolla 16 helpotti ja loppuraskaus normaali ja ihan normaali on tuo lapsukainen, joka sitten aikanaan syntyi...: ) Tsemppiä!

Vierailija
4/17 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä voisi kokeilla jos lääkäri antais, kun siinä lääkeselostuksessa lukee ettei ole todettu olevan haittaa sikiölle, mutta ei lue mitenkään että on turvallista käyttää.

Mulla kesti viimeks 34 viikolle asti, sillon oksentelin aamusta iltaan, yöt sentää nukuin ja pystyin sillon kuitenki syömään aina jotain vaikka oksensinkin.

Nyt tuntuu ettem pysty laittaa ees suuhuni mitää, väil parempi olla ihan tyhjäl vatsal niin ei oo mahas ainakaa mitä oksentaa, vaik siltiki oksettaa.

Mikää ruoka ei maistu samalta enää.

Mikä ihme tän aiheuttaa? Miten ihmees jotkut on raskaana jopa tietämättään eikä ole mitään pahaa oloa!

Onkoha mun joku oksennuskeskus aivoissa häiriintyny raskauksien takia kun viime kesänä oltiin lintsillä ja ekaa krt elämäs tuli huono olo laitteissa et ihan oksensin...

Ap

Vierailija
5/17 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus ja imetys

Kysy lääkäriltä tai apteekista neuvoa ennen minkään lääkkeen käyttöä raskauden tai imetyksen aikana.

Metoklopramidin ei ole todettu aiheuttavan sikiövaurioita. Primperania voidaan tarvittaessa käyttää raskauden aikana, mutta käyttö tulee aina harkita tapauskohtaisesti lääkärin kanssa. Lääke siirtyy istukan kautta sikiöön, ja tällöin se saattaa aiheuttaa lääkevaikutuksia sikiöön. Lääke erittyy myös äidinmaitoon, eikä lapselle aiheutuvien haittavaikutusten mahdollisuutta voida sulkea pois. Tästä syystä Primperania ei tulisi käyttää imetyksen aikana. Jos imettämistä jatketaan, Primperanin käyttö tulisi lopettaa kokonaan.

Vierailija
6/17 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan samanlaista pahoinvointi, alkoi heti plussauksesta. Ja jatkui koko raskauden. Päivä ennen synnytystä oksentelin vielä. Oksensin ihan jokaikinen päivä alusta loppuun vähintään kerran. Se etova olo oli pysyvä, saattoi olla pieniä hetkiä silloin tällöin että olo oli "hyvä". Välillä meni monta päivää että makasin vain vessan lattialla ja itkin. Sitten saattoi olla muutamia "vähäoksennuksisia" päiviä. Yritin juoda tuoremehuja, vettä, hiilihapollisia juomia ja oikeastaan ihan mitä vaan mikä sattuisi pysymään sisällä: nesteytys on tärkeää. Joskus elin vain mehujäillä, kylmä auttoi hetkeksi. Syöminen ei koskaan oloa helpottanut, usein jouduin kesken ruokailun juoksemaan oksentamaan. Se oli tosi raskasta. Kävin töissä, mutta huonoimpina päivinä en pystynyt (asiakaspalvelutyö). Kyllä sitä välissä töissäkin oksu lensi mutta olisi tullut hulluksi jos olisin vain maannut kotona sohvanpohjalla koko raskauden.. Tiputuksessa olin myös välillä. Lääkäri määräsi primperania mutta en uskaltanut sitä syödä. Hain kyllä apteekista ne, mutta kaappiin jäivät. Olin periaatteen ihminen enkä syönyt mitään lääkkeitä koko raskauden aikana.. Silloin vannoin etten ikinä enää hanki lapsia mutta aika kultaa muistot: "9kk oksentelua on loppujenlopuks tosi vähän, eiköhän sen uudestaan kestäis" ;)

Ulkoilu auttoi vähän, nyt varsinki ku on ilmat viilentyny nii se kylmän ilman hengittäminen ainaki itellä vähän auttoi. Tosin koko lähiseutu on kyllä huolella laatoitettu meikäläisen toimesta :D mies oli paras tuki, ilman häntä en olis jaksanu. Öisin heräs välillä kun oksentelin rajusti (pahoinvointini oli siis ympärivuorokautista :D) ja tuli kylpyhuoneen lattialle viereen makaamaan. Välillä nukuttiin patjojen päällä pesuhuoneessa. Lähti mun kans kävelyille jnejne.

