Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö minun tehdä ls-ilmoitus..?

Vierailija
23.10.2012 |

Eli tilanne on tämmöinen, että kaverini sairastaa kaksisuuntaista mielialahäiriötä, se on välillä tosi rajuakin, maniassa sekoilee pitkin kyliä ja masennuksessa vaan makaa sängyn pohjalla. Välissä on sitten niitä hyviä terveitä kausia.

Tällä kaverilla on puolivuotias vauva, ja kun lapsi syntyi, sossut kartoittivat perheen tilanteen, oli siis psykiatrian poliklinikka tehnyt ennakoivan ls-ilmon.

Sossu sitten seurasi kolme kuukautta tilannetta, ja todettiin ettei ole aihetta jatkolle, kun perheessä on myös isä, joka on terve ja kunnollinen.

Nyt tämä isä on muuttanut pois yhteisestä kodista ja kaverini on jäänyt kahden vauvan kanssa. Sossu ei tiedä asiasta, koska mitään seurantaa ei nyt ole.

Minua vähän huolettaa, kun tiedän äidin ja lapsen olevan ihan keskenään ilman mitään apua ja tukea. Kaverini voi saada uuden sairausjakson milloin tahansa, ja sitten hän ei tosiaankaan ole kykenevä huolehtimaan lapsestaan.

Minä en voi jatkuvasti olla seuraamassa kaverin vointia, välimatkaa on sen verran paljon.. Olenko ihan paska ihminen, jos teen ls-ilmoituksen, jotta sossu tietää seurata tilanteen etenemistä..?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselisit kuulumisia. Kysy miten kakssuuntasen kanssa on mennyt ja onko kaveri syönyt lääkkeensä. Jos hän itse toteaa/huomaat että menee huonosti niin kehota kertomaan neuvolassa. Jos kaveri ei saa mitään muutosta tilanteeseen itse ja lapsi kärsii niin sitten voit tehdä ilmoituksen.

En ymmärrä tommoista kaveruutta, jossa kaveria ei itse voi yhtään jututtaa...

Vierailija
2/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanko isä olisi sitten jättänyt heitteille vauvansa? Keksi parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juttelisin kaverin kanssa mutta ilmoittaisin myös sossuun ls-ilmon kautta että isä muuten muuttanut pois. Ei vara venettä kaada ja kyseessähän lapsen paras. Kaverisi saa tukea ja päämäärähän on että hän pärjää kahdestaan lapsen kanssa kotona.

Vierailija
4/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kyseessä ei ole mikään ihan hirveän läheinen kaveri.. Olen jututtanut sen verran kuin suinkin kykenen. Ja olennaista on se, ettei hänellä ole itsellään minkäänlaista sairaudentuntoa, eli vaikka asiat olisivat täysin päin mäntyä, niin hän ei koskaan tajua itse tarvitsevansa hoitoa ja apua.

Vierailija
5/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kyseessä ei ole mikään ihan hirveän läheinen kaveri.. Olen jututtanut sen verran kuin suinkin kykenen. Ja olennaista on se, ettei hänellä ole itsellään minkäänlaista sairaudentuntoa, eli vaikka asiat olisivat täysin päin mäntyä, niin hän ei koskaan tajua itse tarvitsevansa hoitoa ja apua.

Tiedätkö sitten isän nimeä? Saisitko hänen yhteystietonsa ja sitä kautta hänet pitämään huolta lapsestaan?

Vierailija
6/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että sulle on ihan todella yllätys, että joskus parisuhteet päättyvät myös vauva-aikana.. Aika yleistäkin se on.

Missä vaaleanpunaisessa pumpulissa sutkin on kasvatettu. Idiootti.

Vierailija
7/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että sulle on ihan todella yllätys, että joskus parisuhteet päättyvät myös vauva-aikana.. Aika yleistäkin se on.

Monikin hylkää vaimonsa tai puolisonsa, mutta ei ihan jokainen jätä lastansa epävakaan äidin hoiviin ainakaan olematta yhteydessä neuvolaan tai johonkin.

Vierailija
8/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö sitten isän nimeä? Saisitko hänen yhteystietonsa ja sitä kautta hänet pitämään huolta lapsestaan?

Tämä menee nyt vähän OT, mutta ilmeisestikin tämä pois muuttanut mies ei sitten lopultakaan ollut sen vauvan oikea isä, vaan kaverini on maniassa sekoillut ja tullut raskaaksi jollekin randomille.. ja tämän selvittyä mies sitten häipyi ovet paukkuen, joten siltä suunnalta ei ole apuja luvassa.

Mutta tuo ei tosiaan liity itse kysymykseeni, että onko tämä nyt sellainen tilanne, jossa ls-ilmo olisi paikallaan..?

En haluaisi rikkoa välejäni tähän kaveriini, mutta se vauva minua tosiaan huolestuttaa.

Ap

Vierailija
9/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse yh. Ei yksikään täysillä kulkeva isä (ei huumeita, alkoholia) jätä lastansa vain sen vuoksi, että lapsen äidin kanssa tuli bänät. Tää on täys provo koko homma. Herää itse sieltä kuplastasi.

Vierailija
10/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse yh. Ei yksikään täysillä kulkeva isä (ei huumeita, alkoholia) jätä lastansa vain sen vuoksi, että lapsen äidin kanssa tuli bänät. Tää on täys provo koko homma. Herää itse sieltä kuplastasi.

Lue toi mitä ap kertoi, että se mies lähti just siksi että se vauva ei ollut sen oma, joten vedä happee ja lakkaa riehumasta. Ei ihme että olet yh...

Vierailija
11/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä menee nyt vähän OT, mutta ilmeisestikin tämä pois muuttanut mies ei sitten lopultakaan ollut sen vauvan oikea isä, vaan kaverini on maniassa sekoillut ja tullut raskaaksi jollekin randomille.. ja tämän selvittyä mies sitten häipyi ovet paukkuen, joten siltä suunnalta ei ole apuja luvassa.

Mutta tuo ei tosiaan liity itse kysymykseeni, että onko tämä nyt sellainen tilanne, jossa ls-ilmo olisi paikallaan..?

En haluaisi rikkoa välejäni tähän kaveriini, mutta se vauva minua tosiaan huolestuttaa.

Ap

Täysijärkinen ja yhteistyökykyinen isä ois voinut auttaa tuota lasta todennäköisesti paljon enemmän kuin mitä viranomaiset ja lastensuojelu voi. Tilannehan on täysin eri jos isää ei edes ole. Sitten lastensuojelu voi olla oikea osoite, mutta jos sulla ei ole mitään todisteita niin ei ne välttämättä voi paljoa tehdä. Riippuu pitkälti äidistä ja siitä miten hän reagoi ls-ilmoon.

Vierailija
12/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiva tarina taas joltain tarinankertojalta. Ja johinkin uppoo joihinkin ei :). Tyypillinen kerronta, kaikkea ei kerrota aloituksessa vaan lisäillään sitten kysyjien mukaan osa tarinaa lisää.

Sorry ap, tää oli aika huono.

Vierailija
13/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo paljastanut niin paljon yksityiskohtia, että kaverini kyllä tajuaa, kenestä on kyse, jos tätä palstaa lukee. Niinkuin varmaan lukeekin.

Minun ei ollut tarkoitus paljastaa tuota isyys-juttua, mutta sanottu mikä sanottu. Taidan tehdä sen ls-ilmoituksen ja reilusti kertoa kaverilleni että olen niin tehnyt.

Se lapsi on kuitenkin tärkein. Jos äiti suuttuu minulle niin suuttukoon, ehkä joskus vielä tajuaa, miksi toimin kuten toimin.

Ap

Vierailija
14/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä voit arvoida kenenkään sairauden tuntoa? Kuulostat itse aika sairaalta tapaukselta. Etäältä, tuntematta ihmisiä paremmin, heidän päivittäistä tilannettaan suunnittelet ls ilmoitusta! Se on jo sairasta.

Vierailija
15/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"eihän se vara venettä kaada" eihän?

Vierailija
16/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä osaavat kyllä neuvoa.

Vierailija
17/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jotkut isät (ei tosin onneksi kovin monet) tekee bänät äidin kanssa ihan vain siksi, ettei isyys huvitakaan. Siis ihan biologisen lapsenkin tapauksessa.

Vierailija
18/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itse sairaudentuntoinen bipo ja mielestäni kyllä kannattaa tehdä ls-ilmoitus. Raskauden jälkeinen masennus tai mania on hyvin todennäköinen ja varsinkin, jos ei ole asianmukaista hoitoa/lääkitystä. Masennus on muistaakseni ainakin 20 kertaa tod.näk. bipolla kuin terveellä. Ja bipolla masennuskin voi olla psykoottista+rajumpaa kuin tavallinen nk. yksisuuntainen masennus ja silloin voi olla vaaraksi ainakin itselleen ja silloin ei pysty hoitamaan vauvaa. Maniassahan sitä taas voi olla vaaraksi koko lähipiirille. Kirjoitan ihan omasta kokemuksesta. Vaikka meillä lapsen isä oli täysillä mukana vauvan hoidossa, tarvitsimme sekä sukulaisten että lastensuojelun avohuollon apua.

Vierailija
19/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaverillasi on hoitokontakti sekä toimiva lääkitys niin ls-ilmoitus turha, myöskin se on turha jos kaverillasi ei nyt ole mitään jaksoa meneillään. Jos taas kontaktia ei ole eikä mania- tai masennusjaksoja hyvin ehkäisevää lääkitystä niin voit ensin kysyä menisikö kaverisi itse hoidon piiriin jotta sairaus saataisiin hallintaan (estolääkitys) tai jossei mene niin ilmoitat tekeväsi ls-ilmoituksen. Luultavasti kaverisi menee silloin itse psykiatrin puheille. Turhaan teet kiusaa toiselle muutenkin vaikeassa tilanteessa.

Vierailija
20/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itse sairaudentuntoinen bipo ja mielestäni kyllä kannattaa tehdä ls-ilmoitus. Raskauden jälkeinen masennus tai mania on hyvin todennäköinen ja varsinkin, jos ei ole asianmukaista hoitoa/lääkitystä. Masennus on muistaakseni ainakin 20 kertaa tod.näk. bipolla kuin terveellä. Ja bipolla masennuskin voi olla psykoottista+rajumpaa kuin tavallinen nk. yksisuuntainen masennus ja silloin voi olla vaaraksi ainakin itselleen ja silloin ei pysty hoitamaan vauvaa. Maniassahan sitä taas voi olla vaaraksi koko lähipiirille. Kirjoitan ihan omasta kokemuksesta. Vaikka meillä lapsen isä oli täysillä mukana vauvan hoidossa, tarvitsimme sekä sukulaisten että lastensuojelun avohuollon apua.

synnytyksenjälkeinen masennus (jakso) tulee synnytyksen jälkeen ei puoli vuotta myöhemmin. ja toiset bipot on toimintakykyisempiä kuin toiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi