Toistuvat virtsikset (lääkärit ja hoitsut, auttakaa!)
Oon ihan väsyny kun koko ajan vti (virtsatieinfektio) uusii. Nyt mulla on ollu n. 3kk taulo ja sitä enne tuli peräjälkeen uusimisia, muutaman viikon tauolla. Yksi antibiootti ei tunnu enää tehoovan ollenkaan ja sellainen supervahva tehoaa, mutta sitä ei lääkäri halua kirjottaa kolamtta kertaa ettei tule resistenttiä.
Edellinen vti oli kesäkuussa, nyt eilen alkoi taas :(
Onko muita samanlaisia? Mikä hoitolinja teillä on?
Olen 41v. Olisiko hormonaalista?
Vai johtuuko käyttämistäni lääkkeistä, kun tekevät muutenkin pissaamisesta vaikeampaa ja aiehuttaa osittaista retentiota. Virtsaa jää helposti rakkoon vielä vessassa käynnin jälkeenkin. Yritän kyll'ä tyhjentää rakkoa kovasti, mutta en tiedä jääkö residuaalia kuin paljon.
Kiitos jos autatte.
Kommentit (39)
tylsistytin tämän kiinnostavan keskustelun. Tylsää, kun käy niin.
Tunnen erään ihmisen, joka sai virtsiksen ennen jatkuvasti, mutta alkoi syödä 100 mg D-vitamiinia + Tolosen karpalokapseleita ja nyt ei ole tulehdusta ollut kahteen vuoteen.
Auttaiskohan sullakin tämä?
n. 10 v sitten. Jatkuvasti tulehduksia päällä ja kuuria kuurin perään. Joskus saattoi mennä kuukausi ettei ollut oireita, sitten taas alkoi paineen tunne alavatsassa ja tiesin heti mistä kyse. Yksi tulehdus levisi vatsakalvoon asti ja jouduin viikoksi sairaalaan tiputukseen.
Minulla ongelma loppujen lopulta vain katosi, mitään syytä näihin tulehduksiin ei koskaan löytynyt vaikka kävin verikokeissa jne. Nyt on ollut kokonaan poissa n. 7 vuotta. Aikanaan mietin olisiko voinut olla jollakin tavalla stressiperäistä, elin tuolloin aikaa jolloin oli paljon muutoksia ja stressaavia tilanteita elämässä.
Mikä ihme toi puolukkajuttu on? Miten saatte ne pysymään siellä?
Sani
Minäkin kärsin vuosikausia toistuvista virtsiksistä, kunnes tuttavani, joka oli saanut samaan vaivaansa avun, suositteli käymään homeopaatilla. Sinne jäi kaikki tulehdukset!
Homeopaattisen hoidon aikana ei saa syödä muita lääkkeitä ja mulla on muuhun perussairauteen iso lääkearsenaali. Odotan leikkausta, jolloin pääsisin ehkä lääkkeitä eroon :)
Mistä moinen tieto on peräisin, ettei saisi syödä muita lääkkeitä? Mun homeopaatti ainakin sanoi, ettei hän puutu lääkärin määräämiin lääkkeisiin, mutta että niiden annostusta kannattaa jonkin ajan kuluttua tarkistaa yhdessä lääkärin kanssa ja ottaa verikokeet yms tarvittaessa.
Mulla kyseessä oli siis verenpainelääkkeet ja tyroksin. No noin puolen vuoden kuluttua homeopaattisen hoidon aloittamisesta oli hiljakselleen lopetettu jo molemmat lääkitykset arvojen ollessa ihan normaalit!! Ja ne on pysyneet!
Minäkin kärsin vuosikausia toistuvista virtsiksistä, kunnes tuttavani, joka oli saanut samaan vaivaansa avun, suositteli käymään homeopaatilla. Sinne jäi kaikki tulehdukset!
Koska ap olet viimeksi käynyt labrassa antamassa näytteen? Bakteerit olisi siis katsottava. Olen työskennellyt hoitajana terveysaseman vastaanotossa ja siellä ainakin kaikki VTI:t hoidettiin hyvin esimerkillisesti. Sen jälkeen olen kuullut muutamia huonosti hoidettuja tapauksia. HARMI!!! Luulin, että asiaan on viralliset käypähoitosuositukset!
Vaadi siis näytettä, ei ab-kuurin aikana!
Jos näytteestä ei löydy syytä niin vaadi jatkotutkimuksia!
Juo paljon vettä ja edellämainittuja mehuja.
Muistakaa naiset, että ab-kuuri mihin tahansa vaivaan edesauttaa VTI:n syntymistä, koska myös hyvät pöpöt etenkin intiimialueelta kuolee! Siksi vahvat maitohappobakteerit on tärkeitä etenkin kuurien aikana.
Tsemppiä ap!
eli estolääkitystä kannattaa ehdottaa (lääkärille) kokeiltavaksi!! Kuten joku jo mainitsi, tiheät ab-kuurit eivät asiaa paranna, päinvastoin!
mutta olen ollut samankaltaisessa tilanteessa. Mulle tehtiin lopulta bakteeriviljely virtsasta, kun taas kävin tulehduksen takia. Selvisi, että mulla on virtsassa kolibakteeria. Lopulta paljastui, että juomavetemme on saastunut ja aiheuttanut jatkuvat tulehdukset. Painotan, että meillä on oma kaivo, kunnan vesi ei ylety meille asti. Mutta neuvoni on, että jos ei sun kohdalla ole tehty tota viljelyä, niin pyydä sitä seuraavan tulehduksen yhteydessä.
Bakteerit eivät siirry juomavedestä virtsateihin millään. Kolibakteeria kuhisee sinun alapääsi koko ajan, sieltä ne bakteerit sinne virtsateihin menevät.
T. lääkäri
Etikan käytöllä ja kehon ns hapattamisella pääsee tehokkaasti nitistämään tulehdusten uusiutumisen.
Toimii karpalomehua paremmin.
On tietty stydin makuista, mutta pääasia, että auttaa.
1) Sokerilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Sokeria ei terveiden munuaisten kautta erity virtsaan, joten ei se myöskään siellä elätä bakteereita.
2) Jos on lääkitys, joka aiheuttaa virtsaretentiota, siinä on myös syy tulehduksiin. Lääkitys vaihtoon, jos mahdollista.
3) Onhan sinulla estolääkitys?
4) Onhan ihan joka kerta otettu virtsan solulaskenta (ei siis mitään pika-liuskatestejä) ja BAKTEERIVILJELY? Iso osa "toistuvista virtsatieinfektioista" ei ole virtsatieinfektioita ollenkaan.
5) Karpalomehu auttaa vain happamoittamalla virtsaa, siihen käy mikä tahansa muukin hapan, kuten puolukka, C-vitamiini tms. Ei tarvi maksaa itseään kipeäksi. Ihan hirveän vahvaa näyttöä koko metodin tehosta tosin ei ole.
T. lääkäri
Muistakaa naiset, että ab-kuuri mihin tahansa vaivaan edesauttaa VTI:n syntymistä, koska myös hyvät pöpöt etenkin intiimialueelta kuolee! Siksi vahvat maitohappobakteerit on tärkeitä etenkin kuurien aikana.
Antibiootit altistavat suolisto-ongelmille ja hiivatulehduksille, mutta ei virtsatieinfektioille. Virtsatiet ovat normaalistikin steriilit (bakteerittomat).
Minä sain sellaisen tänään ja äitini just sanoi, että hänellä se ei auttanut. Lienee liian suppeakirjoinen lääke.
tehoaa ihan mainiosti kaikkiin yleisimpiin VTI:n aiheuttajiin, ellei sitten ole hirveällä antibiootin mättämisellä saatu aikaan resistenssiä. Superpöpöt ovat asia erikseen, mutta ne ovat harvinaisia.
Kenenkään ei myöskään tarvitse ottaa vastaan antibioottireseptiä terveydenhoitajalta (vaikka se olisi lääkärin valmiiksi leimaama), koska terveydenhoitajalla ei ole oikeutta lääkkeiden määräämiseen, eikä diagnoosin tekemiseen, mitä tietenkin lääkkeen määrääminen edellyttää.
Yksi tulehdus levisi vatsakalvoon asti ja jouduin viikoksi sairaalaan tiputukseen.
Virtsateistä ei ole sinne yhteyttä. Tämä tyyppi sekoittaa nyt johonkin kohtutulehdukseen.
Kannattais tehdä cystoskopia. Voi olla joku rakenteellinenkin vika.
...sitten muulloinkin ollu, jos olis rakennevika? Meinaan mulla oli nuorena tyttönä 1kpl ja site ei vuosiin mitään. Nyt 2 v aikana ollu paljon noita, samaan aikaan aloitin lääkkeet jotka aiheuttaa virtsaamiseenkin ongelmia, kun rakko ei tyhjenny kunnolla. Lääkkeitä ei voi lopettaa eikä vaihtaa, odotan leikkaukseen pääsyä, jonka jälkeen toivon pääsevän lääkkeistä pikkuhiljaa eroon.
Kannattais tehdä cystoskopia. Voi olla joku rakenteellinenkin vika.
...sitten muulloinkin ollu, jos olis rakennevika? Meinaan mulla oli nuorena tyttönä 1kpl ja site ei vuosiin mitään. Nyt 2 v aikana ollu paljon noita, samaan aikaan aloitin lääkkeet jotka aiheuttaa virtsaamiseenkin ongelmia, kun rakko ei tyhjenny kunnolla. Lääkkeitä ei voi lopettaa eikä vaihtaa, odotan leikkaukseen pääsyä, jonka jälkeen toivon pääsevän lääkkeistä pikkuhiljaa eroon.
Tunnen erään ihmisen, joka sai virtsiksen ennen jatkuvasti, mutta alkoi syödä 100 mg D-vitamiinia + Tolosen karpalokapseleita ja nyt ei ole tulehdusta ollut kahteen vuoteen.
Auttaiskohan sullakin tämä?
Mä syön d-tä isoja annoksia ja nyt olen ostanut karpalokapseleitakin joita alan sit syödä. Kallista sekin: 20kpl maksaa 15e ja niitä pitää ottaa 2/vrk.
Homeopaattisen hoidon aikana ei saa syödä muita lääkkeitä ja mulla on muuhun perussairauteen iso lääkearsenaali. Odotan leikkausta, jolloin pääsisin ehkä lääkkeitä eroon :)
Minä sain sellaisen tänään ja äitini just sanoi, että hänellä se ei auttanut. Lienee liian suppeakirjoinen lääke. (Mulle ei sovi Nitrofur-c, kun maksan aineenvaihdunnassa on synnynnäistä häikkää ja lisäksi on penisilliiniallergia)
Hankalaa, kun tänään kävin terveyskeskuksessa ja siellä ei saanut ollenkaan tavata lääkäriä, vaan hoitajan vain.