Tsemppiä, en tosta lääkkeestä osaa mitään sanoa mutta lupaan että pahoinvointi jää viimeistään sit synnytyssaliin! itse sen päätät otatko lääkettä vai et, toi aika on toooodella raskasta, mutta palkinto on kyllä kaiken sen arvoinen

Vierailija
7/17 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...muistan miten makasin työpaikan lattialla, liian väsyneenä edes itkemään. Ajattelin, että tulen kuolemaan sinne, kun en kyennyt liikkumaan ja työkaverit oli lähteneet kotiin.

En sitten kuollut. Ja kaikki vinkit on ihan shaibaa, kun sisällä ei pysy edes rapalan uistimet!

Mulla auttoi hiukan se, että ensimmäisenä aamulla tein vatsahuuhtelun: tuopin kanssa vessaaan ja niin paljon vettä sisuksiin kun ehti - ja tämä toistettiin kunnes vesi pysyi sisällä.

Joku väittää, että etikka auttaa, tai ruokasoodan juominen (siis veteen sekoitettuna).

Itsellä pahoinvointi oli todella hirveää, se alkoi kuin tyhjästä (varttia vaille yhdeksän) ja loppui kuin taikaiskusta, rv 15+1

Ulkoilu auttaa, ihan oikeasti. Vaikka tekee pahaa, niin kunnon hengästyminen jeesaa - hetkeksi.

Vierailija
8/17 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän tässä henkisesti onkin raskasta koska olemme todella iloisia tästä lapsetsa, oltiin ilman ehkäsyä tammikuusta asti ja nyt raskaana, osaan arvostaa todella jos saamme uuden elämän alkuun.

Siltikin yöllä kun herää ja tajuaa että oksettaa, tulee itku ja ajatus että mihin olen mennyt itseni laittamaan, päicät ja viikot kuluu hitaasti. Jos ei olisi muita lapsia, nukkuisin 9 kk, mies sanoi että laitetaan vaikka lapset päiväkotiin jos se auttas mutta se maksaisi ja en halua vielä pienintä kun on nii pieni. Isompi käy eskarissa.

Jos mä oisin 100 varmaa että joku lääke ois turvallinen niin tietysti kokeilisin, mutta tuota primperaniakaan ei saa imetys aikana käyttää niin tuntuu hassulta antaa sitten vauvalle suoraan kun läpäisee kuitenkin istukan.

Eilen oksensin ihan kaiken, koko päivän, jopa veden, illalla oli 2 tuntuia siedettävä olo(jota kutsun hyväksi oloksi), eli etova olo mutta ei okseta joten sain syötyä appelsiinin ja kanasuikaleita muutaman, eli eilinen kalomäärä varmaan 150 . En saisi kyllä laihtuakaan olen jo hoikka nyt.

Viime raskaudessahan mulla kövi niin et foolaattiarvot romahti ja sen takia sain anemian. Joten loppuraskaudessa söin foolihappo lisää ja sain2 pussia verta kun hb oli 88 .

Nyt yritän ottaa raskaanaolevien lady vitaa heti kun ei okseta jotta saisin kaikki vitamiinit.

Tänään olen syönyt 3 lusikallista muusia ja vihanneksia ja popcornia ja nyt jopa ihan ok olo , olen miettinyt tänne kirjoittamista monta päivää mutta vasta nyt pystyin.

Yritän ottaa sillain rennosti että vaikka oisin koko päivän syömättä ja oksentelisin jos mulle illalla maistuu vaikka juuri tuo popcorni nii syön vaikka sitä.

Ulkoilu auttaa mutta lapsen pukeminen on välillä kova paikka kun voimat vähissä.

Meillä vaihtui neuvolan tätikin, pelottaa ottaako se mua tosissaan kun ei tiedä mun taustoja.

Kiitod kovasti vastanneille, kaikki mun tuntemat naiset kellään ei ole ollut tällästä pahoinvointia, eli mulla ei ole yhtään kohtalotoveria jika todella tietäis miltä tää tuntuu.

Tämä on sen arvosta tiedän, siltiki välil iskee ajatus et tää ei oo tän arvosta et olen joku väsynyt oksentelva äiti ja vaimo loput 8 kk.

Ap

Vierailija
9/17 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

helpottivat oloa hiukan...

Söin todella hitaasti. Varasin aterioihin tunnin aikaa. Jokaisen suupalan välillä pidin piitkän tauon ja mielikuvaharjoittelun avulla yritin keskittää ajatukseni johonkin ihan muualle kuin syömiseen. Heitin jääkaapista pois kaikki ruuat, mitkä etoivat ja niitä ei meille ostettu ollenkaan.

Raikas ulkoilma auttoi. Syöminen avoimen ikkunan ääressä saattaa helpottaa.

Ylimakeiden ruokien välttäminen vähensi myös oksentelua.

Vierailija
10/17 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nousemaan synnytyksen jälkeen paremmin?

Vierailija
11/17 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...muistan miten makasin työpaikan lattialla, liian väsyneenä edes itkemään. Ajattelin, että tulen kuolemaan sinne, kun en kyennyt liikkumaan ja työkaverit oli lähteneet kotiin.

En sitten kuollut. Ja kaikki vinkit on ihan shaibaa, kun sisällä ei pysy edes rapalan uistimet!

Mulla auttoi hiukan se, että ensimmäisenä aamulla tein vatsahuuhtelun: tuopin kanssa vessaaan ja niin paljon vettä sisuksiin kun ehti - ja tämä toistettiin kunnes vesi pysyi sisällä.

Joku väittää, että etikka auttaa, tai ruokasoodan juominen (siis veteen sekoitettuna).

Itsellä pahoinvointi oli todella hirveää, se alkoi kuin tyhjästä (varttia vaille yhdeksän) ja loppui kuin taikaiskusta, rv 15+1

Ulkoilu auttaa, ihan oikeasti. Vaikka tekee pahaa, niin kunnon hengästyminen jeesaa - hetkeksi.

Kuinka tuota kestää!

Vierailija
12/17 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikot 8-17. Ensin pillereinä, mutta laattasin ne ulos, joten käytin sit suppoja. Sivuvaikutuksena nukuin sitte 16h vuorokaudessa. Olin saikulla, kun en voinut olla hereillä edes sen aikaa, että ehtis töihin ajaa. Ne lääkkeet ei myöskään kokonaan vieny oksetusta pois, mutta en laattaillut enää ku max kerran päivässä. Aivan järkyttävää aikaa, sympatiani sulle. Lapsi on terve, ei mitään haittaa tunnu olleen.

Vierailija
13/17 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tiputuksessa kävin useaan otteeseen ja se auttoi aina hetken, ainakin voimat palautuivat. Oksensin molemmat kaksi raskautta alusta loppuun, yötä päivää. Sairaslomalla olin viikoista 18 loppuun saakka.

Yritin töissäkin käydä, mutta oksentelin työmatkat lähijunissa ja sitten Helsingin keskustassa yritin kävellä puistoreittejä, että löytyisi puskaa mihin laatata. Töissä minusta ei ollut mihinkään, koska kokouksissa istumisesta ei tullut mitään ja puhelimestakin piti kesken juosta vessaan ja olin lisäksi ihan naatti. Esimieskin oli aika varma siitä, että kuolen hänen käsiinsä ja passitti pois töistä.

Salmiakin ja vihreän omenan voimalla sitä sitten pysyi hengissä nuo raskaudet. Neuvolassakin sanottiin, että ihan sama mitä syö, kunhan jokin pysyy edes hetken sisällä. Aamuisin ennen nousemista join pillimehun ihan siksi ettei se aamun ensimmäinen oksennus maistuisi niin pahalta.

Ei ole siis kummempia neuvoja minulla, yhtä helvettiä on tuo. Jaksamista vaan kovasti.

Vierailija
14/17 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oksennuksen esto lääke, helpottaa pahoinvointia.

Vierailija
15/17 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä auttoi pahoinvointi rannekkeet ( taisivat olla nimeltään seaband rannekkeet) ja se että söin vaakatasossa sängyssä ja makasin sängyssä tunnin syönnin jälkeen sekä kävely ulkona. Mutta ilman seaband rannkkeita oksensin. Nuo ranneet auttoi parissa viikossa niin paljon, että pääsin taas normaaliksi ihmiseksi.

Vierailija
16/17 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis ainakin reilu vuosi sitten apteekki myi noita seaband rannekkeita.

Vierailija
17/17 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oksennuksen esto lääke, helpottaa pahoinvointia.

Maidonnostatukseen käytetään kyllä myös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä